Golf IV käsijarrun elvyyttäminen...

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

Golf IV käsijarrun elvyyttäminen...

ViestiKirjoittaja aakasi » 18.1.2011 9:30

Tuli hommattua tuollainen IV Golf 1.4 -99. Auton myyjä kertoi ettei ole käyttänyt käsijarrua kun se tuppaa juutumaan, no auto pitäisi katsastaa ja siksi tuo olis hyvä korjata.

Millainen urakka on edessä? Hakua käytin ja jonkin verran sain selvyytty asiaan, kyseessä lienee "tyyppivika" joka on kovin yleinen. Ajattelin että vaijerit vaihtaisin ja yrittäisi voidella ja herkistellä vivuston, riittääkö se yleensä vai voiko joutua isompaa rempaa tekee?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 18.1.2011 9:48


aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja aakasi » 18.1.2011 10:23

Okei, eli siis aluvanteet hankintaan! Pitänee vissiin jotain muutakin tehdä =)

Kiitos!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.1.2011 10:51

Jos se ei oo vaijerista kiinni niin satuloiden purku, puhdistus ja kasaus uusilla tiivisteillä.

Kannattanee tehdä molemmille puolille niin menee kertavaivalla.

aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja aakasi » 18.1.2011 11:22

Hyvä tietää...

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 18.1.2011 11:50

Moro. En tiedä kuinka yhteneväiset nämä on vanhempien satuloiden kanssa. Abs systeemit nyt on tietty, mutta remontin tehneet ovat sanoneet että ei tule yhtä hyvää kuin esim. tehdaskunnostetuista. Nelosen satulat tehdaskunnostettuna voi olla tietty paljon arvokkaamat, mut esim gti kakkisen takasatulat noin 120 euroa kpl kun vie vanhat vaihdossa. Vaihtosatulat taitavat olla lucaksen tai girlingin. Eli ihan laatukamaa pitäis olla. Siis jos ei halua ruveta remonttiin.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 18.1.2011 11:56

^ No joo, tosin samalla periaatteella saa uuden auton kun vie vanhan vaihdossa? Epäilisin ongelman häviävän satulat putsaamalla, jolloin pikku puuhastelusta saa kyllä hyvän katteen, tosin likaa myös kädet.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.1.2011 12:03

En ole tehdaskunnostettuihin päässyt vertaamaan, mutta en mitään vikaakaan noihin kunnostamiini ole saanut jäämään. Lucasin ja/tai Girlingin korjaussarjoilla olen kunnostanut. Kumpia Motonetistä on sattunut saamaan.

Hankalimpia ovat olleet juuttuneet ilmausruuvit, mutta kuumentamalla ja jäähdyttämällä nekin ovat vielä toistaiseksi lähteneet.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 18.1.2011 12:10

Totta puhut Ike. Kyllähän tuolla jonkinlaisille palkoille pääsee kun remppaa itse. Toki jos kunnolla tekee niin puhallus + maali+ tiivisteet maksaa nekin jo yllättävän paljon. Tarkoitin lähinnä et jos ei ole kunnon paikkaa ja sitten sitä taitoa, mitä allekirjoittaneella ei ole hirveästi niin siksi esim. omat otin tehdaskunnoitettuina. Ainakaan tuo vanhempien satuloiden purku ja kasaus ei nyt ihan mikään vihellellen homma ole. Saattais jäädä itseltä tekemättä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.1.2011 12:24

Purku on nopea, kasaus ei :) En oo koskaan vaivautunut noita putsaamaan muuten kuin liikkuvien osien kohdilta.

Noh, omani ehkä ihan vähän hiekkapuhalsin, pohjamaalasin ja laitoin vaalean metallishampanjan värin pintaan :D

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 29.5.2012 20:11

Meneekö IV Golffissa homma näillä ohjeilla: http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=132

Mikä käsijarru systeemin kasaamisessa on pahin vastustaja?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.5.2012 20:44

Suunnilleen joo, mutta se pieni akselinpätkä puuttuu nelosen jarruista kun käsijarru on vähän toisenlainen.

Ikävintä on laittaa toi kuvassa oleva Seger-sokka paikalleen. Se on paikallaan ollessaan koko ajan jännityksessä poispäin.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 29.5.2012 21:08

Mites kannattaako kumeihin laittaa niihin tarkoitettua jarrukumirasvaa vai laittaako pelkästään jarrunesteellä voideltuna satulat kasaan?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.5.2012 21:23

Mä oon laittanu mukana tulevaa tahnaa vaan käsijarrun akselin tiivisteeseen. Muuten jarrunesteellä kastellu osat. Tai siis eipä sen nesteen kanssa tekemisiin lisäksi pääsekään kun se männän tiiviste.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 31.5.2012 16:23

Parempiin pihteihin kun ajattelin investoida, niin onko se seger-rengas levitettävä vai puristettava?
Ostin jarrukumirasvaa http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=60-2213 ja uudet käsijarruvaijerit, jos vaikka viikonloppuna innostuisi askarteleen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.5.2012 18:55

Puristettava. Sokka on kyllä niin kuopassa että pitää olla pitkäkärkiset pihdit.

Ethän ostanut motonetin halpisvaijereita? Kolme kertaa itse ostin kunnes tajusin että kahden vuoden kestolla kannattaa niiden sijaan hakea 20 € kalliimmat alkuperäiset.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 1.6.2012 10:22

Piti ostaa vaijerit Hämeenlinnan Laakkoselta, muttei varaosamyyjä löytänyt niitä varastosta, joten Motonetin vaijerit tuli ostettua.
Täytyy käydä vielä vaikka uudestaan kyselemässä Laakkosella löytyisikö niitä vaijereita.
Alkuperäiset on vajaa 20€ kpl joten kalliita ne ei ole.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.6.2012 15:38

Tilaamalla saa nopeimmillaan noin puolessatoista arkipäivässä jos tavaraa on ruotsin varastossa.

Olikohan se niin että jos ennen klo 11 tai 13 tilaa niin ehtii seuraavan päivän kuormaan joka on jossain neljän paikkeilla siellä. Ite joskus Artolta sitä kyselin :)

Hämeenlinnassakos sä laittelet?

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 5.6.2012 16:30

Takasatulat purettu ja putsattu. Olivatkin varsin hyvässä kunnossa, vuosileimat 07, huoltokirjassa mainintaa takajarru ja käsijarruremontista 09 vuodelta. Vaikka satulat ovat vain 4v käytössä olleet, oli niissäkin jo männissä ja käsijarrunvipuakselissa syöpymää, ne lähti vielä hiomalla.

Sisuskalujen kasaan puristamiseen oli venttiilijousipuristin ja pitkä 13mm hylsy hyvä yhdistelmä. Ensin painaa puristimen lukkoon ja sen jälkeen säätöruuvilla ruuvaa jousta kasaan. Hylsy siihen männänkierreakselin ympärille.

Tarvikevaijerit on todella tarvike laatua. Satulan päässä oleva vaijeripää pysyy juuri ja juuri vivun välissä. Tarvikevaijerinpää on puolet pienempi halkisijaltaan kuin alkuperäinen. Täytyy seuraavaksi laittaa paremmat kun noista aika jättää.


Mistähän mahtaa johtua sellainen että paikallaan ollessa jarrupoljin on pehmeä ja painuu syvälle, mutta ajossa taas poljin on kova eikä painu syvälle. Paikalla ollessa painumiseen ei vaikuta onko auto käynnissä vai ei.
Jarrut toimii hyvin ja tehoa on nyt myös paremmin takana.
En ole varma oliko tuo ominaisuus tai vika jo ennen remonttia.
Ilmaa jossain vai pääsylinteri kypsymässä?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa