Vaihdekepin tärinä???

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mikk000
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 28.2.2011 6:16

Vaihdekepin tärinä???

ViestiKirjoittaja mikk000 » 28.2.2011 6:26

Joo, käytin haku konetta mutta en löytänyt vastaavaa viesti ketjua seuraavasta ongelmasta. Eli auto on -94 volkkarin Polo ajettu 243. Kun autolla lähtee liikkelle vauhdikkaammin, etenkin näin talvella kun renkaat lyö sutia, niin sillon kuuluu tärinä/pauke vaihdekepin kohalta ja vaihdekeppi tärisee pykälässään edestakas. sama jatkuu jos vaihtaa 2 vaihteelle jne, ja tämä ilmenee vain silloin kun renkaat lyö sutia. rauhallisessa liikkeelle lähdössä tätä ei tapahdu. lisäksi normaali ajossa jos höllää kaasun pois, niin vaihdekeppi liikkuu. mutta ei kuitenkaan potki vaihteita pois päältä. mikä mahtaa olla vikana? ja miten saan ton tärinän loppumaan? Kiitos jo etukäteen, toivon pikaista vastausta viisaammilta ja kokeneemmilta...

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 28.2.2011 6:30

Vaihdekepin liikkuminen kiihdyttäessä/moottorijarruttaessa on täysin normaalia. Tärinä kielisi kuluneista vaihdekepin vivuston muovipuslista, joten ei muuta kuin tutkimaan, että minkämoista puslaa sinne menee...

rosten
-
Viestit: 67
Liittynyt: 12.3.2009 15:07

ViestiKirjoittaja rosten » 28.2.2011 7:17

Eikös moottorin löysät tai rikkinäiset tukikumit myös vaikuta tuohon vaihdekepin liikkumiseen?

mikk000
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 28.2.2011 6:16

ViestiKirjoittaja mikk000 » 28.2.2011 14:07

Ok. täytyy tarkastella autoa, voiko vika johtua myös kytkimestä?

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 28.2.2011 19:51

Kannattaa ensin tarkastaa vaihteiston ja moottorin tukikumit. Väsyneet kumit aiheuttaa noita ongelmia, koska sallivat suuremman nöykkäysliikkeen.

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 4.3.2011 18:13

Jep, rikkinäinen/kulunut moottorin tukikumi lisää vaihdekepin "seilaamista" kiihdytettäessä ja toisinpäin. Sitten kun kumi on todella kaput, ei mene enää vaihteet kunnolla päälle.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa