Mitäs tässä oikein kävi?
Valvoja: ffp jäsenet
Mitäs tässä oikein kävi?
Pölläytin IV Variantin (vm-99 1.9 TDI PD) ojan puolelle, sillein että auto jäi vasemmalle kyljelleen. Auto jäi käymään ja kävi normisti n. 20s. Sitten kierrokset nousi n. 5000rpm kieppeille ilman että koskin kaasuun. Sitä lystiä kesti n. 5-10s. Takaa tuli vahva siniharmaa pölly.Sitten auto sammui. Auto lähti kyllä avaimesta käyntiin mutta tuntui ettei startti jaksanut pyörittää kunnolla ja auto sammui melkein heti kun jalan nosti kaasulta.
Kun auto saatiin nypättyä takaisin tielle, se ei käynnistynyt enään ollenkaan. Autossa ei ollut mitään ulkoisia vaurioita. Öljypohja oli ehjä. Pakoputken kohdalla oli vahvasti nokea.
Seuraavana päivänä huomasin että öljytikku ei kastunut ollenkaan. Lisäsin 4.5 L öljyä, niin että oli tikun ylämerkin kohdalla, ja starttasin. Startti ei jaksanut pyöriä. Akku oli täynnä, sen testasin. Laitoin vaihteen päälle ja pyöritin konetta heijaamalla autoa. Sitten starttas valkoisen savun kera. Taas auto kävi pari minuuttia kunnes sammui ikään kuin tukehtumalla(?). Kaikki öljy katosi käytön aikana. Se ei tullut ulos mistään, ei sumuna eikä pakoputkesta valumalla. Vedet ja öljyt ei ole sekaisin. Vesipumpun vauhtipyörä sorvasi pohjamuoviin pienen vekin mutta mikään ei vipottanut huomattavasti.
Hinasin auton korjaamoon-> öljyä koneeseen ja nahkeasti käyntiin, savutti, pari minuuttia ja sammui. Ja taas oli öljyt tiessään. Sen jälkeen ottivat ilmeisesti yhden suuttimen irti ja starttasivat. Reiästä lensi öljyt kaaressa hallin toiseen päähän.
Eli kysymykset kuuluu: mistä ihmeestä se öljy pääsee palotilaan ja kannattaako kantta ottaa edes pois, siis taloudellisesta vinkkelistä katsottuna, että näkis mitä siellä on rikki? Uutta pataa en viittis enää hommata. Nykyisellä vaihtokoneella on nyt ajettu 20000 vaihdon jälkeen, total 100000km.
Kun auto saatiin nypättyä takaisin tielle, se ei käynnistynyt enään ollenkaan. Autossa ei ollut mitään ulkoisia vaurioita. Öljypohja oli ehjä. Pakoputken kohdalla oli vahvasti nokea.
Seuraavana päivänä huomasin että öljytikku ei kastunut ollenkaan. Lisäsin 4.5 L öljyä, niin että oli tikun ylämerkin kohdalla, ja starttasin. Startti ei jaksanut pyöriä. Akku oli täynnä, sen testasin. Laitoin vaihteen päälle ja pyöritin konetta heijaamalla autoa. Sitten starttas valkoisen savun kera. Taas auto kävi pari minuuttia kunnes sammui ikään kuin tukehtumalla(?). Kaikki öljy katosi käytön aikana. Se ei tullut ulos mistään, ei sumuna eikä pakoputkesta valumalla. Vedet ja öljyt ei ole sekaisin. Vesipumpun vauhtipyörä sorvasi pohjamuoviin pienen vekin mutta mikään ei vipottanut huomattavasti.
Hinasin auton korjaamoon-> öljyä koneeseen ja nahkeasti käyntiin, savutti, pari minuuttia ja sammui. Ja taas oli öljyt tiessään. Sen jälkeen ottivat ilmeisesti yhden suuttimen irti ja starttasivat. Reiästä lensi öljyt kaaressa hallin toiseen päähän.
Eli kysymykset kuuluu: mistä ihmeestä se öljy pääsee palotilaan ja kannattaako kantta ottaa edes pois, siis taloudellisesta vinkkelistä katsottuna, että näkis mitä siellä on rikki? Uutta pataa en viittis enää hommata. Nykyisellä vaihtokoneella on nyt ajettu 20000 vaihdon jälkeen, total 100000km.
Olisko auto ollu niin kenollaan, että moottiöljyt olis päässy imusarjaan huohotin putken kautta ja kone olisi käynyt moottoriöljyillä. Tuota ei osaa arvata mitä on hajonnu kun kristallipallosta on patterit loppu...
Mut veikataan sitä mäntää-
Mut veikataan sitä mäntää-
Viimeksi muokannut Johtomies, 11.1.2011 19:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
Kyllähän tuo on ryntäyttänyt itsenä, eli lähtenyt käymään öljyllä kone.
Tuo öljyhän pääsee palotilaan jostain öljytilan/palotilan väliin muodostuneesta reiästä, todennäköisin taitaa olla reikä männässä. Toinen vaihtoehto voisi olla turbossa, jos päästää sieltä öljyt suoraan imupuolelle... Kyllähän sitä kantta aina voi alkaa irroittelemaan jos viasta haluaa varmistusta.. Mutta taitaapi olla edessä uuden koneen katselua??
Tuo öljyhän pääsee palotilaan jostain öljytilan/palotilan väliin muodostuneesta reiästä, todennäköisin taitaa olla reikä männässä. Toinen vaihtoehto voisi olla turbossa, jos päästää sieltä öljyt suoraan imupuolelle... Kyllähän sitä kantta aina voi alkaa irroittelemaan jos viasta haluaa varmistusta.. Mutta taitaapi olla edessä uuden koneen katselua??
Toi nyt on 100 varma juttu että kone on ryntäyttäny. Jos auto on ollu vasemmalle kallellaan/nokka alaspäin niin kannen päältä ei ole valunu öljyt öljypohjaan, vaan imusarja on imeny kannen päältä öljyä koneeseen huohottimen kauttan ja se on käyny moottoriöljyllä. Nyt vaan turbon imuputki irt ja kokeilemaan onko turbon akseli poikki/hitsin väljä, ja sitte varmaan sitä kantta seuraavaksi pois jos akseli on ehjä. Ja sitte kun autoa on väkisin yritetty käyntiin niin männän päällä on ollu öljyä, öljy ei puristu kovinkaan paljon kasaan joten kiertokanget voi olla nyt hieman mutkalla jos kone osittain lähteny käyntiin, tai en tiedä olisko startis niin paljon voimaa et olis kanget vääntäny, tuskin.
Niin kuin tuossa edelläon mainittu jos virrat olisi katkaistu ajoissa, sulkuläppä olis menny kiinni, moottori ei olis saanu ilmaa ja pahin vahinko vois olla vältetty.
Niin kuin tuossa edelläon mainittu jos virrat olisi katkaistu ajoissa, sulkuläppä olis menny kiinni, moottori ei olis saanu ilmaa ja pahin vahinko vois olla vältetty.
Joo.. olis pitänyt väänttä virrat pois heti. Sitä oli pikkasen hölmönä kun ei nähnyt mitään lumen peitettyä ikkunat. Ja sit vielä sitä yritti saada ajamalla irti hangesta kun tuli sellanen nolo olo et "toivottavasti kukaan ei nää". Tupajumin näkemys vastaa hyvin tarkkaan taudin kuvaa, mutta mistä kautta se pirun öljy nyt pääsee palotilaan? Se tässä vielä askarruttaa...
^
Tuossahan se on sanottu mistä se öljy sinne palotilaan on päässy... Kone kun pyllähtää kyljelleen, huohotin toimii imuputkena. Sama ilmiö voi käydä myös ahtimen hajotessa kun turbon voiteluöljyt menee sylinteriin.
imusarja on imeny kannen päältä öljyä koneeseen huohottimen kauttan ja se on käyny moottoriöljyllä
Tuossahan se on sanottu mistä se öljy sinne palotilaan on päässy... Kone kun pyllähtää kyljelleen, huohotin toimii imuputkena. Sama ilmiö voi käydä myös ahtimen hajotessa kun turbon voiteluöljyt menee sylinteriin.
No avata se toki kannattaa jos ei mitään maksa semmoinen mutta toki en alkais kallista korjaamo aikaa semmoiseen käyttämään enään.
jos kone on huutanut itsensä loppuun ja sen jälkeen ei öljyä ole ollut niin laakerit on olleet lujilla ja sitä rataa. sekä vaurioita varmasti on jos imee käynnistäessä öljyjä koneesta.
jos kone on huutanut itsensä loppuun ja sen jälkeen ei öljyä ole ollut niin laakerit on olleet lujilla ja sitä rataa. sekä vaurioita varmasti on jos imee käynnistäessä öljyjä koneesta.
Tuo ilmanputsari oli hyvä huomio! Katson sen ihan mielenkiinnosta.
Nyt jos joku haluaa tarjota pikku mottivikaisesta volkkarista niin ilmoittautukoot! Paljon osia vaihdettu (uus akku, koko jäähdytysjärjestelmä, etuikkunoiden nostimet, etu umpiot, jarrulevyt + palat ja kaikki pellit ehjiä/ruosteettomia)
Katolla myös Mont Blancin taakkatelineet ja Thulen harmaa 700 L boxi. Ne oli neitsytmatkalla.. Pikkiriikkisen syö miestä!
Nyt jos joku haluaa tarjota pikku mottivikaisesta volkkarista niin ilmoittautukoot! Paljon osia vaihdettu (uus akku, koko jäähdytysjärjestelmä, etuikkunoiden nostimet, etu umpiot, jarrulevyt + palat ja kaikki pellit ehjiä/ruosteettomia)
Katolla myös Mont Blancin taakkatelineet ja Thulen harmaa 700 L boxi. Ne oli neitsytmatkalla.. Pikkiriikkisen syö miestä!
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa