Termari vai vesipumppu rikki?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

-MiGa-
-
Viestit: 36
Liittynyt: 10.9.2008 8:01

Termari vai vesipumppu rikki?

ViestiKirjoittaja -MiGa- » 14.2.2011 9:14

Aamulla lähdin normaalisti töihin, matkalla ihmettelin kuinka nopeasti lämmöt nousivat.
Parhaimillaan jouduin kolme kertaa pysähtymään kun lämmöt oli mittarin mukaan 110c.

Sisälle ei tullut yhtään lämmintä ilmaa. Joten olisiko termari kaput?
Kokeilin niin yläletkussa oli painetta kylläkin.
Auto 2000 A3 1,8TQ.
Missäs tuo termari sijaitsee tässä mallissa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.2.2011 9:29

Kuulostais että vesi ei kierrä ja/tai vesi loppu. Miltäs säiliössä näyttää?

Vapaasti hengittävässä termari on lohkon etupuolella oikeassa laidassa letkulaipan juuressa. Olisko ahdetussakin samoilla nurkilla?

-MiGa-
-
Viestit: 36
Liittynyt: 10.9.2008 8:01

ViestiKirjoittaja -MiGa- » 14.2.2011 10:22

En tuolla pilkkopimeässä aamulla nähnyt nesteen tilannetta.
Täytyy käydä katsomassa nyt kun näkeekin jotain tuolla ulkosalla.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 14.2.2011 11:41

Ettei ois vedet jäässä.

-MiGa-
-
Viestit: 36
Liittynyt: 10.9.2008 8:01

ViestiKirjoittaja -MiGa- » 14.2.2011 12:23

Ei ollut jäässä, nestettä oli vähän ja lisäsin sinne heti lisää.
Ja koelenkin heitin niin lämmöt ei enään nousseet, olisikohan termari ollut aamulla jumissa jotenkin?
Seurataan tilannetta kun pääsen ajamaan töistä kotiin.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 14.2.2011 22:35

Sisälle ei tullut yhtään lämmintä ilmaa

Sisäkennon vesikierto ei mene termarin kautta. Joten vaikka olisi jumissa, niin sisälle tulisi lämmintä.

-MiGa-
-
Viestit: 36
Liittynyt: 10.9.2008 8:01

ViestiKirjoittaja -MiGa- » 15.2.2011 6:48

Okei.
Sama toistu nyt aamulla, lämmöt nousi nopeasti ja taas oli hiukan painetta letkussa joka menee flektille.
Ajoin parkkiin, puristelin letkuja ja hetken seistyäni parkissa alkoi yllättäen lämpöä tulla kabiiniin. Eli selvästi joku nyt ei tykkää näistä suurista pakkasista ja jumittelee siellä.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 15.2.2011 7:37

Mikäs on jäähdytysnesteen pakkasenkestävyys tällä hetkellä? Onko mitattu? Pelkkää vettähän ei auta laittaa näillä keleillä seosta laimentamaan.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 15.2.2011 7:52

Vaikuttaa kyllä veden jäätymiseltä noi vikakuvaelmat.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 15.2.2011 8:21

Pelkkää vettähän ei auta laittaa näillä keleillä seosta laimentamaan.

Eikä liika glykoolikaan paranna kylmänkestoa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 15.2.2011 8:24

Juu, seoksen tulee olla just eikä melkein.

-MiGa-
-
Viestit: 36
Liittynyt: 10.9.2008 8:01

ViestiKirjoittaja -MiGa- » 15.2.2011 12:38

En ole mitannut, täytyy tänään mitata.
Eilen lisäsin noin 1litran 50 / 50 seoksella, jolloin pakkaskestävyys olisi luokkaa -32 vai -37.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 15.2.2011 18:36

Valitettavasti tuo litra -37 kestävää seosta ei muuta koko järjestelmän pakkaskestävyyttä juurikaan, toisin olisi jos olisit lisännyt litran raakaa nestettä. Kokemukseni perusteella litra raakaa nestettä tilavuudeltaan kuusilitraisessa järjestelmässä nostaa pakkasenkestoa autossa jo olevasta seoksesta riippuen 10-15astetta.

Oireista päätellen nesteet on hyhmässä eli ei kierrä normisti.

-MiGa-
-
Viestit: 36
Liittynyt: 10.9.2008 8:01

ViestiKirjoittaja -MiGa- » 15.2.2011 19:20

Juu eihän tuo tietenkään koko järjestelmän kestävyyttä nosta.
Tänään en päässyt mittamaan nesteiden pakkaskestävyyttä mutta jos huomenna onnistuisi.
Kuuluuko alaletkun olla käsin kosketellen lämminYläletku oli kun kokeilin lämpimänä tuota mutta alaletku oli kylmä.

NPL
-
Viestit: 96
Liittynyt: 23.1.2011 12:00

ViestiKirjoittaja NPL » 15.2.2011 19:58

muistaakseni alavesiletkun pitää olla vähän lämmin/hailakka eli kun termostaatti aukeaa niin koneeseen pääsee virtaamaan viileää nestettä.

kummin päin se muuten oli veden kierto,alavesiletkusta menee koneeseen ja ylävesiletkusta pois? vaiko toisin päin? toisin päin kävis taas järkeen että koneesta tuleva vesi pääsis jäähtyyn syyläriin.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 15.2.2011 21:51

MiGa:n A3:ssa termari on alavesiletkussa kuten monessa muussakin vaggineessa ja termarin auetessa alavesiletkusta virtaa viileetä nestettä vesipumppuun ja sitä kautta moottoriin. Eli alavesiletku on viileämpi koneen käydessä normaalilämpöisenä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 60 vierailijaa