Bora ei lataa. Ei latauksen merkkivaloa, heräte tulee.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jger
-
Viestit: 3
Liittynyt: 30.9.2008 21:04

Bora ei lataa. Ei latauksen merkkivaloa, heräte tulee.

ViestiKirjoittaja jger » 14.2.2011 17:12

Lataus ei lähde päälle(helposti)

Oireet:
Latauksen merkkivalo palanut? Ei pala vaikka kone ei ole käynnissä ja virrat päällä.

Lähtee lataamaan, kun kierrokset käy 3tonnin kieppeillä. Sen jälkeen jännite pysyy 14v:ssa tyhjäkäynnilläkin.

Laturiin tulee kaksi ohutta piuhaa pikaliittimeen. Toiseen tulee 12v kun laittaa virrat päälle. Mikä tämä toinen piuha on? Onko toinen herätevirta? Voiko lampun palaminen vaikuttaa järjestelmään, näin järjettömästi??

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 14.2.2011 18:37

Laturilta taitaa puuttua esimagnetointivirta, eli suomeksi latauksen merkkivalo on palanut tai yhteys poikki. Tässä tapauksessa merkkivalona on led, joten tinaus hommiksi menee. Tuossa hyvin samanlainen tapaus http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=12 ... =esimagne*

jger
-
Viestit: 3
Liittynyt: 30.9.2008 21:04

ViestiKirjoittaja jger » 15.2.2011 18:34

Joo oireet viittaavat vahvasti heräteongelmaan.
Jos kokeilee antaa esimagnetointi virtaa akusta suoraan, niin pitääkö olla esivastus?

Laturille tulee yksi paksu ja kaksi ohutta johdinta. Ohuet ovat samassa pikaliittimessä. Ja kumpaan vai kumpaankin jännite kytketään? Toisen ohuen johtimen jännite nousee 12v:iin kun virrat kääntää päälle.
Laturin pikaliittimestä mitattuna ohuiden johtimien resistanssi on ääretön. Onko esimagnetointia varten oma käämi joka voisi olla poikki?

Oleellisesti eniten kiinnostaa miksi ohuita johtimia on kaksi? Netistä löytyy kytkentöjä joissa on kolme johdinta, mutta silloin on ulkoinen jännitteensäädin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa