Peräkärryn kaikki valot päällä kokoajan

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Marqu
-
Viestit: 26
Liittynyt: 20.8.2008 11:32

Peräkärryn kaikki valot päällä kokoajan

ViestiKirjoittaja Marqu » 10.2.2011 18:49

Nyt sekosi Touranin (-04, 2.0 TDI) perävaunun pistokkeen ohjaus. Aiemmin toiminut ihan normaalisti, mutta nyt kun kytkin peräkärryn autoon, syttyivät kärryssä kaikki valot, vaikkei auto ollut edes käynnissä eikä valoja päällä. Mittasin yleismittarilla pistokkeen navat ja kaikkiin (paitsi maa) tuli 12v jännitettä. Auto ei ollut käynnissä eikä valot päällä mittauksen aikana.

Osaisiko joku kertoa että mistä vikaa voisi lähteä etsimään?

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 10.2.2011 19:28

maa puuttuu? onkohan tuo kytketty can väylään, vai varastettu suoraan takavaloista?

EDIT: käytitkö True-RMS mittarin?

Marqu
-
Viestit: 26
Liittynyt: 20.8.2008 11:32

ViestiKirjoittaja Marqu » 10.2.2011 20:20

CAN-väylään on kytketty. Mistä tietää että puuttuuko maa? Eikait ne valot palaisi kärryssä jos maa puuttuisi? Joo en ole mikään sähköinsinööri :)

Mittasin ihan normaalilla yleismittarilla siten että musta kosketin oli maa pinnissä ja sitten punaisella mittasin muut pinnit. Kaikkiin tuli 12,5v.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 11.2.2011 17:30

Sinne tuli varmaan peräkärryn valoille ohjausboksi, ni se saattaa olla rikki.

sopanja
-
Viestit: 38
Liittynyt: 13.7.2008 9:24

ViestiKirjoittaja sopanja » 11.2.2011 18:42

Kovilin koukku? Kokeile resetoida ohjainlaite. En jaksa muistaa mitkä sulakkeet piti ottaa pois, 2 tai 3 kpl 15A sulakkeita kojelaudan päässä olevasta rasiasta. Eli koukkuun vaikuttavat sulakkeet pois, autosta kaikki valot yms sähköhärvelit pois päältä, ovet kiinni ja kaukosäätimestä lukkoon (auto lepotilaan). Vartin odotus, ovet auki ja sulakkeet paikalleen, sitten vois toimia. Mulla teki Jetta samaa, Volkkarilla ei osanneet sanoa mitään. Kovililta sain ohjeet ohjainlaitteen resetoimiseen joka auttoi.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 11.2.2011 21:55

OT: on nuo väylät näppäriä. Voin vain kuvitella tilanteen, kun peräkärry laitetaan perään ja sitten kuormauksen päätteeksi suoritat väylälle boottauksen... /OT

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

ViestiKirjoittaja Heebo » 12.2.2011 8:45

OT: Mulla ei saa#!?na mahu kaaliin, että miks pitää sotkia nuita väyliä ja ohjainlaitteita jo peräkärryn pistokkeeseenki.
Nooh... tuskin nuo omana murheena on vielä kymmeneen vuoteen ; )

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 12.2.2011 19:51

Ihan naurettavaksi näyttää menevän tuo elektroniikka nois uudemmissa autoissa kun vähänkään näitä foorumeita lukee.

Sais volkkariki tehä jonku oikean kansanauto -mallin, maksimoidulla passiivisella turvallisuudella, sähkölaitteet (moottorinohjausta lukuunottamatta) 80-luvun tasolle, mutta muuten perus 2000-luvun turvalaitteilla (lähinnä ABS?). Muut kikkareet kokonaan pois. Keskuslukitus sais olla. Noissa vois sitten olla hinnat alkaen 10-15k€...

Marqu
-
Viestit: 26
Liittynyt: 20.8.2008 11:32

ViestiKirjoittaja Marqu » 15.2.2011 13:35

Joo ihan oikeilla jäljillä oli sopanja ja Flashmn.
Käytin nimittäin perjantaina autoa Oulun pikapörhöllä, koska oli tarvetta viikonloppuna vetää kärryä. No semmosen vartin siellä tutkivat ja tuli sitten huoltomies ilmoittamaan että vika korjattu. Ja sehän oli korjaantunut, kun olivat käyttäneet virtoja pois siitä peräkoukun ohjainboksista, joka on siellä jossain takaosassa verhoilun takana. Töpselin irroitus/takaisin kytkentä maksoi 45e, mutta eipä ole valittamista, kun vika tuli kuitenkin korjattu pikaisesti.

Niin ja tarina jatkuu:
Peräkärryn valot toimi normaalisti, kunnes sunnuntaina (kylmäkäynnistyksen jälkeen) kytkin peräkärryn autoon, niin nyt ei sitten palanut enään yksikään valo kärryssä. Mittasin jännitteet pistokkeelta, niin sinne ei tullut mihinkään nastaan jännitettä, vaikka valot oli autossa päällä. Eli taas varmaan tarvis boksi resetin. Pitää alkaa etsimään sitä, kunhan tässä kerkeäis.

Ja komppaan kyllä muita siinä että ihan prseestä että autoissa on joka vitkuttimelle joku ohjain boksi tai muuta elektroniikkaa. Itse olen kyllä kypsynyt näihin bokseihin + muihin softa vikoihin sen verran että seuraava auto on kyllä vanhempi/vähemmällä elektroniikalla kuin nykyinen.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 15.2.2011 14:06

Mitenhän nuo boksit on yhteydessä CAN-ohjaimeen?

Itsellä on kanssa -04 Touranissa Kovilin koukku, enkä mielestäni ole tuota boksia VCDS:llä löytänyt. Olisi kiva kokeilla onko sama homma muissakin autoissa.. Kiva jos nuihin tungetaan jotain omia CAN-ohjaimia jotka sitten eivät tuekkaan auton diagnostiikkaa normaalisti vaan menevät omiin umpisolmuihinsa.

tuus Margu käymään joskus, nii katotaan sinunkin autosta pääseekö tuolla piuhalla siihen boksiin kiiinni vai ei. Oulussa siis jos ajelet...

Marqu
-
Viestit: 26
Liittynyt: 20.8.2008 11:32

ViestiKirjoittaja Marqu » 15.2.2011 14:57

Minulla on muistaakseni joku festvalian (tai jotain sinnepäin) irroitettava koukku. En tiedä että miten boksi on CAN-väylään kytketty, mutta silloin kun kaikki on ok, niin kojetauluun tulee kyllä merkkivalo perävaunun vilkusta tai siitä, kun jokin polttimo on palanut peräkärryssä. Eli jotenkin se juttelee tuon auton muun softan kanssa.

Muuten sellaisen huomion tein tuossa vikaa tutkiessa, että minulla ei ole ohjekirjan mainitsemissa perävaunun sulakepaikoissa ollenkaan sulakkeita?! Oli muistaakseni kolme eri paikkaa ja ne kaikki olivat tyhjiä.

Joo kiitos ConD kutsusta. Kuljen arkipäivisin töissä Oulussa, joten passaa kyllä että katsotaan tuota boksi juttua oikein kompuutterin kanssa. Esim. joku maanantai tai tiistai iltapäivä kävisi minulle.

ahtih
-
Viestit: 81
Liittynyt: 2.9.2006 19:06

ViestiKirjoittaja ahtih » 15.2.2011 15:45

Tarkistappa onko siihen boksiin menevissä johdoissa jossain irto sulake, esim akun lähellä, taistelin joskus viton kanssa saman vian kans, oli boksin päävirta sulake mennyt. Silloin oli kaikki nastat koukulla virrattomia.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa