Eli kertokaas joku minkälaiset valot on kyseisen golfin lämmityksen säätöpaneelissa, kyseessä siis manuaali ilmastointi.
Ei syttynytkään yhtäkkiä enään valot, sulake on ilmeisesti yhteinen mittariston tms. valojen kanssa ? Ja valot saa ilmeisesti vaihdettua vaan varovasti irroittamalla säätimen paneelin?
Golf IV lämppärin valot
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Eipäs onnistunut mk3 Variantissa tuo säätimen irroitus kuvatulla tavalla. Lähtee kyllä säätimen nuppi pois, mutta pyörivä säädinratas kaikkineen jää edelleen kiinni paneliin.
Olisiko vinkkiä, miten tuon säädinosan saisi irti? En uskaltanut kovin paljon sitä kammeta enkä räpeltää suuntaan eli toiseen, kun näyttää melko "hienomekaaniselta" eli haavoittuvalta muovilelulta.
Olisiko vinkkiä, miten tuon säädinosan saisi irti? En uskaltanut kovin paljon sitä kammeta enkä räpeltää suuntaan eli toiseen, kun näyttää melko "hienomekaaniselta" eli haavoittuvalta muovilelulta.
^/^^ Polttimonvaihto onnistuu juuri samalla tapaa eli nypätään tuo keskimmäinen kierrettävä nuppi pois ja mikäli siihen ei jää mukaan se vihreä valoa johtava kanava, irroitetaan vielä se nupin alta (myös) vetämällä. Tämän jälkeen poltin jo näkyy: on syvällä, mutta lähtee pois esim. kirkasta polttoaineletkua hyväksikäyttäen. Koko panelin rakenne selviää esim. täältä: blauertacho ja sehän on neljällä ruuvilla kiinni kojetaulussa.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Korjausoppaassa on selkeät ohjeet panelin irrotukseen. Mutta paneili ei irtoa elleivät molemmat keskikonsolit ole irti.
Eli tosiaankin siihen lämmönsäädinrullaan jää kiinni se alusta, joka siellä varsinaisesti pyörii ja siinä on se vihreä valokanava.
Mitenkän se nupin alla oleva mekanismi nypättäisiin siitä pois? Ei ole oikein mitään kohtaa mistä uskaltaisi pihdeillä puristaa ja vetää. Onnistuisikohan sen irrottaminen jotenkin kampeamalla vaikkapa vastakkaisilta puolilta? Se vain näyttää niin helposti rikkoutuvalta, ettei oikein uskalla kunnolla räpeltää.
Lämmönsäätimissä olisi tosiaankin hyvä olla ne valot kun pimeällä ajelee. Kyllähän ne aikaa myöten ulkoa oppii eli eihän se loimotus ihan välttämätöntä sentään ole.
Mutta jos teillä jollakin on tieto, miten sen säädinpyörän saa pois kun nuppi on jo irti, niin olisin kiitollinen tiedosta. Koko panelin irrottaminen on jo isomman purkamisen takana, tosin ei sekään nyt mikään mahdoton homma ole.
Eli tosiaankin siihen lämmönsäädinrullaan jää kiinni se alusta, joka siellä varsinaisesti pyörii ja siinä on se vihreä valokanava.
Mitenkän se nupin alla oleva mekanismi nypättäisiin siitä pois? Ei ole oikein mitään kohtaa mistä uskaltaisi pihdeillä puristaa ja vetää. Onnistuisikohan sen irrottaminen jotenkin kampeamalla vaikkapa vastakkaisilta puolilta? Se vain näyttää niin helposti rikkoutuvalta, ettei oikein uskalla kunnolla räpeltää.
Lämmönsäätimissä olisi tosiaankin hyvä olla ne valot kun pimeällä ajelee. Kyllähän ne aikaa myöten ulkoa oppii eli eihän se loimotus ihan välttämätöntä sentään ole.
Mutta jos teillä jollakin on tieto, miten sen säädinpyörän saa pois kun nuppi on jo irti, niin olisin kiitollinen tiedosta. Koko panelin irrottaminen on jo isomman purkamisen takana, tosin ei sekään nyt mikään mahdoton homma ole.
Nyppää se vihreä valonjohdin siitä ylös vaan ihan sormilla napakasti ja etsi sopivasti polttimon päälle painuva letkunpätkä: sillä saat vedettyä vanhan polttimon pois. Samalla tapaa letkua pidikkeenä käyttäen saat uuden paikoilleen. Letkun irroitat sitten polttimosta pitämällä poltinta paikoillaan letkunpätkän reijästä vaikka pienellä meisselillä, tikulla, sähköjohdon kuparilla tms. Koko panelia ei kannata purkaa polttimon vaihtamiseksi, vaikka toki onnistuu niinkin. Tuota säätörullaa ei voi irroittaa etukautta vetämällä.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Tämä asia ei jättänyt minua rauhaan. Pakko oli räpeltää ja tutkia.
Jos tuolla aiemmin annetut vinkit eivät toimi eli ei viitsi purkaa korjausoppaan ohjeiden mukaan 2keskikonsolia pois tai ei onnistu nyppäämään lasikantalamppua pois pienen letkunpätkän kanssa niin vaihtoehtoja on.
Korjausoppaan neuvot ovat ainakin mk3 Golfin osalta aivan turhia. Mitään keskikonsolipurkuja ei tarvita. Eli ei tarvitse ottaa muovituksia käsijarrukahvojen ja vaihdekeppien ympäriltä pois eikä sitä seuraavaakaan konsolikokonaisuutta.
Kannattaa ensin noudattaa tuolla kerrottua neuvoa eli irrottaa lämmönsäätimen nuppi ja vihreä valonohjain siitä keskeltä. Seuraavaksi kysytään emännältä tai muulta tuttavanaiselta pitkäkärkisiä pinsettejä. Jos näitä ei ole niin tarvitaan vain ruuvimeisseli, pienehkö sellainen.
Irrotetaan lämmönsäädinpanelin ympärystän suojalevy, jossa siis ovat kaikki säätimen ikonit. Paneli on varsin tukeva ja sen voi reippaasti kammeta irti. Alta paljastuu 4 ristipääruuvia jokaisessa kulmassa. Panelia ei kuitenkaan vielä saada irti, koska sitä pitää kiinni alempi kehys, joka on osa alempaa panelia. Alempi paneli sisältää tuhkakupin ja tupakansytyttimen, jne.
Irrotetaan tuhkakuppi. Painetaan tuhkakupin alla olevaa klipsua ja tuhkis liukuu pois. Tuhkakupin aukosta paljastuu alakulmista 2ruuvia. Nämä irrotetaan. Yhteensä 6ruuvia tarvii irrotaa ja alempi paneli irtoaa.
Näin päästään kasiksi lämmönsäädinpaneliin ja alta irtoaa se tuhkispaneli. Mitään johdotuksia ei tarvitse irrottaa. Valo-ohjaimen suojakupu, valonjakokanavat ja polttimopidin lähtevät helposti irti.
Vaihdetaan polttimo, asetetaan valonjakokanava suojakupuunsa ja painetaan nämä panelin taakse. Katsotaan että suojakuvun yläosassa olevat klipsit tulevat koloihinsa ja tarkastetaan että suoja istuu hyvin paikoilleen. Lämmönsäädinpanei asetetaan paikalleen ilman ruuveja.
Ongelmana on lämmönsäädinpanelin ja alapuolisen tuhkispanelin välillä oleva suoja. Irrottaessani näitä se lähti irti enkä ottanut huomioon miten päin se sillä oli. Se lienee siellä suojaamassa lämmönsäädinpanelia takana kulkevilta lämppärikanavilta ja varsinkin niiden kuumuudelta. En vain keksinyt millään sitä miten se sinne tulee. Täytyi jättää se pois. Ei sitä viitsinyt sinne irtonaiseksi jättää pyörimään.
kiinnitetään alempi paneli ja kiristellään ruuvit paikoilleen. Siinäpä tuo. Saa nähdä aiheutuuko harmia kun se suojalevy jäi pois. Tuolla jossainhan puhuttiin lämmönsäädinkytkimien kuumenemisesta ja sulamisesta toimimattomaksi. Toivotaan ettei tässä käy niin.
Jos tuolla aiemmin annetut vinkit eivät toimi eli ei viitsi purkaa korjausoppaan ohjeiden mukaan 2keskikonsolia pois tai ei onnistu nyppäämään lasikantalamppua pois pienen letkunpätkän kanssa niin vaihtoehtoja on.
Korjausoppaan neuvot ovat ainakin mk3 Golfin osalta aivan turhia. Mitään keskikonsolipurkuja ei tarvita. Eli ei tarvitse ottaa muovituksia käsijarrukahvojen ja vaihdekeppien ympäriltä pois eikä sitä seuraavaakaan konsolikokonaisuutta.
Kannattaa ensin noudattaa tuolla kerrottua neuvoa eli irrottaa lämmönsäätimen nuppi ja vihreä valonohjain siitä keskeltä. Seuraavaksi kysytään emännältä tai muulta tuttavanaiselta pitkäkärkisiä pinsettejä. Jos näitä ei ole niin tarvitaan vain ruuvimeisseli, pienehkö sellainen.
Irrotetaan lämmönsäädinpanelin ympärystän suojalevy, jossa siis ovat kaikki säätimen ikonit. Paneli on varsin tukeva ja sen voi reippaasti kammeta irti. Alta paljastuu 4 ristipääruuvia jokaisessa kulmassa. Panelia ei kuitenkaan vielä saada irti, koska sitä pitää kiinni alempi kehys, joka on osa alempaa panelia. Alempi paneli sisältää tuhkakupin ja tupakansytyttimen, jne.
Irrotetaan tuhkakuppi. Painetaan tuhkakupin alla olevaa klipsua ja tuhkis liukuu pois. Tuhkakupin aukosta paljastuu alakulmista 2ruuvia. Nämä irrotetaan. Yhteensä 6ruuvia tarvii irrotaa ja alempi paneli irtoaa.
Näin päästään kasiksi lämmönsäädinpaneliin ja alta irtoaa se tuhkispaneli. Mitään johdotuksia ei tarvitse irrottaa. Valo-ohjaimen suojakupu, valonjakokanavat ja polttimopidin lähtevät helposti irti.
Vaihdetaan polttimo, asetetaan valonjakokanava suojakupuunsa ja painetaan nämä panelin taakse. Katsotaan että suojakuvun yläosassa olevat klipsit tulevat koloihinsa ja tarkastetaan että suoja istuu hyvin paikoilleen. Lämmönsäädinpanei asetetaan paikalleen ilman ruuveja.
Ongelmana on lämmönsäädinpanelin ja alapuolisen tuhkispanelin välillä oleva suoja. Irrottaessani näitä se lähti irti enkä ottanut huomioon miten päin se sillä oli. Se lienee siellä suojaamassa lämmönsäädinpanelia takana kulkevilta lämppärikanavilta ja varsinkin niiden kuumuudelta. En vain keksinyt millään sitä miten se sinne tulee. Täytyi jättää se pois. Ei sitä viitsinyt sinne irtonaiseksi jättää pyörimään.
kiinnitetään alempi paneli ja kiristellään ruuvit paikoilleen. Siinäpä tuo. Saa nähdä aiheutuuko harmia kun se suojalevy jäi pois. Tuolla jossainhan puhuttiin lämmönsäädinkytkimien kuumenemisesta ja sulamisesta toimimattomaksi. Toivotaan ettei tässä käy niin.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Vielä sen verran näistä lämppärivaloista että jouduin purkamaan systeemin uusiksi kun en kasannut sitä tarpeeksi tarkasti.
Näiden säätimien valothan ovat kytketyt mittarivalovoimasäätimeen. Valovoima ei kuitenkaan tuntunut riittävän. Jossain kohdin oli melkein pimeänä ikoneita ja säätönäyttöjä.
Epäilin, heti sitä kasaamistani. Valonjakokanavia asennettaessa panelin takaosaan on oltava hyvin takkana että kaikki pienetkin muoviklipsit asettuvat niille kuuluville paikoille. Muuten valo ei jakaudu tasaisesti. Lisäksi valokanavan taustasuoja-asetelma on laitettava samalla tavalla tarkasti klipseillä kiinni oikeisiin paikkoihin.
Tämä asettelu kannattaa tehdä niin, että säädinnupit sekä nupin sisässä oleva irrotettava valokanava ovat poissa. Silloin näkee että tulevatko valojohtimet kunnolla paikoilleen. Varovaisuutta tässä vaaditaan, vaikka eivät ne muoviklipsit ihan helposti rikkoutuvia olekaan.
Kannattaa myös katsoa että panelien välinen muovisuoja tulee paikalleen. Ensinhän jätin sen pois. Se kiinnitetään alempaan tuhkakuppi, ym. paneliin ja sen kiinnittäminen on ihan looginen.
Tässäpä tämä juurtajaksain perehtyminen moiseen pikka-asiaan. Harmi kun ei ole kunnollisia kuvausvehkeitä niin joutuu vaan polittmaan kirjoittamalla.
Näiden säätimien valothan ovat kytketyt mittarivalovoimasäätimeen. Valovoima ei kuitenkaan tuntunut riittävän. Jossain kohdin oli melkein pimeänä ikoneita ja säätönäyttöjä.
Epäilin, heti sitä kasaamistani. Valonjakokanavia asennettaessa panelin takaosaan on oltava hyvin takkana että kaikki pienetkin muoviklipsit asettuvat niille kuuluville paikoille. Muuten valo ei jakaudu tasaisesti. Lisäksi valokanavan taustasuoja-asetelma on laitettava samalla tavalla tarkasti klipseillä kiinni oikeisiin paikkoihin.
Tämä asettelu kannattaa tehdä niin, että säädinnupit sekä nupin sisässä oleva irrotettava valokanava ovat poissa. Silloin näkee että tulevatko valojohtimet kunnolla paikoilleen. Varovaisuutta tässä vaaditaan, vaikka eivät ne muoviklipsit ihan helposti rikkoutuvia olekaan.
Kannattaa myös katsoa että panelien välinen muovisuoja tulee paikalleen. Ensinhän jätin sen pois. Se kiinnitetään alempaan tuhkakuppi, ym. paneliin ja sen kiinnittäminen on ihan looginen.
Tässäpä tämä juurtajaksain perehtyminen moiseen pikka-asiaan. Harmi kun ei ole kunnollisia kuvausvehkeitä niin joutuu vaan polittmaan kirjoittamalla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa