Golf IV 1.8t gti -98 AGU rikkoutunut nokka-akseli

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

sniif
-
Viestit: 27
Liittynyt: 28.1.2011 15:29

Golf IV 1.8t gti -98 AGU rikkoutunut nokka-akseli

ViestiKirjoittaja sniif » 28.1.2011 15:45

Olisiko kenelläkään kokemuksia vastaavasta...
Kone hetken naputti, aivan kuin nostajat olisivat pitäneet ääntä. Ääni koveni, kunnes oli alettava tutkia mikä vialla. Pakonokka nelospytyn kohdalta vioittui, samotenkin nostajia menee uusiksi ainakin. Voisiko kenties syynä ollut huono öljykierto, ja mikä on mahtanut aiheuttaa nokan rikkoutumisen...?
Onko mahdollisesti saatavilla kohtuuhintaan nokka-akseleita vai olisiko järkevää koneistaa vanha?

Moottori siis 1.8t AGU

EDIT: Moottori on ABT-virityspaketilla, lisäkysymys siihen liittyen oisko kellään tietoa kuuluuko viritykseen muutoksia yläkerran osiin, esim. onko nokat vakiot?
Viimeksi muokannut sniif, 28.1.2011 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-jusu-
-
Viestit: 220
Liittynyt: 8.4.2004 20:23

ViestiKirjoittaja -jusu- » 28.1.2011 15:58

Olisiko tässäkin syynä tukkeutunut öljypumpun sihti? Tämä on veikkaus, viisaammat saa sanoa.

sniif
-
Viestit: 27
Liittynyt: 28.1.2011 15:29

ViestiKirjoittaja sniif » 28.1.2011 17:14

vastaavaa tarinaa löysinkin kun googletin, mutta kokemuksia kaivataan edelleen, volkkari-parka nyt tallissa venttiilikoppa auki odottaa seuraavia toimenpiteitä...
Viimeksi muokannut sniif, 29.1.2011 1:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 28.1.2011 21:55

Pitkittäin asennetuissa 1.8t koneissa esiintyy tuota sihdin tukkeutumista tuhkautuneesta öljystä, liian pienestä öljymäärästä ja pitkistä huoltoväleistä johtuen. Tiedä sitten jäähtyykö poikittain olevan koneen öljypohja paremmin ja siten öljyn lämpötila pysyy alempana ja tuhkautuminen on vähäisempää. Pitkittäiskoneissa ongelmaa on yritetty korjata käyttämällä suurta (transportterin?) öljynsuodatinta joka lisää öljytilavuutta vajaalla puolella litralla. Auttaa varmaan asiassa muttei korjaa perusongelmaa.

Mun henkilökohtainen mielipide on että LongLife-systeemi ei toimi ahdetuissa bensakoneissa, oli öljymäärä sitten kuinka suuri tahansa.

sniif
-
Viestit: 27
Liittynyt: 28.1.2011 15:29

ViestiKirjoittaja sniif » 29.1.2011 1:47

ei ole ollut longlife-öljyt, vaan ihan tavalliset Castrolit ainakin viimeisen vaihdon jälkeen. Edellisistä historioista on tietysti vaikea olla varma, kun ei auto omistuksessani ole ollut vielä kauaa, mutta huoltokirjan mukaan ihan ok ja normaalit öljynvaihtovälit ovat olleet.

Mahtaisiko kenelläkään olla tietoa mitä kansiremontti pääpiirteittäin saattaisi maksaa?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 29.1.2011 10:27

Paljos siel on sit se normaali öljynvaihtoväli ollut? Jotkut pitää normaalina 20-30tkm ja minä esim 6-10tkm vaihtoväliä.

Ja kun ei tiedä mitä kaikkea on hajalla niin remontin hintahaarukka on varmaan luokkaa 500-1000€.
Viimeksi muokannut Dubsonic, 29.1.2011 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 29.1.2011 11:27

Tarkoitin ylläolevalla kommentillani tietenkin tuota pitkää öljynvaihtoväliä, en LL-öljyä.

Se vaan on niin että jos volkkaria mainostetaan 30tkm huoltovälillä niin tietynlainen porukka ajaa öljyillä sen kolmekymppiä olosuhteista ja mittariston huoltokehotuksesta riippumatta, lopputuloksena kone on niin täynnä paskaa kuin olla voi jo alle 100tkm, nähty on, lähes päivittäin. Tässä poseeraa 1.4 TSI:n öljypohja 70tkm mittarissa, liotettu jo 30min puhdistusaineella, harmi etten ehtinyt kuvaamaan lähtökohtaa:
Kuva

Mun mielestäni ahdetuista moottoreista vain moderni TDI hyödyntää tuon pitkän vaihtovälin oikein, niissä ahtimen ja sitä kautta moottoriöljyn lämpötila pysyy lukemissa jossa tuhkautuminen pysyy kurissa eikä öljytila ole 100tkm jälkeen saman näköinen kuin kesägrillin parila kuudentoista marinadipihvin paiston jälkeen..

Profiilin Touranin öljyt vaihtuu 15tkm välein, Jetassa 10tkm välein, molemmilla ajomatkat lyhyen puoleisia.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 29.1.2011 15:15

Ja kun ei tiedä mitä kaikkea on ahajalla niin remontin hintahaarukka on varmaan luokkaa 500-1000€.


Aika halvalla menee tuossa ei kyllä vielä ole työkustannuksia.
Oman 2.0 16V kannen kun irrotin ja vein koneistamolle niin koneistamon lasku oli n.500e sisältäen koeponnistuksen, höyläyksen,ohjurin kumien ym. uusimisen. Tiivistesarja ja kannenpultit n. 100e, siihen jäähdytysnesteet, öljyt+ suodatin ym. pientarviketta niin ollaan tuolla 700e tuntumassa vaikka itse tekee muut työt. Korjaamon työaika-arvio oli 8h, itse tehtynä meni 12h.
1.8t koneesta en tiedä, mutta tuskin ainakaan helpommaksi on tehty ?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 29.1.2011 22:03

Niin no mä en laskenutkaan oman työn osuudelle mitään hintaa. Sanotaan hintahaarukaksi 1500-2000 jos vie jonnekin korjaamolle.

sniif
-
Viestit: 27
Liittynyt: 28.1.2011 15:29

ViestiKirjoittaja sniif » 8.2.2011 4:07

Vielä en ihan kattavaa vastauspakettia ole saanut, joten nostinpa sitten...

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 8.2.2011 7:29

Eipä tuota kukaan pystyy eurolleen ennustamaan näillä tiedoilla ja näkemättä. Epäilen vahvasti että ei se myöskään etene jos vain odotellaan mielipiteitä forumilla ;)

Ota nyt ensin se öljypohja pois ja kurkistele sihtiä ym. Jos on ollut öljykierto-ongelmia ni saattaa olla halvempi vaihtaa koko kone.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa