TDI Turbo ongelmaa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jubajuu
-
Viestit: 22
Liittynyt: 19.4.2010 10:30

TDI Turbo ongelmaa

ViestiKirjoittaja jubajuu » 8.3.2011 8:00

Olisiko turbo menossa rikki ku pitää ihme vihellystä kun vähän aikaa käy tyhjä käyntiä... vihellys kuuluu auton perästä pakoputkesta. Kuullostaa hämärältä koko juttu mutta onko kellään muulla vastaavasta kokemuksia?
Auto on 2001 tdi 66 kw. Moottori tyyppi on ALH.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 8.3.2011 9:13

Vislaako vedossa? Ota imuputki irti ahtimelta ja koita onko välyksiä ja katso onko siivet ehjät. Onko vakio kaikilta osin?

jubajuu
-
Viestit: 22
Liittynyt: 19.4.2010 10:30

ViestiKirjoittaja jubajuu » 8.3.2011 11:17

Kyllä tuo viheltää vedossa aika kuuluvasti jo n. 1500 rpm kohdalla. Ei oo vertailua niin en tiiä onko normaalia ääntä :)

Kone on ihan vakio 294 tkm ajettu.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 8.3.2011 11:30

Paljon mahdollista että on ahdin on tuossa ajomäärässä jo väljä ja alkaa viheltämään... Ei välttämättä ole enää pitkäikäinen. Koita se pitkittäis- ja poikittaisvälys ja kato onko ne siivet ehjät. Voihan se tietty olla paine- tai alipaine- pakoputkivuotokin, mutta tuskin jos visellys kuuluu putkesta paikallaan...

jubajuu
-
Viestit: 22
Liittynyt: 19.4.2010 10:30

ViestiKirjoittaja jubajuu » 8.3.2011 12:52

Kiitti neuvoista. Pitääpä alkaa tutkiin kunhan joutaa ja pääsee tallille.

bonedust
-
Viestit: 329
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja bonedust » 8.3.2011 14:21

Minulla myös AFN:n ahdin vihelsi tyhjäkäynnillä, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Tammer-Diesel sanoi, että välystä on tullut. Tilasin Fin-Turbolta hybridi-vaihdokin ja vihellys hävisi, nyt viheltää vain tarvittaessa ;)

Johtomies
-
Viestit: 215
Liittynyt: 15.7.2006 21:19

ViestiKirjoittaja Johtomies » 8.3.2011 15:29

Se pieni vihellys voi olla EGR venttiilin aiheuttamaa, venttiili menee kiinni parin minsan päästä kun moottori on käynyt tyhjäkäyntiä jolloin kaikki pakokaasut kulkee pakosiipien kautta. Tälläisesta asiata luin joskus tältä foorumilta kun oman auton vihellystä ihmettelin.
Ja sen jälkeen kun huomasin vihellyksen autolla ajettiin vielä 150 tkm kunnes vaihtoi omistajaa.
Topiikkia en enää löydä voi olla et on poistunut kun oli aika vanha aihe.

jubajuu
-
Viestit: 22
Liittynyt: 19.4.2010 10:30

ViestiKirjoittaja jubajuu » 8.3.2011 17:32

Vois kyl sitte viitata EGR:ään. Vihellys alkaa kuulumaan vasta sitte kun auto on käynyt sen pari minsaa tyhjäkäyntiä. Muuten autossa ei oo ollu mitään vikaa tänä kahtena vuonna mitä on mulla ollu ja toivotaan että ei nytkään ihan heti laukee :)

Kuluvia osiahan nuo on että jos hajoo niin sit hajoo.

pasi.
-
Viestit: 400
Liittynyt: 23.9.2004 19:43

ViestiKirjoittaja pasi. » 8.3.2011 17:33

Samaa mieltä tupajumin kans.Oma
ex golffi alh teki juuri samaa..eli kun auto käy pari minsaa niin egr sulkeutuu ja tuosta tuo ääni johtuu..ei muutakun kovaa ajoa :)

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 8.3.2011 17:55


Johtomies
-
Viestit: 215
Liittynyt: 15.7.2006 21:19

ViestiKirjoittaja Johtomies » 8.3.2011 18:22

Jeps, tuon linkin linkki oli se juttu mitä tarkoitin.

jubajuu
-
Viestit: 22
Liittynyt: 19.4.2010 10:30

ViestiKirjoittaja jubajuu » 14.5.2011 9:27

Nostetaanpas aihetta ylös :)

Golfin TDI kone on tosiaan ALH tyyppiä, 66 kw ja täysin vakio. Käsittääkseni siinä on Garretin VNT ahdin. Minkälaisia kokemuksia muilla on tuosta alh:sta/vns:stä? Kuulemani mukaan turbon huolto on aika kallista, voiko turbon vaihtaa kiinteä siipiseen? Autolla on n. 300 tkm ajettu että ei tiiä millon se laukee :) '

Ei ois kyl naurun asia...

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 14.5.2011 16:04

Tokihan se mahdolllista on.. :)

Vaihtoon taitaa mennä:
-pakosarja
-ahdin
-pakoputken etuosa katalysaatoreineen
-N75 venttiili
-ECUn ohjelma (että osaa ohjata hukkaportillista ahdinta)


Voi olla halvempi, ja ihan varmasti helpompi, vaihtaa uusi VNT ja ajaa taas sen puolesta 200-300tkm.... Eikä ne kiinteäsiipisten laakerit sen enmpää kestä kuin VNT ahtimienkaan..
Ja huolto maksaa joka tapauksessa satasia,(turbo-) ammattilaisella teetettynä.
VNTtä ei periaatteessa huolleta ollenkaan vaan vaihdetaan uusi... hinta jossain tonnin paikkeilla...
Samallahan sinne sitten eksyy hiukan isompi VNT.... ;)

jubajuu
-
Viestit: 22
Liittynyt: 19.4.2010 10:30

ViestiKirjoittaja jubajuu » 15.5.2011 10:00

Kuluvia osiahan ne tuppaa olemaan, vähän hintavia kylläkin :) Oon kyllä ollu muuten tyytyväinen tuohon autoon, ei oo ollu oikeestaan mitään murheita. Hyvä yksilö ilmeisesti :)

No niin vähän aattelinkin että helpompi vaihtaa uus VNT ahdin ennenkuin ku alkaa tekemään kovin suuria muutoksia... niin ja samallahan sitä vois vähän piristääki :)

Vaikka vielä ei oo turbo paskana niion samahan tuota on alkaa kyseleen että missä Oulun auleella kannattais tehä moinen remontti ja mihin hintoihin se tulee.

Kiitoksia vinkeistä :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa