Tavoite: Varmatoiminen tölkki kaveriporukan reissukäyttöön. Mukavat sisätilat joissa jaksaa istua satoja kilometrejä putkeen ja ehkä pientä campingvarustelua. Persoonallinen ja tyylikäs maalaus. Ruosteenkarkotus viideksi vuodeksi.
Tekijät: Lassi, Sami ja Teemu. Amek-aseveljiä ja osin lankomiehiä. L ja S eteläpohjalaisia ja T:kin hyvää vautia kouluttautumassa.
[ Osto ]
Sopiva tölkki löytyi Virroilta nettiauton välityksellä. Katsastamaton, 3vuotta seisonut, saumoistaan ruostunut mutta ajokuntoinen 1+8paikkainen 2.1 WBX bensatakatuuppari. Oikein harmittaa ettei ole ranskalainen. Rakkautta ensi silmäyksellä, hintakin saatiin neuvoteltua sopivaksi. Kaupanteon jälkeen myyjän häivyttyä paljastuivat jäähdytysnestevuoto jakotukista ja takaluukun rikkinäinen lukko sekä vilkkujen toimimattomuus joka kuitenkin korjaantui relettä koputtelemalla :) Tuttavuus jouduttiin jättämään Virroille viikoksi, pääsiäisenä saa huonosti siirtokilpiä konttorilta.





[ Siirto ja vikalistan haku ]
Viikon päästä kaupoista haimme siirtoluvat konttorilta ja ajelimme L+T miehityksellä Tampereelta Virroille, liimasimme siirtokilvet ja tankkauksen+renkaantäytön jälkeen suuntasimme Seinäjoen Lännen Katsastusta kohti, Suomen ehdottomasti paras katastus! Nestevuoto tyrehtyi termostaatin auettua ja lämpötila pysyi stabiilina. Nopeusmittari osoittautui rikkinäiseksi. Lasinpesu ei toiminut. Mitähän vielä.
Katsastuksessa saatiin seuraava huojentavan helppo vikalista:
- Vasen etujarru laahaa
- Sisemmät takajarruputket vaihdettava
- Lähes katkennut pakoputki korjattava
- Ruostereiät molempien etuovien vieressä sekä takakulmassa
- Takapuskuri puuttuu
- Raidetangon kumit rikki
- Rekisterivalot ei pala
Nopeusmittaria, rikkinäistä peiliä, nestevuotoa, puuttuvaa takatilan sisäkahvaa tai rikkinäistä lasinpesuria ei edes huomattu :) Katsastuksesta ajoimme auton Jurvaan, L:n ex-navetasta "kunnostettuun" kotitalliin. Tai siis yritimme, auto nimittäin juuttui mutaiseen nurmikkoon ja sai luvan jäädä viikoksi ulos. Takakontista löytyi kolme ylimääräistä ehjännäköistä kantta, suodatinkantaan tuleva öljynjäähdytin, kaasuläpän asentotunnistin tms rompetta joka otettiin kiitollisena vastaan.
[ 1. Katsastuskorjausviikonloppu ]
Pukitimme auton ja aloitimme arkeologiset tutkimukset:
- Jakotukki on oikeasta päästään rikkoontunut ja korjattu jonkinlaisella metallitulpalla, jonka välistä vuotaa. Nesteet kuitenkin pysyvät kohtuullisesti sisällä vuodosta huolimatta joten tämän korjaus jätetään nyt myöhemmäksi.
- Raidetangon kumien vaihto onnistui irrottamalla raidetangon pää pallonivelineen olkatuesta(?) ja hivuttamalla kumi pallon yli tankoon. Oli meinaan perkeleen tiukassa, vaati auton painon tunkkaamisen sovitetta irrottavaksi voimaksi, lämmittämisen ja järkyttävän lekaamisen.
- Mittarinvaijerin todettiin katkenneen ala- ja yläpäästään (wtf!?!) ja se oli lisäksi fiksusti hitsattu napakuppiin. Uusi vaijeri siis tarvitaan.
- Sisempien jarruletkujen liitos edestä tulevaan putkeen oli tosi hankalassa paikassa laatikon yläpuolella ja tietty kiinnitetty jollain joka oli kai joskus ollut ristipääruuvi. Se jouduttiin poraamaan ja tekemään kierre reikään uutta kiinnitystä varten. Lisäksi putkennipat olivat täysin jumissa jakopalikassa joten sivuille lähtevät putket piti katkaista ja palikka vääntää etuputkineen auton alle, jossa se saatiin ruuvipenkkiin käsiteltäväksi.
- Takajarruja ilmatessa oikea ilmausnippa katkesi joten edessä oli uuden sylinterin osto. Samoin ulommat takajarruputket todettiin yhtä ruosteisiksi kuin sisemmät joten ne lisättiin ostoslistaan. Päätettiin myös vaihtaa kaikki loput ilmausnipat saman välttämiseksi tulevaisuudessa
- Rekisterivalojen johdotuksessa on jotain vikaa joten niille otettiin takavaloista rosvolla virta.
- Kuskin oven vierustan läpimätä sauma vedettiin kylmästi auki ja korjattiin pellinpaloilla. Myös kuskin "pehmeä" astinlauta korjattiin pellillä.
- Lasinpesuripumppu oli oikosulussa joten uusi ostoslistaan.
- S onnistui tiirikoimaan takaluukun lukon sopivaksi samalle avaimelle kuin muutkin lukot.
- Pakoputkisto osoittautui hirvittäväksi käärmeenpesäksi (kuva). Pakosarjaputket pytyiltä vasempaan reunaan olivat ehjiä, mutta siitä eteenpäin takapöntölle asti oli lähinnä ruostetta ja reikää. S keksi tuoda nurkissa pyörineen Triumphin rosterisen motovaimentimen ja hymy levisi vanhojen rasvakourien mustille naamoille. Vanha takapönttö revittiin väkivalloin irti ja heitettiin seinään. Sovitusta varten päätettiin hitsata uuteen pönttöön haaraputki joka käy suoraan pakosarjaputkien laippapariin orkkistiivisteillä. Materiaaliksi kelpasi lampunjalan painona toiminut 3mm plootu, Biltemasta ostettu yleismallin putkenmutka ja vanhan putkiston kevyesti kaareva loppupilli. Tästä ei voi olla kuin ylpeä!






[ 2. Katsastuskorjausviikonloppu ]
- Laitoimme jarrut loppuun uusilla osilla. Takajarruletkuista meni kierteet joten nekin piti vaihtaa.
- Pakoputken laipat korjailtiin ja suoristettiin, vaimentimelle tehtiin korvake runkopalkkiin ja putki koottiin tiivisteineen ja ripustuskumeineen.
- Mittarinvaijeri ja pesuripumppu menivät vaihtoon.
- Asennettiin käytetty usb-tikkua lukeva mankka
- Katsastushitsastuksella loput reiät umpeen ja maalattiin spraylla jonkinlainen suoja hiekkapuhallukseen asti.
- Laitettiin väliaikainen sisäkahva takatilan oveen.
- Muokattiin S:n asevelihintaan ilmaiseksi saama takapuskuri vetokoukulle ja uudelle putkelle sopivaksi ja asennettiin.




Otimme auton pyörilleen ja teimme juhlallisen käynnistyksen uudella tiiviillä putkella. Kuului *vryy* eikä mitään muuta. Luultiin että mankka on syönyt akun ja otettiin apuvirtaa, yhtä huonoin tuloksin. Startin heräteliitin oli hapettunut ja kuparitahnalla ja nytkyttämällä muuttui toimivaksi. Nyt hyrähti nätisti käymään ja äärimmäisen komea prätkäpörinä täytti tallin =D Pihalla todettiin jarrupoljin veltoksi ja löytyihän sieltä sitten vuotoa paristakin paikkaa ja ilmaa vielä kahdesta linjasta. Muuten kaikki toimi hienosti.
Seuraavana aamuna T hankki uudet siirtoluvat ja ajeli konttorille ilmaiseen uusintaan (ehdittiin kuukauden sisään edellisestä). Läpi meni notta heilahti, konttorin äijä kattoi putkea ja tuumi "laitoitte sitte tollasen" :D



[ Budjetti tähän saakka ]
500 - itse auto
5,9 - vasen sisempi takajarruputki
3,5 - oikea sisempi takajarruputki
12,78 - raidetangon suojakumit
5,99 - pakoputkimaali
6,49 - yleismallin putkenmutka
3,49 - jarruneste
27 - mankka
13,9 - mittarivaijeri
8,9 - ruostepohjamaalispray
3,9 - kannatinkumi
7,6 - ilmausruuvit 4kpl
8,5 - pesuripumppu
11,8 - ulommat takajarruputket
9,75 - jarrusylinteri
7,48 - rosteripultit+mutterit
8,5 - kotelonsuoja
3,36 - pakoputken laippatiivisteet
18 - takajarruletkut
38 - siirtolupa+omistajanvaihdos
55 - katsastus
27 - toinen siirtolupa
-------------------------------
yhteensä 786,84 eli 87euroa per istumapaikka :)
[ Suunnitelmia ]
- 17" näyttö ja vanhanmallin modattu xbox videosoittimeksi taakse
- Pöytä ja vanha kompurajääkaappi taakse ja yleinen siistintä
- Etupenkkien verhoilu
- Äänenvaimennusmatto moottorin päälle
- 6x9 kaiuttimet tavaratilan kattoon ja 6" ämyrit etuoviin, mahdollinen 12" subi johonkin
- Takapenkeille kaatomekanismi jotta takatilassa voisi nukkua. Keskipenkille sokkakiinnitys helpon irrotuksen mahdollistamiseksi.
- Auton hiekkapuhallus, lasikuitupakkelointi ja maalaus ikkunojen alareunaan asti. Siitä ylöspäin mahdollisia paikkamaalauksia ja myllytys.
Maalaussuunnitelma:

Päivityksiä heti kun päivitettävää tulee, ensi viikonloppuna hiekkapuhallukset!