Pumppariin öljyt.
Valvoja: ffp jäsenet
Pumppariin öljyt.
Ostinpa passatin ATJ koneella ja ensimmäinen pumppari tai yleensäkin TDi minulla. Nytpä askarruttaa oikeat öljyt koneeseen. Luin joskus topicia, jossa puhuttiin pumppareiden olevan tarkkoja öljyjen suhteen, ilmeisestikkin noiden nokka-akseli ongelmien vuoksi..?
En sitten millään löytänyt sitä topicia, ruoskikaa jos haluatte, mutta teen tämän uuden ja kysyn että mitä suosittelette?
Ajattelin itse tuota Teboilin diamond dieseliä, onko ok?
Huoltokirjassakaan ei mainittu mitä öljyä on käytetty.
En sitten millään löytänyt sitä topicia, ruoskikaa jos haluatte, mutta teen tämän uuden ja kysyn että mitä suosittelette?
Ajattelin itse tuota Teboilin diamond dieseliä, onko ok?
Huoltokirjassakaan ei mainittu mitä öljyä on käytetty.
Tässä on se topic. Teboil Diamond Diesel on ihan hyvää kiinteälle vaihtovälille.
Onko kukaan harkinnut kokeilevansa pumpparikoneeseen Redlinen öljyä? Ite laitoin 3b:n v6 tdi:hin kokeilumielessä, kun tuota iänikuista nokkapolitiikkaa ratkaistiin hieman uudella tavalla. Kallistahan se on kun perkele, mutta ei sen tyyriimpää kuin LongLifetkään. Ajelin aiemmin kanssa noilla tebikan timanteilla, mutta syitä vaihtoon oli olemassa.
http://www.roadmachine.fi/motoroil.html
Tuolta voi käydä tavailemassa lisää. Ite laitoin pasuunaan noi 10w-40.set. Ei löydy suoraan volkkarin suosituksia, mutta syvällisempi tutkiskelu osoitti asian kokeilemisen arvoiseksi. Niissä on muunmuassa sinkin ja fosforin määrät ihan eri luokkaa kuin pumppariluokitelluissa normiöljyissä. Nuo ovat juurikin ne aineet jotka ennen vuotta -96 suojasivat ns. laahaavan malliset nokkaheebelit ennenaikaiselta kulumiselta. Lisäksi ns. esteripohjaisena omaa huomattavasti paremman leikkaussitkeyden kuin normi PAO-pohjaiset synteettiset.
Tuolta voi käydä tavailemassa lisää. Ite laitoin pasuunaan noi 10w-40.set. Ei löydy suoraan volkkarin suosituksia, mutta syvällisempi tutkiskelu osoitti asian kokeilemisen arvoiseksi. Niissä on muunmuassa sinkin ja fosforin määrät ihan eri luokkaa kuin pumppariluokitelluissa normiöljyissä. Nuo ovat juurikin ne aineet jotka ennen vuotta -96 suojasivat ns. laahaavan malliset nokkaheebelit ennenaikaiselta kulumiselta. Lisäksi ns. esteripohjaisena omaa huomattavasti paremman leikkaussitkeyden kuin normi PAO-pohjaiset synteettiset.
Näin olis tarkoitus tehdä. Tuo tavan nokka-akselisorvi on oiva koepenkki öljylle kuin öljylle ;)
-Erottuu jyvät akanoista. Kuriositeettinä muuten mainittakoon, että koneessa oli taannoin kiinni timanttipinnoitetut keinuvivut: http://www.diarc.fi. Kuvitella saattaa, että odotukset keston suhteen olivatten korkealla. -2500 kilometriä myöhemmin oli "lippu puolitangossa" kun kaikista oli pinnat puhki!
Nyttemmin nokat on hiomalla kunnostetut ja nitratut: http://www.bodycote.fi. Lisäksi nostoa pienennettiin vajaa milli. Älytöntä? No, eräs Audifoorumilla vaikuttava kaveri oli penkittänyt kutosen vakiokannet ja totesi että kuuden millin noston jälkeen ei virtaus kasva enää, eli kaikki siitä eespäin nostaa käytännössa ainoastaan nokkien pintapainetta. Virtas-Mauri suostui pitkin hampain hiomaan nostot pienemmiksi. Kun kone saatiin kasaan, kellottelin muutaman vedon-> kiihtyvyys entisellään.
Nyt kun koneella on ajettu muutama tonni rempan jälkeen, voi todeta että kulutus ei muuttunut nimeksikään. -Enemmän vaikutusta on vaikkapa rengasmerkkien välisillä eroilla...
-Että tällasia kokeiluita, joihin tuo Redline otettiin perustellusti mukaan.
Onkohan muuten kukaan koittanut nitruuttaa pumpparikoneen nokkaa? Samoja vinkeitä näyttäin niilläkin olevan kutvosen kanssa.
-Erottuu jyvät akanoista. Kuriositeettinä muuten mainittakoon, että koneessa oli taannoin kiinni timanttipinnoitetut keinuvivut: http://www.diarc.fi. Kuvitella saattaa, että odotukset keston suhteen olivatten korkealla. -2500 kilometriä myöhemmin oli "lippu puolitangossa" kun kaikista oli pinnat puhki!
Nyttemmin nokat on hiomalla kunnostetut ja nitratut: http://www.bodycote.fi. Lisäksi nostoa pienennettiin vajaa milli. Älytöntä? No, eräs Audifoorumilla vaikuttava kaveri oli penkittänyt kutosen vakiokannet ja totesi että kuuden millin noston jälkeen ei virtaus kasva enää, eli kaikki siitä eespäin nostaa käytännössa ainoastaan nokkien pintapainetta. Virtas-Mauri suostui pitkin hampain hiomaan nostot pienemmiksi. Kun kone saatiin kasaan, kellottelin muutaman vedon-> kiihtyvyys entisellään.
Nyt kun koneella on ajettu muutama tonni rempan jälkeen, voi todeta että kulutus ei muuttunut nimeksikään. -Enemmän vaikutusta on vaikkapa rengasmerkkien välisillä eroilla...
-Että tällasia kokeiluita, joihin tuo Redline otettiin perustellusti mukaan.
Onkohan muuten kukaan koittanut nitruuttaa pumpparikoneen nokkaa? Samoja vinkeitä näyttäin niilläkin olevan kutvosen kanssa.
Miulla on näköjään laitettu edellisessä huollossa Gulf:n jotkut liemet (ostin auton vasta hiljattain). Noissa öljyissä ei ole pumppareille tarkoitettua hyväksyntää. Ne on nyt pyöriny koneessa n 7000 km. Mitäs arvon asiantuntijat ovat mieltä, kannattaisko nuo vaihtaa pois? Vai ajelenko noilla sen 15 tkm, ja vaihdan sit asiaan kuuluvat mehut sisään?
Epäilisin että siinä on nyt ekaa kertaa väärät öljyt, koska tuohon asti sitä on huollettu vw-merkkiliikkeessä.
EDIT: öljy oli Gulf Formula G 5W40. Tuossa öljyssä on vain 502.00 ja 505.00 hyväksyntä.
Epäilisin että siinä on nyt ekaa kertaa väärät öljyt, koska tuohon asti sitä on huollettu vw-merkkiliikkeessä.
EDIT: öljy oli Gulf Formula G 5W40. Tuossa öljyssä on vain 502.00 ja 505.00 hyväksyntä.
Viimeksi muokannut T4_TDI, 21.3.2011 19:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 6.3.2011 11:32
Gulf öljyllä..
Ajellaan ympäri maailmaa Teboililla ainoastaan suomessa joten eiköhän ne Gulf:in öljyt pelaa ja täytä samat vaatimukset kuin muutkin mutta toki niissäkin on vielä jopa mineraalipohjaistakin öljyä tarjolla aivan kuten muillakin kilpailijoilla :)
Itse olen Mb dieseleillä sekä vaimon pösöllä ( molemmat dieseleitä) ajellut niin gulf:in,mobilin kuin teboilin ja shellinkin öljyillä ja hyvin on pelanneet ilman mitään nokka vaivoja :) joten jos öljyn valmistajat sanoovat että öljyt keskenään tänäpäivänä sekoituskelpoisia jne. ja jotkut autonvalmistajienkin erikois luokitukset täyttää niin ei ne mitään ihan pas..aa voi kaupitella.
Itse olen Mb dieseleillä sekä vaimon pösöllä ( molemmat dieseleitä) ajellut niin gulf:in,mobilin kuin teboilin ja shellinkin öljyillä ja hyvin on pelanneet ilman mitään nokka vaivoja :) joten jos öljyn valmistajat sanoovat että öljyt keskenään tänäpäivänä sekoituskelpoisia jne. ja jotkut autonvalmistajienkin erikois luokitukset täyttää niin ei ne mitään ihan pas..aa voi kaupitella.
Onhan niitä kokeiltu monenlaisia laatuöljyjä jo vuosia sitten, liekö sitten nekin kehittyneet. 5 tonnin nurkille vetävässä pumpparissa tulee nokkaan jonkilaisia vauriota jo noin 10tkm kohilla. Tuskin täällä mitään teboilin miehiä on , sen litku vaan sattunut toimimaan ja on kohtuu hintaista halvimmillan saanut 50€/10l
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 6.3.2011 11:32
testeistä..
Itseäni kiinnosti menneenä talvena eräänä pakkaspäivänä (-34) öljyn juoksevuus kylmällä ilmalla sen verran että tein itse ihan omakohtaisen testin erimerkkisillä tallilöydöillä joissa Teboil 5w-40 diamont pärjäsi mielestäni yhtä hyvin kuin Mobilin 0w-30 ja hinta ero on sentään huomattava Shellin vastaava olikin mennyt aivan valkoiseksi hartsimaiseksi tavaraksi mutta mm. moni "halpis" öljy tuli vielä ihan juoksevana siinäkin pakkasessa vuorokauden pihalla olon jälkeen :) tämä kaikki hulluus sai alkunsa kun lisäilin likan Opeliin Mobilia eikä meinannut kannusta tulla kun oli takakontissa kylmissään joutunut olemaan :)
Mie kuitenki päädyin eilen vaihtamaan Gulf:n tilalle Teboilin DD:t. En tiedä, liekkö uskon asia, mutta miusta tuon koneen käyntiääni pehmeni jonkun verran vaihdon jälkeen. Voi tosin olla, että oon vain kuvitellu asian...
Gulf:lla näyttäisi olevan myös pumppareille käypäisiä öljyjä. Tuossa miun katiskassa oli Formula G 5W40, jossa ei tuota hyväksyntää ole...
http://www.usparts.fi/?page=62#148
Gulf:lla näyttäisi olevan myös pumppareille käypäisiä öljyjä. Tuossa miun katiskassa oli Formula G 5W40, jossa ei tuota hyväksyntää ole...
http://www.usparts.fi/?page=62#148
Itse tuli ajettua ARL moottorilla (softa+fin-turbo hybridi) varustetulla toledolla nokka / paininkuppi remontin jälkeen noin 80 tkm Valvoline VR-1 racing 10w60 öljyillä. Arvelin itsekin kokeilla muuta öljyä noitten pumppari öljyjen tilalle juurikin tuon sinkin puutteen takia. Ei ainakaan vielä tuohon 80 tkm ollut tullut nokkaan / paininkuppeihin mitään ylimääräistä kulumista. Eikä tullut hirveen kevyelläkään kaasu jalalla ajettua. Ois varmaan pitäny jatkaa pidemmälle tuota kestotestiä mutku tuli vaihdettua pois. :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 72 vierailijaa