SDI imusarja

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

SDI imusarja

ViestiKirjoittaja KKI » 16.3.2011 16:40

Auto toimii hienosti, n.200 000 takana.
Kannattaako tuota imusarjaa ja takaisin kierrätys systeemiä ruveta purkamaan ja putsaamaan muuten vaan ?

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 17.3.2011 15:55

Moro. Oma mielipiteeni: kyllä kannattaa. Tulppaa egr ja puhdista imusarja, itse tukin ja puhdistin 150 tkm kohdalla. Irrota imusarjat/t koneesta kun putsaat ettei mene kakat koneeseen. Ainakin minulla on kaksiosainen imusarja muovi/alumiini. Molemmat kannattaa putsata. Kone hengittää paremmin ja liika karstoittuminen loppuu. Sivuvaikutuksena on selvästi hitaampi lämpeneminen talvella-> pahvia keulaan. Tiedoksi että paksu tdi egr tulppauslaippa ei käy sdihin. Muoto ja reikäjako erilainen.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 17.3.2011 19:01

Pakosarjan päässä oleva EGR laippa pn samalla jaolla kuin uudemmat TDI koneetkin esim. alh, agr, asv, atd jne. Imusarjan päähän käy samalla jaolla oleva laippa mikä löytyy 1z, ahu ja afn koneiden imusarjoista. Vähän aikaa sitten juuri yhteen SDI koneeseen tuollaisen tulppauslaipan asensin. Laita kuva konehuoneesta niin tietäisi onko se minkä mallisella imusarjalla. Tuo kone johon vaihdoin oli vielä apuakselikone ja siinä on erilainen imusarja kuin esim. tuossa ramikoo:n uudemmassa SDI koneesssa.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

SDI

ViestiKirjoittaja KKI » 18.3.2011 10:59

Auto on 03 mallia.

Mitä mahdollisia ongelmia on mahdollista tulla tuosta karstankertymästä ?
Vaikuttaako se esim. polttoaineen kulutukseen, voiko karstaa irrota ja siirtyä sylintereihin ?

Olen kuullut että sitä kertyy lähinnä tyhjäkäynnillä ?

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 18.3.2011 16:49

Koneesi on siis todennäköisesti agp eli uudempi kuin tuo omani 2001 aqm. Tuon koneen egr voipi olla erilainen. Tuo karstoittuminen vaikuttaa ennekaikkea koneen hengittävyyteen. Joskus olen kuullut huhun että vw merkkihuolto tulpaa tdi:t joskus 300tkm jälkeen jonkin remonitin yhteydessä. Mene ja tiedä.

Egr karstoittaa kannen aika perusteellisesti jos se on pitkään käytössä. Harmi kun en ottanut kuvaa oman kannen imupuolesta kun imusarjat oli irti. Veikkaan että tulppaisit ihan mielelläsi kun näkisit. Toisaalta juuri pari topikkia aiemmin tuossa oli melkein 400 tkm ajettu sdi, joka meni vasta äskettäin tukkoon. Karstoittuminen saattaa ilmetä tehottomuutena (onko sdi:ssä sellaista :D ) ja vaikka savutuksena kun polttoaine/ilmaseos ei sekoitu kunnolla. Saattanee vaikuttaa myös kulutukseen. Ja totakai jos suuri karstamöykky irtoaa ja eksyy venan tai kannen ja männän väliin niin siitäkin tulee omat ongelmansa. Lisäksi voisin kuvitella että esim.öljyt pysyvät puhtaampana kun nokea ei kierrätetä koneessa niin paljon.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

SDI

ViestiKirjoittaja KKI » 18.3.2011 19:44

Eikö tuon ERG:n tulppaaminen aiheuta jonkin häiriöilmoituksen ?
Toisaalta, jos sen putsaa, niin taas menee parisataatuhatta km.?

Auto ei ole tukkoinen,savuta tai ole tehoton. Palstan lukuisista aihetta koskevista jutuista aloin miettimään putsaamista/tulppaamista.

Joillakin ei ole tull karstaa vaikka kilometrejä on ?

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 19.3.2011 10:08

Sun kulkinesta en tiedä että joko siinä on uudempi ecu kuin mulla. Harvemmin tuon ikäisissä tulee vikakoodeja jos egr:n tulppaa. Uudemmat on sitten erikseen kun egr:n läpi virtaavia kaasuja ja paine eroja tarkkailee anturit. Omassa ja veikkaan ettei sinunkaan egr:ssä ole mitään antureita, eikä imu tai pakosarjassa. Ja jos himottaa kokeilla niin tuo on ainakin omassa sellainen kahvipaussin mittainen operaatio eli sen laipan saa myös hetkessä pois.

Tähän loppuun pikku teaseri. http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=90423
Käy kurkkaamassa tuosta tuo kuva imukanavasta. En mitenkään ehdota että tulppaat egr:n mutta saatat kyllä säästyä monelta harmilta tulevaisuudessa kun teet sen;)

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

SDI

ViestiKirjoittaja KKI » 19.3.2011 18:10

Hyviä neuvoja, kiitos !

Kunhanilmat lämpenee täytyy ryhtyä toimeen. Ei ole tallia eikä tulppauslevyä...

Onko järkevä vaihtoehto irroittaa imusarja+ERG ja puhdistaa ne huolella ?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 19.3.2011 22:08

Eikös sitä tuossa ylempänä kaikki ole aika lämpimästi suositelleet :)

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

sdi

ViestiKirjoittaja KKI » 20.3.2011 8:11

Kyllähän sitä kaikea suositellaan... Hieman on vielä epäselvää siinä että jos tukin erg:n lämpiääkö kone hitaammin vai nopeammin ? Miten katsastus/päästöt tulppaamisen jälkeen ?
Koko erg:n toiminta on mulle epäselvä.

Täytyy tuo puhdistusoperaatio tehdä. Kun löytäisi paikan jossa olis höyrypainepesuri niin sais
kunnolla putsattua koko höskän. Tai vielä parempi jos löytäis jonkun joka tekis sen kohtuullista korvausta vastaan.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 20.3.2011 9:04

Haulla löytyy juttua egr:stä vaikka kuinka paljon. Kone lämpiää selvästi hitaammin tulpattuna -> pahvia keulaan talvella. Itse meinasin myös muokata ilmanputsarin koteloa siten että imuilma otetaan vaikka pakosarjan päältä ei ulkoilmasta. Luulis lämpenevän -30 pakkasellakin. Ei vaikuta tulppaaminen katsatukseeen millään lailla ja kehtaan väittää että päästöt pitkässä juoksussa saattavat jopa olla pienemmät kun kone saa ilmaa niinkuin se on suunniteltu. Ei todellakaan tule kukkasia putkesta jos 95% imukanavasta on täynnä p..kaa egr:n ansiosta. Kaunis ajatus inssiltä mut ei vaan toimi. Omasta en putsannut venttiiliä, laippasin vain. Hyvin on pelannut ilman mitään ongelmia. Putsasin ainoastaan imusarjan. Vena on nyt ollut tulpattuna about 170 tkm ja tukossa tulee pysymään.
Viimeksi muokannut ramikoo, 20.3.2011 19:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

sdi

ViestiKirjoittaja KKI » 20.3.2011 11:05

Tuota tuota.... Jos tuo järjestelmä alentaa palolämpötilaa, niin sen tulppaaminen maalaisjärjen mukaan nostaa sitä.

Kuinka on mahdollista että kone silloin lämpiää hitaammin ?

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 20.3.2011 12:32

miten kuumat pakokaasut vois alentaa palolämpötilaa?

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

egr

ViestiKirjoittaja KKI » 20.3.2011 13:10

Wikipedia : " Typenoksidiäästöjä syntyy korkealla moottorin kuormituksella kun sylinterin palamisen huippulämpötila on korkea- takaisinkierrätetty pakokaasu laskee tätä huippulämpötilaa ja laskee päästöjä."

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 20.3.2011 19:40

Yksinkertaisesti siitä syystä että pakokaasun sisältämä lämpöenergia menee putkesta pihalle eikä takaisin sylinteriin. Eli palamisreaktiossa syntyvät kuumat kaasut eivät lämmitä enää moottoria uudelleen vaan se lämpöenergia johdetaan pakokaasuina suoraan pois moottorista.

Otetaan tyhmä esimerkki. Kertalämmitteisestä saunan kiukaasta johdetaan kuumat savukaasut piipusta ulos. Jos savukaasut kierrätettäisiin kiukaassa kahteen kertaan kiuas saattaisi olla hippasen kuumempi. No karu esimerkki mutta periaate sama.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

sdi

ViestiKirjoittaja KKI » 20.3.2011 20:20

Yhtä asiaa en saa selitettyä itselleni.
Miten tuon egr:n tulppaaminen voi hidastaa koneen lämpiämistä ?

Voiko se johtua siitä ettei kuumaa pakokaasua syötetä sylintereihin ?
Miten se olisi mahdollista jos tämä venttiili on kiinni kierroksilla ? Sehän on auki tyhjäkäynnilla ja matalilla kierroksilla. Kovemmilla kierroksilla sen on kiinni,eli sama tilanne kuin tulppaamalla....

Vai onko aivoni jotenkin solmussa ?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 20.3.2011 23:12

Puurot ja vellit nyt vähän sekaisin. Siis palotapahtuman sekaan takaisin johdettu pakokaasu alentaa palolämpötilaa koska palaminen on epätäydellistä toisin kuin jos sylinteri olisi täynnä puhdasta happirikasta ilmaa. Takaisinkierrätetyn pakokaasun lämpöenergialla ei ole tässä asiassa mitään virkaa. Kun EGR poistetaan käytöstä koneen vääntö lisääntyy sellaisilla alueilla jolloin egr normaalisti olisi käytössä koska nyt sylinteriin menee vain puhdasta ilmaa ja palaminen on puhdasta ja tehokasta. Tästä johtuen oletan, että nokiarvot ja kulutus laskee, mutta korkemmaasta palotapahtuman lämmöstä johtuen typenoksidit eli NOx kaasujen määrä kasvaa.

Wikipedia : " Typenoksidiäästöjä syntyy korkealla moottorin kuormituksella kun sylinterin palamisen huippulämpötila on korkea- takaisinkierrätetty pakokaasu laskee tätä huippulämpötilaa ja laskee päästöjä."


Jos saunan kiukaaseen johdettaisiin sen tuottamat palamiskaasut osittain takaisin saisi saunan kiuas vähemman happea jota tarvitaan palamiseen. Näin ollen saunan kiuas varmastikin lämpenisi hitaammin.

Tukahduttamallahan sitä sammutetaan vaikka rasvapalokin. Ei happea -> palaminen pienenee -> lämpö laskee -> palaminen loppuu.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

sdi

ViestiKirjoittaja KKI » 21.3.2011 7:25

Nyt ymmärrän tuon, mutta jos tulppaamalla saadaan puhtaampi ja parempi palaminen aikaan
niin kuinka koneen lämpeneminen voi hidastua reippaasti ?

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 21.3.2011 10:47

Kappas. Tässähän oppii itsekin lisää tuosta takaisinkierrätyksestä, kiitos Dubsonic tarkemmasta tiedosta. Tällasta se just on kun puuseppä yrittää ymmärtää fysiikkaa :O

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 21.3.2011 11:36

KKI, tulppaamalla yksinkertaisesti lämpeneminen huononee sen takia että valmiiksi kuuma ilma/pakokaasu ei enää kierrä koneen läpi mikä lämmittää sitä tehokkaasti.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

sdi

ViestiKirjoittaja KKI » 21.3.2011 11:43

Eihän ne kuumat pakokaasut kierrä moottorissa kuin tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla.

Jos kierroksia on tarpeeksi, ( yli 1500 ? ) ventiili on kiinni, jos se toimii. Eikä ne kuumat kaasut kierrä koneessa. Näin olen ymmrtänyt asiasta lukiessani.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 21.3.2011 11:54

Jos "egr-kaasut" ei kierrä koneessa niin miksi imukanava olisi karstoittunut lähes venttiilille asti?
En osaa tarkoista kierroksista sanoa mitään mutta normistihan osakaasulla egr on toiminnassa.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

sdi

ViestiKirjoittaja KKI » 21.3.2011 12:06

Tietenkin osakaasulla ajaessa. Jos venttiili on karstoittunu kunnolla ei se varmaankaan sulkeudu, jolloin kaasut kiertää kokoajan !

Jos vena on puhdas, eikä käytä tyhjänä ja ajaa reippaamilla kierroksilla ei pitäisi hirveästi karstottua ?

Onhan palstalla kuvia aika puhtaistakin venttiileistä. Esim Artsis20´s Golf sivuilla.

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 21.3.2011 13:51

Ikös egr mene kiinni tyhjäkäynnillä.... ainaki itellä ku n. minuutin käy ATD niin alkaa vihellys kuulumaan, ja pakkasella huomaa myös että putkesta lakkaa höyryn tulo. Käsittääkseni juuri siksi ettei karstotu kone. Egr tarkotus kun on alentaa palotapahtuman lämpötilaa juuri kovasti kuormitettaessa, niin näin äkkiä väittäsin että se toimii juuri kierroksilla ja kuormitettaessa !

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 21.3.2011 14:04

Oliko jollain ulkomuistissa EGR-venttiilin irrotukselle ja puhdistukselle hyvää linkkiä? Kuvallinen stoori olisi kiva. Josko sen venttiilin nakkaisi pöydälle jos se on Pasuunasta helposti itse irrotettavissa?

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

sdi

ViestiKirjoittaja KKI » 21.3.2011 14:05

Mielenkiintoinen juttu !

Googlettamalla sain tuon selville että vain osakaasulla ja tyhjäkäynnillä on egr auki.
Autowiki esim. tuollaista kertoi.

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 21.3.2011 14:08

Jännä juttu, mutta miten lienee eroaa dieselin ja bensamoottorin egr ? Eihän siitä egr:ssä tyhjäkäynnillä ois mitään hyötyä, näin maalaisjärjellä. Kun miettii minkä ajan autot käy tyhjäkäyntiä vs. työkäyntiä, + että tosiaan ne päästöthän syntyy juuri työkierroksilla ja moottoria kuormitettaessa :D

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 21.3.2011 14:09

Joo, ja mekaanisesti ohjatuissa (AAZ&ABL) kierrätystä ohjaa ainoastaan kaasun asento. Syöttöpumpussa on mikrokytkin, joka ohjaa venttiilin avautumista.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

sdi

ViestiKirjoittaja KKI » 21.3.2011 14:23

Artsis20´s Golf sivulla on 2001 jonka egr on tosi puhdas. Samoilla kilsoilla toisilla on melkein ummessa ??

Mistä johtunee ?

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 21.3.2011 15:01

Dieselissä varsinkin turbosellaisessa imuilma riittää jäähdyttämään kantta sen verta tehokkaasti, ja kun egr tulppaa niin imuilmaa se ottaa vastaavasti enempi kun se ei kierrä pakopuolelta.

Tämän näkee maf lukemastakin kun egr menee kiinni tyhjäkäynnillä,

Siksi lämpeneminen hidastuu, enempi kylmää ilmaa moottoriin..

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

sdi

ViestiKirjoittaja KKI » 21.3.2011 15:17

Hyvä pointti !
Mulla ei ole puhallinta autossa. Eli ei pitäis niin tehokkaasti jäähtyä.

Vielä on mulla ristiriita siinä milloin se egr on auki tai kiinni. Eikai se eri typpisissä autoissa voi olla erilailla ? Tästä on ristiriitaista tietoa netissä ja täällä.

Samoin se on epäselvää miksi joillain on paljonkin ajetuissa autoissa puhdas ja tulppamaton egr ja toisilla melkein ummessa ?
Viimeksi muokannut KKI, 21.3.2011 15:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 21.3.2011 15:20

Miksi turbodieselissä imuilman jäähdyttävä vaikutus olisi isompi?

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

ViestiKirjoittaja KKI » 21.3.2011 15:32

Noo luulis että sen puhaltimen tehtävä on ahtaa ilmaa sylinteriin.
Eikös sitä silloin mene enemmän kuin vapaasti imemällä. Niin luulisin, sitähän se ahtaminen on vissii.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 21.3.2011 15:35

Menee menee, mutta ei se mikään suihkuturbiini ole että sitä laihalla seoksella käytetään. Eli polttoainetta samalla lisää ---> teho nousee. Toisaalta turbo parantaa hyötysuhdetta (saa energiaa kaasuvirtauksesta) = vähentää suhteellisesti polttoaineen kulutusta = vähentää lämmöntuottoa.
Viimeksi muokannut alspe, 22.3.2011 7:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

ViestiKirjoittaja KKI » 21.3.2011 15:46

No ei sitä tehoa tule mistään muusta kuin polttoaineesta. Ellei ole hybridi.
Eiköhän turbon sylitereiden ilmantätyttö ole oikeassa suhteessa syötettyyn polttoaineeseen.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 21.3.2011 21:10

Eikait siellä osakaasulla pitäisi ahtopainetta hirveästi olla, milloin EGR toimii. Tämän EGR-disablointi lämpeemisongelman kanssa ei mielestäni siten ole mitään väliä onko ahdettu vai ahtamaton, massavirta sylintereihin on suht sama.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

sdi

ViestiKirjoittaja KKI » 22.3.2011 17:33

Mulla on AQM SDI 03 toi kulkine.

Imusarja sekä ERG menossa kunnon putsaukseen ja sitte laippa väliin.
Antaako vikakoodin ? Jos niin minkäkokoinen reikä laipassa täytyisi olla ?

Jännä nähdä kuinka tukossa on ?

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 22.3.2011 18:41

Ittellä juuri aqm koneinen pirssi. Ei tule vikakoodia. Senkun laitat vain ihan täyden laipan. Ellei sulla siis ole uudempi ecu ja enemmän antureita kuin mulla, mutta vaikea uskoa. Toki tota sdi:tä on myös volkkarissa ja pieniä eroja on. Mikä auto kyseessä?

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

SDI

ViestiKirjoittaja KKI » 22.3.2011 18:49

Volkkari bora on kyseessä.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 23.3.2011 10:28

Eikun laippaa tukkeeksi vaan. Omassa operaatiota olisi helpottanut kovasti jos olisi saanut kakkaventtiilin kokonaan irti, joten se kannattaa irrottaa jos lähtee. Sullahan oli tarkoitus jokatapauksessa irrottaa ja putsata venttiili. Jos jaksat niin nappaa kuva koneesta ja venasta niin kerron onko omassa pirkkavolkkarissa sama rakenne.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

SDI

ViestiKirjoittaja KKI » 23.3.2011 12:25

Joo, otan kuvat jos vaan homma ensviikolla kaverin tallissa onnistuu ? ( Jos sillä on aikaa ? )
Sen naapurilla on höyrypainepesuri jolla ajattelin, jos mahdollista pestä nuo osat.

Hemmetin kalliit on tiivisteet tuohon imusarjaan ! Marmoritiskillä meinaan.
Laipan pitäisi olla jo tulossa. Jos se ei sovi,teen siihen jostain itse.

Eikai tuo homma kovin kauaa aikaa vie?

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 23.3.2011 13:56

Onko sulla kaksiosainen imusarja eli muovi/alu? Jos tarkoitat niitä muovin vihreitä o-renkaita niin veikkaan että löydät edullisimmin hydrauliikkaliikkeestä, kunhan muistat mainita mihin tulevat niin saat oikeaa tavaraa. Kannen ja alumiinijatkeen välistä sarjaa ei ole tarvinnut uusia. Eikö saa muualta kuin marmorilta? Slamit?

Tulppaus on nopea homma. Sitten kun siihen liittää imusarjan pesun ja ottaa rennosti niin reilun puolipäivää voi saada kulumaan hyvin rennolla tahdilla. Itse postin samalla imusarjoista valupurseet vingulla. Ei todennäköisesti mitään vaikutusta tehoihin jne. mutta tulipa parempi mieli.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

sdi

ViestiKirjoittaja KKI » 23.3.2011 14:50

Hyvä vinkki. Laitoin Slamitille kyselyn mutteivät ole vastanneet vielä.

Joo, kyllä siinä pitäis olla kaksosainen imusarja.
Ei voi oikeesti osat maksaa niinpaljon kuin marmorilla ! Imusarjan tiiviste,neljä o-rengasta ja egr venttiilin tiiviste 115€ ! On siinä renkailla hintaa !

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 23.3.2011 21:54

Huh, mikä hinta. Muistaakos Rami et oliko tuossa sun koneessa samankokoinen laippa imusarjassa ja pakosarjassa? Vanhassa SDI koneessa on pikkulaippa imusarjassa ja pakosarjassa se isompi.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 24.3.2011 9:30

Pirssi läks just emännälle ajoon, joten en perskules pääse tarkistamaan. Ulkomuistista imusarjan laippa on tässäkin pienempi.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

EGR

ViestiKirjoittaja KKI » 29.3.2011 17:58

EGR:n sokea laippa on paikoillaan ja kone toimii hyvin !

220 000 takana, EGR:ssä oli vain ohut noki. Kun tilanne oli noin hyvä, en irroittanut imusarjaa
ollenkaan. Siellä näytti olevan sama tilanne kuin venttiilissä .

En saa tänne valokuvaa venttiilistä... :-(

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 29.3.2011 18:45

Ei se pelkkä noki sellaisenaan keräännykään imusarjaan. Siihen kun sekoittuu huohotuksen mukana tulevaa öljysumua niin alkaa muodostua sitä mäskiä sinne imusarjan seinämille.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

EGR

ViestiKirjoittaja KKI » 29.3.2011 19:12

No, tuosta voi vetää sellaisen johtopäätöksen ettei mun kone hirveesti huohota, kun kerrostumista ei ole tapahtunu. Noki lähti sormella pyyhkäisten.

Kyllähän pakoputkesta nokea palokaasujen mukana jonkin verran tulee. Luulen.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 30.3.2011 10:21

Hyvä kun laippasit. Oman mosan imupuoli oli kyllä 150 tkm kohdalla sellasessa mämmissä et voi morjes. Tiä sitte kait ajotapa ja muut vaikuttaa. Vakiosyötöllä ja suuttimilla en ainakaan omasta moposta saanut tulemaan minkäänlaista voimasavua, silti imusarjat oli aika karstassa. Ota ihmeessä joskus nuo sarjat irti ja putsaa, on niin pieni homma. Kurkaa peilin ja valon avulla kannen imukanaviin, saattaa olla että yllätyt. Itsellä venttiilinvarsissa on sellaiset peukalonpaksuiset kököt ja imukanava umpeutunut about puoleen. OT: no tuokin saattaa korjaantua uuden kannen myötä ;)

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

SDI

ViestiKirjoittaja KKI » 30.3.2011 10:28

Kurkin kyllä EGR:n reijästä, siellä oli samanlainen "nokihuntu" joka lähti sormella pyyhkäisemällä.
Päättelin siitä ettei syvemmällä ole sen kummempaa ? Tiedä sitten mikä on totuus.
Venttiili oli kyllä toiminu, varsi on ihan kirkas.

Mulla on kuva EGR:n sisältä mutta en saa sitä tänne... Jos haluat nähdä, laita yv:tä ja osoite niin lähetän kuvaa...

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 30.3.2011 10:35

No nyt on kakkavena tukossa, se lienee pääasia. Eikun huolettomia kilometrejä. Jos muuten et ole tietoinen tai huomannut niin älä säikähdä, pakokaasut haisevat kokolailla kitkerämmälle kun vena on tukossa.

KKI
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.1.2009 15:39

EGR

ViestiKirjoittaja KKI » 30.3.2011 14:03

Mielenkiintoinen asia, en ole kuullutkaan. Mistä mahtaa johtua ?
EGR ei ole auki kokoajan, kun se on kiinni, tilanne lienee sama kuin tulpattuna.
Miksi sitten vain tulpattu haisee ?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 94 vierailijaa