Golf IV 1.9TDi

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

Golf IV 1.9TDi

ViestiKirjoittaja tomitsu » 24.1.2011 21:48

Autona siis pumppusuutin koneella oleva golf. 85kw malli. Alkoi heti käynnistyksen jälkeen pitämään tikitystä ääni jatkuu lämpimälle koneellakin, läpi kierrosalueen. Mistä moista vikaa metsästämään ennen kuin lähden autoa korjaamolle viemään, vedotkin tuntui suurinpiirtein olevan tallella

ruhis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 1.10.2007 20:52

ViestiKirjoittaja ruhis » 25.1.2011 8:19

Villi veikkaus n75 ahtopaineen säätö venttiili. Löytyy kun lähdet seuraamaan turbon alipainekellolta lähtevää letkua... Pieni musta osa johon tulee myös pari sähköjohtoa liittimellä kiinni.

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

ViestiKirjoittaja tomitsu » 25.1.2011 12:21

olisiko jotain konstia testata onko se rikki?

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

ViestiKirjoittaja tomitsu » 25.1.2011 15:52

Magneettiventtiili oli sulanut egr:n putkeen kiinni. Saako muualta kuin merkkiliikkeestä? Voisiko sillä olla vaikutusta kyseiseen ongelmaan?
Viimeksi muokannut tomitsu, 25.1.2011 17:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 25.1.2011 17:27

Välimerkit on kiva keksintö. Ja saa marmorilta ja varmaankin on yhteydessä ongelmaan. Kato nyt et mikä venttiili sulla siellä on rikki. Jos EGR:n venttiili niin mun mielestä ei kandee ostaa uutta vaan poistaa koko EGR systeemi käytöstä.

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

ViestiKirjoittaja tomitsu » 25.1.2011 17:56

Venttiili on tunnuksella 1J0 906 283 C. On ilmeisesti juuri tuo EGR ohjaava venttiili. EGR on tulpattu jo pois käytöstä.

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

ViestiKirjoittaja tomitsu » 25.1.2011 22:51

Huomasin että öljyä oli hävinnyt pari milliä, ylensä kun olen katsonut niin ei olisi näyttänyt vievän.

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

ViestiKirjoittaja tomitsu » 28.1.2011 14:53

Magneettiventtiili vaihdettu ei mitään vaikutusta. Nakutus jatkuu edelleen mistä voisi johtua?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 28.1.2011 16:55

Miksi sä sen sit vaihdoit uuteen jos sulla on EGR tulpattu? Oletko nyt aivan varma että se ääni kuuluu siitä venttiilistä.

Sanoit, että se ääni kuuluu läpi kierrosalueen. Muuttuuko ääni kierrosten mukaan ollenkaan? Antaako mitään vikakoodeja?

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

ViestiKirjoittaja tomitsu » 28.1.2011 18:34

Kyseinen venttiili ohjaa auton sammumistakin osittain ainakin niin kuulin. No hyvä se oli vaihtaa, ettei ala herjaamaan rikkinäisestä venttiilistä. Vikakoodeja ei ole luettu kun ei ole vehkeitä. Eikö nuo ihan voi vag comin kanssa lukea?

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

ViestiKirjoittaja tomitsu » 28.1.2011 18:42

Ääni ei tullut kyseisestä venttiilistä vaan olisi mahdollisesti voinut olla yhteydessä ongelmaan, mutta ei vaikutusta.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 29.1.2011 10:44

EGR:lle, ahtopaineille ja sammutusläpälle on omat venttiilinsä. Ahtopaineenohjausventtiili (n75) ja egr venttiili (n18) sijaitsevat yleensä siellä rintapellissä ja sitten tuo sammutusläpän solenoidi (n239) sijaitsee siinä imusarjassa kiinni.

Onko tuo ääni millainen? Metallinen? Muuttuuko kierrosten mukaan. Ääninäyte/video jossa ääni kuuluu ja kierrokset vaihtelis olisi kiva.

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

ViestiKirjoittaja tomitsu » 29.1.2011 13:35

Ääni aika terävä, ihan kuin venttiilit nakuttais bensa autosssa. Ääni tihentyy kierrosten noustessa, mutta ei lopu missään vaiheessa. Ja katselin kaasua annettaessa kone tärräisi enemmän kuin ennnen. Laittelen illalla videon. :)

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

ViestiKirjoittaja tomitsu » 4.2.2011 0:54

varmuudeksi kyselen sopiiko auy ja ajm sähköt keskenään jos tulee koneen vaihto

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

ViestiKirjoittaja tomitsu » 9.2.2011 20:19

auto näytti vikakoodia että nelos pytty pimeä, auto siis käy kolmella mutta ei aina

Peltsi_
-
Viestit: 25
Liittynyt: 6.2.2011 13:31
Viesti:

Venttiilit

ViestiKirjoittaja Peltsi_ » 11.2.2011 9:03

auto näytti vikakoodia että nelos pytty pimeä, auto siis käy kolmella mutta ei aina


Itselläni oli aikaisemmin 81kw 1.9Tdi golffi, jossa oli samantyylinen ongelma. Venttiilin nostajat olivat jumiutuneet joten niitä lähtisin tutkimaan jos kerran auto käy vielä ajoittain kolmellä pytyllä. Itse vaihdatin tarvittavat nostajat (Olisiko ollut 4kpl vaihtokunnossa) Autoasi ketjun liikkeessä ja hintaa tuli osineen + töineen hieman yli 200€. Loppu kilinät ja epätasaiset käynnit siihen päivään.

Peltsi_
-
Viestit: 25
Liittynyt: 6.2.2011 13:31
Viesti:

Venttiilit

ViestiKirjoittaja Peltsi_ » 11.2.2011 9:03

auto näytti vikakoodia että nelos pytty pimeä, auto siis käy kolmella mutta ei aina


Itselläni oli aikaisemmin 81kw 1.9Tdi golffi, jossa oli samantyylinen ongelma. Venttiilin nostajat olivat jumiutuneet joten niitä lähtisin tutkimaan jos kerran auto käy vielä ajoittain kolmellä pytyllä. Itse vaihdatin tarvittavat nostajat (Olisiko ollut 4kpl vaihtokunnossa) Autoasi ketjun liikkeessä ja hintaa tuli osineen + töineen hieman yli 200€. Loppu kilinät ja epätasaiset käynnit siihen päivään.

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

ViestiKirjoittaja tomitsu » 14.2.2011 13:58

tietokone herjaa polttoaineen syötöstä. voisiko vika kuitenkin olla nostajissa jos ne eivät pelaa oikein? auto savuttaa aika reilusti voisiko tavara mennä putkeen palamattomana

Peltsi_
-
Viestit: 25
Liittynyt: 6.2.2011 13:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peltsi_ » 14.2.2011 17:42

tietokone herjaa polttoaineen syötöstä. voisiko vika kuitenkin olla nostajissa jos ne eivät pelaa oikein? auto savuttaa aika reilusti voisiko tavara mennä putkeen palamattomana


En nyt ainakaan heti keksi tuolle polttoaineen syöttö ongelmalle mitään yhteyttä venttiilin nostajiin (siis miten voisi antaa vikakoodin pa-puolelta vaikka ventiilit olisivat jumissa). Helpoiten homma varmaan selviää avaamalla venttiilin koppa, pistämällä kone käyntiin ja katselemalla/ kuuntelemalla onko koneistossa mikään vialla. Youtubesta löytyy esim. parit esimerkki videot missä on mennyt venttiili/ venttiilit jumiin, että tiedät hieman mitä etsiskellä:

http://www.youtube.com/watch?v=NYdhh8Pq ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=ikmJ4-Rc ... re=related

Toivotaan että on jotain apua ongelman ratkasuun.

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

ViestiKirjoittaja tomitsu » 14.2.2011 18:45

ääni juuri tuollainen. Jos koneen käyntianturit huomaa auton käyvän yhden pytyn heikommalla antaa lisää polttoainetta tasaakseen käynnin. Mutta puristukset eivät nouse tarpeeksi korkealle että aine voisi palaa ja siirtyy palamattomana putkeen. puristukset mitattu analoogisella mittarilla näytti olevan kunnossa. auto savuttaa kuitenkin suht reilusti joka viittaisi palamattomaan tavaraan putkessa, jos ei saisi ainetta mistä savutus johtuisi?

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

ViestiKirjoittaja tomitsu » 11.3.2011 16:42

Auto nytten diesel korjaamolla. Pumppusuutin oli mennyt rikki ja se vaihdettiin, mutta vika ei poistunut täysin. Auto alkoi käydä kaikilla, mutta pieni kalkatus jatkuu. Tyhjakäynnillä tasaantuu mutta kun kierrokset nousevat 2000-3000rmp niin meteli alkaa uudestaan.

Missä vika? Korjaajalla ei ollut aivan varmaan tietoa viasta kun noin vanhaan autoon ei kannattaisi turhia tehdä.

Jope86
-
Viestit: 48
Liittynyt: 2.4.2008 21:11

ViestiKirjoittaja Jope86 » 12.3.2011 17:02

eiköhän se kolina häviä kun vaihdat ne hydraulinostimet uusiin...

kokeile vaikka ensin jotain forten motorflushia jos jumiutuneet nostajat rupeisi toimimaan...

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

ViestiKirjoittaja tomitsu » 12.3.2011 18:33

Niin vähän noita nostajia arveltiinkin. Täytyy koittaa tuota puhdistusta

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

ViestiKirjoittaja tomitsu » 14.3.2011 2:47

Tarkastin öljyjen määrää voiko ollla mahdollista että viallinen pumppusuutin tai nostaja vaikuttaisi öljyn häviämiseen?

Auto savuttaa sinistä jonkin verran.

ruhis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 1.10.2007 20:52

ViestiKirjoittaja ruhis » 15.3.2011 21:03

venttiilivarrenkumi voi olla sökönä ja päästää kannesta öljyä palotilaan --> tällöin savuttaa sinistä.

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

ViestiKirjoittaja tomitsu » 16.3.2011 16:14

Hyvinkin mahdollista tuo mutta entä se kolina? Nostaja ja venttiilinvarrenkumi?

ruhis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 1.10.2007 20:52

ViestiKirjoittaja ruhis » 17.3.2011 15:13

hyvin mahdollista, että kolina tulee nostajista... paljon autolla on ajettu ? jos yli 300tkm niin kyl ne nostajat siihen kannattaa vaihtaa (~10e/kpl varaosaliikkeessä merkkiliikkeessä 27e/kpl)
ja samalla varren kumit... ja jos autoa meinaa pitää itsellään pidempään niin samalla kun purkaa niin tekee kansiremontin. varmaan on ohjurit jo melko väljänä jos ajettu yli 300tkm.

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

ViestiKirjoittaja tomitsu » 18.3.2011 3:08

310 tai 320tkm mittarissa. Ei oo autoa näkynyt sitten tammikuun puolen välin että en oikeen muista. Huomenna tai ylihuomenna alan itse korjaamaan sitä kun korjaaja meinasi, että hänellä teettäminen tulee noinkin vanhaan autoon liian kalliiksi.

Auto siis savuttaa sinistä eli ilmeisesti öljyä palotilaan ja öljyä näytti olevan hävinnyt.
Suht terävä kolina nelospytyn nostajan kohdalta mittauslaitteilla testattu. Häviää välillä alkaa yli 2000rmp. Käynnistäessä tyhjäkäynnillä kolina tasaantuu hetken päästä.

Korjaaja oli mitannut nostajista välyksiä eikä ollut eroja. Myös puristuspaineet mitattu ja näytti olevan kunnossa. Jakokin oli tarkistettu eikä ole hypännyt.

Pumppusuutin oli hajonnut 1 pytystä ja 4 pytyn kohdalta tulee melua. Auto käynyt rikkinäisellä suuttimella (kolmella) voisiko se olla antanut vajaa käynnistä iskun 4 pytyn kampiakselin laakeroinnille ja välys laakeroinnissa aiheuttaisi kolinan?

Olisiko jollain vinkkejä kansiremonttiin? Mitä huomioitava? Pumppusuuttimen ajoituksista ja muusta?

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

ViestiKirjoittaja tomitsu » 4.4.2011 23:54

Puristuspaineet pielessä, puhaltaa paineilmaa laitettaessa öljykorkista pihalle. Vika siis männänrenkaissa?

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

ViestiKirjoittaja tomitsu » 11.4.2011 7:33

Kone purettu nelos sylinterin männäntapin helat on mennyt rikki ja löytyivät öljypohjasta. Onko mahdollisesti ykkös sylinterin rikkoutunut suutin olla syy miksi nelos sylinterin männäntapin helat olisivat menneet rikki? Koska autolla ajettii suutin rikki jokunen kilometri.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 11.4.2011 13:31

Ei. Noilla kilometreillä viittaisi kyllä hieman vääränlaiseen öljyyn tai liian harvaan vaihtoväliin.

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

ViestiKirjoittaja tomitsu » 11.4.2011 23:33

Nyt kun kone on osina niin vaihdan jokaisen männänhelat ja tarkistan alapään laakeroinnit. Öljy mitä koneesta otettiin pois oli kyllä jo parhaat päivänsä nähnyt, myyjäliike väitti niiden olleen juuri vaihdetut mutta eipä siltä näyttänyt ja ajattelin niillä hetken ajella, mutta seuraavaa autoa ostaessa vaihdan kyllä jo samana päivänä uudet puurot koneeseen.

Mistä osat kannattaisi tilata?

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

ViestiKirjoittaja tomitsu » 9.5.2011 0:45

Varaosa moottori olisi tiedossa.

Onko noissa kiertokangissa eroja sylinteri kohtaisesti? Kuulin että viallinen tandem pumppu voi aiheuttaa tuollaista vikaa onko se mahdollista? Koneesta otettu öljy ei vaikuttanut että siinä olisi naftaa joukossa.

tomitsu
-
Viestit: 29
Liittynyt: 25.12.2010 16:29

ViestiKirjoittaja tomitsu » 15.5.2011 20:58

Sain varaosa moottorin noudettua eilen. Rikkoituneen helan silpun takia olisi tarkoitus pestä moottori sisältäpäin olisiko vinkkejä miten helpoiten onnistuisi? Kannattaako ottaa suosiolla koko moottori pois autosta pesun ajaksi?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 71 vierailijaa