Vw golf gti iv ahto ongelma, n75? NEUVOJA KAIVATAAN

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

_GTI_
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.8.2009 11:14

Vw golf gti iv ahto ongelma, n75? NEUVOJA KAIVATAAN

ViestiKirjoittaja _GTI_ » 18.1.2011 17:46

Elikkä golffi ei ahda kun sen 0,4bar ja välillä häviää ahdot kokonaa, mutta sammuttamalla auton se alkaa toimimaa jotenki. Mittasin n75 resistanssin ja mittari näytti 0.35. Onko se siis hajalla?
Viimeksi muokannut _GTI_, 20.1.2011 4:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 19.1.2011 4:29

Ei paljon muita vaihtoehtoja ole kuin rikkinäinen n75 tai joku ahtovuoto.

_GTI_
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.8.2009 11:14

ViestiKirjoittaja _GTI_ » 19.1.2011 20:19

Löyty yks rikkinäinen letku mikä lähtee n75. Vaihdan sen ja katon lähteekö toimimaa. Jos ei nii sit kokeilen n75.

_GTI_
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.8.2009 11:14

ViestiKirjoittaja _GTI_ » 20.1.2011 4:02

Ei lähteny toimimaa vieläkää. Ongelmat:
- Ei ahda kuin just ja just 0.5(kesällä kävi parhaimmillaa vajaassa 1.0)
- Välillä ajaessa auto nykäisee kunnolla jolloin rajottaa ahdot 0.3 ja kytkin pohjaa jolloin auto sammuu. Auto käyntii ja taas mennää 0.5 ahdoilla.
- Välillä parkissa ollessa autosta katoaa alipaine ja auto sammuu, mutta sekin palautuu normaaliksi kun käynnistää uudelleen.

Voisiko joku kertoa mahdolliset ongelmat ja mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään? Huomenna olisi tarkoitus viedä auto vikakoodien lukuun. Auto on Golf GTI 1.8t AGU vm 98.

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 20.1.2011 10:23

Onko lastutettu?

Ja mitä siihen nyt on vaihdettu?

Vakionahan ahdot ei paljon 0,5 korkeammalle nousekaan.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 20.1.2011 11:03

Näyttäisi olevan lastutettu jos kesällä ahtanut 1.0.
Kannattaa tarkastaa se N75 (ja bypass) Itse vaihdoin molemmat kun oli vaikeuksia lastutuksen kanssa. Tuo N75 pitäisi naksuttaa 9V palovaroittimen paristolla kun sen testaa, itsellä naksutti hieman vaimeasti mutta oli likainen joten vaihdoin ja alkoi toimimaan. Se ei onneksi paljoa maksanut (~80€).
Voi johtua tietenkin myös siitä että joku ahtoputken liitos vuotaa, sekin on helppo ja edullinen tarkistaa jos omistaa kompressorin. Täällä olenkin tutkiskellut asiaa 11.5.2010 Itsellä vuoti alipaineletku tms. joka onkin kuvattuna tuolla.

Youtubestakin löytyy ainakin audi AEB ahtovuotojen (boost pressure leak test) testaus, josta itse opiskelin.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 20.1.2011 16:02

Olikohan nyt oikea asteikko yleismittarissa käytössä? Varmista vielä, josko sattui olemaan pilkkua ylempänä mittausasteikolla, koska sähköisesti kunnossa olevan n75:n resistanssi pitäisi olla 35 ohmia. Jos taas on mekaanisesti jumissa, ainoa tapa testata edes jotenkin on tehdä tuo patteritesti tai antaa suoraan napoihin 12v.

_GTI_
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.8.2009 11:14

ViestiKirjoittaja _GTI_ » 20.1.2011 16:18

Asteikosta en tiedä mutta n75 vaihdettu tänää. Auto tuntu heräävän aavistuksen paremmin mutta ahdot jäi 0.5-0.6bar. Forgen split-r piti pikkasen erillaisen äänen myös. Ite oon sitä mieltä et vuoto olis jossain. Ei satu olemaa himassa kunnon vehkeitä joten pitää tutkia ku pääsee tutun tallille. Minkäslaiset alipaineet pitäs olla tyhjäkäynnil ja moottorijarrutuksessa?

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 20.1.2011 19:43

Tyjäkäynnillä -0.8 ja moottorijarrutuksella -1.0
Kyllä vuodot on minusta seuraava tutkimisen arvoinen kohta.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 20.1.2011 21:03

Imusarjalta lähtevät alipaineletkut kannattaa vaihtaa suoraan, erityisesti bypassin letku ja tarkistaa bypassilta lähtevä putkihökötys sekä kaikki röörit turbon kompressoripuolen ja imusarjan välillä.

Kokeilepa tasaisesti nostaa kierroksia ja pumppailla rauhallisesti 2-3-4krpm välillä, ainakin omassa (ja esson baarista kerrottiin että muissakin) bypassin alipaineletkun vuodon kuuli siinä 2900 kierroksen kohdalla vinkumisena. Tiivis letku tilalle ja vinkuna loppui. Apurin kanssa saattaa olla mahdollista paikallistaa vuotoa äänten perusteella korva konehuoneessa-menetelmällä, kannattaa ainakin kokeilla, josko selviää ainakin miltä puolelta vuoto kuuluu. Tämä siis ennen sen enempiä purkamisia.

_GTI_
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.8.2009 11:14

ViestiKirjoittaja _GTI_ » 21.1.2011 9:06

Mulla on alipaine moottorijarrutuksella -0,8 ja tyhjäkäynnillä -0,6. Joo vuotoa pitää alkaa etsimään seuraavaksi.

_GTI_
-
Viestit: 23
Liittynyt: 26.8.2009 11:14

ViestiKirjoittaja _GTI_ » 13.3.2011 19:14

Noniin palataas taas asiaan. Muutama letku vaihdettu ja ei toimi vieläkää kunnol. Vuotoja ei enää löydy. Jännä sinänsä että välillä alipaine menee sinne mihin kuuluuki ja välillä ei. Välillä ahtoi löytyy 0.7bar ja useimmite 0.5. Autolla ajettu kummiski 275 000km joten voisiko ahdin olla vikana vai mistä lähtisin sitä ettimään kerran vuotoja ei löytyny.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 30 vierailijaa