1.8T voiko asentaa dumpin?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jonimies
-
Viestit: 147
Liittynyt: 11.2.2010 18:04

1.8T voiko asentaa dumpin?

ViestiKirjoittaja Jonimies » 19.1.2011 9:02

kuulin juttua, ettei kone toimis välttämättä sen kans? Kiinnostais ton laitto.

Jus
-
Viestit: 26
Liittynyt: 11.11.2005 15:22

ViestiKirjoittaja Jus » 19.1.2011 10:25

En ota kantaa, kun ei ole kokemusta. Mutta muilla on:
Haku => 1.8T dump* => esim http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=84370 ja http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=35656

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 19.1.2011 11:40

Ei voi laittaa, jos haluaa että kone toimii niinkuin pitääkin.

Jonimies
-
Viestit: 147
Liittynyt: 11.2.2010 18:04

ViestiKirjoittaja Jonimies » 19.1.2011 15:05

Viitsiskö joku selvittää tähän vähäsen että mitä haittoja siitä on, kun en haustakaan löytänyt yhtään topicia missä tuohon kysymykseen olisi vastattu. Onko olemassa sitten muuta pihauksen tekevää vaihtoehtoa?

jaakko86
-
Viestit: 60
Liittynyt: 29.6.2008 17:36

ViestiKirjoittaja jaakko86 » 19.1.2011 15:54

Siitä on sellasta haittaa että se vaikuttaa seokseen joka kerta kun dumppi päästää ilmaa pihalle. Ilmamassamittari on sen ilman jo mitannut meneväksi koneeseen, ja antaa sen mukaan bensaa.



Pihauksia saa ihan riittävästi kartio mallisella vapaa virtaus suodattimella ja nostamalla ahtopainetta, eli uutta softaa kehiin. Mitä korkeemmat ahdot sen paremmin pihahtaa ja sitä nopeemmin hajoo turbo.. mutta kyllä jo 1.2 bar pihahtaa kivasti verrattuna vakioon ja turbokin kestää järkevällä käytöllä hyvin.

Myös by-passin joudut vaihtamaan jos ahtoja nostetaan. Joku Forge esim.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 19.1.2011 15:58

Se dumppi laitaa näissä MAF vehkeissä seokset sekaisin, koska puhaltaa ilman ulos. By-pass taas turbon imupuolelle.


Lue tuolta alhaalta:
http://www.kosunenracing.com/turbo.html

Tuolta saa noita Forgen splitt-R venttiileitä, itsellä ei kokemusta noista.

Jonimies
-
Viestit: 147
Liittynyt: 11.2.2010 18:04

ViestiKirjoittaja Jonimies » 19.1.2011 16:00

All rite. Menettääkö kone tehoa, jos korvaan alkuperäisen ilmanputsarin semmoisella kartiosuodattimella, mitä esimerkiksi motonetistä saa?

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 19.1.2011 16:51

Laitat pellin alle tarpeeks voimaa, ni tulee pihinät melkeimpä väkisinkin kaupan päälle.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 20.1.2011 1:12

Menettääkö kone tehoa, jos korvaan alkuperäisen ilmanputsarin semmoisella kartiosuodattimella, mitä esimerkiksi motonetistä saa?


Erittäin hyvä kysymys, jonka jokaisen kartiotötterön omistajan tulisi kysyä itseltään.
Vastaus on kyllä ja ei. Useasti kartiosta on haittaa, koska imee ilmansa konetilasta mistä vain kullonkin saa. Vakiosuodatinkotelolla ilma pakataan suoraan ajoviimasta, jossa se on loivasti ylipaineista.
"Vapaavirtaus"suodattimet useimmiten virtaavat myös paskaa paremmin, joten jos lähistöllä liikkuu hiekkapölyä, menee se moottoriin asti että heilahtaa. Todisteena tästä esim ilmamassamittarin sisäpinnalla majaileva pölykerros.
N.300hv 1.8T autoa on jarruteltu vakiolla suodatinkotelolla, ilman koteloa, kartiofilsulla ja ilman filsua, kaikki tulokset dynamometrin toistettavuuden puitteissa +-0hv.

Myös ne Forget kannattaa jättää sinne kaupan hyllylle. Originaali bypass on vaan edelleen kaikkein huolettomin. Mikään pakko ei ole vaihtaa vaikka tehoa olisikin vakiosta hieman nostettu.
Jos toiveena on pihinä ja puhina, jostain pitää siis tinkiä. Helpoin vaihtoehto silloin lienee joku kartiosuodatin, ei vaan välttämättä kannata valita sitä kaikkein halvinta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.1.2011 1:43

Ja jos haluat olla kylän pelle niin sun auton pitää päästää sen mukaista puhinaa?

Tarkastele nykyisiä tehokkaita autoja ja jos haluat olla samassa "jengissä" niiden kanssa niin huomannet että -80 luvulla tehokkaat autot päästeli niitä puhinoita. Se ei ole tätä päivää käsittääkseni edes WRC-autoissa, vaikka tehokkaita nekin ovat.

Kattele (kuuntele) youtubessa miltä tehokkaat ahdetut autot kuulostaa.

jaakko86
-
Viestit: 60
Liittynyt: 29.6.2008 17:36

ViestiKirjoittaja jaakko86 » 20.1.2011 16:07

Tero kirjoitti: Originaali bypass on vaan edelleen kaikkein huolettomin. Mikään pakko ei ole vaihtaa vaikka tehoa olisikin vakiosta hieman nostettu.


Saanen olla hieman eri mieltä.
Ehdottomasti paras ja huolettomin bypass on APR R1.

Lievästikkin ohjelmoiduissa saattaa piikata ahdot 1.5 bar,(varsinkin jos turbo on k03s) ja sitä sen vakion kalvo ei kauan kestä

Aivan paskahan joku Forge on. Tai ihan mikä vaan mäntä mallinan bypass, mutta kysyjähän haluaa pihinöitä ja suhinoita ja siihen sellanen on oikeen sopiva.

Edit: APR R1 on siis paras mahdollinen jos ahtoja on nostettu. Vakiohan toimii ihan samalla tavalla kun toi APR R1, mutta sen vakion ongelma on kalvon kesto ainakin mulla hyvä jos ei muilla.
Viimeksi muokannut jaakko86, 20.1.2011 18:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 20.1.2011 16:35

100 tkm. ja 4 vuotta ajettu 1,5 bar paineilla ja ei ole vielä vakio by-pass antautunut.

jaakko86
-
Viestit: 60
Liittynyt: 29.6.2008 17:36

ViestiKirjoittaja jaakko86 » 20.1.2011 16:47

ifa kirjoitti: 100 tkm. ja 4 vuotta ajettu 1,5 bar paineilla ja ei ole vielä vakio by-pass antautunut.


No kiva kuulla että jollain kestää...

Ite hajotin leonin kanssa 3 vakiota 1.4 bar ahdoilla (piikkas 1.5bar) 20tkm aikana. Siihen loppu omalla kohdalla niiden muovi härpäkkeiden kanssa leikkiminen.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 20.1.2011 17:52

tuo harisen myymä blow off/bypass valve toimii ainaki mulla hyvin.ei vikakoodeja ole tullut,eikä muutakaan murhetta.päästää ihan hyvän äänen,eikä auto ole toistaiseksi räjähtänyt,eikä muutakaan maallista vahinkoa tainnu kellekkään tulla...terveisin kylän pelle:)

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 20.1.2011 18:07

Ehdottomasti paras ja huolettomin bypass on APR R1.

Parhaasta en näillä kokemuksilla uskalla sanoa, mutta huoleton tuo kyllä on. 40tkm ollu tollanen ja ahdot käy välillä 1.8barissa eikä vielä oo antautunu...

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 20.1.2011 20:35

Jokaisella on vapaus olla mitä mieltä haluaa.

Kannattaa laittaa se orkkis-bypass oikeinpäin, niin kalvokin kestää paremmin.

jaakko86
-
Viestit: 60
Liittynyt: 29.6.2008 17:36

ViestiKirjoittaja jaakko86 » 20.1.2011 21:17

Niinno, eihän se oikeen väärinpäin toimi. Eikä varmasti kestä. Joten sehän on ihan selvä että oikeenpäin se kyllä kestää paremmin kun väärinpäin. Mutta ei siitäkään paljon iloa ole jos se kumminkin hajoaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.1.2011 21:31

70tkm ja 6vuotta, ahtoja enempi kuin 1,5bar, orkkis kestää. Ei sen parempaa ole vielä keksitty.

Jonimies
-
Viestit: 147
Liittynyt: 11.2.2010 18:04

ViestiKirjoittaja Jonimies » 20.1.2011 21:40

Minkätakia minusta tehdään ensimmäiseksi heti kylän pelle, jos asiasta ensin kyselin/tiedustelin? Noi kommentoijat voivat jäädä omiin oloihinsa. Tietysti jos noi dumpit haittaa konetta / vähentää tehoa, en itse nää niissä siinä tapauksessa juurikaan tarvetta. Toi pieni suhaus kuitenkin kiehtois (ei mikään hirvitorvi). Tuli tossa mieleen, että jos laittaisi pienen kartion tuohon bypassin letkun päähän? Ja tuo vähän kalliimpi vapaavirtaus-suodatin saattaisi olla se fiksumpi vaihtoehto, kun jos saa siitä pienen sihauksen lisäksi myös hieman imuääniä.

jaakko86
-
Viestit: 60
Liittynyt: 29.6.2008 17:36

ViestiKirjoittaja jaakko86 » 20.1.2011 21:45

Älä siihen bypassin letkuun tee mitään. se bypass on aika tärkeä kapistus. Jos ääniä haluut ni homaa ensin se vv-suodatin ja mieluiten kuiva malli. Ja katot sen jälkeen haluutko lisää ääniä.


MikaJ kirjoitti: Ei sen parempaa ole vielä keksitty.


Ei ehkä parempaa toimivuudelta eikä mielestän tarvitsekkaan keksiä, mutta yhtä hyvin toimivia ja vielä kestävempiä kyllä on.

Oletko montaakin erillaista bypassia testannut?

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 21.1.2011 0:45

Minkätakia minusta tehdään ensimmäiseksi heti kylän pelle, jos asiasta ensin kyselin/tiedustelin? Noi kommentoijat voivat jäädä omiin oloihinsa


Jormalainenhan tuossa lähinnä tiedusteli, kysymys oli toki retorinen, mutta mun mielestä ihan aiheellinen näkökulma... Nämä tekstit on edelleen niin helppo tulkita suuntaan jos toiseenkin, muttei tuossa mun mielestä ketään tarvi jättää omiin oloihinsa sillä ajatuksella, et "nyt mulle vittuiltiin, mä en vittu kuuntele" jne.

Mullakin oli "aikanaan" 200SX S14, jonka suhina kuului varmaan kylän päästä päähän (vähintään), mutta kun ikää on tullut lisää niin prioriteetit autojen suhteen kummasti muuttuu... Nyt on lähinnä pääasia, että se kulkee paikasta a paikkaan b, kun se on huolehdittu niin sitten voidaan miettiä jotain extraa, jos rahaa jää yli. Aiemmin ei ollu niinkään väliks, jos vähän kolisi alustassa, kunhan pääs kovaa ja suhisi :)

Tohon Nissaniin tuli laitettua Apex'i:n kuivasuodin mallikohtaisella lämpösuojalla ja imutorvella, tehoja tuli omasta mielestä ainakin 28,5hp lisää, mutta tosi kivasti päästi jo ennen dumpin laittoa kevyttä ja yllättävän asiallista suhinaa ja varsinkin lastutuksen jälkeen noita imuääniä... Kaasua painaessa tuntu siltä et kohta moottori imasee koko lopun auton kuskeineen sisäänsä, oli se rouheeta :D

Välttämättä ei tosta dumpista tule mitään ongelmia, mutta sen verran kallis hankinta on, ettei mun mielestä kannata ottaa riskiä. Tietysti vaparisuodinkin vähän lisää pihinöitä, mutta varmasti paras yhdistelmä suhinan tarpeeseen on lastutus ja vaparisuodin, jos siis ei halua ottaa riskiä dumpin tai yhdistelmäventtiilin kanssa. Tulee vähän vastinetta sille suhinallekin ja oikeaa vastinetta rahalle.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 21.1.2011 4:06

Oletko montaakin erillaista bypassia testannut?


Miksi pitäisi testata? Alkuperäinen on kevyin, kestävä ja varmatoiminen. Hetki kun löytyy edes teoriassa joku parempi niin voin sellaisen ässään laittaakkin.
En sitä kiellä etteikö joku muu olisi alkuperäistä Boschia kestävämpi, mutta eihän siinä ole mitään järkeä, kun orkkis riittävän kestäväksi suunniteltu. Esson baarin kahvipöydässä tietenkin kuulostaa tuuningosa paremmalta puheissa, itselle vain tuo toimivuus merkkaa.

jaakko86
-
Viestit: 60
Liittynyt: 29.6.2008 17:36

ViestiKirjoittaja jaakko86 » 21.1.2011 14:39

MikaJ kirjoitti: Miksi pitäisi testata? Alkuperäinen on kevyin, kestävä ja varmatoiminen. Hetki kun löytyy edes teoriassa joku parempi niin voin sellaisen ässään laittaakkin.
En sitä kiellä etteikö joku muu olisi alkuperäistä Boschia kestävämpi, mutta eihän siinä ole mitään järkeä, kun orkkis riittävän kestäväksi suunniteltu. Esson baarin kahvipöydässä tietenkin kuulostaa tuuningosa paremmalta puheissa, itselle vain tuo toimivuus merkkaa.


En kai ole väittänytkään että pitäisi testata. Se vaan on aika yksipuolien näkökulma sanoa mikä on paras, jos nyt vaikka on vaan yhtä testannut. Kaikkien muiden venttiilien hyvät ja huonot puolet on juurikin sieltä Essolta kuultuja juttuja.

Itseäni ei saa mikään palaamaan siihen muovi härpäkkeen käyttöön. Eka meni kun ohjemaa säädettiin penkissä ja auto jätettiin vakioksi. parin kuukauden päästä uudelleen koittamaan uuden samanlaisen bypassin kanssa ja kesti ohjelman säädön penkissä, mutta hajosi kun kadulla kävin testaamassa. Kolmas ns. kestävämpi TT bypass vai mikä lie olikaan kesti noin 10tkm ja sitten alkoi vähän vuotamaan, mutta ei hajonnut kokonaan.

Tiedän kyllä että joillain kestää. Naapurilla on 98vm A4 jolla on rullattu 300tkm ja hän on itse ajanut sillä vähän vaille 200tkm ja oli ohjelmoitu jo kun hän sen osti, eikä ole bypassia tarvinnut vaihtaa.

Voi olla että ne vanhemmat bypssit on parempia, jos jossain vaiheessa on valmistusmateriaaleja muutettu. Voi olla että ei. Tai sitten mulla oli vaan ihan käsittämättömän huono mäihä. Mutta samapa tuo, APR:än kanssa ei ole ongelmia ollut. Ja toimii ihan yhtä hyvin kun Bosch. Ja jos ongelmia tulee, tai kalvo hajoaa APR:än venttiilissä on takuu.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 21.1.2011 15:38

Etkö vienyt noita hajonneita takuuseen?

jaakko86
-
Viestit: 60
Liittynyt: 29.6.2008 17:36

ViestiKirjoittaja jaakko86 » 21.1.2011 16:44

Vein sen ekan minkä kävin ostamassa. Ja sainkin sitten pienen taistulun jälkeen sen mikä pitäisi olla vahvempi. Jouduin siitä kuitenkin vähän maksamaan.Varaosa kaveri ei oikeen tajunnut että mistä tiedän että se on rikki kun sitä ei päällepäin näe, joten näytin puhaltamalla että kalvo on rikki. Eikä hän tainnut tajuta tai halunnut tajuta bypassin toimintaperiaatetta.

Kaveri oli myös sitä mieltä että auto olisi pitänyt viedä heille huoltoon, eikä vaihdella osia itse.


Toista en enään vienyt.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 21.1.2011 23:10

Kumpi tärkeämpi, se että turbo kuuluu ulos ja kauas vai se että se kestää pitkään?
Jos pitää kuulua, dumppi ja jos pitää kestää niin...

Itsellä ei ongelmia 1,4bar paineilla vakiolla bypassilla.

jaakko86
-
Viestit: 60
Liittynyt: 29.6.2008 17:36

ViestiKirjoittaja jaakko86 » 21.1.2011 23:41

cancermann kirjoitti: Kumpi tärkeämpi, se että turbo kuuluu ulos ja kauas vai se että se kestää pitkään?


Pakko kysyä että: miten dumppi huonontaa turbon kestoa?

mikan
-
Viestit: 213
Liittynyt: 18.8.2004 11:23

ViestiKirjoittaja mikan » 22.1.2011 0:31

Dump valve, by pass, blow off jne ideana on nimenomaan säästää ahdinta ja pitää se pyörimässä myös silloin kun kaasua nostetaan.
Onko kukaan vaihtanut järjestystä: ilmanputsari-ahdin-cooleri-dumppi-ilmamäärämittari-kaasuläppä.

jaakko86
-
Viestit: 60
Liittynyt: 29.6.2008 17:36

ViestiKirjoittaja jaakko86 » 22.1.2011 11:50

Aivan. Tolleenhan saa myös dumpin asennettua ilman ongelmia seoksen kanssa. Mutta tuleekos ongelmia öljyn kanssa? Turbo vuotaa aina sen verran öljyä ahtoputkistoon, että saattaa ilmamassamittari hajota, tai siis kuumalanka sotkeutua. Teoriassa siis... käytännöstä ei kokemuksia.

Itse olen siirtänyt bypassin sieltä turbon edestä kaasuläpän eteen.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 22.1.2011 16:06

Pakko kysyä että: miten dumppi huonontaa turbon kestoa?


Ei mitenkään, ajettavuus vaan kärsii kun tuo Motronic ei välttämättä ole paras tuossa hommassa.

Ajatuskatko kait tuota edellistä kirjoittaessa.
Onhan noita myynnissä sellaisia sähköisiäkin pihisijöitä... Sellainen vaan ja antaa muuten olla bypass paikallaan?

Rama
ffp jäsen
Viestit: 147
Liittynyt: 7.9.2003 22:30

ViestiKirjoittaja Rama » 22.1.2011 17:32

kuullostaa muutenki vakio turssissa kartio filtteri tai dumppi kohtuu nololta ääneltä.

jaakko86
-
Viestit: 60
Liittynyt: 29.6.2008 17:36

ViestiKirjoittaja jaakko86 » 22.1.2011 18:26

Itsehän en myöskään välitä kuunnella omassa autossa mitään tekemällä tehtyjä ääniä. Tärkeintä on tomivuus ja luotettavuus.
Vakio suodatin boksi itelläkin on kiinni koska se toimii paremmin kun kartiosuodatin.

Mutta eipä mua haittaa jos joku muu haluaa turbon ääniä autossaan korostaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.1.2011 20:08

Pakko kysyä että: miten dumppi huonontaa turbon kestoa?
Mitenkähän palamisen käy silloin kun mitattua ilmaa puhalletaan pihalle?

jaakko86
-
Viestit: 60
Liittynyt: 29.6.2008 17:36

ViestiKirjoittaja jaakko86 » 22.1.2011 22:08

H. Jormalainen kirjoitti:
jaakko86 kirjoitti: Pakko kysyä että: miten dumppi huonontaa turbon kestoa?
Mitenkähän palamisen käy silloin kun mitattua ilmaa puhalletaan pihalle?


Jos jaksat ajatuksella lukea koko keskustelu, niin olen aikasemmin ( jo ihan alussa) karkeasti kertonut mitä tapahtuu jos VAG 1.8T koneeseen asentaa dumpin ilman muita muutoksia. Voit sen sieltä lukea, tai käytä sitten googlea jos ei selviä.

Ja jos tarkkoja ollaan ei se dumppi siltikään huononna turbon kestoa, vaikka seos sen takia hetkellisesti sillointällöin vähän onkin pielessä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.1.2011 1:52

En nyt löytänyt vastausta, mutta ajatus palolämpötiloista ja palamisen jatkumisesta ahtimessa olisi se mikä minua askarruttaa.

jaakko86
-
Viestit: 60
Liittynyt: 29.6.2008 17:36

ViestiKirjoittaja jaakko86 » 23.1.2011 10:56

Enkä kyllä usko että tolla dumpin päästämällä ilman määrällä on niin suurta merkitystä että jäis palamtonta, tai että lämpötila merkittävästi nousisi. Varsinkaan kun puhutaan muuten vakiosta autosta. Ja kyllähän se ECU sen lambdan kanssa jutustelee.

Enemmän turboa kuluttaa ahtojen nosto, kun dumpin asennus.

Dumppi on suuniteltu säästämään ahdinta. Ei kuluttamaan.

Eikä tässä keskustelussa kukaan ole dumppia suositellut laittamaan ainakaan VAG 1.8t tekniikkaan. Sen pystyy asentamaan, mutta sitä varten pitää tehdä uusi ohjelma jossa se otetaan huomioon.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 23.1.2011 15:22

Viimeiset 20tkm ilman minkään näköstä dumppia/bypassia 1.8t:ssä ja no problem hyvin vetää ja vastaa nopeasti kaasuun.

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 23.1.2011 16:49

Laiha seos nostaa palolämpötilaa. Dumppi aiheuttaa hetkellisesti liian paksun seoksen, joka palaa viileämmin.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 23.1.2011 18:16

Mites muuten katti, jos sinne sattuu pääsemään palamatonta?

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 24.1.2011 12:58

Eiks nk. kartiofilsalla saa tarpeeksi pihinää? Itseä ainakin lähinnä ärsyttää omassakin tuo pihinä ja puhina, mut minkäs teet ku orkkisfilsa ei enää mahdu.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 24.1.2011 14:52

vakioturbo + lastu + kartiofilsu + forge bypass niin saa about kyllä pää ulkona ajaa, että kuulee sen pihinän ainakin näin omassa 1.8t:ssä. Eli en nyt kauhean kovaksi sanois noita ääniä Esim. kun nyt vertaa, vaikka tuohon silviaan.

Onhan noita dumppeja noihin 1.8t laitettu paljon ja jollain ollut ongelmia kuin taas toisilla ei. Jos nyt väkisin haluaa laittaa niin suosittelen sellasta mikä osittain kierrättää.

Jonimies
-
Viestit: 147
Liittynyt: 11.2.2010 18:04

ViestiKirjoittaja Jonimies » 28.1.2011 16:59

Mistä noita Forgen osittain kierrättäviä saa?

jaakko86
-
Viestit: 60
Liittynyt: 29.6.2008 17:36

ViestiKirjoittaja jaakko86 » 28.1.2011 20:26

esim. doc-power noita myy, ja maksaa 195€. Ja suoraan sanottuna ei ole läheskään hintansa arvoinen laite. Kannatta mielummin ostaa niillä rahoilla vaikka bensaa...

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 28.1.2011 21:50

Sinänsä jännä juttu; Mulla vakioputsari ja "710" bypass. Suhauksia tulee kyllä aika kovalla äänellä.
Bypass on ehjä.
Joskus oikeasti häiritsee jos/kun sattuu vaihtamaan vaihdetta juuri kun ahtoa on 1,2bar ja suhahtaa pirun kovaa.
Ei muuten, mutta itse en pahemmin välitä äänistä...

jaakko86
-
Viestit: 60
Liittynyt: 29.6.2008 17:36

ViestiKirjoittaja jaakko86 » 28.1.2011 22:12

Se on niin ihmisestä kiinni... vanhemmiten ei suhinat kiinnosta. Teho,toimivuus ja ajettavuus on paljon mielenkiintosempia asioita. Aina kun haetaan maksimi suhinoita (vakio turbolla) joutuu jostain (yleensä toimivuudesta) tinkimään.

Ja ilmansuodattimesta, kannattaa muistaa mikä sen ilmansuodattimen tarkoitus on. Se kartiosuodatin ei varmasti puhdista ilmaa niin tehokkaasti kun vakio suodatin. On tullut se ihan käytännössä testattua. Vakio boksiin öljyttävä ja pestävä v v suodatin on paras ilmanpuhdistuksen ja virtauksen kannalta. Vakio paperi malli puhdistaa varmasti ilmaa paremmin, muutta virtauksessa ei ole kehumista.

Ja Jonimiehelläkin sellanen suht. uusi auto, niin ei kannata noita turhia osien vaihtoa edes miettiä. Pelkkä ohjelmointi, niin saa rahalle vastinetta. Jos jotain vaihtaa, niin kannattaa vaihtaa johonkin oikeasti orginaali osaa parempaan. Ja noi suodattimet ja bypassit mitä olet miettinyt ei ole sellasia. Mutta jokainen tekee loppupeleissä kuten parhaaksi näkee.

Jonimies
-
Viestit: 147
Liittynyt: 11.2.2010 18:04

ViestiKirjoittaja Jonimies » 29.1.2011 12:15

Ymmärrän. Kuuluuko tuo turbon vihellys paremmin sisään ohjelmoidulla autolla? Vakio ahdoilla ei auto ainakaan vihellä yhtään sisälle. Ainoastaan jos tunnelissa kiihyttää ikkunat auki, n. 2000-2500rpm on vihellys havaittavissa.

jaakko86
-
Viestit: 60
Liittynyt: 29.6.2008 17:36

ViestiKirjoittaja jaakko86 » 29.1.2011 15:15

Ahtopaine tuplaantuu, joten kyllähän ne äänetkin varmasti paremmin kuuluu.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 1.2.2011 17:08

hariselta saa ton osittain kierrättävän vähän halvemmalla kuin doc-powerilta.itellä toimii ainaki ihan hyvin,eikä auto vieläkään ole räjähtänyt...kai se kohta...

Jonimies
-
Viestit: 147
Liittynyt: 11.2.2010 18:04

ViestiKirjoittaja Jonimies » 20.2.2011 3:14

Tuli nyt sitten ostettua Doc-powerilta tuo forgen split-r. kierrättää ilmeisesti 2/3 ilmasta ja laskee 1/3 harakoille. Yritin jo asentaa, mutta eihän se istu vakion tilalle. Alkuperäinen bypass on valurautaisella kaulalla varustettu, joka tulee pulttikiinnityksellä moottorin lohkoon kiinni. Kaksi muuta letkua kyllä istuu, täytyy nyt yrittää sorvata itse tuohon forgeen passaava kaula.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.2.2011 10:29

Oot nyt mitä todennäköisemmin vaihtamassa Kombivalven tilalle Bypassia, ei hyvä....

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 20.2.2011 13:40

ja se split-r asennetan sitten "väärin päin" vakioon nähden.sen ulospuhalluksen määrän saa säädettyä sitä yläosaa kääntämällä...

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 20.2.2011 15:33


albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 20.2.2011 17:31

Tekis mieli laittaa huutonauruhymiö, mut en laita.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.2.2011 19:40

toisaalta suhinoitahan tässä haetaan, joten ei muuta kuin se split-r sen kombivalven tilalle. Kylmällä moottorilla suhisee niin pirusti, haluttu lopputulos siten on saavutettu.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 22.2.2011 3:43

like this -> http://www.urotuning.com/shop/images/06B131101K.jpg

Ootko sä ton 710N-venttiilinkin saanut tonne egr-venan tilalle sorvattua jotenkin kiinni? :D

On se kyllä jännä, jos ei tuon venttiilin tilalla tahdo kalvo-bypassit kestää... ;)

Etsipä vaikka sieltä ahtimen ja maffin välimaastosta TÄMÄN näköinen venttiili ja koita sen tilalle uusiksi... ;D

Jonimies
-
Viestit: 147
Liittynyt: 11.2.2010 18:04

ViestiKirjoittaja Jonimies » 23.2.2011 1:21

no sinnehän sen ensin asensin :D sorvasin tehtaalla sinne sovitepalat yms ja kyllä vitutti, kun tajusin että väärä paikka. Huoltomies väitti tuon alemman venttiilin olevan se bypassi, mutta kysyin asiaa ystävältäni joka vinkkasi juuri sitä toista. Nyt on sitten oikeassa paikassa ja oikein päin (päinvastoin kuin orig). Toimii kyllä, muttei juurikaan suhahtele. Venttiilin vaihdoin pääasiassa siksi, kun alkuperäinen hajosi. Ajattelin vain noita suhinoita kaupan päälle.

Jonimies
-
Viestit: 147
Liittynyt: 11.2.2010 18:04

ViestiKirjoittaja Jonimies » 23.2.2011 1:24

Siis hetkinen, säädetäänkö tuon splitterin ulosheitettävän ilman määrä sitä kantta kääntämällä? Paljonko sen pitäis säätyä, sillä itsellä se pyöri vain asteen tai pari, toki en tiennyt mihin se vaikutti?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 23.2.2011 4:30

Eipä se sieltä etukulmasta varmasti kabiiniin sisälle suhisekaan...

Hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa mun mielestä koko suhinat. Toki itsekin joskus noita suhinoita väsäilleenä, mutta sittemmin viisastuneena. ;)

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 23.2.2011 21:25

kantta kun kääntää auki,eli vastapäivään,niin ulospuhallettava määrä kasvaa.helppo todeta toiminta kun venttiili on kädessä,ja kääntää kannesta kiinnipäin ja katsoo sen männän liikerataa.

Miksu1983
-
Viestit: 36
Liittynyt: 10.4.2005 22:18

ViestiKirjoittaja Miksu1983 » 16.3.2013 9:40

Itelle tuli vissiin maanantai malli tuosta venttiilistä. Venttiili on ja pysyy tyhjäkäynnillä koko ajan auki, vaikka sitä miten säätää. Lähetin reklamaatiosähköpostin Forgelle ja lupasivat lähettää uuden jousen :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 35 vierailijaa