Golf mk3 -96 ei starttaa kunnolla kylmänä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

kaskelotti
-
Viestit: 5
Liittynyt: 18.8.2010 16:40

Golf mk3 -96 ei starttaa kunnolla kylmänä

ViestiKirjoittaja kaskelotti » 27.11.2010 12:56

Ongelmana on ettei auto starttaa kunnolla "kylmänä". Kun yrittää startata, startti pyörii nihkeesti, aivan kuin olisi akku loppu. Akku on uusi (alle vk vanha) ja virtaa löytyy (mitattu). Kun auton saa käyntiin, riittää että ajaa 300 metriä niin startti toimii normaalisti. Sitten auto saa seistä vaikka 6h paikallaan, lähtee kiltisti starttaamaan. Aamulla kuitenkin sama ongelma taas.

Mitään havaintoa missä vika ja onko paha korjata vai ostanko uuden startin? Maadotukset ok, heitin akusta piuhan moottoriin eikä ollut vaikutusta.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 27.11.2010 14:13

Starttivialta kuullostaa mutta samaa pitäis tehdä myös lämpöisenä.

kaskelotti
-
Viestit: 5
Liittynyt: 18.8.2010 16:40

ViestiKirjoittaja kaskelotti » 27.11.2010 14:32

Auto oli lämpees piuhan päässä vähän päälle tunnin, ei auttanut..

Lämpösenä ei tosiaan ole mitään ongelmaa, lähtee kuin unelma. Aamusti kun lähtee liikkeelle, riittää tosiaan että ajaa sen 200-300 metriä niin lähtee käymään hyvin uudestaan. En ole testannut jos sammuttaa auton heti kun saa käyntiin ja koittaa startata uudestaan. On kyllä kumma vika.. Akkua, laturia tai maadotusta itse epäilin, mutta akku vaihdettiin juuri, laturi lataa niin kuin pitää ja maadotuskin tsekattu..

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 27.11.2010 15:19

Tunti ei riitä ollenkaan, perinteisellä lohkolämmittimellä 2h minimi.

Joskus viallinen startti tekee niin että jos jää määrättyyn kohtaan niin joko ei pyöritä tai alkaa pyörittämään hitaasti.
Ettei akku olis kuitenkin viallinen, eli se starttivirta olis kylmäs akus surkea mutta akku tavallaan heräis hetken ajon jälkeen?

Tuo selviäis tekemällä akulle rasituskokeen kun se on kylmä, tai sitten kokeilla eri akulla.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 27.11.2010 15:29

no itsellä oli ongelmia startin kanssa että ei meinannu aina jaksaa pyörittää ja ei kauaa pyörittäny. akku vaihtoon eikä juuri merkittävää vaikutusta. sit toinen startti paikalleen ja ongelmat loppui siihen. syyksi epäiltiin että startti meni oikkariin jonka oireet ois niinku akku ei jaksais virtaa pukata tarpeeksi

kaskelotti
-
Viestit: 5
Liittynyt: 18.8.2010 16:40

ViestiKirjoittaja kaskelotti » 27.11.2010 15:41

En usko että akku on viallinen. Ennen kuin akku vaihdettiin, huomasin sen edellisen akun tosiaan olevan tyhjä, mm. radiosta meni säädöt, kello nollaantui ja valot vilkkui startin mukana. Nyt on uusi akku haettu kaupasta, asennus tehty siellä ja kaveri vielä mittaili ja sanoi että kaikki on OK ja laturikin lataa niinkuin pitääkin. Tuossa akussa on joku valon tapanen joka kertoo paljonko akussa virtaa, ihan vihreetä tänään näytti (katoin samalla kun korjasin etuvalon kosketushäiriön, juuri ennenkuin lähdin matkaan). Ennen akun ostoa, koitin saada apuvirtaa veneen akusta - valot paloi kirkkaammin ym mutta startti pyöri hitaasti silti.

Kannattaa varmaan vaihtaa koko startti kerrallaan eikä yrittää korjata sitä?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 27.11.2010 18:10

Se akun merkkivalo kertoon akun tilan mutta kyllä noita on uusia takuuseen vaihdeltu, kaveri vaihtoi muutama talvi sitten bossilaisen 2 kertaa takuuseen.

Vaihtostartti kustantaa noin 90e josta takas saa 30e kun kuskaa vanhan liikkeeseen.
Noi vaihtolaitteet on sitten 2 vuoden takuulla mutta voi niissäkin vikaa olla/tulla.
Ex golffiin vaihdoin tuollaisen ja toimi 60tkm mitä se mulla oli, muijan ventoon sama homma mutta nyt jo 15tkm jälkeen piippaa kylmäkäynnistyksessä varattua ekalla startilla, tokalla lähtee heti. Startin takuu tietenkin jo loppu :)

Naski
-
Viestit: 22
Liittynyt: 16.5.2009 15:00

ViestiKirjoittaja Naski » 1.12.2010 9:44

Itellä teki samaa vuosi takaperin. Heikosti lähti käyntiin(apuvirta hieman auttoi) jos lähti ollenkaan, pieni kopautus vasaralla startin kylkeen niin auttoi jaksoi pyörähtää. Startti paljastui lopulta rikkinäiseksi.

Pitkti
-
Viestit: 81
Liittynyt: 3.12.2006 22:42

ViestiKirjoittaja Pitkti » 15.12.2010 18:21

Löytyikös tähän onkelmaan ratkaisua?

Itsellä aivan samanlaisia ongelmia -96:ssa 1.8 golffissa. Akku vajaa 2v vanha Exide, ja latailin tuossa viime viikolla sen täyteen kun lähti ihan viimeisillä voimillaan ilman lämmitystä käyntiin. Latauksen jälkeen ajettu oikeastaan vain matka-ajoa.

Lämmittäjässä jos on n. tunnin, niin lähtee kuin palmun alta. Tänään tuli sitten pitkään aikaan ensimmäinen kylmäkäynnistys noin 18 asteen pakkasesta (auto ollut parkissa about 8h). Ja taas aivan viimeisellä pinnistyksellä pyörimään. Mikähän tuon mahtaisi aiheuttaa?

Itse mietin öljyjä, tällähetkellä taitaa olla 5W luokan diamondit sisässä. Tuossa pumpattavuuden rajalämpötila -35 että tuskin vaikuttaa jos vaihtaa 0W luokan öljyyn..?) tai tuota starttimoottorihommaa, eli voiko se olla jotenkin viallinen, ja miksi se vika tulee esiin nimenomaan kylmällä? eikai se starttimoottori niin järin paljon lämpene moottorilämmityksen yhteydessä..?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.12.2010 20:11

Meneekö valot startin tahdissa silloin kun se lähtee huonosti? Se kertoisi että akku ei anna virtaa. Jos taas valot pysyy kirkkaina niin akku antaa virtaa mutta startti ei sitä saa käytettyä. Tässä tapauksessa siis voisi olla startti tai sen johto huono.

sam74
-
Viestit: 363
Liittynyt: 6.12.2006 11:55

ViestiKirjoittaja sam74 » 15.12.2010 20:50

mulla polossa(1,6 -98) samaa vikaa..... tapellut sen kanssa koko alkutalven.... nyt on vaihdettu uusi akku+uusi startti,ei vaikutusta edelleen kovilla pakkasilla "pyörittää" huonosti

laitoin myös uuden maadoituksen moottorilta runkoon,ei vaikutusta....itellä ei enää tuu muuta mieleen kuin virtalukonpohja?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.12.2010 20:54

Virtalukon kautta ei mene kuin solenoidille "ohjausvirta". Onko akun ja startin välinen johto kuinka hyvässä kunnossa? Tuohonkin pätee se että kuinka paljon valot vilkkuu startin tahdissa.

sam74
-
Viestit: 363
Liittynyt: 6.12.2006 11:55

ViestiKirjoittaja sam74 » 15.12.2010 21:05

polossa tosiaan viikon vanha startti ja akku n,3-4vk vanha...... mittarinvalot ja radiosta hävii valot jos startti lyö "vastaan"

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.12.2010 21:52

Sitten jännite putoaa startissa.

Akkukengät hyvin kiinni ja akussa varausta? Lataako se hyvin? Toimiko hyvin alussa uudella akulla?

sam74
-
Viestit: 363
Liittynyt: 6.12.2006 11:55

ViestiKirjoittaja sam74 » 15.12.2010 22:01

toimis kyllä... ja +keleillä toimii hienosti..... ainoastaan aamun eka startti pakkasella on tuskaa..... loppupäivä starttaa hienosti vaikka olis kovempikin pakkanen...

täytyy varmaan mitata yleismittarilla akku

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.12.2010 22:04

Ostitko halvan akun? Paljonko se antaa ampeereja?

sam74
-
Viestit: 363
Liittynyt: 6.12.2006 11:55

ViestiKirjoittaja sam74 » 15.12.2010 22:32

ostettu akku liikkeeestä..... oisko ollu 50-55 amppeeria

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.12.2010 22:40

Noi on varmasti ampeeritunteja eli kapasiteetti. Ampeerit eli kylmäkäynnistysvirta pitäisi olla riittävä. Hatusta heittäisin että ainakin jotain 350 A saisi olla.

sam74
-
Viestit: 363
Liittynyt: 6.12.2006 11:55

ViestiKirjoittaja sam74 » 15.12.2010 22:47

ok.... täytyy käydä vilkaisemassa autolla

sam74
-
Viestit: 363
Liittynyt: 6.12.2006 11:55

ViestiKirjoittaja sam74 » 15.12.2010 23:00

tarkistettu....tranen akku 50ah 265a

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.12.2010 23:07

Vähän pliisu toi on... Mulla on muistaakseni 680 A Exide Ultra n. 75 Ah -akussa.

En varsinaisesti ihmettelis että sulla ei jaksa käynnistää kylmänä.

sam74
-
Viestit: 363
Liittynyt: 6.12.2006 11:55

ViestiKirjoittaja sam74 » 15.12.2010 23:14

ok.... täytyykin käydä turun valinta-akussa mistä ton akun ostin hiukan kyselemässä

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 15.12.2010 23:34

Se Tranen akku on muistaakseni SAE kylmäkäynnistys mitoituksella, Exide EN mitoituksella. Eivät ole suoraan verrannollisia mutta voi ajatella karkeasti että EN = 2-2,5 X SAE. Akun kuntoa pystyy kivasti mittaamaan yleismittarilla siten, kaveri starttaamaan ja koskettimet napoihin. Jos jännite pysyy näillä pakkasilla yli 8,0-8,5V on se hyvä arvo. Tuo 8,0-8,5V koskee ainoastaa täysin varattua akkua, jos on vähänkään tyhjä ja -20 pakkasta varmasti menee alle 8,0V. Kipuraja menee siinä suunnilleen 7,0-7,4V tiennoilla, kipinä heikkenee alle tuon siinä määrin ettei tahdo lähteä käyntiin.

sam74
-
Viestit: 363
Liittynyt: 6.12.2006 11:55

ViestiKirjoittaja sam74 » 16.12.2010 6:56

no niin aamu startti käyty suorittaa ja eihän se käymään lähteny...... pyörittää hetken aj sitten lyö "vastaan"

annoin startille heräte virtaa suoraan akulta,pyörii kyllä,mutta heikosti..... mittasin yleismittarilla ja jännite ennen starttausta 11,98 ja startatessa 8,5-9,0

hinaamalla saa kyllä käyntiin,mutta ois kiva selvittää mistä johtuu

ja tosiaan akku+startti ovat uusia ja auto polo 1,6 -98

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.12.2010 11:08

Sytkä aikaisella?

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 16.12.2010 11:11

Erinomaisen tyhjä akku mikäli napajännite on vain 11.98 volttia.

sam74
-
Viestit: 363
Liittynyt: 6.12.2006 11:55

ViestiKirjoittaja sam74 » 16.12.2010 22:23

mittari näyttää -0 astetta ja polo lähti kuin palmun alta....... on näköjään vaan kesä auto kun ei nätä tykkäävään pakkasista

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.12.2010 23:16

Tuo Tumin pointti on hyvä (miten menikin itseltä ohi). Koita ladata akku. Sit mittaa latausjännite. Tai kummin päin vaan. Latausjännite pitäis olla luokkaa 14...14,5 V.

Mikään über-batterie ei käynnistä autoa jos sitä ei ladata...

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 15.2.2011 17:22

Nostetaampa vanhaa ketjua, todella nihkeästi pyörittää starttia aamuisin kun täällä etelässäkin -25C mittarissa. Eilen kyllästyin tuohon ja nakkasin akun vaihtoon kun oletin sen olevan syypää. No tänään startti oli aivan yhtä nihkeä. Tietystihän startti on nihkeä kylmällä, mutta tuo tuntuu että juuri ja juuri jaksaa pyörittää.

Mitäs kannattaa ensimmäisenä tehdä? Maapiuhan ja solenoidiin menevän kaapelin jo katsoin. Näyttivät mielestäni ihan kuranteilta, tosin tarkoitus irrottaa piuhat ja puhdistaa kontaktipinnat. Autona -95 kolmoskoppainen 1.8 padalla. Kannaako kaapelit kuitenkin vaithaa ensimmäisenä?

Tumi
-
Viestit: 357
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

ViestiKirjoittaja Tumi » 15.2.2011 17:48

Mittaa startatessa jännite akulta ja solenoidilta. Tiedät minkä verran sille välille hukkuu virtaa ja tarvitseeko ostaa paksumpaa kaapelia. Miinuspuolella sama homma. Latasit varmaan uuden akun täyteen?

NPL
-
Viestit: 96
Liittynyt: 23.1.2011 12:00

ViestiKirjoittaja NPL » 15.2.2011 18:47

startti tai maadotus vialta kuulostaa.

kokeileppa onko vaikutusta että otat apuvirta kaapelit ja autonkorista vedät akun -napaan ja toinen kaapeli miinuksesta koneen tai starttiin kylkee. jos starttaa paremmin niin maadotus vika.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 15.2.2011 21:25

Äsken ennen liikkeellelähtöä tutkiskelin hiukan noita päävirtakaapeleita konehuoneessa, availin hiukan liitoksia ja roiskin kontaktin puhdistusspraytä, sitten uudestaan liitokset tiukkaan. Pultattavat liitokset näyttivät ihan hyviltä, mutta kaapelikenkien prässätyt liitokset kaapeleihin hieman epäilyttävät.

Hyvin jaksoi -15C:ssa pyöriä startti äsken, en tiedä oliko tuolla liitosten läpikäymisellä vaikutusta. Hyvä nuo kaapelit ja olisi kuitenkin uusia varuiksi, olisi taas yksi mahdollinen vikapaikka eliminoitu.

Tumi: En ole uutta akkua ladannut, kun ei ole siihen mahdollisuutta. Viikonloppuna voisin tietysti latailla akun täyteen, kun saa auton pistorasian viereen.

NPL: Pitääpä kokeilla tuota kikkaa, kun kaapelit kyllä löytyy.

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

ViestiKirjoittaja A-j-P » 18.2.2011 7:25

Lainaanpa topiikkia, minkä kokoista akkua golffiin mahtaa saada mahtumaan?
Kai siihen 100A akun saa nätisti paikalleen? Vai onko järkee?

Ps. Löytyy tehokkaampi 90A laturikin.

NPL
-
Viestit: 96
Liittynyt: 23.1.2011 12:00

ViestiKirjoittaja NPL » 18.2.2011 18:46

Lainaanpa topiikkia, minkä kokoista akkua golffiin mahtaa saada mahtumaan?
Kai siihen 100A akun saa nätisti paikalleen? Vai onko järkee?

otat mitan käteen ja aukaset konepellin ja mittailet,helppoa eikö? :D
75A menee heittämällä mutta tuosta ylöspäin alkaa ulkomitat nousta ja hintaki menee suolaseksi.

normi käytössä menee 75A ihan varmasti ja jos hifien takia tarvit virtaa asenna peräkonttiin toinen akku.

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

ViestiKirjoittaja A-j-P » 18.2.2011 20:37

Jees niin arvelinkin 75A saa riittää. Tänään antautu golffista akku joten ompan hyvä syy vaihtaa...

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 24.2.2011 0:31

Nyt kaksi kertaa jotain kuukauden sisään tehnyt sellaista, että starttausta yrittäessä kuulostaa kuin akku olisi ihan lopussa ja pyörii todella verkkaisesti. Toisen kerran kun yrittää niin ei mitään ongelmaa, lähtee ok käyntiin. Viittaako tämä nyt siihen että startti on finaalissa?

NPL
-
Viestit: 96
Liittynyt: 23.1.2011 12:00

ViestiKirjoittaja NPL » 24.2.2011 19:01

kyllä se sitten on startti melko varmasti tullut tiensä päähän.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa