Hei,
Nyt hajosi Pasuunasta laturi lopullisesti. Etsimällä en onnistunut löytämään tietoa sopiiko koneeseen jostakin muusta konsernin mallista/merkistä tuohon laturi. Kovin on kiven alla juuri omasta mallista peräisin olevat. Auto on siis -98 vuoden AFN 1.9TDI Passat. Lähes uutta vastaava vapaakytkin tuli ostettua jokunen aika sitten mutta nyt tarvitsisin koko laturin. Nyt hajonnut on Boschin 90 ampeerin laturi ja numero on:
028903027
Kohtuuhintainen käytetty laturi siis haussa. Käykö muuten Motonetin tarjoama uusi 120 A laturi autooni? Kiitos jo etukäteen vastauksista. Kova kiire olisi saada auto taas ajoon.
Passat AFN mitkä laturit yhteensopivia?
Valvoja: ffp jäsenet
Äkkiseltään kattoin, että nykyään tuo olis korvattu osalla nro 028903018F. Tuollaista taas löytyy Passatin lisäksi Golf IV ja A4 B5 dieseleistä.
Kyllä sinne 90A Boschin tilalle varmastikin 120A saman merkkinen sopii. Jos sinne jonkun Valeon yrittää tukkia, niin liittimissä voi ehkä olla eroa.
Ruuvaa nyt siitä rikkinäisestä kumminkin se vapaakytkin talteen ennenkuin luovutat sen uuteen vaihdossa pois. Varmasti on menekkiä vaikka ei itse tarvitsisikaan.
Vähän off-topic, mutta joskus vähän kannattaa sovitella liittimiäkin. Erääseen ranskalaiseen juuri sopiva laturi olis maksanu 300 euroa tarvikkeenakin ja alkuperäisenä 400. Hieman uudemman mallin laturissa herätevirran ruuviliitin oli korvattu pikaliittimellä; muuten samanlainen. Hintaa 160 merkkiliikkeessä. Liittimen sain jostain purkuautosta ja hyvin toimii.
Kyllä sinne 90A Boschin tilalle varmastikin 120A saman merkkinen sopii. Jos sinne jonkun Valeon yrittää tukkia, niin liittimissä voi ehkä olla eroa.
Ruuvaa nyt siitä rikkinäisestä kumminkin se vapaakytkin talteen ennenkuin luovutat sen uuteen vaihdossa pois. Varmasti on menekkiä vaikka ei itse tarvitsisikaan.
Vähän off-topic, mutta joskus vähän kannattaa sovitella liittimiäkin. Erääseen ranskalaiseen juuri sopiva laturi olis maksanu 300 euroa tarvikkeenakin ja alkuperäisenä 400. Hieman uudemman mallin laturissa herätevirran ruuviliitin oli korvattu pikaliittimellä; muuten samanlainen. Hintaa 160 merkkiliikkeessä. Liittimen sain jostain purkuautosta ja hyvin toimii.
Toissapäivänä pyysin Tampereen AVK:lta lähettämään vastaavanlaisesta koneesta vapaakytkimellä olevan laturin. Eilen tuli laturi Matkahuollon kautta ja saman tien laitoin kiinni -> Pasuuna jatkaa taas loputonta taivaltaan. Penninvenyttäjä uskoo käytetyn laturin kestävän hamaan tulevaisuuteen ja jättää uuden ostamisen rahamiehille. :)
Toinen Autovahinkokeskuksen 90 ampeerinen, jonka piti olla samanlaisesta AFN 1,9 dieselistä oli jostain syystä ilman vapaakytkintä. Myyjä väitti, ettei vapaakytkintä kuuluisikaan olla kuin 120 ampeerisissa. Itse oletan, että vapaakytkin löytyy kaikista dieselversioista.
Noista eri mallien sopivuuksista ei tuntunut olevan oikein yksikään purkaamo perillä. Jos sattuu olemaan purkaamo(ja) lähellä ja pääsee liikkumaan jollakin ilveellä, niin helpoimmalla pääsee vanhaan laturiin vertailemalla. Neloskoppaisen TDI Golfin laturi olisi ollut tarjolla reilun 100 km päässä mutta aikan nihkeä lähteä vanha laturi kainalossa ilman toimivaa autoa vertailemaan mikä käy ja mikä ei.
Vasta hankittu vapaakytkin saa jäädä varalle mikäli "uuden" laturin rulla alkaa jossakin vaiheessa oireilemaan. Toistaseksi tuntui pyörivän yhtä herkästi "vapaata" mitä uusikin. Alkaa mennä laturin irroittelu sen verta rutiinilla, ettei ole kummoinen vaiva uusia. Kiitos vielä vastanneille ja ei muuta kuin kohti uusia tekniikkamurheita!
Toinen Autovahinkokeskuksen 90 ampeerinen, jonka piti olla samanlaisesta AFN 1,9 dieselistä oli jostain syystä ilman vapaakytkintä. Myyjä väitti, ettei vapaakytkintä kuuluisikaan olla kuin 120 ampeerisissa. Itse oletan, että vapaakytkin löytyy kaikista dieselversioista.
Noista eri mallien sopivuuksista ei tuntunut olevan oikein yksikään purkaamo perillä. Jos sattuu olemaan purkaamo(ja) lähellä ja pääsee liikkumaan jollakin ilveellä, niin helpoimmalla pääsee vanhaan laturiin vertailemalla. Neloskoppaisen TDI Golfin laturi olisi ollut tarjolla reilun 100 km päässä mutta aikan nihkeä lähteä vanha laturi kainalossa ilman toimivaa autoa vertailemaan mikä käy ja mikä ei.
Vasta hankittu vapaakytkin saa jäädä varalle mikäli "uuden" laturin rulla alkaa jossakin vaiheessa oireilemaan. Toistaseksi tuntui pyörivän yhtä herkästi "vapaata" mitä uusikin. Alkaa mennä laturin irroittelu sen verta rutiinilla, ettei ole kummoinen vaiva uusia. Kiitos vielä vastanneille ja ei muuta kuin kohti uusia tekniikkamurheita!
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa