vw golf 3 1.8 -94 nykii, ei ota kaasua, haisee
Valvoja: ffp jäsenet
-
- uusi tulokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: 14.1.2011 9:24
vw golf 3 1.8 -94 nykii, ei ota kaasua, haisee
eli 3 koppasen 1.8 golffin ku laittaa käyntiin ei ongelmaa, tyhjäkäynti on hyvä paitsi takaluukusta kuuluu ihme napse, ihan kuin olis pyyhkijä päällä mutta mitään muuta ei tapahdu kuin napsahtaessa valot himmenee jonku verran, mitähän ihmettä mahtaa olla ??. mutta kun lähtee ajamaan niin kaasua pitää antaa aika reilusti tai muuten auto hyytyy, sitten kohta se nykäsee kauheella vauhilla taas eteenpäin kun painaa vähän kovempaa. se ei ota kunnolla kaasua, jos poljinta painaa ihan kevyesti (tai kun ajaa pintakaasulla) se hyytyy, aivan kuin ei painaisi kaasua ollenkaan, sitten se taas nykäsee kun painaa enemmän. ihan kuin olisi joku jousi löysällä ettei se ota pintakaasua ollenkaan... tällasella kelillä melko kehno ku ei meinaa liikkeelle päästä ku pitää ruovittaa ettei auto sammu... välillä autoon tulee myös kauhee haju (toki varmaan välillä johtuu siitä kun joutuu kytkimen kanssa pelleileen että pääsee liikkeelle) mutta välillä haju on hirveä ja se tulee sillon kun ajaa vähintään 1 tunnin. voi auttakee että tämän talven sillä vielä kulkemaan pääsen. ukko sano jotta kaasuvaijeri olis kunnossa.... tokkohan on...???
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Millainen se haju on? Polttoaineen, öljyn vai jonkun muun haju? Kun haju ilmenee niin pysäytäpä auto ja mene kurkkimaan mikä käryää. Mootoritilasta se jostin tulee kun tulee lämppärin kautta sisään.
Olisikohan ensimmäisenä toimena tuon edellisen jälkeen tarkastettava sytytys. Jos polttoainetta menee moottoriin ja sytytys pätkii pahoin, voi auto joissain tapauksissa tehdä tuota.
Sytkän tarkastus aloitetaan tulpista. Ovatko tulpat märät, karstaiset, nokiset, valkoiset vai jotakin muuta? Siis tulppien elektrodit ja hiili.
Sytytyskipinä voidaan tarkastaa yksitellen tulppa ja sylinterikohtaisesti. Helpoiten tämä hoituu Stroboskoopilla. Strobo kiinni vuorotellen jokaiseen sytytystulppaan ja katsomaan miten valo välähtelee. Jos valo välähtelee epäsäännöllisesti niin sytytyksessä on katkoja. Vasta tämän jälkeen aletaan tutkia tulpanjohtoja, virranjakajan ja puolan välistä johtoa.
Virranjakaja voi olla likainen, rikkoutunut tai muuten loppuunkulunut. Tässä tapauksessa siis virranjakajan kansi tai pyörijä. Sytytysvirta tulee puolalsta jakajaan, joka näissä on jäänne menneestä. Jakajassa ei ole muuta enää kuin se ominaisuus, että se ohjaa sytytysvirran kulloinkin työtahdissa olevaan sylinteriin. Virranjakajan hiili, elektrodit tai pyörijä voivat olla vioittuneet.
Kampiakselin asentotunnistimen vika voi myös aiheuttaa pahaa pätkimistä. Moottorinohjain ei saa kunnolla tietoa moottorin pyörimisestä. Ohjainyksikkö ei säädä tällöin järjestelmää oikein. Nopeus- ja kierroslukutunnistimet voivat viallisena sekoittaa moottorin toimintaa pahoin.
Polttoaineen syötössä voi olla ongelmia. Jos takaa kuuluu epämääräistä ääntä, se voi johtua viallisesta polttoainepumpusta tai pumpun releestä. Rele on nro. 18 sulakerasiassa.
Puola voi olla viallinen. Sen toimintakunto voidaan kotikonstein testata, mutta siitä ei vielä saa absoluuttista totuutta sen toiminnasta. Mutta ainakin toimimattomuus voidaan todentaa.
On myös lukuisia muita tunnistimia, jotka vaikuttavat moottorinohjaimeen. Niitä sitten vasta vähän myöhemmin aletaan tutkia.
Tässäpä pientä sepustusta vinkiksi.
Vieläpä se, että sytytyskipinä voidaan tarkastaa niin, että otetaan tulppa irti, annetaan sytytyjohdin olla kiinni ja laitetaan tulppa varmasti kiinni moottorilohkoon tai muuhun hyvään maadotuspisteeseen esim. lukkopihdeillä. Käynnistetään moottori ja katsotaan kipinä. Jos tulppa ei ole kunnolla maadoitettu tämä voi aiheuttaa puolan rikkoutumisen. Puolat eivät kestä, jos virta ei kulje kunnolla niistä eteenpäin.
Olisikohan ensimmäisenä toimena tuon edellisen jälkeen tarkastettava sytytys. Jos polttoainetta menee moottoriin ja sytytys pätkii pahoin, voi auto joissain tapauksissa tehdä tuota.
Sytkän tarkastus aloitetaan tulpista. Ovatko tulpat märät, karstaiset, nokiset, valkoiset vai jotakin muuta? Siis tulppien elektrodit ja hiili.
Sytytyskipinä voidaan tarkastaa yksitellen tulppa ja sylinterikohtaisesti. Helpoiten tämä hoituu Stroboskoopilla. Strobo kiinni vuorotellen jokaiseen sytytystulppaan ja katsomaan miten valo välähtelee. Jos valo välähtelee epäsäännöllisesti niin sytytyksessä on katkoja. Vasta tämän jälkeen aletaan tutkia tulpanjohtoja, virranjakajan ja puolan välistä johtoa.
Virranjakaja voi olla likainen, rikkoutunut tai muuten loppuunkulunut. Tässä tapauksessa siis virranjakajan kansi tai pyörijä. Sytytysvirta tulee puolalsta jakajaan, joka näissä on jäänne menneestä. Jakajassa ei ole muuta enää kuin se ominaisuus, että se ohjaa sytytysvirran kulloinkin työtahdissa olevaan sylinteriin. Virranjakajan hiili, elektrodit tai pyörijä voivat olla vioittuneet.
Kampiakselin asentotunnistimen vika voi myös aiheuttaa pahaa pätkimistä. Moottorinohjain ei saa kunnolla tietoa moottorin pyörimisestä. Ohjainyksikkö ei säädä tällöin järjestelmää oikein. Nopeus- ja kierroslukutunnistimet voivat viallisena sekoittaa moottorin toimintaa pahoin.
Polttoaineen syötössä voi olla ongelmia. Jos takaa kuuluu epämääräistä ääntä, se voi johtua viallisesta polttoainepumpusta tai pumpun releestä. Rele on nro. 18 sulakerasiassa.
Puola voi olla viallinen. Sen toimintakunto voidaan kotikonstein testata, mutta siitä ei vielä saa absoluuttista totuutta sen toiminnasta. Mutta ainakin toimimattomuus voidaan todentaa.
On myös lukuisia muita tunnistimia, jotka vaikuttavat moottorinohjaimeen. Niitä sitten vasta vähän myöhemmin aletaan tutkia.
Tässäpä pientä sepustusta vinkiksi.
Vieläpä se, että sytytyskipinä voidaan tarkastaa niin, että otetaan tulppa irti, annetaan sytytyjohdin olla kiinni ja laitetaan tulppa varmasti kiinni moottorilohkoon tai muuhun hyvään maadotuspisteeseen esim. lukkopihdeillä. Käynnistetään moottori ja katsotaan kipinä. Jos tulppa ei ole kunnolla maadoitettu tämä voi aiheuttaa puolan rikkoutumisen. Puolat eivät kestä, jos virta ei kulje kunnolla niistä eteenpäin.
-
- uusi tulokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: 14.1.2011 9:24
kiitti vinkistä, nykiminen helpottu ku vaihoin tulpat ja johdot. vaihdoin vielä varulta pumpun releenkin. (viime kesänä muuten poltti sen muutaman kerran yhtäkkiä kesken ajon ja auto hinattiin pois kun ei hoksannu heti mikä oli vikana. nyt tuli tässä sekin mieleen, koskaan siihen syytä ei löydetty miksi se poltti releen, muutaman vaihdoin viikon aikana ja sitten taas toimi niinku ei mitään.) nykiminen ei ole vielä kokonaan hävinny mutta vähentyi huomattavasti, toki vieläkään ei meinaa risteyksistä päästä kun ei pintakaasua ota, joko kaasu pohjaan tai auto sammuu... haju ei mihinkään ole kadonnut enkä ota selvää mistä tulee. haju muistuttaa niinkuin palanutta hiusta ja muovia, ja jostain konepellin alta se tulee, se ei savuta ja koko konehuone haisee yhtä voimakkaasti, niin ei pysty paikantamaan hajun lähdettä... voisipa olla että menen kaverin luo käymään joka laittaa auton sähköjä, vois kuvitella että niissä mahollisesti vika. kiitos sulle vinkeistä! =)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa