Huoltovapaat akut ja pakkasen vaikutus
Valvoja: ffp jäsenet
Huoltovapaat akut ja pakkasen vaikutus
Miten teillä reagoi lämpötilaan nuo huoltovapaat akut? (ainoa kohde on täplä jonka väriä voi vilkuilla)
Itselläni on T5:ssa vuoden vanhat akut konepellin alla ja kuskin jakkaran alla. Molemmat näyttää testeriin kunnossa olevilta, mutta mitä kylmemmäksi ilma menee, tuo starttiakku ei anna virtaa ulos läheskään tarpeeksi. Ominaisuus ei esiinny uudessa akussa mutta muutamassa kuukaudessa menee tällaiseksi.
Esimerkiksi auto käynnissä koko päivän, moottori lämmin, virran kulutus kohtuullista päivän ajan. Auto seisoo 5 minuuttia niin täpärästi pyörähtää käyntiin kun lämpötila -30 astetta .
Sama akku -10 asteessa. Voi huudattaa auto sammuksissa webastoa vaikka 2 tuntia (puhallin ottaa virtansa starttiakusta). Starttaa täysin ongelmitta eikä useimmiten edes mankka reboottaa eli jännite ei edes notkahda.
Samat havainnot aamustarteissa. Pakkasta jos yli 20, koko yö laturissa, starttaa täpärästi. Alle 20, starttaa leikiten webaston käytöstä riippumatta, ilman latausta.
Nyt tuntuu siltä että akku on kunnossa, ottaa hyvin virtaa vastaan ja luovuttaa sitä, mutta on äärimmäisen herkkä reagoimaan lämpötilaan ja yli 20 asteen pakkasessa muuttuu ongelmalliseksi. Onko normaalia käytöstä näillä? Muissa autoissa ei vastaavaa ominaisuutta mutta niissä onkin perinteisemmät huollettavat akut. Vai vaivaako akkuja nämä syväpurkaukset kun ensin joutuu ruokkimaan webastoa ja sitten narauttaan jäykän koneen käyntiin?
Mitkä ovat mahdollisia ratkaisuja? TeeSeItse-akunlämmitin 12Vpeilinlämmittimestä? Akun eristäminen telttapatjalla? Molemmat? Eri tyyppisen akut?
Itselläni on T5:ssa vuoden vanhat akut konepellin alla ja kuskin jakkaran alla. Molemmat näyttää testeriin kunnossa olevilta, mutta mitä kylmemmäksi ilma menee, tuo starttiakku ei anna virtaa ulos läheskään tarpeeksi. Ominaisuus ei esiinny uudessa akussa mutta muutamassa kuukaudessa menee tällaiseksi.
Esimerkiksi auto käynnissä koko päivän, moottori lämmin, virran kulutus kohtuullista päivän ajan. Auto seisoo 5 minuuttia niin täpärästi pyörähtää käyntiin kun lämpötila -30 astetta .
Sama akku -10 asteessa. Voi huudattaa auto sammuksissa webastoa vaikka 2 tuntia (puhallin ottaa virtansa starttiakusta). Starttaa täysin ongelmitta eikä useimmiten edes mankka reboottaa eli jännite ei edes notkahda.
Samat havainnot aamustarteissa. Pakkasta jos yli 20, koko yö laturissa, starttaa täpärästi. Alle 20, starttaa leikiten webaston käytöstä riippumatta, ilman latausta.
Nyt tuntuu siltä että akku on kunnossa, ottaa hyvin virtaa vastaan ja luovuttaa sitä, mutta on äärimmäisen herkkä reagoimaan lämpötilaan ja yli 20 asteen pakkasessa muuttuu ongelmalliseksi. Onko normaalia käytöstä näillä? Muissa autoissa ei vastaavaa ominaisuutta mutta niissä onkin perinteisemmät huollettavat akut. Vai vaivaako akkuja nämä syväpurkaukset kun ensin joutuu ruokkimaan webastoa ja sitten narauttaan jäykän koneen käyntiin?
Mitkä ovat mahdollisia ratkaisuja? TeeSeItse-akunlämmitin 12Vpeilinlämmittimestä? Akun eristäminen telttapatjalla? Molemmat? Eri tyyppisen akut?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei tarvii välttämättä tehä itekään akun lämmitintä. On olemassa myös valmiita ratkaisuja. Akun eristäminenhän on aina kannatettavaa. Vuosi pari sitten koneviestissä oli hyviä ohjeita eristyksien rakentamiseen.
Itse asiaan mennäkseni, huoltovapaa akku (noin 5-vuotias) on kyllä toiminut pakkasilla siinä missä perinteisetkin akut.
Itse asiaan mennäkseni, huoltovapaa akku (noin 5-vuotias) on kyllä toiminut pakkasilla siinä missä perinteisetkin akut.
No nyt alkaa juoni tiivistymään. Nyt starttaa huonosti jo nollakelissäkin. Akun vaihtoon mars.
Aika huonosti ku vuoden välein pitää akut uusia tuohon vehkeeseen. Käyttö on vaan sen verta rajua että siinä kai ne menee.
Jännä vaan että merkkiliikkeen akkutesteri näyttää akun olevan kunnossa mutta pahasti vajaalatauksessa vaikka ennen testiä on autolla ajettu kymmeniä kilometrejä ja lämpimässä tallissa tunteja lämmennyt ennen mittausta. Saa nähdä mitä ne akkutalossa sanovat.
Tuosta arcticheateristä. Lataa ja lämmittää akkua kun on roikassa. Erinomainen esim diesel-webasto bemariin jossa akku ei lämpene talvella koskaan. Itse tarvitsisin lämmintä akkua ajossa ja parkissa. Auto on varustettu kahdella akulla mutta aika koominen työnjako noilla tuntuu olevan. Ite ois pitäny tämäkin suunnitella että sais hyvän.
Aika huonosti ku vuoden välein pitää akut uusia tuohon vehkeeseen. Käyttö on vaan sen verta rajua että siinä kai ne menee.
Jännä vaan että merkkiliikkeen akkutesteri näyttää akun olevan kunnossa mutta pahasti vajaalatauksessa vaikka ennen testiä on autolla ajettu kymmeniä kilometrejä ja lämpimässä tallissa tunteja lämmennyt ennen mittausta. Saa nähdä mitä ne akkutalossa sanovat.
Tuosta arcticheateristä. Lataa ja lämmittää akkua kun on roikassa. Erinomainen esim diesel-webasto bemariin jossa akku ei lämpene talvella koskaan. Itse tarvitsisin lämmintä akkua ajossa ja parkissa. Auto on varustettu kahdella akulla mutta aika koominen työnjako noilla tuntuu olevan. Ite ois pitäny tämäkin suunnitella että sais hyvän.
Viimeksi muokannut vk, 26.2.2011 19:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Se merkkiliikkeen akkutesteri taisi olla tyypiltääm elektroninen? NIissä elektronisissa testereissä on se huono puoli, että vaajalla varaustilalla ovat epäluotettavia.
Koska akku on ilmeisesti ko. ajoneuvoon uusittu aiemminkin, onko akkujen kokoa muutettu ja onko molemmat akut uusittu samanaikaisesti? Akun fyysinen massa luonnollisesti vaikuttaa tuohon lämpeämis asiaan voimakkaasti: suuri akku => suuri massa => lämpeää hitaasti. Kylmänä akku antaa ja myöskin ottaa huonosti virtaa, tästä johtuen fyysisesti suurempaan akkuun vaihtaminen ei ole järkevää, jos ajomatkat vaihtelevat paljon. Pakkasilla laturin tuottamaa virtaa kuluu jonkun aikaa akun "lämmittämiseen" ennen kuin akku alkaa tehokkaasti latautumaan. AGM ja spiraalikennoakut (esim Optima ja Exiden jotkut mallit) ovat erityisen hyviä: suuri energiatiheys ja pieni massa, verrattuna kapasiteetiltaan vastaavaan normaaliakkuun.
Koska akku on ilmeisesti ko. ajoneuvoon uusittu aiemminkin, onko akkujen kokoa muutettu ja onko molemmat akut uusittu samanaikaisesti? Akun fyysinen massa luonnollisesti vaikuttaa tuohon lämpeämis asiaan voimakkaasti: suuri akku => suuri massa => lämpeää hitaasti. Kylmänä akku antaa ja myöskin ottaa huonosti virtaa, tästä johtuen fyysisesti suurempaan akkuun vaihtaminen ei ole järkevää, jos ajomatkat vaihtelevat paljon. Pakkasilla laturin tuottamaa virtaa kuluu jonkun aikaa akun "lämmittämiseen" ennen kuin akku alkaa tehokkaasti latautumaan. AGM ja spiraalikennoakut (esim Optima ja Exiden jotkut mallit) ovat erityisen hyviä: suuri energiatiheys ja pieni massa, verrattuna kapasiteetiltaan vastaavaan normaaliakkuun.
Itse lataan lämpimässä tallissa akut, ottavat paremmin vastaan. Ei ne täyty pakkasella. Ja kunnolla täyteen, vaikka monena yönä peräkkäin.
Mutta totta on että "syklikäyttö" syö akun aika äkkiä. Eroja toki löytyy malleittain käyttö-iässä. Katetta yleensä hinnalle löytyy. Oma lisäakku eberille ostettu 8/09 ja alkaa olla jo heikentynyt. En kyllä satsannut hintaan. Motonet 72Ah Snajzder. Varmasti ihan ok akku peruskäyttöön, mutta eberin akuksi ei ole ollut hyvä. En ollu uskoa, ku latailin sitä aina sillon tällön ku eberi ei lähteny käyntiin, niin syy "alijännite" eber huollossa.
Esimerkiksi itse totesin, että auton starttiakku meni aika äkkiä huonoksi sähköperämoottori-käytössä, jossa akku ajetaan aika tyhjäksi. Vapaa-ajan akku on kestäny pitempään. Miksi, en tiedä. Molemmat ovat lyijyakkuja. Vapaa-ajan akku antaa anteeksi purkaantumiskertoja paremmin kuin starttiakku. Vapaa-ajan akku ei vain sovellu starttauksen koska käynnistysvirta ei korkea.
Mutta totta on että "syklikäyttö" syö akun aika äkkiä. Eroja toki löytyy malleittain käyttö-iässä. Katetta yleensä hinnalle löytyy. Oma lisäakku eberille ostettu 8/09 ja alkaa olla jo heikentynyt. En kyllä satsannut hintaan. Motonet 72Ah Snajzder. Varmasti ihan ok akku peruskäyttöön, mutta eberin akuksi ei ole ollut hyvä. En ollu uskoa, ku latailin sitä aina sillon tällön ku eberi ei lähteny käyntiin, niin syy "alijännite" eber huollossa.
Esimerkiksi itse totesin, että auton starttiakku meni aika äkkiä huonoksi sähköperämoottori-käytössä, jossa akku ajetaan aika tyhjäksi. Vapaa-ajan akku on kestäny pitempään. Miksi, en tiedä. Molemmat ovat lyijyakkuja. Vapaa-ajan akku antaa anteeksi purkaantumiskertoja paremmin kuin starttiakku. Vapaa-ajan akku ei vain sovellu starttauksen koska käynnistysvirta ei korkea.
Mulla samansuuntaista käytöstä havaittavissa, akku 2kk vanha, ajoa tulee arkisin
2 x 25km päivässä eli n. 0.5h kerrallaan.
4 päivää kun auto seisoi yli 20asteen pakkasessa niin akkujännite alle 12v ja eihän se käyntiin lähtenyt. Latausjännite valot ja puhallin päällä yli 14v ja vuotovirta virta-avaimen poiston jälkeen 0,08A. Stereot + 250w vahvistin on ajossa aina päällä, tosin pari kertaa kun jätti käynnistymättä niin en ole enään kovilla pakkasilla kuunnellut musiikkia. Penkinlämmittimiä ei ole ja akku on tuossa A6:ssa takapenkin alla originaaliasennuksena.
Akun vein liikkeeseen takaisin, latasivat sitä sisällä vuorokauden ja testeri näytti latauksen jälkeen ok lämpöisellä akulla.
Missä siis vika ? Akun jätin viikoksi liikkeeseen (ulos takapihalle )josta ostin sen jotta selviää että purkautuuko se itsestään. Mitataan viikon päästä uudelleen.
Jos akussa ei vikaa niin voiko olla että nämä nykyakut ottavat kylmissä olosuhteissa äärimmäisen huonosti virtaa vastaan. Virranluovutuskyky heikkenee kyllä ja ilmeisesti myös virranvastaanottokyky. Onko suurempikapasiteettisesta akusta silloin apua vai pitäisikö vaihtaa pienempään ?
2 x 25km päivässä eli n. 0.5h kerrallaan.
4 päivää kun auto seisoi yli 20asteen pakkasessa niin akkujännite alle 12v ja eihän se käyntiin lähtenyt. Latausjännite valot ja puhallin päällä yli 14v ja vuotovirta virta-avaimen poiston jälkeen 0,08A. Stereot + 250w vahvistin on ajossa aina päällä, tosin pari kertaa kun jätti käynnistymättä niin en ole enään kovilla pakkasilla kuunnellut musiikkia. Penkinlämmittimiä ei ole ja akku on tuossa A6:ssa takapenkin alla originaaliasennuksena.
Akun vein liikkeeseen takaisin, latasivat sitä sisällä vuorokauden ja testeri näytti latauksen jälkeen ok lämpöisellä akulla.
Missä siis vika ? Akun jätin viikoksi liikkeeseen (ulos takapihalle )josta ostin sen jotta selviää että purkautuuko se itsestään. Mitataan viikon päästä uudelleen.
Jos akussa ei vikaa niin voiko olla että nämä nykyakut ottavat kylmissä olosuhteissa äärimmäisen huonosti virtaa vastaan. Virranluovutuskyky heikkenee kyllä ja ilmeisesti myös virranvastaanottokyky. Onko suurempikapasiteettisesta akusta silloin apua vai pitäisikö vaihtaa pienempään ?
Paljonkohan tuollainen normaali 62Ah huoltovapaa akku pystyy ottamaan virtaa
vastaan -20c pakkasella, jos laturi on 90A niin tuskin se sitä 40-45A pystyy ottamaan vastaan mitä puolen tunnin aikana teoriassa olisi mahdollista saada aikaiseksi ?
10A akkulaturilla kun lataa vajaata akkua niin ei se kovin kauaa (n.5min) lataa sitä suurimmalla virralla ennenkuin alkaa palkit laskemaan eli voisiko tästä päätellä jotain ?Tipahtaa aika äkkiä tuonne 2-4A lukemaan jossa se pysyy niin kauan kun akku on täynnä. Pystyykö se akku ottamaan ajon aikana auton laturistakaan enempää virtaa vastaan kuin mitä verkkovirtakäyttöisestä ?Vai onko mun verkkovirtalaturi vaan liian pieni ja pystyy antamaan jatkuvaa tehoa vain tuon 2-4Ah ?
vastaan -20c pakkasella, jos laturi on 90A niin tuskin se sitä 40-45A pystyy ottamaan vastaan mitä puolen tunnin aikana teoriassa olisi mahdollista saada aikaiseksi ?
10A akkulaturilla kun lataa vajaata akkua niin ei se kovin kauaa (n.5min) lataa sitä suurimmalla virralla ennenkuin alkaa palkit laskemaan eli voisiko tästä päätellä jotain ?Tipahtaa aika äkkiä tuonne 2-4A lukemaan jossa se pysyy niin kauan kun akku on täynnä. Pystyykö se akku ottamaan ajon aikana auton laturistakaan enempää virtaa vastaan kuin mitä verkkovirtakäyttöisestä ?Vai onko mun verkkovirtalaturi vaan liian pieni ja pystyy antamaan jatkuvaa tehoa vain tuon 2-4Ah ?
itellä on nyt tässä -05 kaks akua ja ovat vissiinkin alkuperäisiä, vartan akku konetilassa penkin alle koitin vilkuilla mutta sitä kumi/muovi suojaa en siitä aun päältä saanut pois suosiolla joten annoin olla.
noilla 30 pakkasilla oli webasto aina sen 30-45min päällä eikä mitään ongelmia käynnistyä joten en tiedä onko tuo sitten niin normaalia
noilla 30 pakkasilla oli webasto aina sen 30-45min päällä eikä mitään ongelmia käynnistyä joten en tiedä onko tuo sitten niin normaalia
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Se voi olla että 120 tuhatta kilometriä vuodessa, jatkuva webaston käyttö ympäri vuoden (taukolämmitys/puhallus/tuuletus), jatkuva massiivinen virrankulutus jatkuvasti johtuen taksilaitteista, on vaan liikaa noille Vartan akuille. Toimivat edelleen mutta ei jaksa enää ääriolosuhteissa antaa jännitettä riittävästi että starttais hyvin.
Mikä se on nyt sitten kuningas-akku tuon Vartan tilalle konetilaan starttiakuksi?
Ei mene tämä enää takuuseen joten saa myös itse valita minkä laittaa kun itse sen maksaa. Kannattaako panostaa isompaan kokoon sillä autolla ei ajeta lyhyttä matkaa laisinkaan vai pysyä nykyisessä koossa. (en kyllä tiedä mikä nykyisen kapasiteetti on? riittävä jos kunnossa?)
Mikä se on nyt sitten kuningas-akku tuon Vartan tilalle konetilaan starttiakuksi?
Ei mene tämä enää takuuseen joten saa myös itse valita minkä laittaa kun itse sen maksaa. Kannattaako panostaa isompaan kokoon sillä autolla ei ajeta lyhyttä matkaa laisinkaan vai pysyä nykyisessä koossa. (en kyllä tiedä mikä nykyisen kapasiteetti on? riittävä jos kunnossa?)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mikä se on nyt sitten kuningas-akku tuon Vartan tilalle konetilaan starttiakuksi?
Itse tutkein tota kanssa kun alkaa pikkuhiljaa starttiakku väsymään itelläkin ja pitkäää matkaa jos ajetaan niin varmasti apua olisi seuraavanlaisesta ratkaisusta, koska viima pääsee kiertämään tossa T5 akkukotelossa aika hyvin:

Eli tuo kuva on 1.9TiD saabin konetilasta johon viritin viimasuojan tuohon akun eteen koska sinnekkin pääsee puhaltamaan suht vapaasti tuo ilma, kuulemma on tuosta ollut apua, itse varmaan laittaisin seuraavan akun eteen vähintäänkin tuollaisen tai sitten tukkisin sen etureunan tuolla retkipatjalla mistä se ilma sinne sisälle tulee.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei se T5:sen keula paha ole. Akku on omassa lokerossaan ja siinä on se huopa ympärillä. Toisaalta koppi kyllä eristää moottorin lämmön ja pääseehän tuonne viima aina jostain. Pikkuinen sähkövastus termostaatilla pohjassa olisi varma valinta mutta kieltämättä ei houkuta itse rakentaan akun lämmitintä. Vakuutusyhtiö varmaan tosi mielellään maksaa jos kajahtaa koko auto.
Pitänee seurata tilannetta ja jos kevät etenee tähän malliin niin eiköhän tällä akulla päästä kesän yli. Jos syksyllä sitten laittaa molemmat uusiksi ja isompaa jos mahtuu.
Pitänee seurata tilannetta ja jos kevät etenee tähän malliin niin eiköhän tällä akulla päästä kesän yli. Jos syksyllä sitten laittaa molemmat uusiksi ja isompaa jos mahtuu.
Akkulaturin jännite on pienempi kuin auton laturin ja virta ei ole vertailukelpoinen. Pitäisi olla pihtivirtamittari että näkisi virran suuruuden.
En mä ihan noin menis väittämään tuosta jännitteestä, kyllä se nousee verkkovirtalaturillakin sinne yli 14v paremmalle puolelle. Akkuliikkeessä sanoivat että maksimi mitä akku kestää on 14,9v.
Kyllä tuon verkkovirtakäyttöisen latausvirran voi mitata yleismittarillakin jossa on virtamittausmahdollisuus. Auton oman laturin latauksen mittaamiseen sitten pihtiampeerimittari.
Miten tuo tuulisuoja vaikuttaa kun ei se akku siitä enempää kylmene vaikka siihen kuinka puhaltaisi? Ellei siis akku ole lämpimämpi kuin ympäröivä ilma.
No miksi paljaita käsiä paleltaa enemmän -20c asteen pakkasessa kun tunget ne 80km/h vauhdissa ulos ikkunasta kuin että olisit ilman hanskoja paikoillasi ulkoilmassa ?
On siinä nokalla vissiin hiukan kylmempi ajovauhdissa kuin paikoillaan ollessa.
Joo niin, hain akun liikkestä tänään takaisin kun se noin viikon oli siellä. Mitattiin uudestaan ja vieläkin oli kunnossa rasitustesterin mukaan. Napajännitekin oli vielä yli 13v eli ei se ainakaan pura itseään.
Eihän tuossa jää sitten vaihtoehdoksi kuin se että kylmänä ei nää akut vaan ota virtaa riittävästi vastaan.Eli kovilla pakkasilla jatkossa ylimääräistä latausta akulle mielellään sisätiloissa tai pidempää ajolenkkiä. Tai sit vaihtaa suosiolla isomman akun jos mahtuu.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Se nousee sitä mukaa kuin akku alkaa täyttyä. Auton laturi nostaa jännitteen samantien yli 14 volttiin tyhjemmälläkin akulla jos laturissa vaan riittää käyntinopeutta..kyllä se nousee verkkovirtalaturillakin sinne yli 14v paremmalle puolelle. Akkuliikkeessä sanoivat että maksimi mitä akku kestää on 14,9v.
Sitä juuri tarkoitin.Auton oman laturin latauksen mittaamiseen sitten pihtiampeerimittari.
Joku kemistihän tuon voisi tarkastaa taulukostaan "veden elektrolyysi"-kohdasta. Kertoo vaan jännitteen akun kennojen määrällä. Eikös niissä kuusi kennoa ole koska 6 x 2,1 = 12,6?Akkuliikkeessä sanoivat että maksimi mitä akku kestää on 14,9v.
Siksi kun ihosta haihtuu kosteutta, mutta akun pinnalla ei oletettavasti ole kosteutta? Ei ilman liikkuminen vaikuta sen lämpötilaan muuta kuin ehkä kitkan takia, joka on tämän tarkastelun ulkopuolella.No miksi paljaita käsiä paleltaa enemmän -20c asteen pakkasessa kun tunget ne 80km/h vauhdissa ulos ikkunasta kuin että olisit ilman hanskoja paikoillasi ulkoilmassa ?
Tuohon lämpeämiseen/kylmenemiseen: Kyllä akku ulkoilmaa lämpimämpi varmasti on kun sitä kuormitetaan/ladataan. Miten paljon, se onkin sitten jo eri juttu. Joka tapauksessa lämpö siirtyy nopeammin virtaavaan ilmaan kuin paikallaan olevaan silloin kun lämpötilaero on.
Eristäisin ite joka tapauksessa akun ympäriinsä, enkä vain suojais viimalta. Ja ehkä joku päivä eristänkin, jos aikaa ja intoa sattuisi olemaan yhtä aikaa.
Eristäisin ite joka tapauksessa akun ympäriinsä, enkä vain suojais viimalta. Ja ehkä joku päivä eristänkin, jos aikaa ja intoa sattuisi olemaan yhtä aikaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Nyt joku mittaamaan lämpiääkö se akku. Itseä rupesi ainakin kiinnostaa, ikinä ole kokeillu sen lämpötilaa edes kädellä.
GIII (95 saksantuonti & 97 suomi cl) akku on ainakin eristetty ihan tehtaan toimesta.
Jos oikein rupeisi hifistelemään, niin oishan se kiva kun ois lämminakku, lämpöset moottoriöljyt, laatikonöljyt, nesteet... yms. Hmmm eli autotalli..
GIII (95 saksantuonti & 97 suomi cl) akku on ainakin eristetty ihan tehtaan toimesta.
Jos oikein rupeisi hifistelemään, niin oishan se kiva kun ois lämminakku, lämpöset moottoriöljyt, laatikonöljyt, nesteet... yms. Hmmm eli autotalli..
Sellainen juttu, että mikä liike myy Banner akkuja? Yritin googlata, mutta löysin vain pienempä firmoja, tai siis yksittäisiä.
Onko joku ketju joka myy? Kiinnostaisi tuo Banner Running Bull AGM. Tai onhan tuo Bosch S6 kai varteenotettava vaihtoehto. Tosin alkaa kelit nyt lämpiämään, taidan jättää akkuoston syksylle.
Onko joku ketju joka myy? Kiinnostaisi tuo Banner Running Bull AGM. Tai onhan tuo Bosch S6 kai varteenotettava vaihtoehto. Tosin alkaa kelit nyt lämpiämään, taidan jättää akkuoston syksylle.
Tänään haettu Bosch S6 mätänetistä kun sopivaan hintaan sai ja löytyi yksi kpl hyllyssä, 160€ meni.
Bora just ja just lähti aamulla käyntiin, vaikka laturi oli yön kiinni ja webasto kävi n. 15min aamulla (oli sisäflekti pois päältä eli kaikki lämpö meni mottoorille, vähän nukuin pommiin).
Nyt työautolla pari päivää, senjälkeen vaihdetaan Boraan akku niin johan pitäis alkaa toimimaan prkl.
Edellinen Hankook tosiaan vain n. 11kk käytössä (mutta ostettu joulu-09 tai tammi-10), sanoivat vaan että "eihän noi kestä kun vuoden kun on webasto, eivät ottaneet sen enempää kantaa vaan olisivat halunneet myydä uuden samanlaisen Hankookin"
Nyt on sentään 24kk takuuta tässä Boschilaisella
Bora just ja just lähti aamulla käyntiin, vaikka laturi oli yön kiinni ja webasto kävi n. 15min aamulla (oli sisäflekti pois päältä eli kaikki lämpö meni mottoorille, vähän nukuin pommiin).
Nyt työautolla pari päivää, senjälkeen vaihdetaan Boraan akku niin johan pitäis alkaa toimimaan prkl.
Edellinen Hankook tosiaan vain n. 11kk käytössä (mutta ostettu joulu-09 tai tammi-10), sanoivat vaan että "eihän noi kestä kun vuoden kun on webasto, eivät ottaneet sen enempää kantaa vaan olisivat halunneet myydä uuden samanlaisen Hankookin"
Nyt on sentään 24kk takuuta tässä Boschilaisella
Normaalit Starttiakut on suunniteltu vain 10% nimelliskapasiteetin käyttöön, mikäli tuota enemmän purkaa akkua, lyhenee elinikä rankasti. Tämän takia webaston käyttö tappaa akun todella nopeasti, se on vaiva/raha mikä pitää maksaa sen käytöstä.
Boschista webastokäytössä erittäin huonoja kokemuksia menneisyydestä, ei kestänyt talveakaan. Toivottavasti on parantunut vuosien saatossa.
Boschista webastokäytössä erittäin huonoja kokemuksia menneisyydestä, ei kestänyt talveakaan. Toivottavasti on parantunut vuosien saatossa.
itellä kyykkäs 105 exide alle vuodessa eberi käytössä. nyt ollu tuo boschin s6 agm 95 ja ei oo ollu mitään ongelmaa vaikka on unohtunut lämmitinkin päälle toisinaan pariksi tuntia. esimerkkinä viikon ajan piti noita noin -30 pakkasia täällä oulun seudulla. aamulla lämmitin vajaan tunnin päällä sisäpuhallus asennossa 2(max asento 4). työmatka 15 min. työmaalla sama homma ja kotiin...pakkasviikon perjantaina sitten piruuttaa mittasin jännitteen akusta ku oli lämmitin päällä ...edelleen näytti yli 12volttia. tietääkseni tuo agm perustuu siihen että se ottaa kylymänä virtaa vastaan rajummin kuin normaali akku.
JA voin kertoa että lämmitinkäyttöni on todellakin runsasta.toisinaan ne tohisee kaikki ihan huomaamatta...mm.viime lauantaina unohtu toinen lämmitin päälle seitsemäksi tunniksi!!!ja hyvin tärähti käyntiin auto....
JA voin kertoa että lämmitinkäyttöni on todellakin runsasta.toisinaan ne tohisee kaikki ihan huomaamatta...mm.viime lauantaina unohtu toinen lämmitin päälle seitsemäksi tunniksi!!!ja hyvin tärähti käyntiin auto....
mukava kuulla, mulla tosin tulee tuo pienempi, eli 70Ah, mutta eiköhän sekin toimi, itsellä suunnilleen sama että aamulla eberi käy sen 50min, sitten n. 12min työmatka.
Siellä tosin on tolppa, joten auto on tolpassa päivällä. On tarkoitus laittaa tuo 3,6A Ctek lataamaan silloin kun se on tolpassa, tosin tuon edellisen tekstin mukaan ei ehkä tarttisi?
Työmatka on ensin. pari kilsaa n. 40km/h, sitten n. 6km maantie 80km/h ja sitten taas pari kilsaa kaupunkiajoa. Yritän pitää pienempää vaihdetta, esim maantiellä käytän vain nelosvaihdetta. Nyt kun on ollut vähän vaikea startti aamulla olen ajannut pelkästään parkit päällä...
Siellä tosin on tolppa, joten auto on tolpassa päivällä. On tarkoitus laittaa tuo 3,6A Ctek lataamaan silloin kun se on tolpassa, tosin tuon edellisen tekstin mukaan ei ehkä tarttisi?
Työmatka on ensin. pari kilsaa n. 40km/h, sitten n. 6km maantie 80km/h ja sitten taas pari kilsaa kaupunkiajoa. Yritän pitää pienempää vaihdetta, esim maantiellä käytän vain nelosvaihdetta. Nyt kun on ollut vähän vaikea startti aamulla olen ajannut pelkästään parkit päällä...
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 22.9.2008 17:57
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mä vaihdoin Vartan AGM:n ja hienosti on toiminut. Surutta on weba laulanut koko kylmän (etelä-Suomen) talven, ruokakaupastakaan ei viitsi tulla kuin lämpimään autoon. Akku on toiminut hienosti reissuilla myös kovat Savon ja Lapin pakkasetkin (-37C) ja weba on ollu päällä vähän väliä lyhyittenkin ajojen väleillä, hyvin on latautunut eikä ole kertaakaan antanu edes merkkiä, ettei jaksais pyöräyttää autoa käyntiin. Foorumilla selailujen päätteksi päädyin tuohon akkuun sen käsittääkseni parempien kylmäominaisuuksien takia ja jätin Optimat väliin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kerran törmäsin akkukauppiaaseen joka etsi aikaleimaa navoista. Sanoi että vähemmän vakiintunut käytäntö on lyödä toiseen napaan aikaleima.
E: Kertokaapas muuten paljonko olette tässä viimeisen vuoden aikana maksaneet uusista akuistanne? Äippä maksoi kuukausi sitten Energizerin n. 65 Ah akusta jotain 120 €, joka kuulostaa ryöstöltä.
E: Kertokaapas muuten paljonko olette tässä viimeisen vuoden aikana maksaneet uusista akuistanne? Äippä maksoi kuukausi sitten Energizerin n. 65 Ah akusta jotain 120 €, joka kuulostaa ryöstöltä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa