Vw golf gti iv ahto ongelma, n75? NEUVOJA KAIVATAAN
Valvoja: ffp jäsenet
Vw golf gti iv ahto ongelma, n75? NEUVOJA KAIVATAAN
Elikkä golffi ei ahda kun sen 0,4bar ja välillä häviää ahdot kokonaa, mutta sammuttamalla auton se alkaa toimimaa jotenki. Mittasin n75 resistanssin ja mittari näytti 0.35. Onko se siis hajalla?
Viimeksi muokannut _GTI_, 20.1.2011 4:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei lähteny toimimaa vieläkää. Ongelmat:
- Ei ahda kuin just ja just 0.5(kesällä kävi parhaimmillaa vajaassa 1.0)
- Välillä ajaessa auto nykäisee kunnolla jolloin rajottaa ahdot 0.3 ja kytkin pohjaa jolloin auto sammuu. Auto käyntii ja taas mennää 0.5 ahdoilla.
- Välillä parkissa ollessa autosta katoaa alipaine ja auto sammuu, mutta sekin palautuu normaaliksi kun käynnistää uudelleen.
Voisiko joku kertoa mahdolliset ongelmat ja mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään? Huomenna olisi tarkoitus viedä auto vikakoodien lukuun. Auto on Golf GTI 1.8t AGU vm 98.
- Ei ahda kuin just ja just 0.5(kesällä kävi parhaimmillaa vajaassa 1.0)
- Välillä ajaessa auto nykäisee kunnolla jolloin rajottaa ahdot 0.3 ja kytkin pohjaa jolloin auto sammuu. Auto käyntii ja taas mennää 0.5 ahdoilla.
- Välillä parkissa ollessa autosta katoaa alipaine ja auto sammuu, mutta sekin palautuu normaaliksi kun käynnistää uudelleen.
Voisiko joku kertoa mahdolliset ongelmat ja mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään? Huomenna olisi tarkoitus viedä auto vikakoodien lukuun. Auto on Golf GTI 1.8t AGU vm 98.
-
- -
- Viestit: 342
- Liittynyt: 13.1.2007 20:10
Näyttäisi olevan lastutettu jos kesällä ahtanut 1.0.
Kannattaa tarkastaa se N75 (ja bypass) Itse vaihdoin molemmat kun oli vaikeuksia lastutuksen kanssa. Tuo N75 pitäisi naksuttaa 9V palovaroittimen paristolla kun sen testaa, itsellä naksutti hieman vaimeasti mutta oli likainen joten vaihdoin ja alkoi toimimaan. Se ei onneksi paljoa maksanut (~80€).
Voi johtua tietenkin myös siitä että joku ahtoputken liitos vuotaa, sekin on helppo ja edullinen tarkistaa jos omistaa kompressorin. Täällä olenkin tutkiskellut asiaa 11.5.2010 Itsellä vuoti alipaineletku tms. joka onkin kuvattuna tuolla.
Youtubestakin löytyy ainakin audi AEB ahtovuotojen (boost pressure leak test) testaus, josta itse opiskelin.
Kannattaa tarkastaa se N75 (ja bypass) Itse vaihdoin molemmat kun oli vaikeuksia lastutuksen kanssa. Tuo N75 pitäisi naksuttaa 9V palovaroittimen paristolla kun sen testaa, itsellä naksutti hieman vaimeasti mutta oli likainen joten vaihdoin ja alkoi toimimaan. Se ei onneksi paljoa maksanut (~80€).
Voi johtua tietenkin myös siitä että joku ahtoputken liitos vuotaa, sekin on helppo ja edullinen tarkistaa jos omistaa kompressorin. Täällä olenkin tutkiskellut asiaa 11.5.2010 Itsellä vuoti alipaineletku tms. joka onkin kuvattuna tuolla.
Youtubestakin löytyy ainakin audi AEB ahtovuotojen (boost pressure leak test) testaus, josta itse opiskelin.
Olikohan nyt oikea asteikko yleismittarissa käytössä? Varmista vielä, josko sattui olemaan pilkkua ylempänä mittausasteikolla, koska sähköisesti kunnossa olevan n75:n resistanssi pitäisi olla 35 ohmia. Jos taas on mekaanisesti jumissa, ainoa tapa testata edes jotenkin on tehdä tuo patteritesti tai antaa suoraan napoihin 12v.
Asteikosta en tiedä mutta n75 vaihdettu tänää. Auto tuntu heräävän aavistuksen paremmin mutta ahdot jäi 0.5-0.6bar. Forgen split-r piti pikkasen erillaisen äänen myös. Ite oon sitä mieltä et vuoto olis jossain. Ei satu olemaa himassa kunnon vehkeitä joten pitää tutkia ku pääsee tutun tallille. Minkäslaiset alipaineet pitäs olla tyhjäkäynnil ja moottorijarrutuksessa?
Imusarjalta lähtevät alipaineletkut kannattaa vaihtaa suoraan, erityisesti bypassin letku ja tarkistaa bypassilta lähtevä putkihökötys sekä kaikki röörit turbon kompressoripuolen ja imusarjan välillä.
Kokeilepa tasaisesti nostaa kierroksia ja pumppailla rauhallisesti 2-3-4krpm välillä, ainakin omassa (ja esson baarista kerrottiin että muissakin) bypassin alipaineletkun vuodon kuuli siinä 2900 kierroksen kohdalla vinkumisena. Tiivis letku tilalle ja vinkuna loppui. Apurin kanssa saattaa olla mahdollista paikallistaa vuotoa äänten perusteella korva konehuoneessa-menetelmällä, kannattaa ainakin kokeilla, josko selviää ainakin miltä puolelta vuoto kuuluu. Tämä siis ennen sen enempiä purkamisia.
Kokeilepa tasaisesti nostaa kierroksia ja pumppailla rauhallisesti 2-3-4krpm välillä, ainakin omassa (ja esson baarista kerrottiin että muissakin) bypassin alipaineletkun vuodon kuuli siinä 2900 kierroksen kohdalla vinkumisena. Tiivis letku tilalle ja vinkuna loppui. Apurin kanssa saattaa olla mahdollista paikallistaa vuotoa äänten perusteella korva konehuoneessa-menetelmällä, kannattaa ainakin kokeilla, josko selviää ainakin miltä puolelta vuoto kuuluu. Tämä siis ennen sen enempiä purkamisia.
Noniin palataas taas asiaan. Muutama letku vaihdettu ja ei toimi vieläkää kunnol. Vuotoja ei enää löydy. Jännä sinänsä että välillä alipaine menee sinne mihin kuuluuki ja välillä ei. Välillä ahtoi löytyy 0.7bar ja useimmite 0.5. Autolla ajettu kummiski 275 000km joten voisiko ahdin olla vikana vai mistä lähtisin sitä ettimään kerran vuotoja ei löytyny.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa