Venton Lambda
Valvoja: ffp jäsenet
Venton Lambda
Iltoja. Olisin kysäissyt sellaista että mikähän mahtaa rikkoa ventosta lambda anturit heti minuutin käynnissäolon aikana???
Vento on vm-92 ja ajettu 260000 kilsaa noin.
Vaihdettu on virranjakajan kansi ja pyörijä tulpan johdot( jotka nyt ei vaikuta tuohon ongelmaan)
Ohjauspoksi vaihdettu katalysaattori vaihdettu
Ostin tuon venton juuri itselleni kun siinä edellisellä kaverilla vuosi sitten samaa vikaa ja silloin vaihdettu osia runsaasti. sai meneen päästöistä lävitse silloin mutta nyt taas sama homma.
Vaihdoin tänään uuden lambdan siihen ja minuutin kesti kun alkoi kuulua paukahduksia lambdan suunnalta. No lambda meni mykäksi. Mikä ihme sen rikkoo noin nopeasti???
Edellinenkin lambda oli mennyt palasiksi sisuksiltaan vaikka oli uusi.
Kuinka nuo johdot kuuluu olla? Tässä mallissa on kaksi johtoa lambdalle.
Auton eculle menevät johdot on korjattu liittimillä katkeamisen vuoksi.
Onko vaalea johto maihin vaiko virta?? Yleensä vaalea menee maihin.
Jos tähän sais järkevää vastausta niin kiitän etukäteen.
Pitäis saada leimattua tuo härveli mutta tuossa kunnossa ei ole toivoakaan.
Virtapuolta en ole vielä mitannut mutta mittaan sen heti huomenissa.
Vento on vm-92 ja ajettu 260000 kilsaa noin.
Vaihdettu on virranjakajan kansi ja pyörijä tulpan johdot( jotka nyt ei vaikuta tuohon ongelmaan)
Ohjauspoksi vaihdettu katalysaattori vaihdettu
Ostin tuon venton juuri itselleni kun siinä edellisellä kaverilla vuosi sitten samaa vikaa ja silloin vaihdettu osia runsaasti. sai meneen päästöistä lävitse silloin mutta nyt taas sama homma.
Vaihdoin tänään uuden lambdan siihen ja minuutin kesti kun alkoi kuulua paukahduksia lambdan suunnalta. No lambda meni mykäksi. Mikä ihme sen rikkoo noin nopeasti???
Edellinenkin lambda oli mennyt palasiksi sisuksiltaan vaikka oli uusi.
Kuinka nuo johdot kuuluu olla? Tässä mallissa on kaksi johtoa lambdalle.
Auton eculle menevät johdot on korjattu liittimillä katkeamisen vuoksi.
Onko vaalea johto maihin vaiko virta?? Yleensä vaalea menee maihin.
Jos tähän sais järkevää vastausta niin kiitän etukäteen.
Pitäis saada leimattua tuo härveli mutta tuossa kunnossa ei ole toivoakaan.
Virtapuolta en ole vielä mitannut mutta mittaan sen heti huomenissa.
Kaksijohtoisessa anturista kumpikaan ei mene maihin. Toinen on syöttöjännite ja toinen signaali (maadottuu pakoputkesta).
Tolla ohjeella viimeistään poksauttaa sen lambdan, ja ehkä jopa ohjainlaitteenkin. Yleensä kaksijohtoisessa lambdassa on valkoinen ja musta johto. Valkoinen on maadoitus ja musta signaali. Yleensä kummatkin johdot menevät ohjainlaitteelle asti, mutta käsittääkseni tollaisessa ventossa kuuluisi olla yksi tai kolmejohtoinen lambda.
Kolme ja nelijohtoisissa sen sijaan sitten on lämmitysvastus, johon kytketään +12v.
Minkä merkkinen lambda sinne on laitettu? Ootko mitannu yleismittarilla tai muulla tarpeeksi nopealla mittausvälineellä mitä lambda antaa ulos? Ootko mitannu että maadoitus toimii eikä johdoissa ole mitään ylimääräistä jännitettä (hankautunut tms jonkun toisen johtimen kanssa yhteen, boksi sökö tai jotain muuta) ?
En muista lambdan merkkiä mutta yleislambda taisi olla jonka sinne laitoin.Oli erilainen mikä siellä oli joka oli kanssa niinsanotusti räjähtänyt vaikka uusi olikin. Valkoista murenoo tuli sieltä kun sitä ravisteli.Koitin mitata jännitettä johdoista mutta ei antanut mitään tulosta. En tiedä kykeneekö tuo yleismittari mittaamaan jännitettä.Poksi vaihdettu vuosi sitten toisesta ventosta jolla oli ajettu 97 tuhatta kilsaa ja silloin saivat sen katsastettua läpi. Lambdan johto käyty lävitse ohjausboksille saakka eikä mitään löytynyt. Eihän lambda voi mitään antaa ulos kun 20 sekunnin sisällä hajoa paukkuen.
Tuntuis siltä että sais liikaa virtaa mutta millähän konstilla sen sais mitattua kunnolla kun ei mittarilla antanut mitään?
Tuntuis siltä että sais liikaa virtaa mutta millähän konstilla sen sais mitattua kunnolla kun ei mittarilla antanut mitään?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuohon en kyllä osaa vastata yhtäkkiseltään. Joissakin menee virtakin noissa johdoissa.
Ainakin niissä missä on neljä johtoa joista yksi on hapenkuljetusjohto mutta näistä kaksi johtosista en tiedä sanoa mitään.
Nyt vain pitäis saada selville mikä näitä lambdoja tuhoaa heti kun auton laittaa käyntiin.
Pitää viikonloppuna tutkia tilannetta lisää.
Ainakin niissä missä on neljä johtoa joista yksi on hapenkuljetusjohto mutta näistä kaksi johtosista en tiedä sanoa mitään.
Nyt vain pitäis saada selville mikä näitä lambdoja tuhoaa heti kun auton laittaa käyntiin.
Pitää viikonloppuna tutkia tilannetta lisää.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Samallalailla se käy kuin muutenkin. Elikä on sama onko lambdaa kiinni vai ei. Tyhjäkäyntiä käy hyvin ja hetkenaikaa toimii kylmänäkin niinkuin pitääkin mutta vain noin minuutin ajan.
Eikä vaikuta onko lambda kiinni vai ei sama tulos joka tapauksessa.Tosin eihän sillä merkitystä ole kun lambda on jo rikki ja uusi ei kestä yhtään.
Elikä jos tuolla jommassakummassa johdossa menee happea niin sitten pitänee vaihtaa johto poksille saakka kun on molemmat johdot jatkettu.
Eikä vaikuta onko lambda kiinni vai ei sama tulos joka tapauksessa.Tosin eihän sillä merkitystä ole kun lambda on jo rikki ja uusi ei kestä yhtään.
Elikä jos tuolla jommassakummassa johdossa menee happea niin sitten pitänee vaihtaa johto poksille saakka kun on molemmat johdot jatkettu.
Tulipa tutkittua lisää tuota mysteeristä lambdan hajoamista. Kävin lambdan johdot poksillesaakka lävitse kunnolla ja huomasin että tuo musta johto ei ole kiinni missään poksin luota. Ihme kyllä vaikka johto sinne meneekin niin sille ei edes ole paikkaakaan mihkä edes kuuluisi ohjauspoksin isossa liittimessä?? Elikä mikä virka tuolla johdolla sitten on?
Eikö ole sama asia vaikka olis yhdellä johdolla oleva lambda?
No laitoin sen sieltäpäästä maihin varoiksi yhdistämällä liittimellä sen koriin.
En tiedä oliko vaikutusta sytkän säädöllä kun ei uusi lambda enään hajonnut kun sen paikoillensa laitoin. Virranjakajaa käänsin neljäsosan aikasemmalle niin tuli autoon kadoksissa olleet tehot takaisin.Ilmeisesti oli ajoitus pielessä melkoisesti.
On tainnut mennä sekaisin siinä kun on vaihdettu jakopäänremmiä uuteen.
Nyt ei kattikaan enään ole kirkkaan punainen kun sillä ajaa niinkuin se oli aikasemmin.
Vielä pitäis ajoitus saada täysin kohdallensa että toimisi kunnolla. Pitänee lainata ajoituslamppua joltakin.
Ehkä tuon vielä saa leimattuakin jossakin vaiheessa jopa:)
Eikö ole sama asia vaikka olis yhdellä johdolla oleva lambda?
No laitoin sen sieltäpäästä maihin varoiksi yhdistämällä liittimellä sen koriin.
En tiedä oliko vaikutusta sytkän säädöllä kun ei uusi lambda enään hajonnut kun sen paikoillensa laitoin. Virranjakajaa käänsin neljäsosan aikasemmalle niin tuli autoon kadoksissa olleet tehot takaisin.Ilmeisesti oli ajoitus pielessä melkoisesti.
On tainnut mennä sekaisin siinä kun on vaihdettu jakopäänremmiä uuteen.
Nyt ei kattikaan enään ole kirkkaan punainen kun sillä ajaa niinkuin se oli aikasemmin.
Vielä pitäis ajoitus saada täysin kohdallensa että toimisi kunnolla. Pitänee lainata ajoituslamppua joltakin.
Ehkä tuon vielä saa leimattuakin jossakin vaiheessa jopa:)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa