Boran lasit huurtuu.
Valvoja: ffp jäsenet
Boran lasit huurtuu.
Eli ongelma on melko helposti sanoin kuvailtavissa. Kun auto on seissyt esim yön yli ja auton ovet avaa lasit menevät hyvin nopeasti huuruun. Osaako joku neuvoa mistäpäin vikaa kannattaisi alkaa etsimään? Onko jollakulla kokemusta vastaavanlaisesta? Haulla ei ainakaan ihan heti tullut osumia. Tämä vika esiintyy siis tuossa hiljattain ostetussa käyttöborassa. Toisessa samanikäisessä ei ole tullut vastaan.
Kiitos vinkistä, täytyy tarkistaa. Vähän outoa jos se suodatin olisi syynä, kun huolto-ohjelman mukaan se olisi vaihdettu aika hiljattain. Kerron iltapäivällä oliko vaihtamisesta apua.
Viimeksi muokannut JHonkala, 13.12.2007 11:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Noniin. Laitoin sinne paperisuodattimen tilalle tuollaisen aktiivihiilisuodattimen. Ei ole etulasi vetänyt huuruun, mutta pitänee tarkkailla tilannetta erilaisissa sääolosuhteissa. Olen niitä mattoja tunnustellut ja kuivalta tuntuu jokapaikasta. Muut lasit eivät tänään ole huurtuneet, mutta takalasi vetää hanakasti huuruun edelleen. Muistan joskus lukeneeni täältä, että jotkut "vedenpoisto" kanavat olisi tukossa ja saattaisi aiheuttaa tollasta.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Ladojen kautta yleisiä kokemuksia huurtumisesta:
Ilmanottokaukalo täynnä törkyä ja lunta. Golfissa kaukalon edessä on ritilä ja tämän ritilän päällä voi olla paljon tavaraa ja etenkin lunta. Ritilän alla olevassa kaukalossa voi sitten olla vaikka mitä, jos ritilä on rikki ja autoa on pidetty huolimattomasti.
Laittioilla runsaasti lunta ja kosteutta. Sisätilat keräävät helposti vettä, kun lumikelillä ei muisteta kopistella jalkoja. Lattiaverhoilu voi olla läpimärkä. Myös reijät auton pohjassa voivat päästää vettä jalkatiloihin lattiamaton alle. Sieltä vesi kipittää koko laittaiverhoiluun.
Sisustan kosteus ei koskaan pääse häviämään kunnolla. Märkä sisusta ja lattiamatot aiheuttavat voimakasta huurtumista, jos autolla ajetaan vain lyhyitä matkoja. Puhaltaessaan lämmintä tai kuumaa lämmityslaite ja lämmin ilma saavat kosteuden liikkeelle sisustasta ja lattioista. Kosteus tietenkin tiivistyy kylmimmille pinnoille huuruksi. Jos halutaan, että tätä ei tapahdu, kannattaa käyttää voimakkaampaa puhallusta, mutta ei täyskuumaa puhallusilmaa.
Vieläpä jos tosiaan ikkunanalusilmanottoritilän päällä on aina lunta ajoon lähdettäessä, niin se sulaa ja tämän kosteus tietenkin tulee lämmityslaitteen kautta matkustamoon. Kuuma ilma tuo sen sinne ja se tiivistyy heti kylmimpiin pintoihin.
Jos se kaukalo, jossa raitisilmasuodatin on, on myös täynnä lunta, jäätä, vettä, lehtienmujua, törkyä ja vieläpä niin, että sen vedenpoistoaukot ovat tukkeessa kaikesta kamasta niin kosteus ei juuri muualle pääse kun lämppärin kautta matkustamoon.
Eräs vinkki:
Talvella pakkaskelillä jätä aina jokin ikkuna karvan verran rakoselleen. Pakkanen on paras kuivattaja. Se kuivattaa paljon paremmin kuin kuuma ilma, johon kosteus sitoutuu mutta tiivistyy siitä kylmimpiin pintoihin.
Kun auto jätetään ulos seisomaan talveksi, niin aina jätetään ikkunoita rakoselleen. Vältytään verhoilujen ja turvavöiden homehtumiselta ja auto kuivaa kevättalven ahavissa paremmaksi kuin koskaan kesällä. Kannattaa kokeilla. Nimimerkillä Useita autoja ulkona talvella pitävä Harrastaja.
Tässä joitain vinkkejä huurtumisen ehkäisyyn ja huurtumisen mahdollisista syistä.
Ilmanottokaukalo täynnä törkyä ja lunta. Golfissa kaukalon edessä on ritilä ja tämän ritilän päällä voi olla paljon tavaraa ja etenkin lunta. Ritilän alla olevassa kaukalossa voi sitten olla vaikka mitä, jos ritilä on rikki ja autoa on pidetty huolimattomasti.
Laittioilla runsaasti lunta ja kosteutta. Sisätilat keräävät helposti vettä, kun lumikelillä ei muisteta kopistella jalkoja. Lattiaverhoilu voi olla läpimärkä. Myös reijät auton pohjassa voivat päästää vettä jalkatiloihin lattiamaton alle. Sieltä vesi kipittää koko laittaiverhoiluun.
Sisustan kosteus ei koskaan pääse häviämään kunnolla. Märkä sisusta ja lattiamatot aiheuttavat voimakasta huurtumista, jos autolla ajetaan vain lyhyitä matkoja. Puhaltaessaan lämmintä tai kuumaa lämmityslaite ja lämmin ilma saavat kosteuden liikkeelle sisustasta ja lattioista. Kosteus tietenkin tiivistyy kylmimmille pinnoille huuruksi. Jos halutaan, että tätä ei tapahdu, kannattaa käyttää voimakkaampaa puhallusta, mutta ei täyskuumaa puhallusilmaa.
Vieläpä jos tosiaan ikkunanalusilmanottoritilän päällä on aina lunta ajoon lähdettäessä, niin se sulaa ja tämän kosteus tietenkin tulee lämmityslaitteen kautta matkustamoon. Kuuma ilma tuo sen sinne ja se tiivistyy heti kylmimpiin pintoihin.
Jos se kaukalo, jossa raitisilmasuodatin on, on myös täynnä lunta, jäätä, vettä, lehtienmujua, törkyä ja vieläpä niin, että sen vedenpoistoaukot ovat tukkeessa kaikesta kamasta niin kosteus ei juuri muualle pääse kun lämppärin kautta matkustamoon.
Eräs vinkki:
Talvella pakkaskelillä jätä aina jokin ikkuna karvan verran rakoselleen. Pakkanen on paras kuivattaja. Se kuivattaa paljon paremmin kuin kuuma ilma, johon kosteus sitoutuu mutta tiivistyy siitä kylmimpiin pintoihin.
Kun auto jätetään ulos seisomaan talveksi, niin aina jätetään ikkunoita rakoselleen. Vältytään verhoilujen ja turvavöiden homehtumiselta ja auto kuivaa kevättalven ahavissa paremmaksi kuin koskaan kesällä. Kannattaa kokeilla. Nimimerkillä Useita autoja ulkona talvella pitävä Harrastaja.
Tässä joitain vinkkejä huurtumisen ehkäisyyn ja huurtumisen mahdollisista syistä.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Itse katsoin tänään tuosta Golf Variant ViatonPiika Ilmanotto/vesikaukalon, jota me Latapiireissä kutsumme Akvaarioksi. Ja kannatti katsoa.
Vaikka auto on kuinka ollut pääasiassa tallissa ja sitä on pidetty erittäin hyvin, kaukalossa on kamaa. Tässä eivät vedenpoistoaukot olleet tukkeessa, mutta maatunutta kamaa siellä silti on helposti. Kaukalon vasemmassa takakulmassa oli selvästi melkein multaa. Oikealla puolella jossa on ilman sisäänotto oli valtava määrä kaikkea mahdollista eloperäistä.
Siis jos huurtuminen, huono puhallus, tunkkainen ilma tai mikä tahansa lämppäriepämääräisyys vaivaa niin katsokaa ihmeessä se kaukalo, vedenpoistoaukot, raitisilmasuodatin ja kaukalon suojusten kunto. Pikkuvaivalla voi saada ison parannuksen aikaan.
Vaikka auto on kuinka ollut pääasiassa tallissa ja sitä on pidetty erittäin hyvin, kaukalossa on kamaa. Tässä eivät vedenpoistoaukot olleet tukkeessa, mutta maatunutta kamaa siellä silti on helposti. Kaukalon vasemmassa takakulmassa oli selvästi melkein multaa. Oikealla puolella jossa on ilman sisäänotto oli valtava määrä kaikkea mahdollista eloperäistä.
Siis jos huurtuminen, huono puhallus, tunkkainen ilma tai mikä tahansa lämppäriepämääräisyys vaivaa niin katsokaa ihmeessä se kaukalo, vedenpoistoaukot, raitisilmasuodatin ja kaukalon suojusten kunto. Pikkuvaivalla voi saada ison parannuksen aikaan.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Vielä sellainen vinkki tähän, joka on suoraan tuolta LadaKokemuksistani.
Näissähän on raitisilmasuodatin, joka on tietysti helppo vaihtaa eikä varmaan kalliskaan. Raitisilmasuodatin aiheuttaa ainakin Golf Variantissa sen, että pelkkä ajoviima ei riitä pitämään matkustamon ilmakiertoa tarpeeksi suurena niin, että huurtumista ei esiinny.
Moni on viskannutkin raitisilmasuodattimen hemmettiin ja ajelee ilman. Tästä kuitenkin aiheutuu paljon harmia pidemmän päälle. Ilmakanavaan pääsee kaikkea roskaa, josta tuolla kirjoitinkin. Lisäksi puhallin voi vaurioitua, jos sinne pääsee isompaa roskaa jatkuvasti. Puhaltimen laakeri ei varmasti pidä roskasta eikä mötikkä muutekaan.
TakaPotku Ladoissa ja Samaroissa ei ole mitään suodatinta sisäilmanottokanavassa. Niissä onkin usein suuria ongelmia lämmityslaitekanavien tukkeutumien kanssa, varsinkin jo vesi/ilmaottoakaukaloa ei pidetä puhtaana.
Mutta siihen vinkkiin. Samaraan laitoin ilmanottokopan ympärille kaikkien PirkkaNiksien kuningattaren: SUKKAHOUSUT. No, tälle on naurettu ja pohdittu sitä, että mikä osa sukkahoususta (käytetyistä) kuuluu laittaa kohdalleen että saadaan oikea aromi. Tämähän riippuu jokaisen suuntautumisesta.
Mutta asiaan. Myös VW Golfiin ainakin voi laittaa raitisilmasuodattimen tilalle sukkahousua. Laittaa vaikka kolminkerroin ja sitoo ylijäämän ilmanottokehikon ympärille solmuun. Tämän jälkeen ajoviima riittää paljon paremmin antamaan ilmaa ohjaamoon ja puhaltimen käyttötarve vähenee.
Mutta olen sitä mieltä, ettei kannata ajella ilman raitisilmasuodatinta eikä varsinkaan pitää autoa paikassa, jossa sen päälle sataa roskaa. Ja näitä paikkojahan ovat vain suljetut tallit, eikä autoa koskaan voi pitää pelkästään tällaisissa, jos sitä meinaa käyttää. Sinne ilmanotto/vesikaukaloon pääsee aina roskaa vaikka kaikki suojat olisivat uuden veroiset.
Siispä Raitisilmasuodattimen tilalle tarvittava määrä kerroksia SUKKAHOUSUSTA. Ja taas on parempi lämmitysjärjestelmä ja ilmanvaihto. Kokeilkaa. Itse ainakin laitan tuon virityksen talveksi. Tarvikkeet on hankittu. Ja käytettyä kamaa tietenkin.
Näissähän on raitisilmasuodatin, joka on tietysti helppo vaihtaa eikä varmaan kalliskaan. Raitisilmasuodatin aiheuttaa ainakin Golf Variantissa sen, että pelkkä ajoviima ei riitä pitämään matkustamon ilmakiertoa tarpeeksi suurena niin, että huurtumista ei esiinny.
Moni on viskannutkin raitisilmasuodattimen hemmettiin ja ajelee ilman. Tästä kuitenkin aiheutuu paljon harmia pidemmän päälle. Ilmakanavaan pääsee kaikkea roskaa, josta tuolla kirjoitinkin. Lisäksi puhallin voi vaurioitua, jos sinne pääsee isompaa roskaa jatkuvasti. Puhaltimen laakeri ei varmasti pidä roskasta eikä mötikkä muutekaan.
TakaPotku Ladoissa ja Samaroissa ei ole mitään suodatinta sisäilmanottokanavassa. Niissä onkin usein suuria ongelmia lämmityslaitekanavien tukkeutumien kanssa, varsinkin jo vesi/ilmaottoakaukaloa ei pidetä puhtaana.
Mutta siihen vinkkiin. Samaraan laitoin ilmanottokopan ympärille kaikkien PirkkaNiksien kuningattaren: SUKKAHOUSUT. No, tälle on naurettu ja pohdittu sitä, että mikä osa sukkahoususta (käytetyistä) kuuluu laittaa kohdalleen että saadaan oikea aromi. Tämähän riippuu jokaisen suuntautumisesta.
Mutta asiaan. Myös VW Golfiin ainakin voi laittaa raitisilmasuodattimen tilalle sukkahousua. Laittaa vaikka kolminkerroin ja sitoo ylijäämän ilmanottokehikon ympärille solmuun. Tämän jälkeen ajoviima riittää paljon paremmin antamaan ilmaa ohjaamoon ja puhaltimen käyttötarve vähenee.
Mutta olen sitä mieltä, ettei kannata ajella ilman raitisilmasuodatinta eikä varsinkaan pitää autoa paikassa, jossa sen päälle sataa roskaa. Ja näitä paikkojahan ovat vain suljetut tallit, eikä autoa koskaan voi pitää pelkästään tällaisissa, jos sitä meinaa käyttää. Sinne ilmanotto/vesikaukaloon pääsee aina roskaa vaikka kaikki suojat olisivat uuden veroiset.
Siispä Raitisilmasuodattimen tilalle tarvittava määrä kerroksia SUKKAHOUSUSTA. Ja taas on parempi lämmitysjärjestelmä ja ilmanvaihto. Kokeilkaa. Itse ainakin laitan tuon virityksen talveksi. Tarvikkeet on hankittu. Ja käytettyä kamaa tietenkin.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:että pelkkä ajoviima ei riitä pitämään matkustamon ilmakiertoa tarpeeksi suurena niin, että huurtumista ei esiinny
En suostu ymmärtämään mitä tuolla niinkuin säästää jos puhallinta ei pidä päällä? Itselleni ei tulisi edes mieleen olla pelkän luonnollisen kierron varassa, ällöttää niin suuresti huuruiset ikkunat ja tukkoisilla ikkunoilla liikenteessä olevat autot. Sehän kertoo siitä ettei osaa käyttää autonsa lämmitys- ja huurteenpoistolaitteistoa. Enkä oikein usko että autonvalmistajakaan on sitä noin tarkoittanut käytettäväksi. Joskus taksissakin (itäisessä eteläeuroopassa) vääntänyt puhallinta isommalle kun kuski yritti tähystää ikkunan alalaidan vapaasta aukosta tihkusateista liikennettä, alkoi jotain sättimään ja mie läppäsin toiseen kertaan puhallinta isommalle.
Mutta jokainen tehköön makkaran mieleisekseen, joko sukkahousuilla tai ilman.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 29.12.2010 5:41
Tuolla vain on kirjoitettu siitä, että raitisilmasuodattimia on heitelty hemmettiin kun ei ole puhallukset riittäneet. Nämä kertomani vinkit ja ongelmien korjaamiset tähtäävät siihen, että näitä lämppäri/puhallusjärjestelmiä voi korjata ja tehostaakin.
Ja joutaahan sitä puhallinta huudattaa vaikka se suodatin olisi pois ja siihen tilalle olisi rakennettu joku roskilta suojaava verkkoratkaisu.
Ja joutaahan sitä puhallinta huudattaa vaikka se suodatin olisi pois ja siihen tilalle olisi rakennettu joku roskilta suojaava verkkoratkaisu.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 25 vierailijaa