Golf mk3 adz tyhjäkäynti ja sytkän pätkiminen

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

janx
-
Viestit: 49
Liittynyt: 5.4.2008 8:04
Viesti:

Golf mk3 adz tyhjäkäynti ja sytkän pätkiminen

ViestiKirjoittaja janx » 23.1.2011 15:29

Onpa tullut taas kahlattua haut ja google, mutta ongelmaa en ole saanut selvitettyä.
Suurinpana ongelma epätasainen tyhjäkäynti ja tarttis auto saada leimaan...

Huomioita:
- Käynnistyy hyvin, mutta tärähtää käynnistyessään ehkä liikaa (etutukikumi on vaihdettu)
- Tyhjäkäynti kylmällä koneella seilaa hieman, mutta kun kone on käyntilämmössä koko auto tärisee
- Pieni sytkän pätkiminen, jonka huomaa pienellä pintakaasulla parhaiten (pätkäsee ja poksautaa pakoputkessa, näkyy myös stroboskoopilla)

Yrityksiä korjata:
- Kumilaippa tarkistettu päältä (en irrottanut imusarjasta)
- Jarrutehostimelta tuleva kumiletkun kunto tarkistettu
- vaihdettu pari alipaineletkua (ruiskusta ilmanputsariin ja ilmanputsarilta tuleva 90-mutka)
- Puola+moduli vaihdettu (tällä pieni korjaus käyntiin, 10kk vanha motonetin puola vaihdettu uuteen)
- Tulpan johdot vaihdettu muutama kk sitten
- Virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu, kunto tarkistettu ja todettu hyväksi
- Hall-anturi vaihdettu taannoisen käynnistysongelman yhteydessä (Motonet)

Kuskin jaloksessa olevan (pyöreä moninapainen) maadoituspisteen tarkistan tänään.

Tässä mitä tuli äkkisältään mieleen, mutta tuleeko teille mitään muuta joka pitäis tarkistaa?

Lisätty: Tarkistin tuon maadoituspisteen ja ainakin niin näytti toimivan, että yhdestä nastasta mittasin yleismittarilla (Ohm) runkoon. Toinen huomio, että throttle valve positioner (räjäytyskuva osa 16) (mikä se sit virallisesti onkaan suomeksi) tuntuis pitävän melkoista rutinaa. Ilmeisesti myös jossain tekemisissä tyhjäkäynnin kanssa, onko se purettava ja saako vielä kasaankin?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 23.1.2011 16:41

Toinen huomio, että throttle valve positioner (räjäytyskuva osa 16) (mikä se sit virallisesti onkaan suomeksi) tuntuis pitävän melkoista rutinaa. Ilmeisesti myös jossain tekemisissä tyhjäkäynnin kanssa, onko se purettava ja saako vielä kasaankin?

Tämä säätää tyhjäkäynnin moottorin lämpötilan mukaan ja varovasti avaamalla sen saa auki ja ehkä myös kasaan. Säätimen sisältä on luultavasti muovinen hammasratas kulunut. Uusi säädin maksaa noin 50-80€ riippuen mikä versio/malli siihen pitää olla.
Lisäksi moottorin lämpöanturin vaihtoa voisi harkita.

janx
-
Viestit: 49
Liittynyt: 5.4.2008 8:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja janx » 23.1.2011 17:02

Mistä tuohon hintaan voisi saada korvaavan? Ja millä suomennoksella sitä pitäisi etsiä? Ja missä sijaitsee moottorin lämpötilaanturi? Onko keltainen anturi lähellä öljynpaineanturia (sininen)?

janx
-
Viestit: 49
Liittynyt: 5.4.2008 8:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja janx » 23.1.2011 17:39

Voiskohan se olla peräti niinkin kuvaava kuin tyhjäkäyntisäädin. Motonet ei sitä tarjoa Golf mk3:lle 1.8-koneelle, mutta voisi tuo googlella löytynyt Toledolle tarkoitettu tyhjäkäyntisäädin sopia?

Tyhjäkäyntisääd PSA/Fiat BoSPi 28-1467 1,8-65kW RP-moott Tyhjäkäyntisäädin (Bosch-YKSIpister) [1991 - 1999] 79.90 €

http://kauppa.motonet.fi/motonet/varaos ... O_91-%3E99

TiHu
-
Viestit: 8
Liittynyt: 13.12.2009 17:55

ViestiKirjoittaja TiHu » 23.1.2011 19:33

Ootkohan vaihtanu liian jäykän tukikumin. Ite vaihoin ja kyllä rupes ihan samalla tavalla käyntihäiriöt tuntumaan. Ja koneena sama adz. Mutta auton kyllä leimasin silti ongelmitta, koska päästöt oli ok.

janx
-
Viestit: 49
Liittynyt: 5.4.2008 8:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja janx » 23.1.2011 19:42

Paljon mahdollista. Mutta ajattelin korjata (lue yrittää korjata) nyt tuon käyntihäiriökin, jos sen kohtuurahalla saa kuntoon. Tukikumin vaihdon jälkeen tuo tärinä hyttiin asti tosiaan tuli. Leimalle joutuu menee joka tapauksessa, ku on kohta eli 9.2. :)

TiHu
-
Viestit: 8
Liittynyt: 13.12.2009 17:55

ViestiKirjoittaja TiHu » 29.1.2011 17:52

Onks käyntivikaan tullu korjauksia? Ja oliko näin että motonetistä ei puolaa kannattanu ostaa?

janx
-
Viestit: 49
Liittynyt: 5.4.2008 8:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja janx » 24.4.2011 13:20

Tyhjäkäyntisäätimen vaihto ei auttanut asiaan. Eli auto käy vieläkin lämpimänä tyhjäkäyntiä huonosti. Kylmänä melko hyvin. Muita vinkkejä?

Motonetin puola kestää minkä kestää. Vuoden takuu kuitenkin. Alkuperäinen aina parempi.

janx
-
Viestit: 49
Liittynyt: 5.4.2008 8:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja janx » 26.4.2011 21:34

No jotain vikaa löytyi. Jarrutehostajalta tuleva letku oli imusarjan päästä halki. Letkun vaihto ehjään tosin aiheutti, että tyhjäkäyntiongelma vain voimistui. Lisäksi kun lyö kytkimen pohjaan, niin kierrokset putoaa niin, että auto lähes sammuu. Mitähän sitä vielä varmistais? Pintakaasulla myös pientä sytkän pätkimistä.

hellacce
-
Viestit: 4
Liittynyt: 14.6.2011 22:21

ViestiKirjoittaja hellacce » 17.6.2011 12:23

Mistä sinä muuten löysit siihen sun koneeseen sopivan tyhjäkäyntisäätimen, motonet kun ei suoraan tosiaan tuohon koneeseen sopivaa osaa tarjoa?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa