Boran käynistysongelmat

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

ve ge
-
Viestit: 11
Liittynyt: 10.6.2009 11:01

Boran käynistysongelmat

ViestiKirjoittaja ve ge » 4.1.2011 14:59

Eli Bora tykkää nyt kiukutella. Kone on ALH-mallinen.

Kaikki alkoi kun Autolla oli ajettu noin kymmenkuntakilometriä, jonkä jälkeen se seisoi muutaman tunnin. Kkun yritin käynnistää auton startti pyöri komeasti (pakkasta noin 3 astetta, kylmäkäynnistyksen kanssa ei ole ollut aiemmin ongelmia), mutta ei lähtenyt käymään. Konepellin avettuani huomasin polttoainesuodattimelta polttoainepumpulle menevässä kirkkaassa letkussa olevan ilmaa. Auto hinailtiin kotiin ja vaihdoin polttoainesuodattimen, jonka jälkeen auto ei vieläkään lähde käymään. Suodattimen vaihdon aikana täytin sen dieselillä, polttoaineen pinta oli suodatinpaperin yläpuolella muttei kuitenkaan aivan piripinnassa. Voiko käyntiinlähtemättömyys johtua siitä etten tehnyt tuota piripintaan täyttöä. Koetin myös ilmata letkuja avaamalla pumpun päästä yhden 17mm mutterin ja irroittamalla polttoaineputken siten että dieseliä tuli kun starttasi, kuitenkaan onnistumatta - kirkkaassa letkussa vieläkin ilmaa.

Osaakohan joku arvata mistä vian etsintää voisi jatkaa? Itse tuumaillut seuraavaksi siirtopumppua, siitä onkin kysyttävää.. Pitäisikö siirtopumpun alkaa pyörimään heti kun autosta laittaa virrat päälle? Jos näin niin tarkoituksena olisi ottaa siirtopumpulta suodattimelle tulevat letkut irti ja katsoa tuleeko polttoainetta sieltäpäästä

Auto on nyt sulailemassa tallissa ja Illemmalla olisi tarkoitus hyökätä sen kimppuun, joten pikaiset neuvot ovat tarpeen!
Kiitos jo etukäteen,

Veikko

ve ge
-
Viestit: 11
Liittynyt: 10.6.2009 11:01

ViestiKirjoittaja ve ge » 4.1.2011 17:04

Kummasti se forumeiden lueskelu auttaa..

kuvittelin siirtopumpun olevan tankissa mutta ilmeisesti se onkin itse syöttöpumpussa.
Polttoaineessakaan ei varmaan enää ole kesälaatua juuri jäljellä koska auto on jo moneen kertaan tankkailtu talvitavaralla.

EDIT eilen kun ulkona pakkasessa vaihdoin suodattimen, aloin epäilemään etten tehnyt kaikkea oiken, no siinäpähän mentiins sitten nokkelana poikana juutuupista katsomaan videota että miten olisi pitänyt tehdä, löysin videon jossa uusi suodatin oli jotenkin kelvoton ja auto ei lähtenyt käymään, ja taas vanhalla suodattimella lähti hienosti käymään. Onkohan tämä yleistä?
Oma uusi suodattimeni mallia FIAAM, jotka olleet toimivia omalla kohdalla kokemuksen perusteella

ve ge
-
Viestit: 11
Liittynyt: 10.6.2009 11:01

ViestiKirjoittaja ve ge » 4.1.2011 20:39

Nonii, nyt on ilta touhutta taas auton kimpussa, on imetty tankilta suodattimnen menon läpi ilmat pois putkista ja samalla nautittu aimoannos dieseliä..
tämän jälkeen auto ei vieläkään käynnisty. Tämän jälkeen avoin suutinputken ja starttasin toiveena että loppukin ilma tulisi sieltä jostain pois, polttoainetta ainakin tuli suuttimelle, joka pistää suuresti ihmetyttämään - luulisi diesel-koneen nyt käyvän kun suuttimille tulee tavaraa!

Tämän jälkeen koitin valokynällä sammutussolenoidin toimintaa, virtaa tuli solenoidille sekä virran ollessa päällä ja virran ollessa poissa päältä. Outoa? eikö solenoidin pitäisi saada virtaa kun moottorin halutaan olevan käynnissä tai sammuva, joko tai.!

Mistä nyt pitäisi alkaa etsimään vikaa?

MIKE73
-
Viestit: 24
Liittynyt: 19.12.2008 18:49

ViestiKirjoittaja MIKE73 » 4.1.2011 21:57

Oletko koittanut käynnistää toisella avaimella....

ve ge
-
Viestit: 11
Liittynyt: 10.6.2009 11:01

ViestiKirjoittaja ve ge » 4.1.2011 22:13

Juu en, onneksi avain ei ole tampereella opiskelupaikkakunnallani ja itse joululomaa viettämässä 160km päässä vanhempieni luona.

EDIT: Olin pilkkillä juuri nuo muutaman tunnin jonka jälkeen ongelmat alkoivat, reikiä tuli kairattua siihenmalliin että kokoajan oli melkoinen hiki päällä.Onkohan avain tästä ottanut nokkiinsa?

MIKE73
-
Viestit: 24
Liittynyt: 19.12.2008 18:49

ViestiKirjoittaja MIKE73 » 4.1.2011 22:28

Joskus temppuillu Tdi Borassa tuo takaluukun johto, se taittuu niin jyrkästi että kannattaa ottaa kiinnikkeet pois.Voipi olla johdon kuoret murentunu. Herjasi ajonestoa, valot vilahteli ja tuntui että sahuuttaa muttei käynnisty.Sitten kun koitti uudestaan startata, niin lähti käyntiin.

Reaper
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 5.1.2011 0:30

Onko hehkut milloin vaihdettu? Entä rele 109?

ve ge
-
Viestit: 11
Liittynyt: 10.6.2009 11:01

ViestiKirjoittaja ve ge » 7.1.2011 12:25

Kuntoon tuli juurikin tuon relee 109 vaihtamalla

Suurkiitos auttaneille!

EDIT: kijoitusvirheet pois


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa