Tervehdys!
Kahden "pamahtaneen" Saabin moottorin jälkeen ajattelin siirtyä Volkkarikantaan ja liittyä tähänkin foorumiin.
Ostin siis tuollaisen -99 2,8 V6 Syncron talvikäyttöä varten ja huomasin viime viikolla, että öljyä on kulunut aikalailla 5000km matkalla. Melkein öljytikun min-max väli...
Luin joistakin viesteistä, että venttilikopan tiivisteet ovat tässä mallissa heikko kohta. Voiko sieltä tulla niin hemmetisti öljyä ulos, sillä näyttäisi parkkipaikalla olevan "aikamoinen" musta läntti?
Toinen ajatukseni oli öljypohja. Olen pari kertaa ollut pää hangessa ja katsellut auton pohjaa ja todennut sen olevan öljyn peitossa, siis ulkopuolisesti :) Onko muilla ollut ongelmia öljypohjan kanssa?
Seuraavaksi luin huohotinongelmista; Saabit räjähtivät huohotinongelmien takia ja alkoi pelottaa, että poksahtaako Volkkarikin? Missäpäin huohotinputki mahtaa sijaita ja saako sen kotikonstein putsattua?
Yst.terv.
Neitseellinen volkkaristi
Passat V6 ja öljynkulutus
Valvoja: ffp jäsenet
Huohotinputken tukkeutuminen aiheuttaa öljyvuotoa matkustajan puolen venakopan takapään tuntumasta. Sen muuten yleensä haistaakin, se kun joutuu monesti pakosarjaan ja käryää siellä.
Kyllähän tuo sama moottori mulla meni nätisti vaihtovälin lisäämättä öljyä, hyvin riitti se mittatikun väli.
Sen huohotinputken takia en ole kuullut yhdenkään tollasen moottorin hajonneen, mutta kannattapa tuolle tehdä silti jotain. Konehuonehan tuossa on vähän ahtaanlainen, eli äkkiä katsomalla ei oikein tule hullua hurskaammaksi. Enemmän näiden kanssa puuhanneet vois kertoa lisää?
Kyllähän tuo sama moottori mulla meni nätisti vaihtovälin lisäämättä öljyä, hyvin riitti se mittatikun väli.
Sen huohotinputken takia en ole kuullut yhdenkään tollasen moottorin hajonneen, mutta kannattapa tuolle tehdä silti jotain. Konehuonehan tuossa on vähän ahtaanlainen, eli äkkiä katsomalla ei oikein tule hullua hurskaammaksi. Enemmän näiden kanssa puuhanneet vois kertoa lisää?
Pitäisi onnistua missä tahansa, ihan kotipihallakin ;) Hommana melko simppeli eikä aikaa pitäisi paljoakaan tuhraantua. Ainoa huomioon otettava seikka on että malttaa asetella tiivisteen paikalleen kunnolla ja antaa sen hitusen asettua siinä ennenkuin kopan laittaa paikalleen. Saattaa muuten mennä kieroon tai mennä hitusen ohi tiivisteurasta.
Edit: liian nopeet kädet ja hidas pää. Mutta tuossa tekstissä viittasin venttiilikopan tiivisteen vaihtoon.
Edit: liian nopeet kädet ja hidas pää. Mutta tuossa tekstissä viittasin venttiilikopan tiivisteen vaihtoon.
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
Tuommoisen tuolta vaihtoivat merkkiliikkeessä entiseeni. Kätilön kädet olisivat olleet tarpeen.
Kuvasta poiketen toiselta "kyljeltä", tiputti öljyä pakoputkelle.
Kuvasta poiketen toiselta "kyljeltä", tiputti öljyä pakoputkelle.
Venakopan tiivisteen vaihto meni alle parin sadan omaan autoon - ei merkkihuollossa.
Omassa tosin tihkutti etupuolelta apparinpuoleinen tiiviste. (Pitäisi se huohotin silti joskus jaksaa puhdistaa, sen verran öljyä on aina ollut pitkin konehuonetta... ;) )
1-2 desin kulutus per 1000km on ihan normaalia, joten en olisi huolissani jos 5000km aikana menee 0.5-1 litraa.
Jos paljon savuttelee heti käynnistyksen jälkeen niin sitten kannattaa käyttää venttiilinvarsien tarkistuksessa - liekö tiivisteet kuluneet tai kovettuneet.
Omassa tosin tihkutti etupuolelta apparinpuoleinen tiiviste. (Pitäisi se huohotin silti joskus jaksaa puhdistaa, sen verran öljyä on aina ollut pitkin konehuonetta... ;) )
1-2 desin kulutus per 1000km on ihan normaalia, joten en olisi huolissani jos 5000km aikana menee 0.5-1 litraa.
Jos paljon savuttelee heti käynnistyksen jälkeen niin sitten kannattaa käyttää venttiilinvarsien tarkistuksessa - liekö tiivisteet kuluneet tai kovettuneet.
Paljon on aikaa kulunut, mutta ehdin ottaa suojamuovit koneen päältä pois ja tutkia tilannetta. Positiivista oli se, että venakopan tiivisteet olivat kutakuinkinkin kunnossa, hieman kosteutta havaittavissa.
Mutta mutta, huohotinputki oli koneen päältä kahdesta kohtaa poikki ja joku älypää oli korjannut sitä ilmastointiteipillä (aka jesseteippi) ja kriittisin kohta oli hanttarin puolisessa huohotinputkessa, joka oli liittimen juuresta poikki. Tietysti se oli ajanut öljyt venakopan päälle ja siitä sytytystulpan syvennykseen, josta iloinen palaneen öljyn käry nousi...
Fiksu saksalainen insinööri laittanut muoviputkea tuollaiseen paikkaan!!!
Sain sen korjattua käyttäen luovaa mielikuvitusta, vulkanoituvaa teippiä ja holkkeja.
Mistäköhän mahtaa saada uutta huohotinsarjaa? Se ilmeisesti pitänee vaihtaa kokonaan, sillä liittimiä on harvakseltaan.
Mutta mutta, huohotinputki oli koneen päältä kahdesta kohtaa poikki ja joku älypää oli korjannut sitä ilmastointiteipillä (aka jesseteippi) ja kriittisin kohta oli hanttarin puolisessa huohotinputkessa, joka oli liittimen juuresta poikki. Tietysti se oli ajanut öljyt venakopan päälle ja siitä sytytystulpan syvennykseen, josta iloinen palaneen öljyn käry nousi...
Fiksu saksalainen insinööri laittanut muoviputkea tuollaiseen paikkaan!!!
Sain sen korjattua käyttäen luovaa mielikuvitusta, vulkanoituvaa teippiä ja holkkeja.
Mistäköhän mahtaa saada uutta huohotinsarjaa? Se ilmeisesti pitänee vaihtaa kokonaan, sillä liittimiä on harvakseltaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa