Mitäs tässä oikein kävi?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

ferofero
-
Viestit: 5
Liittynyt: 11.1.2011 18:40

Mitäs tässä oikein kävi?

ViestiKirjoittaja ferofero » 11.1.2011 18:51

Pölläytin IV Variantin (vm-99 1.9 TDI PD) ojan puolelle, sillein että auto jäi vasemmalle kyljelleen. Auto jäi käymään ja kävi normisti n. 20s. Sitten kierrokset nousi n. 5000rpm kieppeille ilman että koskin kaasuun. Sitä lystiä kesti n. 5-10s. Takaa tuli vahva siniharmaa pölly.Sitten auto sammui. Auto lähti kyllä avaimesta käyntiin mutta tuntui ettei startti jaksanut pyörittää kunnolla ja auto sammui melkein heti kun jalan nosti kaasulta.
Kun auto saatiin nypättyä takaisin tielle, se ei käynnistynyt enään ollenkaan. Autossa ei ollut mitään ulkoisia vaurioita. Öljypohja oli ehjä. Pakoputken kohdalla oli vahvasti nokea.
Seuraavana päivänä huomasin että öljytikku ei kastunut ollenkaan. Lisäsin 4.5 L öljyä, niin että oli tikun ylämerkin kohdalla, ja starttasin. Startti ei jaksanut pyöriä. Akku oli täynnä, sen testasin. Laitoin vaihteen päälle ja pyöritin konetta heijaamalla autoa. Sitten starttas valkoisen savun kera. Taas auto kävi pari minuuttia kunnes sammui ikään kuin tukehtumalla(?). Kaikki öljy katosi käytön aikana. Se ei tullut ulos mistään, ei sumuna eikä pakoputkesta valumalla. Vedet ja öljyt ei ole sekaisin. Vesipumpun vauhtipyörä sorvasi pohjamuoviin pienen vekin mutta mikään ei vipottanut huomattavasti.
Hinasin auton korjaamoon-> öljyä koneeseen ja nahkeasti käyntiin, savutti, pari minuuttia ja sammui. Ja taas oli öljyt tiessään. Sen jälkeen ottivat ilmeisesti yhden suuttimen irti ja starttasivat. Reiästä lensi öljyt kaaressa hallin toiseen päähän.
Eli kysymykset kuuluu: mistä ihmeestä se öljy pääsee palotilaan ja kannattaako kantta ottaa edes pois, siis taloudellisesta vinkkelistä katsottuna, että näkis mitä siellä on rikki? Uutta pataa en viittis enää hommata. Nykyisellä vaihtokoneella on nyt ajettu 20000 vaihdon jälkeen, total 100000km.

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 11.1.2011 19:08

olisko ahdin hajonnut?

Sami-88
-
Viestit: 187
Liittynyt: 7.4.2006 15:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sami-88 » 11.1.2011 19:28

joko ahdin mennyt tai sit mäntä halki.

Johtomies
-
Viestit: 215
Liittynyt: 15.7.2006 21:19

ViestiKirjoittaja Johtomies » 11.1.2011 19:35

Olisko auto ollu niin kenollaan, että moottiöljyt olis päässy imusarjaan huohotin putken kautta ja kone olisi käynyt moottoriöljyillä. Tuota ei osaa arvata mitä on hajonnu kun kristallipallosta on patterit loppu...
Mut veikataan sitä mäntää-
Viimeksi muokannut Johtomies, 11.1.2011 19:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 11.1.2011 19:36

Oiskohan hörpänny ojassa ollessaan cuulerista öljyt koneeseen kiertoon ja sitte imassu loputkin moottoriöljyt, siitä se kierrosten nousu johtuu. Ja kun niin on käynyt niin ei niitä kierroksia rajota mikään eli se on tappanu ihtesä ylikierroksilla se kone. Uutta vaan ehtimään.

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 11.1.2011 19:42

Kyllähän tuo on ryntäyttänyt itsenä, eli lähtenyt käymään öljyllä kone.

Tuo öljyhän pääsee palotilaan jostain öljytilan/palotilan väliin muodostuneesta reiästä, todennäköisin taitaa olla reikä männässä. Toinen vaihtoehto voisi olla turbossa, jos päästää sieltä öljyt suoraan imupuolelle... Kyllähän sitä kantta aina voi alkaa irroittelemaan jos viasta haluaa varmistusta.. Mutta taitaapi olla edessä uuden koneen katselua??

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 11.1.2011 19:43

jos 4.5l laitoit öljyä että tuli rajaan niin olisko loppunu öljynkierto ja tästä hyvästä kone saavutti loppunsa

ferofero
-
Viestit: 5
Liittynyt: 11.1.2011 18:40

ViestiKirjoittaja ferofero » 11.1.2011 20:13

Se tossa on nyt ihmetyttänyt että, mitä kautta se öljy nyt katoaa kun auto on vaaterissa. Siihen tuo 'reikä männässä' vastaus antaa parhaan selityksen. Ojassa ollessan turbon kautta..? Siksikö se ryntäytti sieltä mennessään ja nyt kun menee männän kautta niin enneminkin stumppaa?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 11.1.2011 20:14

pskaks vaan


Välijäähyn pohjalla voi olla parikin lasillista huohotuksesta kertynyttä öljyä.
Sekun pääsee valuun suoraa moottoriin...


Tuota varten on se sulkuläppä imusarjassa...
En tiedä olisko auttanu?

Johtomies
-
Viestit: 215
Liittynyt: 15.7.2006 21:19

ViestiKirjoittaja Johtomies » 11.1.2011 20:35

Toi nyt on 100 varma juttu että kone on ryntäyttäny. Jos auto on ollu vasemmalle kallellaan/nokka alaspäin niin kannen päältä ei ole valunu öljyt öljypohjaan, vaan imusarja on imeny kannen päältä öljyä koneeseen huohottimen kauttan ja se on käyny moottoriöljyllä. Nyt vaan turbon imuputki irt ja kokeilemaan onko turbon akseli poikki/hitsin väljä, ja sitte varmaan sitä kantta seuraavaksi pois jos akseli on ehjä. Ja sitte kun autoa on väkisin yritetty käyntiin niin männän päällä on ollu öljyä, öljy ei puristu kovinkaan paljon kasaan joten kiertokanget voi olla nyt hieman mutkalla jos kone osittain lähteny käyntiin, tai en tiedä olisko startis niin paljon voimaa et olis kanget vääntäny, tuskin.
Niin kuin tuossa edelläon mainittu jos virrat olisi katkaistu ajoissa, sulkuläppä olis menny kiinni, moottori ei olis saanu ilmaa ja pahin vahinko vois olla vältetty.

ferofero
-
Viestit: 5
Liittynyt: 11.1.2011 18:40

ViestiKirjoittaja ferofero » 11.1.2011 21:36

Joo.. olis pitänyt väänttä virrat pois heti. Sitä oli pikkasen hölmönä kun ei nähnyt mitään lumen peitettyä ikkunat. Ja sit vielä sitä yritti saada ajamalla irti hangesta kun tuli sellanen nolo olo et "toivottavasti kukaan ei nää". Tupajumin näkemys vastaa hyvin tarkkaan taudin kuvaa, mutta mistä kautta se pirun öljy nyt pääsee palotilaan? Se tässä vielä askarruttaa...

sik
-
Viestit: 610
Liittynyt: 22.4.2004 0:57

ViestiKirjoittaja sik » 11.1.2011 22:21

^
imusarja on imeny kannen päältä öljyä koneeseen huohottimen kauttan ja se on käyny moottoriöljyllä


Tuossahan se on sanottu mistä se öljy sinne palotilaan on päässy... Kone kun pyllähtää kyljelleen, huohotin toimii imuputkena. Sama ilmiö voi käydä myös ahtimen hajotessa kun turbon voiteluöljyt menee sylinteriin.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 12.1.2011 5:29

Kun tuo on käyny öljyillä niin kauankuin sitä on ollu. moottori on vaihtokunnossa takuulla.

ferofero
-
Viestit: 5
Liittynyt: 11.1.2011 18:40

ViestiKirjoittaja ferofero » 12.1.2011 7:28

Jep, sen kyllä sisäistin että mistä öljy meni sisään kun se oli könöllään. Sitä tässä virvoin että, mistä se öljy pääsee palotilaan/mäntien päälle nyt kun se seisoo tasaisella.
Taitaa olla se reikä männän kyljessä olla paras arvaus.. No taitaa se pata olla vainaa joka tapauksessa.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 12.1.2011 10:17

No avata se toki kannattaa jos ei mitään maksa semmoinen mutta toki en alkais kallista korjaamo aikaa semmoiseen käyttämään enään.

jos kone on huutanut itsensä loppuun ja sen jälkeen ei öljyä ole ollut niin laakerit on olleet lujilla ja sitä rataa. sekä vaurioita varmasti on jos imee käynnistäessä öljyjä koneesta.

risma
-
Viestit: 49
Liittynyt: 30.1.2010 17:22

ViestiKirjoittaja risma » 12.1.2011 18:43

Onko ilmanputsarin kunto tarkastettu? Jos vielä täynnä öljyä niin imee huohottimien kautta öljyt koneesta.

ferofero
-
Viestit: 5
Liittynyt: 11.1.2011 18:40

ViestiKirjoittaja ferofero » 12.1.2011 22:40

Tuo ilmanputsari oli hyvä huomio! Katson sen ihan mielenkiinnosta.
Nyt jos joku haluaa tarjota pikku mottivikaisesta volkkarista niin ilmoittautukoot! Paljon osia vaihdettu (uus akku, koko jäähdytysjärjestelmä, etuikkunoiden nostimet, etu umpiot, jarrulevyt + palat ja kaikki pellit ehjiä/ruosteettomia)
Katolla myös Mont Blancin taakkatelineet ja Thulen harmaa 700 L boxi. Ne oli neitsytmatkalla.. Pikkiriikkisen syö miestä!

risma
-
Viestit: 49
Liittynyt: 30.1.2010 17:22

ViestiKirjoittaja risma » 13.1.2011 19:19

Tuo ilmanputsari oli hyvä huomio! Katson sen ihan mielenkiinnosta.

Samalla kannattaa vilkaista koko imuputkisto(ennen suodatinta) ettei ole lunta imaissut täyteen, tietenkin jos ollut lämpimässä hallissa ollu nii nehän on sulaneet.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa