Kaasuläppään tuntuvat useimmat simppelit tyhjäkäyntiviat keskittyvän mutta riittävästi oli eroja että kehtaan omaksi topikiksi yrittää.
Tyhjäkäynti hyppää käynnistäessä noin 2 tonniin. Kytkin ylös ja liikkeelle, kaikki toimii kuin pitääkin. Vetoa on ja kone kulkee. Sitten kun valoihin tultaessa laitetaan kytkin pohjaan, tyhjäkäynti hyppää tavallisesti aaltoilemaan 1,5 - 2 k:n välille.
Outoutta lisää se, että tyypillisesti jonkun kilsan Kehä I-ajon jälkeen kun lähestytään valoja sama oire kytkin pohjassa (heijaa 1,5-2k) kunnes auto fyysisesti pysähtyy paikalleen -> kierrokset putoaa noin 1100:aan (eli normityhjäkäynti plus parisataa). Jos maantievauhdissa laittaa kytkimen pohjaan tuntuu tyhjäkäynti riippuvan tähtien asennosta (joskus aaltoilee 1,2-1,4k , joskus tuo 1,5-2)
Lämmöt on ihan ok, eikä koneen kylmyys/lämpö tunnu vaikuttavan hyvään tai huonoon suuntaan. Ihmeellisyyttä tällaisella tavalliselle tollukalle lisää se, että oire tuntuu olevan ns. "käynnistyskertariippuvainen" - jollain käynnistyskerralla oire on ja pysyy käyntisession alusta loppuun riippumatta siitä millaisilla kierroksilla tai miten kylmänä/lämpimänä motti on. Sitten jos ns. käynnistyy oikealla jalalla, on käynti kautta linjan normaalia.
Taannoin sattui pieni haveri (kirjoittaja asetti öljytilan täyttökorkin huonosti). Tämän seurauksena konehuone ehti 70km ajon aikana hieman öljyyntyä, mutta tähän caseen liittyvät komponentit ei ainakaan näkyvästi ole liejussa...
Erityistä ihmetystä herättävät
a) Käynnin riippuvuus koslan liikkeestä eteenpäin (kytkin pohjassa)
b) Käynnistyksen rooli (startti kuulostaa ihan hyvältä ja toimii itsessään normaalisti)
c) Kävin tankkaamassa Kilon ysivitosella, jonka jälkeen ongelmat alkoivat (tosin luulisi paskan bensan aiheuttavan ongelmia joko/tai, eikä riippuen tuurista)
Bora 1.4 tyhjäkäynti seilaa 1,5-2k, liittyy käynnistykseen?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 106
- Liittynyt: 18.8.2010 6:42
Kyllähän tämä kaasuläpän vialta jokseenkin kuulostaa. Onko autossa täysin elektroninen kaasu vai meneekö polkimelta vaijeri kaasuläppäkoteloon? Kaasuläpän säätömoottori, joka säännöstelee läppäkurkun läpi kulkevaa ilmaa, aiheuttaa viallisella toiminnalla juuri tyhjäkäynnin sekavuutta. Jos käynnistyvyys kuitenkin on hyvä, ja autossa on veto tallella, anturit voinee sulkea pois laskuista.
Juu, vaijerikaasu on kyseessä. Ko.vaijerin heiluttelu käsipelillä ja asettaminen takaisin ilmansuodatinkotelon takakyljessä olevaan nipukkaansa aiheutti sen, että tyhjäkäynti normalisoitui tuonne 800-900:n kieppeille, mutta nyt kone vaeltelee tuossa 800 alapuolella hieman, tuntuisi aaltoilevan sammumisen rajamailla tyhjäkäynnillä joskaan ei íhan sammumiseen asti. Ja nyt kytkin pohjassa rullatessa tyhjäkäynti ei jää vaeltelemaan 1,5k:n kulmille. Mene ja tiedä. Vien kuitenkin vikamuistin lukuun viikon päästä, jännä nähdä mitä on niellyt.
Saman tyyppistä ongelmaa myös itsellä. VDOn mukaan 1,4-16V AHW:ssa ja 1,6-8V ALM:ssa onkin sama kaasuläppärunko, jos se on vaijerivetoinen eikä täysin elektroninen. Olen huomannut että jos ongelman ilmetessä sammuttaa auton, kääntää virrat takaisin päälle odottaa hetken ja starttaa niin toimii taas normaalisti. Jos vauhdista yrittää sammuttaa ja käynnistää heti, käynti jatkaa heittelyään. Olen tätä "ominaisuutta" seurannut viimeiset puolitoista vuotta ja todennut että ongelmaa ilmenee hyvin satunnaisesti, joskus viikonverran putkeen joka aamu ja seuraavaksi kuukausi ongelmitta. Keskustelupalstoilla välillä joku on samatapaisista ongelmista tarinoinut, mutta selkeää syy-seuraussuhdetta tähän ominaisuuteen en ole vielä tavannut. Jotain ongelman laajuudesta kertoo sekin, että tuota ko. kaasuläppärunkoa saa myös tarvikkeena ja ilmeisen moni ongelman kanssa taistelleista on sen uusinutkin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa