Golf 3 1.8 ABS bensan kulutus
Valvoja: ffp jäsenet
Golf 3 1.8 ABS bensan kulutus
Elikkä 3 koppanen ykspisteruisku vie ihan liikaa bensaa mielestäni vaikka kuinka kiltisti ajelee. 11-13L/100km seka ajolla.
Myös alaväännöt hukassa, 3000rpm jälkeen rupee huomaamaan että vetoa löytyy.
Mistä lähtisin etsimään vikaa?
lambda - vaihdettu
sytytystulpat - vaihdettu
virranjakajan kansi ja pyörijä - vaihdettu
Noiden jälkeen huomasi pientä parannusta että lähtee mukavammin mutta ei vieläkään tunnu normaalilta.
Myös alaväännöt hukassa, 3000rpm jälkeen rupee huomaamaan että vetoa löytyy.
Mistä lähtisin etsimään vikaa?
lambda - vaihdettu
sytytystulpat - vaihdettu
virranjakajan kansi ja pyörijä - vaihdettu
Noiden jälkeen huomasi pientä parannusta että lähtee mukavammin mutta ei vieläkään tunnu normaalilta.
Jako pielessä? Apuakselin jako jolloin sytkä aivan metässä?
Onko lambda alkuperäinen vai biltema-laatua? Jos lambda-arvo on virheellinen ecu menee ilmeisesti johonkin vikatilaan ja seos varmuudeksi todella rikkaalle, monomotronicissa/jetissä kun ei ole ilmamäärämittaria. -93 Ventoni teki samoin kun lambda pimeni.
Onko lambda alkuperäinen vai biltema-laatua? Jos lambda-arvo on virheellinen ecu menee ilmeisesti johonkin vikatilaan ja seos varmuudeksi todella rikkaalle, monomotronicissa/jetissä kun ei ole ilmamäärämittaria. -93 Ventoni teki samoin kun lambda pimeni.
Jakopään uusi hihna ja kiristin on jo mutta pitäis viel vaan vaihtaa ne.
Lambda on motonetistä (toimiva).
No tuossa sainkin jo neuvoa ja löysinki tekstiä vedenlämpöanturista mikä todennäkösesti on vikana. Ilmoittelen myöhemmin kun saan anturin vaihdettua että auttoiko.
Ei se nyt ihan normaalia ole ku ei alle 10L/100km pääse millään. ja kumminki ottaen huomioon että auto on yöt lämpimässätallissa ja päivällä duuniissa hallissa tai vähintää piuhanpäässä.
Lambda on motonetistä (toimiva).
No tuossa sainkin jo neuvoa ja löysinki tekstiä vedenlämpöanturista mikä todennäkösesti on vikana. Ilmoittelen myöhemmin kun saan anturin vaihdettua että auttoiko.
Ei se nyt ihan normaalia ole ku ei alle 10L/100km pääse millään. ja kumminki ottaen huomioon että auto on yöt lämpimässätallissa ja päivällä duuniissa hallissa tai vähintää piuhanpäässä.
Ehjä ABS/ADZ koneinen Vento vie kesäkelillä 7-8L satasella ajotyylistä riippuen, talvella ehkä vajaan litran enemmän, kokemusta 30 000km -93 ja -97, ABS ja ADZ koneet. Jos kyseisellä vehkeellä menee kymppi niin joko autossa tai kuskin korvien välissä on vikaa.
ADZ koneinen vei Vantaa-Alastaro-Vantaa välillä 8.9L/100km autotraileri ja vajaat 800kg kilpuri perässä, kesäkelillä tietysti. Matkanopeus n.90 jonka jaksoi hyvin vetää viitosella, aika tasaistahan tuo väli on.
ADZ koneinen vei Vantaa-Alastaro-Vantaa välillä 8.9L/100km autotraileri ja vajaat 800kg kilpuri perässä, kesäkelillä tietysti. Matkanopeus n.90 jonka jaksoi hyvin vetää viitosella, aika tasaistahan tuo väli on.
Itselläni on myös ABS-koneinen Golf ja täysin samat kulutukset. Vedenlämpöanturin ostin jo, mut en oo vielä vaihtanut. Auto pyörii myös kylmäkäynnistyksessä ihan helvetin rikkaalla, tuntuu kuin bensaa tulis putkesta pihalle.
Onko lambda mukana kylmäkäynnistyksessä? Eihän se lämmittämätön ainakaan kylmänä juuri oikeita arvoa edes näytä?
Onko lambda mukana kylmäkäynnistyksessä? Eihän se lämmittämätön ainakaan kylmänä juuri oikeita arvoa edes näytä?
Ainakin monojetillä olevissa kakkosjetoissa/golfeissa huohottimesta tuleva kostea paska jäädytti sopivissa olosuhteissa paineensäätimen jolloin seos meni kylmäkäynnistyksessä todella rikkaalle, röpötti ja sammuili pahimmillaan. Oliskohan kolmosissa tuota samaa ongelmaa vaikka huohottimen paikkaa ruiskun kannessa onkin muutettu? Ota ruiskun kansi auki (3xM6 ruuvia muovisten suojakuppien alla) ja putsaa ruiskun kansi kauttaaltaan esim jarrukliinerillä. Toimiihan imuilman esilämmitys ja sen termostaatti/alipainekalvo?
Noita lämpöantureita en hankkisi kuin marmorilta. En tiedä missä lämpötilassa kylmäkäyntirikastus kytkeytyy pois mutta jos termari vielä sopivasti aukeaa liian aikaisin ja anturi fuulaa niin ongelma on valmis ja rikastus päällä jatkuvasti tai liian kauan.
ABS:ssä on lämmittämätön lambda, silloin kone ilmeisesti toimii säätämättömän kartan mukaan kylmäkäynnistyksessä kunnes lämpenee.
Noita lämpöantureita en hankkisi kuin marmorilta. En tiedä missä lämpötilassa kylmäkäyntirikastus kytkeytyy pois mutta jos termari vielä sopivasti aukeaa liian aikaisin ja anturi fuulaa niin ongelma on valmis ja rikastus päällä jatkuvasti tai liian kauan.
ABS:ssä on lämmittämätön lambda, silloin kone ilmeisesti toimii säätämättömän kartan mukaan kylmäkäynnistyksessä kunnes lämpenee.
-
- -
- Viestit: 12
- Liittynyt: 4.6.2009 13:00
Ainakin oma ADZ voi hörpätä kaupungissa 10 l/100 km mutta ei omasta mielestä mitenkään ihmeellistä. Joskus olen luullut että syö paljon mutta sitten kuitenkin kun mitannut maantiekulutuksen niin 7-8 l/100 km. Ilmoittaahan ohjekirjakin muistaakseni yli 10 l/100 km kulutuksen kaupunkiajolle.
Omasta myllystä tuntui myös kadonneen alavääntö kun liikkeellelähtöihinkin sai ruveta käyttämään kaasua ettei sammu. Tänään tuli vaihdettua kumilaippa ruiskun ja imusarjan väliin ja jäähdytysveden lämpötila-anturi. Vanhasta laipasta näki suoraan läpi eli oli ihan entinen. Tuntui että vetoja alkoi löytymään taas eikä sammahte enäänt. Lämpötila-anturin vaihdoin koska ei meinannut enään käynnistyä kunnolla kun käytti lohkolämppäriä. Piti aina startata pari kertaa. Suoraan kylmiltä lähti kyllä silti hienosti. En vielä tiedä oliko anturilla suurta vaikutusta kun ei ole kerinnyt lämmityksen jälkeistä starttia vielä testaamaan.
Omasta myllystä tuntui myös kadonneen alavääntö kun liikkeellelähtöihinkin sai ruveta käyttämään kaasua ettei sammu. Tänään tuli vaihdettua kumilaippa ruiskun ja imusarjan väliin ja jäähdytysveden lämpötila-anturi. Vanhasta laipasta näki suoraan läpi eli oli ihan entinen. Tuntui että vetoja alkoi löytymään taas eikä sammahte enäänt. Lämpötila-anturin vaihdoin koska ei meinannut enään käynnistyä kunnolla kun käytti lohkolämppäriä. Piti aina startata pari kertaa. Suoraan kylmiltä lähti kyllä silti hienosti. En vielä tiedä oliko anturilla suurta vaikutusta kun ei ole kerinnyt lämmityksen jälkeistä starttia vielä testaamaan.
Meillä -96 & -97 55kw AAM, -93 66kw ADZ vai mikä hitto se nyt oli.
Kaikissa kulutus koko ajan yli 9L mikä pikkuisen pistää hymyilyttämään tojotakuskia kun isolle 1.8 koneiselle farkulle tietokone näyttää seka-ajolle kulutukseksi 9.2L näillä pakkasilla ja melkein aina kylmäkäynnistys.
Esim tuota -96 ventoa on tuossa vuosien aikana tutkittu ja kaikki on ok, bensaa vaan menee mutta vain viikolla työmatkat tuolla ajetaan, muuten seisoo pihassa, täytyis vaihtaa toiseenkin farkkuun ja pieniruokaisempaan.
Töissä lueskelin Tuulilasia 1/2010 jossa oli 10 pikkuautoa testissä ja mukana oli 3 VAGia eli seat,skoda ja volsu, kaikissa näissä kaupunkiajossa kulutus oli yli 8L kun taas muissa merkeissä kuten opel,honda ja toyota, kulutukset oli alle tuon.
Kaikissa kulutus koko ajan yli 9L mikä pikkuisen pistää hymyilyttämään tojotakuskia kun isolle 1.8 koneiselle farkulle tietokone näyttää seka-ajolle kulutukseksi 9.2L näillä pakkasilla ja melkein aina kylmäkäynnistys.
Esim tuota -96 ventoa on tuossa vuosien aikana tutkittu ja kaikki on ok, bensaa vaan menee mutta vain viikolla työmatkat tuolla ajetaan, muuten seisoo pihassa, täytyis vaihtaa toiseenkin farkkuun ja pieniruokaisempaan.
Töissä lueskelin Tuulilasia 1/2010 jossa oli 10 pikkuautoa testissä ja mukana oli 3 VAGia eli seat,skoda ja volsu, kaikissa näissä kaupunkiajossa kulutus oli yli 8L kun taas muissa merkeissä kuten opel,honda ja toyota, kulutukset oli alle tuon.
Yksi aika oleellinen asia tuossa kulutuksen pienentämisessä on ajotyyli. Ihmettelin kans kun appiukko sai normaalisti 1,4 Polon -97 menemään alle 5l kulutuksella 100km.
Rullailemalla ja ennakoimalla sekä sillä että ei koskaan nosta kierroksia yli 3000rpm on merkittävä vaikutus. Se miten tuollainen ajotyyli karstoittaa moottoria on ihan eri asia.
Oma -92 1.8 66kw Vento omalla ajotyylillä talvirenkailla vei moottoritieajossa 7,5l/100km.
Koskaan sitä ei saanut viemään yli 8,5l/100km vaikka miten ajoi...mittarissa oli 360tkm kun sen pois myin.
Rullailemalla ja ennakoimalla sekä sillä että ei koskaan nosta kierroksia yli 3000rpm on merkittävä vaikutus. Se miten tuollainen ajotyyli karstoittaa moottoria on ihan eri asia.
Oma -92 1.8 66kw Vento omalla ajotyylillä talvirenkailla vei moottoritieajossa 7,5l/100km.
Koskaan sitä ei saanut viemään yli 8,5l/100km vaikka miten ajoi...mittarissa oli 360tkm kun sen pois myin.
Just, kyllä sitä konetta joskus pitää rääkätä yli 3000, muuten on tukossa.
Ex golffi sai kenkää ja alkoi se kulutus olemaan 8-10l seka-ajolla, kuitenkin ihan liikaa tuon tehoiselle mopolle.
^viimeksi ei yksikään sun 1.8 mennyt alle 10l/100km
oma 1.8 cabrio kuluttaa aika tasaisesti talvella 7.8l/100km..
Riippuu täysin ajotyylistä, ajomatkoista ja onko se auto letkussa vai ei.
Ex golffi sai kenkää ja alkoi se kulutus olemaan 8-10l seka-ajolla, kuitenkin ihan liikaa tuon tehoiselle mopolle.
^viimeksi ei yksikään sun 1.8 mennyt alle 10l/100km
oma 1.8 cabrio kuluttaa aika tasaisesti talvella 7.8l/100km..
Riippuu täysin ajotyylistä, ajomatkoista ja onko se auto letkussa vai ei.
Minulla tuo ongelma paheni ja viimeks auto hörähti käyntiin, kävi rikkaalla, sammui eikä enää käyntiin ollenkaan (oli lämmityksessä). Vaihdoin seuraavana päivänä vedenlämpöanturin ja taas lähti käyntiin. Kuitenkin pientä vikaa tuossa mahtaa olla rikastuksen kanssa. Ei oikein uskalla ajaa jos sammuu eikä enää lähde käyntiin...
Mitkä parametrit vaikuttavat auton kylmäkäynnistykseen tuossa monojetissä?
- Vedenlämpöanturi
- lambda?
Lambdan voisi vaihtaa myös. Tietääkö joku paljonko maksaa marmorilla norm. yksijohtoinen lambda? Kantsiiko tilata Slamitilta? Kuopiossa minusta marmorilla huonoa palvelua vanhojen romujen omistajille... :)
Mitkä parametrit vaikuttavat auton kylmäkäynnistykseen tuossa monojetissä?
- Vedenlämpöanturi
- lambda?
Lambdan voisi vaihtaa myös. Tietääkö joku paljonko maksaa marmorilla norm. yksijohtoinen lambda? Kantsiiko tilata Slamitilta? Kuopiossa minusta marmorilla huonoa palvelua vanhojen romujen omistajille... :)
^Ei mun mielestä muu vaikuta kylmäkäyntiin kuin lämpötila-anturi ja jo aiemmin mainitsemani pa-paineensäädin (siis jos se on jäätynyt). Lämmitettävä lambda herää nopeammin tuohon tilanteeseen kuin lämmittämätön. ADZ:ssa on ilmeisesti jo lämmitettävä lambda, ABS:ssä ei.
Lambdan hinnoista marmorilla en osaa sanoa, mutta eiköhän boschin valmistama ole ok, mun mielestä noissa 1-johtoisissa monomotroniceissa/monojeteissä on juuri boschin lambda joita pitäisi saada jokaisesta oikeasta varaosaliikkeestä. Jos kerran Laakkonen ei halua palvella..
Oireesi kyllä kuulostavat juuri samalta kuin mulla kun RP-koneen paineensäädin oli jäässä. Ja kaikki oireet hävisivät pysyvästi kun saatiin se jäätyminen kuriin, eli imuilman esilämmitys toimimaan ja ruiskun kannen puhdistus kerran pari talvessa.
Lambdan hinnoista marmorilla en osaa sanoa, mutta eiköhän boschin valmistama ole ok, mun mielestä noissa 1-johtoisissa monomotroniceissa/monojeteissä on juuri boschin lambda joita pitäisi saada jokaisesta oikeasta varaosaliikkeestä. Jos kerran Laakkonen ei halua palvella..
Oireesi kyllä kuulostavat juuri samalta kuin mulla kun RP-koneen paineensäädin oli jäässä. Ja kaikki oireet hävisivät pysyvästi kun saatiin se jäätyminen kuriin, eli imuilman esilämmitys toimimaan ja ruiskun kannen puhdistus kerran pari talvessa.
Tänään yritin putsata tuon kannen, mutta olis tarvinnut 10mm pitkää ja ohuttu hylsyä tai sitten "piippuavaimen". Ei omat hylsyt menneet tarpeeksi syvälle. Täytyy huomenna käydä ostamassa työkalu. Ja tosiaan niiden muovitulppien alla oli 3xM10 koneruuvit.
edit. Siis todellakin 3xM6
edit. Siis todellakin 3xM6
Viimeksi muokannut Pete I, 14.1.2011 0:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noni, kulutusta tiputti tuo lämpöanturi mutta yksi huoli jäi viellä nimittäin alaväännöt hukassa, 3000rpm jälkeen rupee vetämään kunnolla ja vauhti kiihtyy huomattavasti. Mutta siinä kierrosten ollessa 2000-2900 on niin merkittävä ero tuohon "piikkiin".
Tuossa kun tehtiin jakopään hihnan vaihto tuli samalla vilkastua tulppia ja vähän vaaleahkoilta näytti. eli ymmärtääkseni laihan puoleisella käy. Sekä kaasun painaessa pohjaan on kiihtymisen kannalta huonompi vaihtoehto kuin kaasun pitäminen 1/2 asennossa. mistä tuommosen vikaa voisi ettiä?
Tuossa kun tehtiin jakopään hihnan vaihto tuli samalla vilkastua tulppia ja vähän vaaleahkoilta näytti. eli ymmärtääkseni laihan puoleisella käy. Sekä kaasun painaessa pohjaan on kiihtymisen kannalta huonompi vaihtoehto kuin kaasun pitäminen 1/2 asennossa. mistä tuommosen vikaa voisi ettiä?
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
Tänään putsailin tuon ruiskun kanne bräkleenillä. Paskaa lähti ihan urakalla. Auto lähti käyntiin kyllä, mutta kaasua antassa alkoi "booaamaan", sammui eikä enää käyntiin. Vaihdoin sitten vielä ilmanputsarin, jakajankannen ja pyörijän -> ei vaikutusta. Alan kyllä jo epäillä että se koko paineensäädin on paskana.
Tulin hankkineeksi Volkkarin minäkin, ja samat käyntiongelmat tulivat kaupantekijäisiksi kuin tässä ketjussa.
Aloittelijan tyhmiä kysymyksiä, mutta mistä tietää mikä moottorityyppi tässä autossa on? (ADZ,ABS,ADD?)
Tietäisi ostaa oikeita varaosia. Pitäisikö takaluukun sisäkannesta tjsp. löytyä tyyppimerkintätarra kuten joissain Audeissa, vai mistä tieto löytyy?
Rekisteriotteesta löytyy seuraavaa tietoa, pystyykö näistä jo joku viisaampi päättelemään mikä moottori autossa on:
-teho on 66kW (90hv)
-yksipistesuihkutin, happitunnistin, kolmitoimikatalysaattori, aktiivihiilisuodatin.
-LTJ-mallimerkintä: 4D VENTO 1.8 CL-1HX0-B/248
Tarkoitus olisi seuraavaksi tuo jäähdytysnesteen lämpötilatunnistin vaihtaa. Missä kohtaa moottoritilassa se sijaitsee?
Onko mittariston lämpömittarille oma anturinsa ja eculle omansa, vai onko yhteinen anturi?
Lämpömittari ei nimittäin inahdakaan vaan näyttää koko ajan kylmää moottoria, vaikka lämppäri puhaltaa kuumaa...
EDIT: vuosimalli on 1992
Aloittelijan tyhmiä kysymyksiä, mutta mistä tietää mikä moottorityyppi tässä autossa on? (ADZ,ABS,ADD?)
Tietäisi ostaa oikeita varaosia. Pitäisikö takaluukun sisäkannesta tjsp. löytyä tyyppimerkintätarra kuten joissain Audeissa, vai mistä tieto löytyy?
Rekisteriotteesta löytyy seuraavaa tietoa, pystyykö näistä jo joku viisaampi päättelemään mikä moottori autossa on:
-teho on 66kW (90hv)
-yksipistesuihkutin, happitunnistin, kolmitoimikatalysaattori, aktiivihiilisuodatin.
-LTJ-mallimerkintä: 4D VENTO 1.8 CL-1HX0-B/248
Tarkoitus olisi seuraavaksi tuo jäähdytysnesteen lämpötilatunnistin vaihtaa. Missä kohtaa moottoritilassa se sijaitsee?
Onko mittariston lämpömittarille oma anturinsa ja eculle omansa, vai onko yhteinen anturi?
Lämpömittari ei nimittäin inahdakaan vaan näyttää koko ajan kylmää moottoria, vaikka lämppäri puhaltaa kuumaa...
EDIT: vuosimalli on 1992
Viimeksi muokannut ZR24W, 24.1.2011 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lämpötunnistin on kannen kyljestä lähtevän vesiletkuistukan yläreunassa, sama anturi palvelee sekä ecua että mittaristoa. Hae se anturi sitten marmorilta.. saat kerralla oikean ja sellaisen joka myös toimii.
Laita autosi vuosimalli niin voidaan arvailla tuota moottorikoodia.. No, jos lambdatunnistin on 4nastainen kyseessä todennäköisesti ADZ.
Laita autosi vuosimalli niin voidaan arvailla tuota moottorikoodia.. No, jos lambdatunnistin on 4nastainen kyseessä todennäköisesti ADZ.
Ei kai sitä anturia marmorilta nyt tarvi hakea? Ostaa tarvikkeena Hellan tai Boschin, kunhan ei mitään iltalialaista.. Todennäköisesti Hella/ Bosch samaa kamaa kuin marmorinkin anturi. Itse olen 2 kertaa ostanut (eri autot) Hellan anturin ja aina toiminut moitteetta. Ja auton vuosimallin perusteella kone on ABS. ADZ tuli vasta muistaakseni -96.
hae vaan marmorilta se anturi. 30e pintaan muistaakseni oli ku ite hain. sitä ei kuitenkaa koko ajan tarvi olla vaihtamassa. abs mahtaa olla koneen tyyppi,jos lamdalle menee kaks johtoa josta toinen maihin. ja samalla kun haet marmorilta anturin kysy että mikä on koneen tyyppi(näkevät koneelta sen) niin varmistuu sekin asia :D
Hain alkuperäisvaraosan marmoritiskiltä, hinta oli o-renkaan kanssa tasan neljäkymppiä.
Tässä on 4-napaa ja sininen tai violetti värikoodi joten eipä tuota olisi edes motonetistä löytynytkään.
Samalla selvisi että moottorityyppi on tosiaan tuo jo täälläkin tiedetty ABS.
Huoltokirjaa kun ei ole ja takaluukun tarrakin on jäänyt jonnekin matkan varrelle.
Ihme juttu että nämä VAG:n tuotteet ovat niin kranttuja käytetyille antureille (vai ovatko?) - pari vuotta sitten kyselin vanhaan Audiini samanmoista lämpötila-anturia paikallisesta hyvinkin asiantuntevasta autosähköfirmasta niin pesivät heti kätensä hommasta ja ohjeistivat kääntymään alkuperäisvaraosaliikkeeseen. Vaikka tuokin autosähköfirma oli virallinen Bosch Car Service - paikka.
Mutta lisää näistä 1.8 ABS - moottorin käyntihäiriöistä luettuani, se kumilaippa joka tulee imusarjan ja ruiskukotelon väliin kannattanee myös vaihtaa?
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=28-3218
Tämän yksilön oireet:
Kylmänä:
-lähtee käyntiin n.5-10 s pyörityksellä
-käy epätasaista tyhjäkäyntiä n.1000 rpm
-kuulostaa kuin kävisi kolmella
-kun nostaa kierrokset n.1500 käy tasaisemmin
-vetää suht ok ja pystyy ajamaan
Kuumana:
-lähtee käyntiin kunhan antaa kaasua
-"tyhjäkäynti" n.2100
-kun näpäyttää terävästi kaasupoljinta kierrokset tippuu n.900-1000 hetkeksi, minkä jälkeen nousee hitaasti taas >2000
-alavääntö ihan kateissa
-vetää tasakaasulla maantiellä n.2500 ihan ok
Lambdaa katsellessani en huomannut siinä kyllä kuin yhden johdon, erillistä maajohtoa ei ollut.
Lambdan johdossa oli hieman arveluttavan näköinen liitos, semmoinen punainen muovikuorinen abiko puristettuna. Vaan ehkäpä tuo on ainakin tähän asti sähköä johtanut :D
Tässä on 4-napaa ja sininen tai violetti värikoodi joten eipä tuota olisi edes motonetistä löytynytkään.
Samalla selvisi että moottorityyppi on tosiaan tuo jo täälläkin tiedetty ABS.
Huoltokirjaa kun ei ole ja takaluukun tarrakin on jäänyt jonnekin matkan varrelle.
Ihme juttu että nämä VAG:n tuotteet ovat niin kranttuja käytetyille antureille (vai ovatko?) - pari vuotta sitten kyselin vanhaan Audiini samanmoista lämpötila-anturia paikallisesta hyvinkin asiantuntevasta autosähköfirmasta niin pesivät heti kätensä hommasta ja ohjeistivat kääntymään alkuperäisvaraosaliikkeeseen. Vaikka tuokin autosähköfirma oli virallinen Bosch Car Service - paikka.
Mutta lisää näistä 1.8 ABS - moottorin käyntihäiriöistä luettuani, se kumilaippa joka tulee imusarjan ja ruiskukotelon väliin kannattanee myös vaihtaa?
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=28-3218
Tämän yksilön oireet:
Kylmänä:
-lähtee käyntiin n.5-10 s pyörityksellä
-käy epätasaista tyhjäkäyntiä n.1000 rpm
-kuulostaa kuin kävisi kolmella
-kun nostaa kierrokset n.1500 käy tasaisemmin
-vetää suht ok ja pystyy ajamaan
Kuumana:
-lähtee käyntiin kunhan antaa kaasua
-"tyhjäkäynti" n.2100
-kun näpäyttää terävästi kaasupoljinta kierrokset tippuu n.900-1000 hetkeksi, minkä jälkeen nousee hitaasti taas >2000
-alavääntö ihan kateissa
-vetää tasakaasulla maantiellä n.2500 ihan ok
Lambdaa katsellessani en huomannut siinä kyllä kuin yhden johdon, erillistä maajohtoa ei ollut.
Lambdan johdossa oli hieman arveluttavan näköinen liitos, semmoinen punainen muovikuorinen abiko puristettuna. Vaan ehkäpä tuo on ainakin tähän asti sähköä johtanut :D
kannattaa katella kaikki alipaine letkut läpi,mulla oireili kans että kävi kuin 3pytyllä ja jarrutehostajalle menevälle alipaineletkussa ihan pieni murtuma.
sytkäpuolen osat kannattaa kans uusia jos ei oo vaihdettu.
vieläkö tarkistat onko jako kohdallaan ja lamdan johtojen kunnon luulisi koneen alkavan toimiin...
sytkäpuolen osat kannattaa kans uusia jos ei oo vaihdettu.
vieläkö tarkistat onko jako kohdallaan ja lamdan johtojen kunnon luulisi koneen alkavan toimiin...
Elikkä 3 koppanen ykspisteruisku vie ihan liikaa bensaa mielestäni vaikka kuinka kiltisti ajelee. 11-13L/100km seka ajolla.
Myös alaväännöt hukassa, 3000rpm jälkeen rupee huomaamaan että vetoa löytyy.
Mistä lähtisin etsimään vikaa?
lambda - vaihdettu
sytytystulpat - vaihdettu
virranjakajan kansi ja pyörijä - vaihdettu
Noiden jälkeen huomasi pientä parannusta että lähtee mukavammin mutta ei vieläkään tunnu normaalilta.
Löytyikö ketjun aloittajan autosta vika? Minulla aivan kuvauksen kaltaiset oireet, kulutus tosin noin 10l/100km maantieajossa. Autona 1.8l GT 90hv vm. 93 kolmiovinen versio.
Vaihdettu:
- tulpat
- tulpanjohdot
- "puolan"johto
- pyörijä
- jakajan kansi
- ilmansuodatin
- bensan suodatin
- lämpötila-anturi
- ruiskun laippa
Ei alipainevuotoja.
Huonoon tyhjäkäyntiin löytyi syyt katkenneesta alipaineletkun liitoksesta, poikki menneestä lamdan johdosta sekä viallisesta tyhjäkäyntimoottorista.
Käynnistyy hyvin sekä kylmänä että lämpimänä.
Lamda anturia en ole vielä vaihtanut.
Kaasua painettaessa selkeä tehopiikki 3000rpm:n jälkeen, ennen sitä ei tapahdu oikein mitään. Aavistuksen nykivää kulkua tasakaasulla. Ajotietokone näyttää kulutukseksi noin 9l/100 lähes aina maantiellä mentäessä ja tankkauksen yhteydessä laskettuna kulutus aika tarkkaan tuo 10l.
Myös alaväännöt hukassa, 3000rpm jälkeen rupee huomaamaan että vetoa löytyy.
Mistä lähtisin etsimään vikaa?
lambda - vaihdettu
sytytystulpat - vaihdettu
virranjakajan kansi ja pyörijä - vaihdettu
Noiden jälkeen huomasi pientä parannusta että lähtee mukavammin mutta ei vieläkään tunnu normaalilta.
Löytyikö ketjun aloittajan autosta vika? Minulla aivan kuvauksen kaltaiset oireet, kulutus tosin noin 10l/100km maantieajossa. Autona 1.8l GT 90hv vm. 93 kolmiovinen versio.
Vaihdettu:
- tulpat
- tulpanjohdot
- "puolan"johto
- pyörijä
- jakajan kansi
- ilmansuodatin
- bensan suodatin
- lämpötila-anturi
- ruiskun laippa
Ei alipainevuotoja.
Huonoon tyhjäkäyntiin löytyi syyt katkenneesta alipaineletkun liitoksesta, poikki menneestä lamdan johdosta sekä viallisesta tyhjäkäyntimoottorista.
Käynnistyy hyvin sekä kylmänä että lämpimänä.
Lamda anturia en ole vielä vaihtanut.
Kaasua painettaessa selkeä tehopiikki 3000rpm:n jälkeen, ennen sitä ei tapahdu oikein mitään. Aavistuksen nykivää kulkua tasakaasulla. Ajotietokone näyttää kulutukseksi noin 9l/100 lähes aina maantiellä mentäessä ja tankkauksen yhteydessä laskettuna kulutus aika tarkkaan tuo 10l.
Lisään tähän toiselta keskustelupalstalta oman kirjoitukseni:
Elikkäs kylmänä toimii ok mutta kun kone lämpiää niin alkaa kone kaasuttaessa "tukehtumaan" ja nykimään. Tämä eritoten 1000-3000 rpm välillä. Välillä toimii hyvin ja kun kierrokset on yli 3000. Kierrokset laskevat hitaasti alas kun kaasua hellittää.
Aikasemmin kierroslukuviisari tipahti heti tyhjäkäyntilukemille kun hellitti kaasun. Lämpömittarikin näyttäisi hiukan alempaa lukemaa (ennen 90 nyt n. 85)
Ja pakoputkessa poltti moottorijarrutuksella.
Vaihdoin virranjakajan, tyhjäkäyntimoottorin, imusarjan laipan, tulpat, ilmanputsarin = pientä parannusta.
Lopuksi satuin kokeilemaan moottorin virtajohtoja(heiluttelua) jolloin käynti parani. Vaihdoin koko johtokimpun moottorista ja sen jälkeen on toiminut (3000km ajoa) normaalisti.
Ja bensan kulutuksesta:
Työmatka ajossa noin 40km suuntaansa menee (talvikelissä)7l - 7,5l bensaa kunhan pitää piuhassa ja antaa koneen käydä lämpimäksi tupakan verran aamulla ennekuin lähtee ajoon :) eikä passaa ajella yli 80km/h
Edellinen ABS golf oli kanssa vähäruokainen mm: 6,5l / 100km tyhjää peräkärriä + 3 aikusta kyydissä n 300km ..... normi kulutus alle 7
Ja autohan oli golf vm 96 ADZ
Elikkäs kylmänä toimii ok mutta kun kone lämpiää niin alkaa kone kaasuttaessa "tukehtumaan" ja nykimään. Tämä eritoten 1000-3000 rpm välillä. Välillä toimii hyvin ja kun kierrokset on yli 3000. Kierrokset laskevat hitaasti alas kun kaasua hellittää.
Aikasemmin kierroslukuviisari tipahti heti tyhjäkäyntilukemille kun hellitti kaasun. Lämpömittarikin näyttäisi hiukan alempaa lukemaa (ennen 90 nyt n. 85)
Ja pakoputkessa poltti moottorijarrutuksella.
Vaihdoin virranjakajan, tyhjäkäyntimoottorin, imusarjan laipan, tulpat, ilmanputsarin = pientä parannusta.
Lopuksi satuin kokeilemaan moottorin virtajohtoja(heiluttelua) jolloin käynti parani. Vaihdoin koko johtokimpun moottorista ja sen jälkeen on toiminut (3000km ajoa) normaalisti.
Ja bensan kulutuksesta:
Työmatka ajossa noin 40km suuntaansa menee (talvikelissä)7l - 7,5l bensaa kunhan pitää piuhassa ja antaa koneen käydä lämpimäksi tupakan verran aamulla ennekuin lähtee ajoon :) eikä passaa ajella yli 80km/h
Edellinen ABS golf oli kanssa vähäruokainen mm: 6,5l / 100km tyhjää peräkärriä + 3 aikusta kyydissä n 300km ..... normi kulutus alle 7
Ja autohan oli golf vm 96 ADZ
Minulla tyhjäkäynti on erittän tasainen. Huojuntaa ei ole kylmänä eikä kuumana. Kaasuttaessa ei yritä tukehtua, mutta pientä nykimistä kyllä. Kylmänä vetää kyllä paremmin jos painaa vain vähän kaasua eikä yritäkään kiihdyttää kunnolla. Lämmettyään toimii paremmin myös täydellä kaasulla kiihdytettäessä. Kierrokset palaavat heti normaaleille tyhjäkäyntikierroksille.
Vaihtamani termari ei toimi enää kunnolla, ehkäpä hintakin sen jo kertoo. Vajaa 8e termarista, ei tainnut saada laatua. Ei toiminut vissiin kunnolla kertaakaan. Lämmöt ei nouse kuin johonkin 80 asteeseen matkalla vaikka pahvia on edessä.
Pitäisi varmaan käyttää pakokaasutestissä ja vikakoodien luennassa, josko sieltä selviäisi mitään.
Tekeekö muuten noilla esim. puuilon myymillä VAG-vikatestereillä mitään?
Vaihtamani termari ei toimi enää kunnolla, ehkäpä hintakin sen jo kertoo. Vajaa 8e termarista, ei tainnut saada laatua. Ei toiminut vissiin kunnolla kertaakaan. Lämmöt ei nouse kuin johonkin 80 asteeseen matkalla vaikka pahvia on edessä.
Pitäisi varmaan käyttää pakokaasutestissä ja vikakoodien luennassa, josko sieltä selviäisi mitään.
Tekeekö muuten noilla esim. puuilon myymillä VAG-vikatestereillä mitään?
Nyt kun en tunne tuota moottorinohjauksen sielunelämää niin kysynkin, että mihin kaikkeen muuhun tuo tyhjäkäyntimoottorin toiminta vaikuttaa ja vaikuttaako se ajon aikaiseen toimintaan vai vain tyhjäkäyntiin?
Minulla siis tyhjäkäynti toimi hyvin niin kylmällä kuin lämpimällä koneella, mutta ärsyttävänä piirteenä on tuo tehottomuus alle 3000r/min alueella ja korkea kulutus. Maantiellä ajaessa jo pieni ylämäki saa aikaan sen, että kaasua saa painaa jo ihan oikeasti jos meinaa vauhdin pysyä samana. Jos vaihtaa esim. kolmoselle jolloin kierrokset on yli 3trpm niin veto on aivan normaalin oloinen.
Auto on minulla ollut vasta muutaman viikon, joten historiasta en tiedä mitään. Ilmeisesti vikaa on edellinenkin omistaja hakenut kun oli noita osia jo uusittu.
Voiko lamdan toimintaa mitata yleismittarilla? Mitä arvoja sen pitäisi näyttää? Kysessä on yksijohtoinen anturi.
Löysinkin ohjeet anturin mittaukselle. Otin koko anturin johdon irti ja kas, toimii paremmin kuin lambda-anturi kytkettynä. Alakierroksilla kaasuun vastaavuus selkeästi parempi, mutta ei mikään hyvä vielä. Lambda-kauppaan siis.
Minulla siis tyhjäkäynti toimi hyvin niin kylmällä kuin lämpimällä koneella, mutta ärsyttävänä piirteenä on tuo tehottomuus alle 3000r/min alueella ja korkea kulutus. Maantiellä ajaessa jo pieni ylämäki saa aikaan sen, että kaasua saa painaa jo ihan oikeasti jos meinaa vauhdin pysyä samana. Jos vaihtaa esim. kolmoselle jolloin kierrokset on yli 3trpm niin veto on aivan normaalin oloinen.
Auto on minulla ollut vasta muutaman viikon, joten historiasta en tiedä mitään. Ilmeisesti vikaa on edellinenkin omistaja hakenut kun oli noita osia jo uusittu.
Voiko lamdan toimintaa mitata yleismittarilla? Mitä arvoja sen pitäisi näyttää? Kysessä on yksijohtoinen anturi.
Löysinkin ohjeet anturin mittaukselle. Otin koko anturin johdon irti ja kas, toimii paremmin kuin lambda-anturi kytkettynä. Alakierroksilla kaasuun vastaavuus selkeästi parempi, mutta ei mikään hyvä vielä. Lambda-kauppaan siis.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa