1.8T voiko asentaa dumpin?
Valvoja: ffp jäsenet
1.8T voiko asentaa dumpin?
kuulin juttua, ettei kone toimis välttämättä sen kans? Kiinnostais ton laitto.
En ota kantaa, kun ei ole kokemusta. Mutta muilla on:
Haku => 1.8T dump* => esim http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=84370 ja http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=35656
Haku => 1.8T dump* => esim http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=84370 ja http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=35656
Siitä on sellasta haittaa että se vaikuttaa seokseen joka kerta kun dumppi päästää ilmaa pihalle. Ilmamassamittari on sen ilman jo mitannut meneväksi koneeseen, ja antaa sen mukaan bensaa.
Pihauksia saa ihan riittävästi kartio mallisella vapaa virtaus suodattimella ja nostamalla ahtopainetta, eli uutta softaa kehiin. Mitä korkeemmat ahdot sen paremmin pihahtaa ja sitä nopeemmin hajoo turbo.. mutta kyllä jo 1.2 bar pihahtaa kivasti verrattuna vakioon ja turbokin kestää järkevällä käytöllä hyvin.
Myös by-passin joudut vaihtamaan jos ahtoja nostetaan. Joku Forge esim.
Pihauksia saa ihan riittävästi kartio mallisella vapaa virtaus suodattimella ja nostamalla ahtopainetta, eli uutta softaa kehiin. Mitä korkeemmat ahdot sen paremmin pihahtaa ja sitä nopeemmin hajoo turbo.. mutta kyllä jo 1.2 bar pihahtaa kivasti verrattuna vakioon ja turbokin kestää järkevällä käytöllä hyvin.
Myös by-passin joudut vaihtamaan jos ahtoja nostetaan. Joku Forge esim.
Se dumppi laitaa näissä MAF vehkeissä seokset sekaisin, koska puhaltaa ilman ulos. By-pass taas turbon imupuolelle.
Lue tuolta alhaalta:
http://www.kosunenracing.com/turbo.html
Tuolta saa noita Forgen splitt-R venttiileitä, itsellä ei kokemusta noista.
Lue tuolta alhaalta:
http://www.kosunenracing.com/turbo.html
Tuolta saa noita Forgen splitt-R venttiileitä, itsellä ei kokemusta noista.
Menettääkö kone tehoa, jos korvaan alkuperäisen ilmanputsarin semmoisella kartiosuodattimella, mitä esimerkiksi motonetistä saa?
Erittäin hyvä kysymys, jonka jokaisen kartiotötterön omistajan tulisi kysyä itseltään.
Vastaus on kyllä ja ei. Useasti kartiosta on haittaa, koska imee ilmansa konetilasta mistä vain kullonkin saa. Vakiosuodatinkotelolla ilma pakataan suoraan ajoviimasta, jossa se on loivasti ylipaineista.
"Vapaavirtaus"suodattimet useimmiten virtaavat myös paskaa paremmin, joten jos lähistöllä liikkuu hiekkapölyä, menee se moottoriin asti että heilahtaa. Todisteena tästä esim ilmamassamittarin sisäpinnalla majaileva pölykerros.
N.300hv 1.8T autoa on jarruteltu vakiolla suodatinkotelolla, ilman koteloa, kartiofilsulla ja ilman filsua, kaikki tulokset dynamometrin toistettavuuden puitteissa +-0hv.
Myös ne Forget kannattaa jättää sinne kaupan hyllylle. Originaali bypass on vaan edelleen kaikkein huolettomin. Mikään pakko ei ole vaihtaa vaikka tehoa olisikin vakiosta hieman nostettu.
Jos toiveena on pihinä ja puhina, jostain pitää siis tinkiä. Helpoin vaihtoehto silloin lienee joku kartiosuodatin, ei vaan välttämättä kannata valita sitä kaikkein halvinta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ja jos haluat olla kylän pelle niin sun auton pitää päästää sen mukaista puhinaa?
Tarkastele nykyisiä tehokkaita autoja ja jos haluat olla samassa "jengissä" niiden kanssa niin huomannet että -80 luvulla tehokkaat autot päästeli niitä puhinoita. Se ei ole tätä päivää käsittääkseni edes WRC-autoissa, vaikka tehokkaita nekin ovat.
Kattele (kuuntele) youtubessa miltä tehokkaat ahdetut autot kuulostaa.
Tarkastele nykyisiä tehokkaita autoja ja jos haluat olla samassa "jengissä" niiden kanssa niin huomannet että -80 luvulla tehokkaat autot päästeli niitä puhinoita. Se ei ole tätä päivää käsittääkseni edes WRC-autoissa, vaikka tehokkaita nekin ovat.
Kattele (kuuntele) youtubessa miltä tehokkaat ahdetut autot kuulostaa.
Tero kirjoitti: Originaali bypass on vaan edelleen kaikkein huolettomin. Mikään pakko ei ole vaihtaa vaikka tehoa olisikin vakiosta hieman nostettu.
Saanen olla hieman eri mieltä.
Ehdottomasti paras ja huolettomin bypass on APR R1.
Lievästikkin ohjelmoiduissa saattaa piikata ahdot 1.5 bar,(varsinkin jos turbo on k03s) ja sitä sen vakion kalvo ei kauan kestä
Aivan paskahan joku Forge on. Tai ihan mikä vaan mäntä mallinan bypass, mutta kysyjähän haluaa pihinöitä ja suhinoita ja siihen sellanen on oikeen sopiva.
Edit: APR R1 on siis paras mahdollinen jos ahtoja on nostettu. Vakiohan toimii ihan samalla tavalla kun toi APR R1, mutta sen vakion ongelma on kalvon kesto ainakin mulla hyvä jos ei muilla.
Viimeksi muokannut jaakko86, 20.1.2011 18:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Minkätakia minusta tehdään ensimmäiseksi heti kylän pelle, jos asiasta ensin kyselin/tiedustelin? Noi kommentoijat voivat jäädä omiin oloihinsa. Tietysti jos noi dumpit haittaa konetta / vähentää tehoa, en itse nää niissä siinä tapauksessa juurikaan tarvetta. Toi pieni suhaus kuitenkin kiehtois (ei mikään hirvitorvi). Tuli tossa mieleen, että jos laittaisi pienen kartion tuohon bypassin letkun päähän? Ja tuo vähän kalliimpi vapaavirtaus-suodatin saattaisi olla se fiksumpi vaihtoehto, kun jos saa siitä pienen sihauksen lisäksi myös hieman imuääniä.
Älä siihen bypassin letkuun tee mitään. se bypass on aika tärkeä kapistus. Jos ääniä haluut ni homaa ensin se vv-suodatin ja mieluiten kuiva malli. Ja katot sen jälkeen haluutko lisää ääniä.
Ei ehkä parempaa toimivuudelta eikä mielestän tarvitsekkaan keksiä, mutta yhtä hyvin toimivia ja vielä kestävempiä kyllä on.
Oletko montaakin erillaista bypassia testannut?
MikaJ kirjoitti: Ei sen parempaa ole vielä keksitty.
Ei ehkä parempaa toimivuudelta eikä mielestän tarvitsekkaan keksiä, mutta yhtä hyvin toimivia ja vielä kestävempiä kyllä on.
Oletko montaakin erillaista bypassia testannut?
Minkätakia minusta tehdään ensimmäiseksi heti kylän pelle, jos asiasta ensin kyselin/tiedustelin? Noi kommentoijat voivat jäädä omiin oloihinsa
Jormalainenhan tuossa lähinnä tiedusteli, kysymys oli toki retorinen, mutta mun mielestä ihan aiheellinen näkökulma... Nämä tekstit on edelleen niin helppo tulkita suuntaan jos toiseenkin, muttei tuossa mun mielestä ketään tarvi jättää omiin oloihinsa sillä ajatuksella, et "nyt mulle vittuiltiin, mä en vittu kuuntele" jne.
Mullakin oli "aikanaan" 200SX S14, jonka suhina kuului varmaan kylän päästä päähän (vähintään), mutta kun ikää on tullut lisää niin prioriteetit autojen suhteen kummasti muuttuu... Nyt on lähinnä pääasia, että se kulkee paikasta a paikkaan b, kun se on huolehdittu niin sitten voidaan miettiä jotain extraa, jos rahaa jää yli. Aiemmin ei ollu niinkään väliks, jos vähän kolisi alustassa, kunhan pääs kovaa ja suhisi :)
Tohon Nissaniin tuli laitettua Apex'i:n kuivasuodin mallikohtaisella lämpösuojalla ja imutorvella, tehoja tuli omasta mielestä ainakin 28,5hp lisää, mutta tosi kivasti päästi jo ennen dumpin laittoa kevyttä ja yllättävän asiallista suhinaa ja varsinkin lastutuksen jälkeen noita imuääniä... Kaasua painaessa tuntu siltä et kohta moottori imasee koko lopun auton kuskeineen sisäänsä, oli se rouheeta :D
Välttämättä ei tosta dumpista tule mitään ongelmia, mutta sen verran kallis hankinta on, ettei mun mielestä kannata ottaa riskiä. Tietysti vaparisuodinkin vähän lisää pihinöitä, mutta varmasti paras yhdistelmä suhinan tarpeeseen on lastutus ja vaparisuodin, jos siis ei halua ottaa riskiä dumpin tai yhdistelmäventtiilin kanssa. Tulee vähän vastinetta sille suhinallekin ja oikeaa vastinetta rahalle.
Oletko montaakin erillaista bypassia testannut?
Miksi pitäisi testata? Alkuperäinen on kevyin, kestävä ja varmatoiminen. Hetki kun löytyy edes teoriassa joku parempi niin voin sellaisen ässään laittaakkin.
En sitä kiellä etteikö joku muu olisi alkuperäistä Boschia kestävämpi, mutta eihän siinä ole mitään järkeä, kun orkkis riittävän kestäväksi suunniteltu. Esson baarin kahvipöydässä tietenkin kuulostaa tuuningosa paremmalta puheissa, itselle vain tuo toimivuus merkkaa.
MikaJ kirjoitti: Miksi pitäisi testata? Alkuperäinen on kevyin, kestävä ja varmatoiminen. Hetki kun löytyy edes teoriassa joku parempi niin voin sellaisen ässään laittaakkin.
En sitä kiellä etteikö joku muu olisi alkuperäistä Boschia kestävämpi, mutta eihän siinä ole mitään järkeä, kun orkkis riittävän kestäväksi suunniteltu. Esson baarin kahvipöydässä tietenkin kuulostaa tuuningosa paremmalta puheissa, itselle vain tuo toimivuus merkkaa.
En kai ole väittänytkään että pitäisi testata. Se vaan on aika yksipuolien näkökulma sanoa mikä on paras, jos nyt vaikka on vaan yhtä testannut. Kaikkien muiden venttiilien hyvät ja huonot puolet on juurikin sieltä Essolta kuultuja juttuja.
Itseäni ei saa mikään palaamaan siihen muovi härpäkkeen käyttöön. Eka meni kun ohjemaa säädettiin penkissä ja auto jätettiin vakioksi. parin kuukauden päästä uudelleen koittamaan uuden samanlaisen bypassin kanssa ja kesti ohjelman säädön penkissä, mutta hajosi kun kadulla kävin testaamassa. Kolmas ns. kestävämpi TT bypass vai mikä lie olikaan kesti noin 10tkm ja sitten alkoi vähän vuotamaan, mutta ei hajonnut kokonaan.
Tiedän kyllä että joillain kestää. Naapurilla on 98vm A4 jolla on rullattu 300tkm ja hän on itse ajanut sillä vähän vaille 200tkm ja oli ohjelmoitu jo kun hän sen osti, eikä ole bypassia tarvinnut vaihtaa.
Voi olla että ne vanhemmat bypssit on parempia, jos jossain vaiheessa on valmistusmateriaaleja muutettu. Voi olla että ei. Tai sitten mulla oli vaan ihan käsittämättömän huono mäihä. Mutta samapa tuo, APR:än kanssa ei ole ongelmia ollut. Ja toimii ihan yhtä hyvin kun Bosch. Ja jos ongelmia tulee, tai kalvo hajoaa APR:än venttiilissä on takuu.
Vein sen ekan minkä kävin ostamassa. Ja sainkin sitten pienen taistulun jälkeen sen mikä pitäisi olla vahvempi. Jouduin siitä kuitenkin vähän maksamaan.Varaosa kaveri ei oikeen tajunnut että mistä tiedän että se on rikki kun sitä ei päällepäin näe, joten näytin puhaltamalla että kalvo on rikki. Eikä hän tainnut tajuta tai halunnut tajuta bypassin toimintaperiaatetta.
Kaveri oli myös sitä mieltä että auto olisi pitänyt viedä heille huoltoon, eikä vaihdella osia itse.
Toista en enään vienyt.
Kaveri oli myös sitä mieltä että auto olisi pitänyt viedä heille huoltoon, eikä vaihdella osia itse.
Toista en enään vienyt.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Aivan. Tolleenhan saa myös dumpin asennettua ilman ongelmia seoksen kanssa. Mutta tuleekos ongelmia öljyn kanssa? Turbo vuotaa aina sen verran öljyä ahtoputkistoon, että saattaa ilmamassamittari hajota, tai siis kuumalanka sotkeutua. Teoriassa siis... käytännöstä ei kokemuksia.
Itse olen siirtänyt bypassin sieltä turbon edestä kaasuläpän eteen.
Itse olen siirtänyt bypassin sieltä turbon edestä kaasuläpän eteen.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Pakko kysyä että: miten dumppi huonontaa turbon kestoa?
Ei mitenkään, ajettavuus vaan kärsii kun tuo Motronic ei välttämättä ole paras tuossa hommassa.
Ajatuskatko kait tuota edellistä kirjoittaessa.
Onhan noita myynnissä sellaisia sähköisiäkin pihisijöitä... Sellainen vaan ja antaa muuten olla bypass paikallaan?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
H. Jormalainen kirjoitti:Mitenkähän palamisen käy silloin kun mitattua ilmaa puhalletaan pihalle?jaakko86 kirjoitti: Pakko kysyä että: miten dumppi huonontaa turbon kestoa?
Jos jaksat ajatuksella lukea koko keskustelu, niin olen aikasemmin ( jo ihan alussa) karkeasti kertonut mitä tapahtuu jos VAG 1.8T koneeseen asentaa dumpin ilman muita muutoksia. Voit sen sieltä lukea, tai käytä sitten googlea jos ei selviä.
Ja jos tarkkoja ollaan ei se dumppi siltikään huononna turbon kestoa, vaikka seos sen takia hetkellisesti sillointällöin vähän onkin pielessä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Enkä kyllä usko että tolla dumpin päästämällä ilman määrällä on niin suurta merkitystä että jäis palamtonta, tai että lämpötila merkittävästi nousisi. Varsinkaan kun puhutaan muuten vakiosta autosta. Ja kyllähän se ECU sen lambdan kanssa jutustelee.
Enemmän turboa kuluttaa ahtojen nosto, kun dumpin asennus.
Dumppi on suuniteltu säästämään ahdinta. Ei kuluttamaan.
Eikä tässä keskustelussa kukaan ole dumppia suositellut laittamaan ainakaan VAG 1.8t tekniikkaan. Sen pystyy asentamaan, mutta sitä varten pitää tehdä uusi ohjelma jossa se otetaan huomioon.
Enemmän turboa kuluttaa ahtojen nosto, kun dumpin asennus.
Dumppi on suuniteltu säästämään ahdinta. Ei kuluttamaan.
Eikä tässä keskustelussa kukaan ole dumppia suositellut laittamaan ainakaan VAG 1.8t tekniikkaan. Sen pystyy asentamaan, mutta sitä varten pitää tehdä uusi ohjelma jossa se otetaan huomioon.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
vakioturbo + lastu + kartiofilsu + forge bypass niin saa about kyllä pää ulkona ajaa, että kuulee sen pihinän ainakin näin omassa 1.8t:ssä. Eli en nyt kauhean kovaksi sanois noita ääniä Esim. kun nyt vertaa, vaikka tuohon silviaan.
Onhan noita dumppeja noihin 1.8t laitettu paljon ja jollain ollut ongelmia kuin taas toisilla ei. Jos nyt väkisin haluaa laittaa niin suosittelen sellasta mikä osittain kierrättää.
Onhan noita dumppeja noihin 1.8t laitettu paljon ja jollain ollut ongelmia kuin taas toisilla ei. Jos nyt väkisin haluaa laittaa niin suosittelen sellasta mikä osittain kierrättää.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Se on niin ihmisestä kiinni... vanhemmiten ei suhinat kiinnosta. Teho,toimivuus ja ajettavuus on paljon mielenkiintosempia asioita. Aina kun haetaan maksimi suhinoita (vakio turbolla) joutuu jostain (yleensä toimivuudesta) tinkimään.
Ja ilmansuodattimesta, kannattaa muistaa mikä sen ilmansuodattimen tarkoitus on. Se kartiosuodatin ei varmasti puhdista ilmaa niin tehokkaasti kun vakio suodatin. On tullut se ihan käytännössä testattua. Vakio boksiin öljyttävä ja pestävä v v suodatin on paras ilmanpuhdistuksen ja virtauksen kannalta. Vakio paperi malli puhdistaa varmasti ilmaa paremmin, muutta virtauksessa ei ole kehumista.
Ja Jonimiehelläkin sellanen suht. uusi auto, niin ei kannata noita turhia osien vaihtoa edes miettiä. Pelkkä ohjelmointi, niin saa rahalle vastinetta. Jos jotain vaihtaa, niin kannattaa vaihtaa johonkin oikeasti orginaali osaa parempaan. Ja noi suodattimet ja bypassit mitä olet miettinyt ei ole sellasia. Mutta jokainen tekee loppupeleissä kuten parhaaksi näkee.
Ja ilmansuodattimesta, kannattaa muistaa mikä sen ilmansuodattimen tarkoitus on. Se kartiosuodatin ei varmasti puhdista ilmaa niin tehokkaasti kun vakio suodatin. On tullut se ihan käytännössä testattua. Vakio boksiin öljyttävä ja pestävä v v suodatin on paras ilmanpuhdistuksen ja virtauksen kannalta. Vakio paperi malli puhdistaa varmasti ilmaa paremmin, muutta virtauksessa ei ole kehumista.
Ja Jonimiehelläkin sellanen suht. uusi auto, niin ei kannata noita turhia osien vaihtoa edes miettiä. Pelkkä ohjelmointi, niin saa rahalle vastinetta. Jos jotain vaihtaa, niin kannattaa vaihtaa johonkin oikeasti orginaali osaa parempaan. Ja noi suodattimet ja bypassit mitä olet miettinyt ei ole sellasia. Mutta jokainen tekee loppupeleissä kuten parhaaksi näkee.
Tuli nyt sitten ostettua Doc-powerilta tuo forgen split-r. kierrättää ilmeisesti 2/3 ilmasta ja laskee 1/3 harakoille. Yritin jo asentaa, mutta eihän se istu vakion tilalle. Alkuperäinen bypass on valurautaisella kaulalla varustettu, joka tulee pulttikiinnityksellä moottorin lohkoon kiinni. Kaksi muuta letkua kyllä istuu, täytyy nyt yrittää sorvata itse tuohon forgeen passaava kaula.
Joo tämä: http://www.audiforums.com/forum/picture ... ureid=8025
EI ole bypass.
EI ole bypass.
like this -> http://www.urotuning.com/shop/images/06B131101K.jpg
Ootko sä ton 710N-venttiilinkin saanut tonne egr-venan tilalle sorvattua jotenkin kiinni? :D
On se kyllä jännä, jos ei tuon venttiilin tilalla tahdo kalvo-bypassit kestää... ;)
Etsipä vaikka sieltä ahtimen ja maffin välimaastosta TÄMÄN näköinen venttiili ja koita sen tilalle uusiksi... ;D
Ootko sä ton 710N-venttiilinkin saanut tonne egr-venan tilalle sorvattua jotenkin kiinni? :D
On se kyllä jännä, jos ei tuon venttiilin tilalla tahdo kalvo-bypassit kestää... ;)
Etsipä vaikka sieltä ahtimen ja maffin välimaastosta TÄMÄN näköinen venttiili ja koita sen tilalle uusiksi... ;D
no sinnehän sen ensin asensin :D sorvasin tehtaalla sinne sovitepalat yms ja kyllä vitutti, kun tajusin että väärä paikka. Huoltomies väitti tuon alemman venttiilin olevan se bypassi, mutta kysyin asiaa ystävältäni joka vinkkasi juuri sitä toista. Nyt on sitten oikeassa paikassa ja oikein päin (päinvastoin kuin orig). Toimii kyllä, muttei juurikaan suhahtele. Venttiilin vaihdoin pääasiassa siksi, kun alkuperäinen hajosi. Ajattelin vain noita suhinoita kaupan päälle.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa