Mk2 Gti vaihteisto ongelma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

Mk2 Gti vaihteisto ongelma

ViestiKirjoittaja Elementti » 25.1.2011 22:10

Äsken piti lähteä emännälle esittelemään uutta getaria ja peruutin auton pois ruudusta, kakkosen kautta ykkönen päälle valmiina liikkelle lähtöön. Kuului jonkilainen kolahdus/napsahdus ym. ja nyt koko vaihdekaavio siirtyi yhden pykälän vasempaan. Pakkia ei löydy ollenkaan. Pakin paikalla ykkönen, ykkösen paikalla kolmonen ym. Vaihteisto näytti olevan vivustolla. Uskaltaako tuolla huomenna ajaa 40km töihin? Vai hajoaako lisää vain?
nopeasti katulampun valossa yritin tiirailla konehuoneen puolella vivustoon ja siell näytti olevan jokin nippusidepatentti. Edellinen omistaja puhui juuri vaihtaneensa vaihdekepin puolelta siihen liittyviä osia.. Tosin sanoi myös että sieltä puuttuu jokin osa kun autoa hain.
Hyvin on tähän asti mennyt vaihteet, ykkösen saa käyttää kakkosen kautta että menee normaalisti. N. 1000km ajanut ja eilen käytin leimallakin.

Oli se ennenkin vähän väljä, mutta nyt se oikeasti tuntuu ihan puurokaupalle..
Onko tämä itse korjattavissa vai pitääkö viedä johonkin nyrkkipajalle?
Autohan oli siis Golf Mk2 Gti 16v PL 1990.
Varmasti on tästä ennestään keskustelua, nopealla haulla en löytänyt.
Kiitos ja anteeksi :x

EDIT: Kävin äsken vielä ihmettelemässä, ykkönen pakin paikalla, kakkosta ei ollenkaan, kolmonen ylhäällä, nelonen alhaalla ja vitosen löytää ihan oikeasta reunasta kun kunnolla painaa..
Viimeksi muokannut Elementti, 26.1.2011 9:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.1.2011 22:44

Siellä on vivusto nivelillä ja säädöllä. Säätö tapahtuu auton alta suunnilleen rintapellin kohdalta. Kun katsot niin toiminta on aika self-explainatory.

miza
-
Viestit: 176
Liittynyt: 18.4.2006 22:08

ViestiKirjoittaja miza » 25.1.2011 22:50

Jos vastaavanlainen vaihteisto kuin 99 1.4 Polossa, niin se on suht simppeli laittaa kohdalleen. Tehtiin sillein, että toinen kaveri laitto pakin suoraan laatikon kyljestä vipuja kääntämällä, että pakkivalot palaa ja toinen kabiinissa kepin pakin paikalle. Sitten tangonkiristin kireelle ja testaus. Jos toimii kaikki moitteettomasti niin se olisi sitten siinä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.1.2011 22:57

Omani säädin niin että jätin säätopannan vähän löysälle ja käytin harkittua väkivaltaa käyttäen kepin molemmissa laidoissa niin säätö asettui kuin itsestään kohdalleen. Sitten säädön kiristys ja homma bueno.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 26.1.2011 8:05

No itselleni vastaten, kyllä sillä pystyi töihin ajamaan. Täällä sitä ollaan. Kakkosta ja pakkia vaan ei löydy nyt.. pitää illalla tutkailla tarkemmin. Kiitos avusta kaikille!

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 27.1.2011 10:07

varmaankin pompannut juuri se panka joka kiristää kepiltä lähtevää tankoa, mutta toki jos väljä niin kansis hommata se korjaussetti jossa ois sitnte mahdollisesti uudet muovitangot, se kuula yms osat. niin saapi kohtuu napakan kepin siihen eikä ollut muistaakseni hinnan kirous sekään.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 7.2.2011 16:49

Noniin, briteistä tälläisen setin tilasin, suomesta ei tuntunut mistään löytyvät, vaikka ihan perus Toptronin kauraa tämä on. 35e kotiin tuotuna..

http://elementti.kuvat.fi/kuvat/16v/IMG_0743.JPG/small

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 7.2.2011 17:10

Eikö olisi esim Laakkoselta löytyny?
Itelle joskus ostin tuon kepille kuuluvan korjaussarjan.. joskaan en koskaan vaihtanut kun laatikko vaihtu vaijeri toimiseen.
Jos tarvetta jollain niin pussi on tallessa vielä.

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 7.2.2011 18:27

Viime talvena ainakin sai marmoritiskiltä vielä, eikä hintakaan huimannut...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.2.2011 18:32

Motonetissäkin näyttäis olevan, mutta merkistähän ei sit tiedä mitään. Ite sain Topranin valmisteet muutama vuosi sitten.

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 16.2.2011 13:31

Ei tuntunut mistää löytyvät. Motonetin tiskiltäkin löytyi vain osa osista yksittäin..
Eilen sain vihdoin vaihdettua nuo kaikki nippelit ja nappelit. Ei vaikuttanut vaihteiden lyötyvyyteen, tai siis. Laatikko tuntuu nyt tosi hyvältä ja vaihteet menee nätisti pesään. Mutta väärät vaihteet. Pakkia ei vieläkään ole ja ykkönen on siellä pakin paikalla. Mistä pannasta te nyt oikein puhutte? Se mitä vaihdekeppi heiluttelee konehuoneen puolella?

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 16.2.2011 13:59

Auton alla se panta, se mikä yhdistää vaihdekepin vivustoon.

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 642
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 16.2.2011 16:20

Tulipellin kohdalla se tanko joka tulee vaihdekepiltä, muistaakseni kepin päässä on pieni hammastus jonka ympärille tuo panta kiristyy. Kyllä se sieltä löytyy kun kömmit kunnolla auton alle.

Tosiaan itsekkin sain pykälät helposti paikalleen kun pistin laatikosta pakin päälle ja vaihdekepin vedin liinalla aivan oikeaan yläkulmaan paikin paikalle ja pannan kiristys. Tietty helppo sanoo kun jo pari kertaa tehny ko. operaation.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa