Kysymys hehkutuksesta - Passat 3c

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

CtD
-

Kysymys hehkutuksesta - Passat 3c

ViestiKirjoittaja CtD » 6.1.2011 17:37

Ensimmänen diesel autoni kyseessä ja tässä tuonti ihmeessä ei ole ohjekirjaa mukana. Niin onko kellään tietämystä minkälainen on tai pitäisi olla hehkutuksen vm.-06 2.0 TDI koneessa? Kone on Euro 4 jos tällä on jotan merkitystä asiaan

Ihmetellyt vain kun virrat/hehkutuksen pistää päälle, niin hehkun- merkkivalo palaa muutaman sekunnin ja sammuu. -12'C olen pari kertaa hehkuttanut varuiksi ja käynnistyy ongelmitta ja käy nätisti. Eli ei tässä mitään.
Se miksi hehkutusta ihmettelen niin ajotietokone herjaa mielestäni silti, että "Hieman pitempi hehkutusaika!". Tämä on kyllä ihan oma tulkinta kun en saksaa osaa ja tietokoneen kieltä ei ole vielä vaihdettu. En nyt muista ulkoa miten meni saksaksi, mutta jotenkin uskon hehkutukseen liittyvän ja huuttomerkki perässä.

Minua kiinnostaa siis, että jatkuuko hehkutus vaikka merkkivalo sammuu vai pitääkö minun vain useamman kerran hehkuttaa ennen käynnistystä? Tämä liittyy siis kylmäkäynnistykseen

ukormi
-

ViestiKirjoittaja ukormi » 6.1.2011 18:53

Noissa on pikahahehkut jotka ei kovin kauaa hehkuvaloa näytä.
Vaan hyvin toimivat silti.

Entisessä 1.9 AVF Passatissani hehkuvalo paloi pidempään kun oli kova pakkanen. Työkaverin -07 2.0 ei polttele valoa juuri pitempään pakkasellakaan ja hyvin toimii.

Lienee noissa kuitenkin jälkihehkukin.
Mutta siitä hehkuvalon nopeasta sammumisesta ei kannata olla huolissaan, etenkin jos auto käynnistyy hyvin ja käy sen jälkeen normaalisti.

CtD
-

ViestiKirjoittaja CtD » 6.1.2011 23:30

Tuota pikahehkua hieman epäilinkin, mutta en uskonut noin nopeaksi. Tosiaan ei siinä mitään, kone hyrrää nätistin ja lähtee käyntiin kuin palmun alta vaikka olisin kympin tuolla puolen pakkaset.

vk
-

ViestiKirjoittaja vk » 6.1.2011 23:41

AFN ainakin nähdäkseni hehkuttaa hieman pidempään kuin merkkivalo antaa ymmärtää. Ainakin komea releen-naksaus kuuluu useita sekuntteja (noin 3-8sek) merkkivalon sammuttua ja samanlailla huippupakkasilla kestää tosi pitkään että naksahtaa. sisäpuhallin starttaa aina vakioajassa niin siihen on hyvä verrata miten pitkään hehkuttaa.

jjj84
-

ViestiKirjoittaja jjj84 » 7.1.2011 8:43

Nykyautoissa on useamman minuutin jälkihehkutus, jolla saadaan päästöjä nätimmiksi.

Ajotietokoneen ilmoitus mielestäni viittaa enemmänkin johonkin vikaan... varsinkin jos tuo suomennos ei ole ihan oikein :)

Jos kylmänä käynnistää (-10`c), niin oma auto näyttää hehkun valoa luokkaa 5s.

Finnhopper
-

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 7.1.2011 9:17

Ei käyttöohjeessakaan mainita muuta kuin: "Käynnistä auto heti kun hehkun valo sammuu."
Itse mietiskelin tuota hehkutushommaa kanssa kun vanhassa golfissa sai hehkutella pidempään kylmemmällä. Mutta kyllä tuo Passat tuntuu hyvin käyntiin lähtevän.

jari.poikola
uusi tulokas

ViestiKirjoittaja jari.poikola » 7.1.2011 20:49

Valikon kielen voi itse vaihtaa mm. Englanniksi.

Putko
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 7.1.2011 21:06

Oottekos kattonu hehkuttaako ekan kerran jo silloin kun avaa kuskin oven ;)

CtD
-

ViestiKirjoittaja CtD » 7.1.2011 22:05

En ole ainakaan huomannut että hehkuttaisi kun kuskin oven avaa. Sitten vasta kyseinen merkkivalo syttyy kun "avaimen" työntää tarpeeksi pitkälle. Olen kans kuullut tuollaisesta esihehkutuksesta että aloittaa hehkuttaan kun kuskin oven avaa.

Tosiaan ei mitään ongelmia käyntiin lähdössä ole ja käy nätisti. Jos ei hehkut toimis niin ois käynnistyminen vaikeaa ja saattaisi hieman "rytkyttää" alussa.

Koitan huomenna painaa mieleeni tuon tekstin mitä lukee, niin tulkitkoon google translater sitten. Tuli ihan sellainenkin mieleen että olisiko saksaninsinööri, vain ohjeistukseksi tehnyt muitutus ilmoituksen pitemmästä hehkutusajasta kylmillä keleillä. Koska tänään kun lähdin liikenteeseen, niin kyseinen teksi tuli ennen käynnistystä.

Tietokoneen kieli on tarkoitus kyllä vaihtaa, mutta ei kai se onnistu ilman OBD johtoa ja sopivaa softaa? Ei foorumilla satu olemaan ketään Riihimäeltä, Hyvinkäältä etc. keneltä kyseinen muutos onnistuisi.

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.1.2011 22:27

Kaverin kanssa haettiin saksasta tuon korinen -05 1,9 TDi ja se onnistui saamaan kielen tolle nykypäivän toiselle kotimaiselle ilman työkaluja.

Muistaakseni vaati saksaa ymmärtävän heeban apua :)

Finnhopper
-

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 8.1.2011 0:21

Muistaakseni tuohon omaankin sen kielen sai vaihdettua ajotietokoneesta tai soittimesta suoraan ilman kaapelia.
Olen kyllä ite Riihimäen seudulla ja nykyään on ross-techin kaapeli myös.

CtD
-

ViestiKirjoittaja CtD » 8.1.2011 8:02

Pitääpä selata ajotietokonetta tarkemmin jos siellä olisi kielenvalinta mahdollisuus. Mankka onkin jo lontooksi. Palataan Finnhopper ehkä asiaan jos ei itse tehtynä onnistu

CtD
-

ViestiKirjoittaja CtD » 8.1.2011 11:23

Nonni nyt puhuu auto englantia, siellä oli tosiaan ihan itse valittavissa kieli. Kun nyt otti silmän käteen ja katsoi mitä ajotietokone sisältää.

Hehkutus toimii tosiaan nopeasti ja oikein. Nyt selvisi kuinka mahtava olen suomentamaan saksaa arvaamalla. Meinasi hieman nolottaa ja naurattaa yhtäaikaa jahka näin tekstin englanniksi. Lukikohan saksaksi näin, "Bitte verkande kunde".
-Tulkitsin bitte=hieman verkande=lämmitys/hehkutus kunde=hetki/aika
Noh, sehän tarkoittaa sitten todellisuudessa sitten vaan, että " Fasten your seatbelt = Kiinnitä turvavyösi" :) :D

Kiitos silti hekutukseen ja ajotietokoneeseen liittyvistä tiedoista.

Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”