Yleistä keskustelua DSG- Vaihteistosta

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

Yleistä keskustelua DSG- Vaihteistosta

ViestiKirjoittaja Mro » 12.11.2010 16:30

Joo eli tänne vois laittaa risut ja ruusut Dsg-vaihteistosta + Yleistä löpinää
En ainakaa haulla löytäny vastaavaa..

Tuossa on tuo Dsg mietinnässä ja nyt tarvis saada tietoo että onko nää "lapsentaudit" vaan noissa vanhemmissa Dsg:issä vai onko vikaa uudemmissakin? ja minkälaisia vikoja yleensä?
Mitens näiden Dsg vaihteistoiden generaatiot menee?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 12.11.2010 16:54


villho
-
Viestit: 28
Liittynyt: 28.10.2010 14:11

ViestiKirjoittaja villho » 12.11.2010 22:31

Itse ajellut viime keväästä saakka 2006 variant-Passatilla, jossa 6-lovinen DSG. En tiedä tarkemmin versiosta tai edes siitä, onko laatikolle tehty mitään ennen minun omistusta. Auto on Saksan tuonti, saadessani ajettu 137 000, tällä hetkellä jotain 152 000, eikä teknisiä ongelmia ole ongelmia ollut. Ei nyi, eikä mitään muutakaan sellaista.

Ainoa miinus, jonka DSG:lle keksin, on sen (ainakin siis tuon minun version) seuraava ominaisuus:
1. Lähestyt liikenneympyrää, jossa aika paljon liikennettä. Ryömität autoa kakkosvaihteella.
2. Bongaat oman välisi liikennevirrasta. Väli ei ole suuren suuri, mutta kuitenkin sellainen, johon pienellä kiihdyttämisellä ehtii. Painat siis kaasua (= toivomuspoljinta).
3. Seuraa "kauhun sekunti", kun mitään ei tapahdu - tai noh, oma välisi liikennevirrassa supistuu kovasti, mutta autosi ei kiihdytä. Olet jo puolittain liikenneympyrässä.
4. DSG pudottaa ykköselle ja sitten mennään.

Eli siis ilmeisesti DSG:llä on tässä tilanteessa viereisessä lootassa kolmosvaihde kytkettynä ja kun kaasua painetaan, niin laatikko luulee, että vaihdetta tarvitsee pudottaa, vaikka kakkosellakin ehdittäisiin helposti. Viive seuraa viereisen laatikon vaihtaessa kolmoselta ykköselle. Sitten ehditäänkin jo taas...

Ominaisuus on tosin helppo kiertää sillä, että liikenneympyrää lähestyttäessä, kun laatikko pudottaa kakkoselle, siirretään vaihdevipu "manuaalipuolelle", jolloin kakkonen säilyy pesässä, vaikka kaasua painettaisiin reilustikin. Tällöin auto lähtee taatusti tarvittavalla vauhdilla. Sama kikka toimii myös todella hitaissa hidastustöyssyissä, jos ei halua, että laatikko hakee vauhtia ykköseltä, kun töyssyn jälkeen kiihdytetään taas.

Eipä muuta valitettavaa DSG:stä. Tuskin tulen enää koskaan hommaamaan manuaalivaihteista autoa. Onhan tuo muuten niin vaivaton ajettava.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 13.11.2010 0:17

Juuri tälläisia käytännönkokemuksia halusinkin!! kiitoksia.. ja -jarkko- Meinasin että tähän vois kerätä kaikki noi jutut dsgstä.

Mulderi
-
Viestit: 126
Liittynyt: 23.9.2003 21:49

ViestiKirjoittaja Mulderi » 13.11.2010 10:25

Omat kokemukset perustuu noin 500km ajoon Golf V 1.4TSI DSG -09. Ajossa vaihtaa kuin ajatus, eipä juurikaan edes huomaa, myös alaspäin vaihtaa ihan siististi. MUTTA etenkin tuossa yksilössä ärsytti kun kelaa helposti normaalilla D-pykälällä ylisuuren vaihteen päälle, kone jaksaa kyllä vetää ihan ok, mutta jyristää ilkeesti. Vielä enemmän ärsyttää vaihteen hidas kytkeytyminen esim. parkkeerauksessa, ruuhkassa tms. Viime talven liukkaiila jos valoista lähtiessä painoit vähänkään liian aikasin kaasua niin lähtee etupää ruopiessaan helposti luistelemaan poikittain, ennen kuin luistonesto nappaa kiinni.
Nämä kokemukset siis vain tuosta yksilöstä ja kaikkeen tietysti tottuu, mutta itse en DSG:tä hankkisi.

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 13.11.2010 10:34

Mulla 2008 Skodassa jos meinaa ripeemmin lähteä kiihdyttämään niin paras tapa on painaa kaasupoljinta hieman aluksia ja heti perään noin sekunnin päästä painaa sitten reilummin, näin laatikko osaa jotenkin paremmin ennustaa mitä tuleman pitää.

Jos kaasupolkimen painaa heti pohjaan niin kestää noin parisekuntia ettei tapahdu mitään ja sitten laatikko lyö pienintä mahdollista päälle, tämä ei ole niin mukava ajotapa mielestäni ja siksi suosinkin tuota tapaa minkä mainitsin ensin.

Kaiken kaikkiaan mahtava laatikko kun vaihtojen välissä ei ole minkäänlaista viivettä.

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 13.11.2010 10:37

Sen verran haluan vielä kommentoida kun edellisessä Passatissani oli 6-vaihteinen manuaali niin kyllä tuon DSG:n kanssa pitää ajaminen miettiä ihan uudelleen.

Tällä tarkoitan sitä että DSG:n kanssa kannattaa ehdottomasti hyödyntää sen mahtavaa moottorijarrutusta koska se toimii niin hienosti. Lisäksi ennakoivalla ajoavalla muutenkin tulee vielä entisestään nuo DSG:n edut esille jos vertaa vaikka manuaaliin.

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 13.11.2010 13:28

Olen Patun kanssa samoilla mietteillä tuon käytön suhteen, kun tulee tuollaiseen äkkiä väliin tilanne, niin tökkää manuaali puolelle jo ennen ko tilannetta.
(ei se nyt taida 2.sekkaa miettiä, se vaan tuntuu tuossa tilanteessa.)
Sama jos rullaa mäkeä alas noin 20km.h niin laatikko ei osaa päättää pitäiskö kakkosella vai vaihtaisko kolomoselle, niinpä se löysää ja tarraa kytkimellä 2-3 vaihteen väliä, jolloin tulee sellaista heijausta.
Tuolloin taas manuaali puolelle, niin nytkytys loppuu heti.
Tietokonehan tuota vaihteiston toimintaa ohjaa, niin eihän se mikään ajatustenlukija ole, että käyttäytyisi juuri niin omasta mielestä tuntuu parhaimmalta.
Mutta kukapa voi puhtaalla omallatunnolla sanoa, että olis manuaalilla sattunu aina oikea pykälä silmään. eikä koskaan missään tilanteessa ole rushduksia kuulunut kytkimen kanssa sählätessä :)
Noissa tapauksissa tuumataan vaan oho ja nooh tekevälle sattuu..
Mutta annas kun DSG Vähän arpoo, niin hetihän se on p**ka laitos
Mielestäni DSG on hieno vaihteisto.

pomo
-
Viestit: 338
Liittynyt: 27.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja pomo » 17.11.2010 10:49

R32:n ja 6 vaihteinen DSG yhdistelmästä kokemuksia reilun kahden vuoden ajalta. Auto vuosimallia -08 ja nyt ajettu pikkusen alle 100 tkm. Toimii hyvin, tuo edellä kuvatta "vaiva" on joskus esiintynyt, mutta siitä tosiaan pääsee vaihtamalla käsin oikean vaihteen. Tuohon on vaihdettu megatroniikka-yksikkö kaksi kertaa, tuolloin 2008 loppuvuodesta ja 2009 alkuvuodesta oli tullut viallista mallisarjaa, jonka tilalle vaihdetti samaa sarjaa oleva. Joten vika korjaantui vasta toisella vaihdolla jollloin tilalle tuli toimiva. Toivotaan, että nyt on viaton. Muuten toimii loistavasta ja onhan tuo DSG- valovuoden edellä vanhanaikaista automaattia, jota esim- volvo käyttää. Sellaiseen verrattuna tuo "hitaus" ei todellakaan ole hitauttaa! Kerran kun ostaa DSG:N niin ei sitä manuaali enää kaipaa. Niin se vaan on!

Nm
-
Viestit: 137
Liittynyt: 17.12.2009 11:07

ViestiKirjoittaja Nm » 1.2.2011 21:17

Nyt kokemusia kehiin:
Miten tuo DSG on kestänyt 2.0 tfsi:n kanssa? En kaipaa kehuja tai käyttövinkkejä, vaan karua faktaa kestävyydestä.
Tuttava arpoo A3/Jetta tfsi/Golf V GTI ja näissä tarjontaa löytyy eniten DSG -askilla (Saksassa)

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 2.2.2011 14:32

Meikäläisellä ainakin on kestänyt ongelmitta Saksan tuonnissa. Ostaessa oli 67tkm mittarissa ja nyt reilut 90tkm.

tdi 00
-
Viestit: 137
Liittynyt: 9.9.2003 21:51

ViestiKirjoittaja tdi 00 » 2.2.2011 20:01

Vauhtipyörä vikoja vähän liiakseen ollu alkupään dsg laitteissa.
Omaankin Octaviaan remontti tehty, 2000e.
Ja se viive lähtiessä pakoiltaan ei oo mitään mukavaa.
Seuraava auto on kunnon automaatti.
Nimim. 70tkm/vuosi

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 2.2.2011 22:47

Liisarina Sköda Octavia 2,0 tdi dsg. Paikaltaan lähtiessä kun painaa kaasun vaikka ihan pohjaan asti niin kiihtyy alkuun kuin mummo lumihangessa. Jos nyt vähän liioitellaan niin ehtii mielessään laskemaan rauhallisesti 1, 2, ennenkuin auto oikeasti liikkuu. En oikein tykkää. Välillä nykii tasakaasulla, ei välttis liity vaihteistoon.
Ja villhon havainnot liikenneympyräesimerkkeineen voin allekirjoittaa. Jos ihan rehellinen mielipide kiinnostaa niin en osta ikinä omaksi dsg:tä.

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 3.2.2011 1:33

Otsikkoa voisi täsmentää siltä osin että onko kyseessä 6-v vai 7-v loota.

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 3.2.2011 7:53

Noita vauhtipyöräongelmia on ollut ilmeisesti lähinnä TDI:llä varustetuissa autoissa.

TFSI+DSG yhdistelmä lähtee paikaltaan kun vain polkaisee kaasua, ei ole viiveitä.

frankie
-
Viestit: 17
Liittynyt: 6.11.2010 21:25

ViestiKirjoittaja frankie » 3.2.2011 12:06

Automaateilla olen ajanut viimeisen 10 vuotta ja minusta DSG ei poikkea muista automaateista (esim. BMW) mitenkään. Kaikkai automaatit pyrkii parhaaseen polttoainetalouteen ja siten latoo mahdollisimman ison vaihteen tilaisuuden tullen. Se laatikko ei voi tietää kuskin aivoituksia eli jos kiihdyttää hätäseen, niin tottaka se tipauttaa alemmas.

Jos vaatii nopeita tilanteita ym. niin käytä nyt hyvä ihminen sitä manuaalipuolta, niin pääset ihan itse räpeltään niiden vaihteiden kanssa.

Minusta DSG toimii juuri niin kuin pitääkin. Ei moittimista.

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 11.2.2011 21:32

Mulla on117tkm ajettu DGS:llä varustettu GTi, jota olen huolella runnonut jo vuodesta 5/2007, eli noin 67tkm. Ja kun ottaa huomioon, että Herr Karala hieman muokkasi moottorin ohjelmaa 80tkm:n kohdalla, niin ei voi muuta, kuin suositella.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.2.2011 21:37

Kaverin -10 Octavia 1,8 TSI:llä ajelin vähän matkaa ja siinä on sellainen ominaisuus että veto kytkeytyy aika viiveellä paikaltaan lähtiessä. Vähän kiusallinen ylämäkilähdössä. Sitten jos antaa enemmän kaasua niin lähdöstä tulee tarpeettoman rivakka.

Onkos muilla sama ominaisuus ja onko siihen parannusta?

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 11.2.2011 22:52

^ Juu, nostaa jarrun ja sitten painaa rauhallisesti ja määrätietoisesti kaasua niin lähtee tasaisesti liikkeelle. Vaatii hieman opettelua tuo DSG:llä ajaminen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.2.2011 23:00

Kaveri opetellu jo vajaan vuoden verran eikä tunnu auttavan :)

Ehtii käsittääkseni valua taaksepäin mäessä.

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 12.2.2011 10:52

Täytyy varmaan ajatuksella katsoa että miten siinä käy kun mäkeen lähtee. Pakilla se on kyllä välillä tuskaa mutta eteenpäin ei muistaakseni ole juuri ongelmia ollut. Täällä siis DSG6.

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 12.2.2011 13:33

Kaverin -10 Octavia 1,8 TSI

Onko tuossa kuivakytkimet ja 7 vaihdetta?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 12.2.2011 14:03

Veikkaisin että 6 ja märkäkytkin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.2.2011 15:17

DSG7. Ja ostettassa myyjä kehui että olis jotain mallia joka ei kaipaa jotain kalliita vanhempien mallien öljynvaihtoja, kuivasta rakenteesta oli puhuttu tai jotain... Kaveri ei oo kovin automiehiä.

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

Dsg laatikon öljynvaihto.

ViestiKirjoittaja TDIT » 7.1.2012 15:13

Moi! Mites vikaherkkä tää dsg laatikko on jos öljynvaihtoväli mennyt vaikka 20-30tkm pitkäks ja sit vaihtaa öljyt..onko mahdollista että laatikko menee sekasin/jumiin? Tiptronicissa muistaakseni ollut näitä ongelmia jos öljynvaihtoväli menee pitkäksi ja sit kun vaihtaa uudet öljyt niin kaikki paska laatikossa lähtee liikkeelle ja tukkii kanavia tms.? Onko dsg:ssä samoja ongelmia..ajellaanko samoilla öljyillä vai uskaltaako vaihtaa?

Alihankkija
-
Viestit: 40
Liittynyt: 24.10.2009 5:01

ViestiKirjoittaja Alihankkija » 7.1.2012 16:15

Minua kiinnostaisi tietää tuosta kestävyydestä hieman enemmän, siis ihan oikeilla kilometreillä:)


Eli onko kellään kokemusta dsg:stä kilsoilla 250tkm ja yli...

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 7.1.2012 16:35

No tuttu Taxi kuski ajeli DSG Superbilla 250.tkm ennen kuin auton vaihtoi ja DSG:ssä ei koskaan ollut mitään ongelmaa, muu auto oli sitten asia erikseen. Omassa DSG:ssä mittarissa vasta 140.tkm ja ei mitään ongelmaa siinäkään mutta on vielä pienet kilometritkin.

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 7.1.2012 19:32

Eli onko kellään kokemusta dsg:stä kilsoilla 250tkm ja yli...

280tkm ja toimii edelleen.
Moi! Mites vikaherkkä tää dsg laatikko on jos öljynvaihtoväli mennyt vaikka 20-30tkm pitkäks ja sit vaihtaa öljyt..onko mahdollista että laatikko menee sekasin/jumiin? Tiptronicissa muistaakseni ollut näitä ongelmia jos öljynvaihtoväli menee pitkäksi ja sit kun vaihtaa uudet öljyt niin kaikki paska laatikossa lähtee liikkeelle ja tukkii kanavia tms.? Onko dsg:ssä samoja ongelmia..ajellaanko samoilla öljyillä vai uskaltaako vaihtaa?

Mitäs muuta meinasit...ajaa niin pitkään kuin kulkee ja vaihtaa sit koko laatikon.
Tuon paskaantumisen takiahan siinä tuo öljyn vaihtoväli on niin lyhyt.
Minä ainaskin vaihtaisin uudet ölpät oitis.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 114 vierailijaa