Golf 3:sen bensapumpun toiminta?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

vw3
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.1.2011 19:08

Golf 3:sen bensapumpun toiminta?

ViestiKirjoittaja vw3 » 27.1.2011 19:13

Kellään tietoa Golf 1.8 -92:sen bensapumpun ongelmista?

Pumpunhan pitäisi sammua virrankytkemisen jälkeen, paineen noustua.
Autossani se pyörii koko ajan.

Olen tutkinut itse pumpun, ohjausreleen, mahdolliset vuodot ja puhdistanut bensapaineen säätimen. Olisiko vika sitten paineensäätimessä?

Vastauksista kiitoksia etukäteen!

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 27.1.2011 20:14

eli sinne tulee jatkuva virta?
virtalukon pohja voi olla viallinen.

vw3
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.1.2011 19:08

ViestiKirjoittaja vw3 » 27.1.2011 21:23

Virtalukko kyllä pelaa muuten kuin uutena, enkä yhtäkkiä usko vian
olevan siinä. Onko sinulla kokemusta kyseisestä viasta?

Kiinnostaa kyllä tuon pumpun toiminta, vaikkea ajoa haittaakaan.
Mikä tuon pumpun saa katkeamaan paineen noustua? Aikarele,
painekatkaisija?

Nyt pumppu "kierrättää" bensaa ruiskun läpi paluulinjaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.1.2011 22:33

Vuotta vanhemmassa pumppu ei tiedä paineesta mitään, vaan se käy kun sytytyspulsseja tulee ja virrat päälle kytkettäessä.

Voisko se sulla olla samalla lailla?

Jatkopäätelmänä em. skenaariossa olisi että jos moottorinohjain kytkee pumpun käyntiin FET-transistorilla niin sehän useimmiten kytketään maapuolelle ja maadoitusvika saisi pumpun käymään jatkuvasti. Eli pumpun maajohto osuisi runkoon jostain kohdin jatkuvasti ja maadoittaisi pumpun vaikka FET:in pitäisi se maadoittaa "hallitusti".

vw3
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.1.2011 19:08

ViestiKirjoittaja vw3 » 27.1.2011 22:44

Autohan on ensimmäinen III-koppanen versio. Pohjoisessa ollut ensiesittelyautona.

Voisi kyllä olla nuinkin, koska "ohivuoto" ruiskulta on niiin kova paluulinjaan ja painetta
tuntuu kyllä löytyvän. Pitää alkaa taas aamulla tutkimaan tuon sielunelämää.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.1.2011 22:46

Ei siellä muuten paluuta tarvitsisikaan jos paine pidettäisiin vakiona pumpun avulla...

vw3
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.1.2011 19:08

ViestiKirjoittaja vw3 » 27.1.2011 22:51

ei toki, mutta jonkin takiahan tuon kuuluisi sammuakin, kun näin on toteutettu.

Tulevaisuuden takia tuota vikaa haenkin. Epäilen, että joku päivä ei pelaa
koko pumppu ja sitten se vika on pakko löytää..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.1.2011 23:03

Juu, pitäisi sammua kun moottori sammuu. Kolarin takia.

vw3
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.1.2011 19:08

ViestiKirjoittaja vw3 » 27.1.2011 23:13

Tottakai sen takia, kun asiaa ajattelee. Olen miettinytkin tuon toimintaa
jonkun päivän.

Vielä kun tuon itse vian sais jotenkin tuosta kaivettua. Antaakohan tällaiseen
mitään apuja vikadiaknostiikka?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 28.1.2011 9:18

Ecu ohjaa relettä.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 29.1.2011 15:29

Eli Eculta tulee signaali releelle joka taas antaa virran bensapumpulle. Sitä voisi kokeilla niin että nyppää virtojen poissa ollessa eculta releelle tulevan piuhan irti (eli nasta 25 Ecussa) ja katsoo vieläkö rele on vetäneessä tilassa. Jos on vieläkin niin silloin se saa jostain väärästä paikasta signaalin.

Jos taas releen virrat katkeaa kun tuon ottaa irti niin silloin pitää etsiä syy miksi ECU luulee virtojen olevan päällä.Eli mikä ohjaa ECUa antamaan signaalin bensapumpun releelle.Senhän pitäisi antaa pulssi releelle heti kun virta-avaimen kääntää päälle.
Olisko kuitenkin sit virtalukossa häikkää ?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.1.2011 15:38

Pumppuhan pitäisi sammua vaikka virrat on päällä jos moottori ei käy.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 29.1.2011 15:57

Aivan totta, mutta se pyöräyttää pumppua sekunnin-kaksi kun laittaa virrat päälle.
Mikä sen Ecun ohjaa käyttämään pumppua ? Moottorin pyörimisnopeudentunnistinko ?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.1.2011 16:00

Hall-anturi?

vw3
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.1.2011 19:08

ViestiKirjoittaja vw3 » 29.1.2011 21:56

COOL BLUE tiedätkö minkä värisellä johdolla ecu:lta releelle tuleva käsky
tulee? Olis helpompaa paikantaa vikaa sulakerasiasta käsin.

Hal-anturi tuntuis pelaavan jotenkuten (ei lähtenyt käyntiin kun jäi liitin irti)

vw3
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.1.2011 19:08

ViestiKirjoittaja vw3 » 29.1.2011 21:58

Ja bensapumpun rele naksahtaa vasta virrat kytkiessä :)

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 30.1.2011 10:15

Autodata sanoo että keltainen/sininen ja menee releen nastaan numero 85. Jos auto on 1.8 90hp ja ABS koneella. Se itse asiassa näyttäisi olevan ( - ) pulssi eli jos tuo rele jostain syystä saa maadoituksen tuohon nastaan jostain muualta niin se vetää ja pumppu käy jatkuvasti. 12v tulee aina tuohon releeseen vaikka virta-avain olisi pois.

vw3
-
Viestit: 8
Liittynyt: 27.1.2011 19:08

ViestiKirjoittaja vw3 » 30.1.2011 20:20

Suuri kiitos! Alan tuota tutkimaan, kun taas työkiireet hellittää.
Ilmoittelen sitten, jos ja kun vika löytyisi.

ari_karhu
-
Viestit: 74
Liittynyt: 30.12.2008 18:03

ViestiKirjoittaja ari_karhu » 28.6.2011 0:18

vw3, onko vikaa löytynyt?
MIkä vois muuten olla bensapumpun elinikä? Luulis kestävän ainakin tonne 300tkm asti?
Ja miten pumppu muuten käyttäytyy vanhetessa? Onko mahdollista, että se pelittää sillon tällön, vai kertalaakistako sanoo ittensä irti?
Omassa kolmosessa esiintyy useasti rajuakin nykimistä, tuntuu ettei moottorin kannattimet kauaa enää kestää. sytkäosasto ja muut hilppeet vaihdettu jo uusiin,(tulpat, johdot, virranjakajan kansi, puola, lämpöanturi, pa-suodatin, ilmasuodatin, imusarjan ja ohj tehostimen välinen letku tsekattu, lambda vaihdettu n.40tkm sitten) enää ei muuta vaihtoehtoo mieleen tule kun viimeisiä vetävä bensapumppu? Johdot myös tsekattu, ettei mistään näytä lyövän läpi..
Ongelma esiintyy etenkin kuoppaisella tiellä, myös peruuttaessa. Välillä kun peruuttaa, joutuu pitää kierrokset korkealla, ettei auto sammu. Joskus taas ei kylmänä saa käyntiin, ennen kun painaa muutaman kerran kaasupoljinta. Kaasuläppä joskus tsekattu, suht puhtaalta näytti, ei viittinyt hirveästi purkaa, et sai takas kasaan. Myös ruiskun ja imusarjan välinen kumialusta on kunnossa.
Autona siis tuo profiilin 1.8 ADZ -95, ajettu reilu 200tkm
Voisko diagnostiikassa olla hyötyä?
Googlettaminen ei auttanut, muilla näköjään nykiminen hävinny sytkäosien vaihtamisella..
Auto on jokapäiväisessä käytössä, toistaiseksi eteen ja taakse jotenkuten päässyt, ketuttaa vaa että on menny noin epäluotettavaksi.
kiitos

ari_karhu
-
Viestit: 74
Liittynyt: 30.12.2008 18:03

ViestiKirjoittaja ari_karhu » 28.6.2011 0:20

Lisäyksenä vielä, että E10:llä ei ole osuutta ongelmaan )

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 27.8.2011 11:23

vw3, onko vikaa löytynyt?
MIkä vois muuten olla bensapumpun elinikä? Luulis kestävän ainakin tonne 300tkm asti?
Ja miten pumppu muuten käyttäytyy vanhetessa? Onko mahdollista, että se pelittää sillon tällön, vai kertalaakistako sanoo ittensä irti?
Omassa kolmosessa esiintyy useasti rajuakin nykimistä, tuntuu ettei moottorin kannattimet kauaa enää kestää. sytkäosasto ja muut hilppeet vaihdettu jo uusiin,(tulpat, johdot, virranjakajan kansi, puola, lämpöanturi, pa-suodatin, ilmasuodatin, imusarjan ja ohj tehostimen välinen letku tsekattu, lambda vaihdettu n.40tkm sitten) enää ei muuta vaihtoehtoo mieleen tule kun viimeisiä vetävä bensapumppu? Johdot myös tsekattu, ettei mistään näytä lyövän läpi..
Ongelma esiintyy etenkin kuoppaisella tiellä, myös peruuttaessa. Välillä kun peruuttaa, joutuu pitää kierrokset korkealla, ettei auto sammu. Joskus taas ei kylmänä saa käyntiin, ennen kun painaa muutaman kerran kaasupoljinta. Kaasuläppä joskus tsekattu, suht puhtaalta näytti, ei viittinyt hirveästi purkaa, et sai takas kasaan. Myös ruiskun ja imusarjan välinen kumialusta on kunnossa.
Autona siis tuo profiilin 1.8 ADZ -95, ajettu reilu 200tkm
Voisko diagnostiikassa olla hyötyä?
Googlettaminen ei auttanut, muilla näköjään nykiminen hävinny sytkäosien vaihtamisella..
Auto on jokapäiväisessä käytössä, toistaiseksi eteen ja taakse jotenkuten päässyt, ketuttaa vaa että on menny noin epäluotettavaksi.
kiitos


Vikamuistin luvulla vois vaikka aloittaa.

Minullakin on tuommoinen härveli, leimalle pitäisi viedä ja ensimmäiset ajot ajelin keskiviikkona, "konevikaisena" kun auton ostin.

- Imuilman lämpötila-anturin johto oli irti liittimestä, näytti -54 astetta C
- Nokka-akselin ajoitus hampaan verran pielessä
- Sytkäennakko 6-7 astetta pielessä, oli ilmeisesti säädetty ilman testeriä/vag comia
- Ilmanputsari tukossa
- Tulpanjohdot oli vaihdettu tarvikkeisiin, vastusta oli 6-7 kilo-ohmia; onneksi ehjät alkuperäiset oli mukana ja vastusta 5-6 k-ohmia

Nyt pelaa huomattavasti paremmin kuin ennen em. korjauksia.

Ruiskun ja imusarjan välisessä kumilaipassa näkyy vielä murtumaa, luulisin sen vaihdolla auton pelaavan kunnolla. Jakajan kannen ja pyörijän taidan myös laittaa vielä uusiksi, olivat sitä verta vanhan näköiset


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa