Pumppariin öljyt.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Siletti
-
Viestit: 141
Liittynyt: 21.6.2004 17:48

Pumppariin öljyt.

ViestiKirjoittaja Siletti » 13.3.2011 21:37

Ostinpa passatin ATJ koneella ja ensimmäinen pumppari tai yleensäkin TDi minulla. Nytpä askarruttaa oikeat öljyt koneeseen. Luin joskus topicia, jossa puhuttiin pumppareiden olevan tarkkoja öljyjen suhteen, ilmeisestikkin noiden nokka-akseli ongelmien vuoksi..?

En sitten millään löytänyt sitä topicia, ruoskikaa jos haluatte, mutta teen tämän uuden ja kysyn että mitä suosittelette?

Ajattelin itse tuota Teboilin diamond dieseliä, onko ok?

Huoltokirjassakaan ei mainittu mitä öljyä on käytetty.

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 13.3.2011 21:45

Tässä on se topic. Teboil Diamond Diesel on ihan hyvää kiinteälle vaihtovälille.

Siletti
-
Viestit: 141
Liittynyt: 21.6.2004 17:48

ViestiKirjoittaja Siletti » 13.3.2011 21:53

No niinpäs vain onkin, kiitän.

vitonen
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.11.2004 16:57

ViestiKirjoittaja vitonen » 17.3.2011 22:07

Onko kukaan harkinnut kokeilevansa pumpparikoneeseen Redlinen öljyä? Ite laitoin 3b:n v6 tdi:hin kokeilumielessä, kun tuota iänikuista nokkapolitiikkaa ratkaistiin hieman uudella tavalla. Kallistahan se on kun perkele, mutta ei sen tyyriimpää kuin LongLifetkään. Ajelin aiemmin kanssa noilla tebikan timanteilla, mutta syitä vaihtoon oli olemassa.

passatvw
-
Viestit: 60
Liittynyt: 31.12.2009 14:54

ViestiKirjoittaja passatvw » 18.3.2011 14:24

Mikäs on Redlinellä pumpparin öljy?

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 18.3.2011 14:52

Pari kertaa olen lykännyt Teboil DD:t koneeseen ja hyvin raksuttaa :-D

Taidan pudottaa kurat pois nyt jo 9000 km kohdalla kun muutenkin käyn pajalla. Eipä se paljon haittaa lompsaa jos 30€ litkut vaihtaa liian aikaisin.

vitonen
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.11.2004 16:57

ViestiKirjoittaja vitonen » 18.3.2011 17:30

http://www.roadmachine.fi/motoroil.html
Tuolta voi käydä tavailemassa lisää. Ite laitoin pasuunaan noi 10w-40.set. Ei löydy suoraan volkkarin suosituksia, mutta syvällisempi tutkiskelu osoitti asian kokeilemisen arvoiseksi. Niissä on muunmuassa sinkin ja fosforin määrät ihan eri luokkaa kuin pumppariluokitelluissa normiöljyissä. Nuo ovat juurikin ne aineet jotka ennen vuotta -96 suojasivat ns. laahaavan malliset nokkaheebelit ennenaikaiselta kulumiselta. Lisäksi ns. esteripohjaisena omaa huomattavasti paremman leikkaussitkeyden kuin normi PAO-pohjaiset synteettiset.

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 18.3.2011 18:28

Kerrohan ihmeessä kokemuksista, kunhan tulee kilometrejä tarpeeksi !

vitonen
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.11.2004 16:57

ViestiKirjoittaja vitonen » 18.3.2011 18:51

Näin olis tarkoitus tehdä. Tuo tavan nokka-akselisorvi on oiva koepenkki öljylle kuin öljylle ;)
-Erottuu jyvät akanoista. Kuriositeettinä muuten mainittakoon, että koneessa oli taannoin kiinni timanttipinnoitetut keinuvivut: http://www.diarc.fi. Kuvitella saattaa, että odotukset keston suhteen olivatten korkealla. -2500 kilometriä myöhemmin oli "lippu puolitangossa" kun kaikista oli pinnat puhki!
Nyttemmin nokat on hiomalla kunnostetut ja nitratut: http://www.bodycote.fi. Lisäksi nostoa pienennettiin vajaa milli. Älytöntä? No, eräs Audifoorumilla vaikuttava kaveri oli penkittänyt kutosen vakiokannet ja totesi että kuuden millin noston jälkeen ei virtaus kasva enää, eli kaikki siitä eespäin nostaa käytännössa ainoastaan nokkien pintapainetta. Virtas-Mauri suostui pitkin hampain hiomaan nostot pienemmiksi. Kun kone saatiin kasaan, kellottelin muutaman vedon-> kiihtyvyys entisellään.
Nyt kun koneella on ajettu muutama tonni rempan jälkeen, voi todeta että kulutus ei muuttunut nimeksikään. -Enemmän vaikutusta on vaikkapa rengasmerkkien välisillä eroilla...
-Että tällasia kokeiluita, joihin tuo Redline otettiin perustellusti mukaan.
Onkohan muuten kukaan koittanut nitruuttaa pumpparikoneen nokkaa? Samoja vinkeitä näyttäin niilläkin olevan kutvosen kanssa.

T4_TDI
-
Viestit: 19
Liittynyt: 13.9.2007 9:09

ViestiKirjoittaja T4_TDI » 19.3.2011 20:40

Miulla on näköjään laitettu edellisessä huollossa Gulf:n jotkut liemet (ostin auton vasta hiljattain). Noissa öljyissä ei ole pumppareille tarkoitettua hyväksyntää. Ne on nyt pyöriny koneessa n 7000 km. Mitäs arvon asiantuntijat ovat mieltä, kannattaisko nuo vaihtaa pois? Vai ajelenko noilla sen 15 tkm, ja vaihdan sit asiaan kuuluvat mehut sisään?

Epäilisin että siinä on nyt ekaa kertaa väärät öljyt, koska tuohon asti sitä on huollettu vw-merkkiliikkeessä.

EDIT: öljy oli Gulf Formula G 5W40. Tuossa öljyssä on vain 502.00 ja 505.00 hyväksyntä.
Viimeksi muokannut T4_TDI, 21.3.2011 19:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 19.3.2011 21:03

No enpä ajaisi metriäkään ylimääräistä jos öljy on pumppariin soveltumatonta. Nimim eilen nokattomaksi hioutunutta 3C passatin 1.9TDI konetta ihmetellyt..

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 19.3.2011 21:25

jyri.h: ajaisitko metriäkään noilla vitonen nimimerkin linkittämillä redline öljyillä, niistähän kun ei ilmeisesti luokitusta löydy? Onhan ne pakko olla huippu öljyjä kun lukee noin vakuuttavia juttuja nettisivuilla;)

qosma
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.1.2004 23:53

ViestiKirjoittaja qosma » 20.3.2011 9:23

pumppareiden nokan voitelu ongelma ei taida oljyjä vaihtelemalla juuri kummeta, öljy ei vaan näytä eksyvän sinne nokan ja paininkupin väliin millään.
Diamond diesel toimii hyvin öljyruiskun kera.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 20.3.2011 9:59

jyri.h: ajaisitko metriäkään noilla vitonen nimimerkin linkittämillä redline öljyillä, niistähän kun ei ilmeisesti luokitusta löydy?


En. Vaikkei pumppareiden nokkaviat pelkästään vääristä öljyistä johdu niin miksi hakea lisää vaikeuksia väärillä öljyillä?

vitonen
-
Viestit: 64
Liittynyt: 17.11.2004 16:57

ViestiKirjoittaja vitonen » 20.3.2011 20:41

-Joo, parempi kun ajelette niillä Diamondeilla vaan. Ei muuta kuin huolettomia kilometrejä!

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 20.3.2011 21:20

Kyl, tuntuis erittäin toimivalta öljyltä omien kokemuksien mukaan.

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 21.3.2011 13:56

Teboilin miehet taas mainostaa... jännä mikä jeesustelu näistä öljyistä aina tuleekaan. Heti kun joku mainittee käyttävänsä LL tai nyt jotain vaihtoehtosta öljyä, ihan vaikka testimielessä niin saa heti tappelun aikaseksi D: Ei sillä, ite oottelen kyllä mielenkiinnolla redlinen kokemuksia!

passatvw
-
Viestit: 60
Liittynyt: 31.12.2009 14:54

ViestiKirjoittaja passatvw » 21.3.2011 16:59

Sitte kun niitä kokemuksia tulee.Voi olla myöhäistä siirtyä takaisin niihin "pumppariöljyihin".Saattaapi toi redline toiniakin,mutta...........?

passatvw
-
Viestit: 60
Liittynyt: 31.12.2009 14:54

ViestiKirjoittaja passatvw » 21.3.2011 17:01

Kuin myös "vitonen".

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 21.3.2011 17:47

No eikös se nyt ole kaikkien etu ku yks niitä kokeilee, ni saa teboilin miehetki jotaki lisää millä huuella, olettaen että ei toimi.

passatvw
-
Viestit: 60
Liittynyt: 31.12.2009 14:54

ViestiKirjoittaja passatvw » 21.3.2011 17:54

Mulla on Motox:n 505.01,tiedä sitte tuostakaan.Ei ainakaan pahanhintainen n.30e/5ltr

mossekuski
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.3.2011 11:32

Gulf öljyllä..

ViestiKirjoittaja mossekuski » 21.3.2011 18:12

Ajellaan ympäri maailmaa Teboililla ainoastaan suomessa joten eiköhän ne Gulf:in öljyt pelaa ja täytä samat vaatimukset kuin muutkin mutta toki niissäkin on vielä jopa mineraalipohjaistakin öljyä tarjolla aivan kuten muillakin kilpailijoilla :)
Itse olen Mb dieseleillä sekä vaimon pösöllä ( molemmat dieseleitä) ajellut niin gulf:in,mobilin kuin teboilin ja shellinkin öljyillä ja hyvin on pelanneet ilman mitään nokka vaivoja :) joten jos öljyn valmistajat sanoovat että öljyt keskenään tänäpäivänä sekoituskelpoisia jne. ja jotkut autonvalmistajienkin erikois luokitukset täyttää niin ei ne mitään ihan pas..aa voi kaupitella.

qosma
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.1.2004 23:53

ViestiKirjoittaja qosma » 21.3.2011 18:28

Onhan niitä kokeiltu monenlaisia laatuöljyjä jo vuosia sitten, liekö sitten nekin kehittyneet. 5 tonnin nurkille vetävässä pumpparissa tulee nokkaan jonkilaisia vauriota jo noin 10tkm kohilla. Tuskin täällä mitään teboilin miehiä on , sen litku vaan sattunut toimimaan ja on kohtuu hintaista halvimmillan saanut 50€/10l

mossekuski
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.3.2011 11:32

testeistä..

ViestiKirjoittaja mossekuski » 21.3.2011 19:04

Itseäni kiinnosti menneenä talvena eräänä pakkaspäivänä (-34) öljyn juoksevuus kylmällä ilmalla sen verran että tein itse ihan omakohtaisen testin erimerkkisillä tallilöydöillä joissa Teboil 5w-40 diamont pärjäsi mielestäni yhtä hyvin kuin Mobilin 0w-30 ja hinta ero on sentään huomattava Shellin vastaava olikin mennyt aivan valkoiseksi hartsimaiseksi tavaraksi mutta mm. moni "halpis" öljy tuli vielä ihan juoksevana siinäkin pakkasessa vuorokauden pihalla olon jälkeen :) tämä kaikki hulluus sai alkunsa kun lisäilin likan Opeliin Mobilia eikä meinannut kannusta tulla kun oli takakontissa kylmissään joutunut olemaan :)

T4_TDI
-
Viestit: 19
Liittynyt: 13.9.2007 9:09

ViestiKirjoittaja T4_TDI » 21.3.2011 19:54

Mie kuitenki päädyin eilen vaihtamaan Gulf:n tilalle Teboilin DD:t. En tiedä, liekkö uskon asia, mutta miusta tuon koneen käyntiääni pehmeni jonkun verran vaihdon jälkeen. Voi tosin olla, että oon vain kuvitellu asian...

Gulf:lla näyttäisi olevan myös pumppareille käypäisiä öljyjä. Tuossa miun katiskassa oli Formula G 5W40, jossa ei tuota hyväksyntää ole...

http://www.usparts.fi/?page=62#148

Sekottaja
-
Viestit: 60
Liittynyt: 7.4.2007 7:23

ViestiKirjoittaja Sekottaja » 25.3.2011 21:55

Itse tuli ajettua ARL moottorilla (softa+fin-turbo hybridi) varustetulla toledolla nokka / paininkuppi remontin jälkeen noin 80 tkm Valvoline VR-1 racing 10w60 öljyillä. Arvelin itsekin kokeilla muuta öljyä noitten pumppari öljyjen tilalle juurikin tuon sinkin puutteen takia. Ei ainakaan vielä tuohon 80 tkm ollut tullut nokkaan / paininkuppeihin mitään ylimääräistä kulumista. Eikä tullut hirveen kevyelläkään kaasu jalalla ajettua. Ois varmaan pitäny jatkaa pidemmälle tuota kestotestiä mutku tuli vaihdettua pois. :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa