aaz vesipumpun vaihto ilman jakopään purkua?
Valvoja: ffp jäsenet
aaz vesipumpun vaihto ilman jakopään purkua?
Eli saako tuohon -97 1,9td ventoon vaihdettua tuon itse pumppu osan uuteen ilman jakopään purkua?
Eli laturi pois ja vesipumpun hihnapyörä, mutta mitenkäs se laturin ns.runko osa?
Entä kannattaako se vesipumpun runko osa vaihtaa kanssa kun ei maksa kuin reilun kympin lisää?
Olisiko se helpompi vain ottaa laturi ja sen runko pois, ja muutama pultti irti ja tuo koko vesipumppu kotelo tulisi kokonaisena pois?
Jos vaihtaa pelkän tuon vesipumppu osan ilman sen runkoa, niin tuleeko se pumpun vieressä oleva pyörä eteen pultteja avatessa?Taitaa olla tuo öljypumpun akselin pyörä tuossa kohtaa juuri.
Ja minkä kokoinen vesipumppu tuohon autooni käy?Tuntuu olevan 30mm ja 40mm akselilla olevaa vaihtoehtoa liikkeessä.
Ps.olivat olleet fiksuja huollossa kun eivät olleet vaihtaneet jakohihna rempassa tuota pumppua samalla.:)
Valittaa en tuosta voi koska olivat tehneet liikkeessä ennen kuin auto tuli minulle.
Eli laturi pois ja vesipumpun hihnapyörä, mutta mitenkäs se laturin ns.runko osa?
Entä kannattaako se vesipumpun runko osa vaihtaa kanssa kun ei maksa kuin reilun kympin lisää?
Olisiko se helpompi vain ottaa laturi ja sen runko pois, ja muutama pultti irti ja tuo koko vesipumppu kotelo tulisi kokonaisena pois?
Jos vaihtaa pelkän tuon vesipumppu osan ilman sen runkoa, niin tuleeko se pumpun vieressä oleva pyörä eteen pultteja avatessa?Taitaa olla tuo öljypumpun akselin pyörä tuossa kohtaa juuri.
Ja minkä kokoinen vesipumppu tuohon autooni käy?Tuntuu olevan 30mm ja 40mm akselilla olevaa vaihtoehtoa liikkeessä.
Ps.olivat olleet fiksuja huollossa kun eivät olleet vaihtaneet jakohihna rempassa tuota pumppua samalla.:)
Valittaa en tuosta voi koska olivat tehneet liikkeessä ennen kuin auto tuli minulle.
Terve
Apuakselin hihnapyörä tulee ainakin tuon pumpun kiinnityksen tielle, jos sivusta meinasit ottaa sen auki. Tiedä sitten onko niin hyvin suunniteltu, että saisi irroitettua pultit siitä apuakselin pyörän välistä. Edestä päin purkaminen lienee ainoa vaihtoehto, eli laturi irti, tuo välilevy irti ja vesipumppu runkoineen pois. Kannattaa myös vaihtaa se lohkon ja pumpun rungon välinen kumirengas, kun rungon ottaa pois.
Tuo olla taitaa 30mm akselilla varustettu olevan se oikea vaihtoehto. Mittaamallahan tuo selviää. Tosin kannattaa varmistua, että pumpussa on metallipyörä, eikä muovipyörää, sekä myös em. tiivisterengas. Tämä voi olla vähän hankalaa tuossa valmiiksi kootussa paketissa. ;)
Tuossa pari fotoa aiheen selventämiseksi. Apuakselia, saati sen hihnapyörää ei tuossa ole paikoillaan.
Olisiko ollut tarvetta vaihdolle? Meidän toisessa kulkineessa on huoltokirjaa tulkitsemalla alkuperäinen ja omaan vaihdettiin 350 tkm kohdalla ihan varmuuden vuoksi. Ei kuulu jakopään huoltoon tuop pumpun vaihto, kun on eri hihnalla.
Apuakselin hihnapyörä tulee ainakin tuon pumpun kiinnityksen tielle, jos sivusta meinasit ottaa sen auki. Tiedä sitten onko niin hyvin suunniteltu, että saisi irroitettua pultit siitä apuakselin pyörän välistä. Edestä päin purkaminen lienee ainoa vaihtoehto, eli laturi irti, tuo välilevy irti ja vesipumppu runkoineen pois. Kannattaa myös vaihtaa se lohkon ja pumpun rungon välinen kumirengas, kun rungon ottaa pois.
Tuo olla taitaa 30mm akselilla varustettu olevan se oikea vaihtoehto. Mittaamallahan tuo selviää. Tosin kannattaa varmistua, että pumpussa on metallipyörä, eikä muovipyörää, sekä myös em. tiivisterengas. Tämä voi olla vähän hankalaa tuossa valmiiksi kootussa paketissa. ;)
Tuossa pari fotoa aiheen selventämiseksi. Apuakselia, saati sen hihnapyörää ei tuossa ole paikoillaan.
Ps.olivat olleet fiksuja huollossa kun eivät olleet vaihtaneet jakohihna rempassa tuota pumppua samalla.:) Valittaa en tuosta voi koska olivat tehneet liikkeessä ennen kuin auto tuli minulle.
Olisiko ollut tarvetta vaihdolle? Meidän toisessa kulkineessa on huoltokirjaa tulkitsemalla alkuperäinen ja omaan vaihdettiin 350 tkm kohdalla ihan varmuuden vuoksi. Ei kuulu jakopään huoltoon tuop pumpun vaihto, kun on eri hihnalla.
Lisää selityksiä?
Terve. Olen kaksi kertaa vaihtanut AAZ koneen vesipumpun, jakopäähän ei tarvitse koskea, paitsi tietysti muovi suojus. Laturi pitää irrottaa, mutta johtoja ei, koska laturin voi nostaa sen verran ylös ettei ole tiellä. Sen koko laturin peti pitää irrottaa, ja muistaakseni ohjaustehostin pitää irrottaa, mutta ei sen putkia, koska ne kääntyvät alas. Osta pelkkä pumppu, niin ei tarvitse vesilettuja irrottaa. Koko systeemi kääntyy sen verran sivuun, että pumpun pystyy helposti vaihtamaan. Kun kasaat, niin työnnä paikoilleen se 8 mm pultti joka on laturi pedin kolossa ja työnnä vaikka paperitullo että pysyy paikoillaan. Tämä pultti tulee pumpun laipan läpi ja kiristyy vasta jakopään muovisuojan mutterilla. Jos et tee näin, et saa kyseistä pulttia millään paikalleen ellet satu olemaan ammatiltaan gynekologi.
Kiitoksia tiedoista.
Ja tosiaan tuli mieleen tuon pumpun vaihto siksi että siitä moniurahihnan luota kuuluu semmoinen vinkuna/vikinä ääni kun auto käynnissä.Kuuluu myös lämpöisenä mutta ei ihan niin paljoa kuin kylmällä koneella.
Tuo moniurahihnakin on hetki sitten vaihdettu.
Pitää katsoa tuo kiilahihna vielä jos se olisi vaikka kulunut ja vikisee.
Mitataanko tuo vesipumpun mitta siis siitä itse akselista?
Ja onko tosiaan näin että sitä ei normaalisti vaihdeta jakopään rempassa, jos ei ole vikaa tai kuulu ääntä?
Ja tosiaan tuli mieleen tuon pumpun vaihto siksi että siitä moniurahihnan luota kuuluu semmoinen vinkuna/vikinä ääni kun auto käynnissä.Kuuluu myös lämpöisenä mutta ei ihan niin paljoa kuin kylmällä koneella.
Tuo moniurahihnakin on hetki sitten vaihdettu.
Pitää katsoa tuo kiilahihna vielä jos se olisi vaikka kulunut ja vikisee.
Mitataanko tuo vesipumpun mitta siis siitä itse akselista?
Ja onko tosiaan näin että sitä ei normaalisti vaihdeta jakopään rempassa, jos ei ole vikaa tai kuulu ääntä?
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 5.7.2010 0:30
Lisää selityksiä?
Terve. Heti aluksi korjaus tähän > ”se 8 mm pultti joka on laturi pedin kolossa”, on 6 mm pultti eikä 8.Sori. Lisäksi vielä vinkki, Älä rupea irrottamaan sen vesipumpun vetopyörää pumpun ollessa vielä kiinni, vaan ota koko pumppu ensin irti (mahtuu tulemaan vetopyörän kassa). On paljon helpompi avata ne 3 kuusiokolo pulttia kun pumppu on tukevasti kiinni ruuvipenkissä. Vesipumppu ja kiristysrulla vaihdetaan yleensä jokihihnan vaihdon yhteydessä JOS jakohihna pyörittää myös vesipumppua. AAZ koneessa näin ei ole, vaan se moni ura hihna käyttää laturia ja vesipumppua. On tosin helpompi vaihtaa myös tässä tapauksessa vesipumppukin, koska joutuu purkamaan samoja paikkoja molemmissa vaihdoissa. Tätä en oikein käsitä mitä tarkoitat > Mitataanko tuo vesipumpun mitta siis siitä itse akselista?
Hämmennetään lisää
Ei se ainakaan siiven mittaa tarkoita, koska vaihdetun pumpun siiven halkaisija oli 59 mm, ja vetopyörän halkaisija napa on 29 mm. Nyt asentamani pumppu on A tarvikkeesta ja on GMB nev water pump 590-292 ohjausaks.nivelristi GMP > viivakoodi on >6416240088267 < Japan. Outo merkintä tuo > ”ohjausaks.nivelristi”, mutta asettui paikalleen kuin nenä päähän.
Hämmennetään lisää
Tuli mieleen tuosta pumpun 30 vai 40 mm, olisiko kyse siitä navan halkaisijasta johon on pultattu vetopyörä kiinni? Joku jo kirjoitti sen olevan 29 mm, mutta asia kiinnosti ja mittasin vanhasta vaihdetusta pumpusta. Siitä saa helposti mitan 29 mm, koska siinä no 3 lovea, matta tarkalla mittauksella saa tasan 30 mm. En kyllä löydä muuta selitystä kuin on kaksi eri halkaisijaltaan olevaa veropyörää liikenteessä??
Rupesin vaihtamaan tuota moniurahihnaa ja samalla kokeilin onko vesipumpussa väljää.Ja täytyy sanoa, että on ollut taas ammattitaitoinen asentaja laittamassa muutama tonni sitten tuota edellistä hihnaa.Vesipumpun laakeri on todella väljä joten ei ihme että vinkuu käydessä.
Purin tuon vanhan pumpun runkoineen pois ja haen huomenna uudet osat.Jospa sitten loppuisi vinkuna.
Miten näissä muuten saa tuon ohjaustehostajan pumpun kiristyksen auki?Tai lähinnä mitkä pultit pitää aukaista että saa toimimaan ns.silloin kun pitäisi löystyttää hihnaa tai kiristää?
Purin tuon vanhan pumpun runkoineen pois ja haen huomenna uudet osat.Jospa sitten loppuisi vinkuna.
Miten näissä muuten saa tuon ohjaustehostajan pumpun kiristyksen auki?Tai lähinnä mitkä pultit pitää aukaista että saa toimimaan ns.silloin kun pitäisi löystyttää hihnaa tai kiristää?
Näin lähtee
Maistaakseni 3 pulttia pitää löysätä, siellä ylempi on kai 17 mm kannalla joka toimii saranana hihnaa kiristetään tai löysätään. (tarvii vain hiukan löysätä) Alempana 2 pulttia 13 mm kannalla. Toinen on tavallinen näkyvä pultti, josta toinen onkin sitten ovelampi systeemi. Siellä on iso mutteri jotain yli 30 mm ja tämän keskellä hiukan syvennyksessä 13 mm kantaminen pultti. Kun nämä 13 milliset on löysätty, niin isolla jakoavaimella pyörittämällä sitä isoa mutteria lähtee pumppu löysäämään hihnaa.
Oikein & väärin
Nyt törmäsit kinastelun ytimeen, eli on kaksi kuppikuntaa, toiset sitä miltä, että hihnan kuuluu kulkea alapuolelta ja toiset sitä miltä, että yläpuolelta. Itse kuulun siihen kuppikuntaan, että yläpuolelta, koska pumpun pyörimissuunta muuttuu kummalta puolelta hihna kulkee. Olen kysynyt tätä VW ltä, ja vastaus oli, ” katso miten oli ennen, ja näkee myös siitä, onko hihnan urat jättänyt jälkeä vetopyörälle, siis sileäpuli ei jätä jälkiä, mutta urapuoli jättää). Ota se pumppu käteesi ja päättele, että vesi tulee keskeltä, ja lähtee sivusta. Jos hihna kulkee alakautta, tulee veden virtaukselle aika luonnoton reitti. Jotkut ovat valittaneet, ettei hihna kestä edes 10t kilometriä, päättelyni on, että näillä kulkee hihna alapuolelta koska kuormitus on tällöin omaa luokkaansa. Kerro Sinä oma ratkaisusi tästä.
Etkan mukaan siis AAZin vesipumpulle pitäisi mennä remmi alapuolelta. Miten, kuuluuko vesipumpun hihnapyörän olla sileä, kuten etkan 5&6 -kohdan kuva antaisi ymmärtää? Itselläni on ollut kaikissa 'vähän' ajetuissa G3:sissa hihnapyörä jotain urallisen ja sileän väliltä ja koskaan ei selvyyttä ole tullut hihnapyörän alkuperästä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 26 vierailijaa