1.6td sammui eikä käynnisty enään.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

-Jokinen-
-
Viestit: 187
Liittynyt: 15.7.2008 13:32

1.6td sammui eikä käynnisty enään.

ViestiKirjoittaja -Jokinen- » 2.1.2011 14:16

Elikkä perjantai aamuna laitoin caddyn käyntiin ja kävi hetken kunnes sammui. Sen jälkeen ei ole edes luvannut vaikka on koitettu. Suodatin on uusi, tankki puolillaan talvilaatua, hehkut uusittu. Mistähän vikaa sitten etsimään vai joko on aika luovuttaa. Ollut nyt lämpimässä tallissa eikä silti toimi.

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 2.1.2011 16:41

Näillä spekseillä paha mennä sanomaan. Pa-letkuissa ei ole ilmeisesti läpinäkyvää pätkää välissä, että näkisi meneekö polttoainetta koneelle vai ei?

Oliko viimeinen sammuminen miten väkivaltainen tapahtuma? Jos ei, niin yksi arvaus vois olla sammutussolenoidi. Jakopäähän tuosta kannattais myös tutkia, ettei oo jako sekaisin tms.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 2.1.2011 19:10

Ajoitus+kaikki paikallaan ja sitten se polttoaineen saanti (löysäät 17mm kiintoavaimella suuttimesta putken ja pitää tulla reilusti startatessa polttoainetta).

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 2.1.2011 19:12

sammutinsolenoidia itsekkin veikkaisin. moottorin sähköjen sulake kunnossa?
jako saa olla aika pielessä jos ei yritä käyntiin lähtöä.

-Jokinen-
-
Viestit: 187
Liittynyt: 15.7.2008 13:32

ViestiKirjoittaja -Jokinen- » 2.1.2011 19:54

No ei se mitenkään erikoinen sammuminen ollut, edellisenä päivänä kävi 30min tyhjäkäyntiä hyvin. Suodattimelta lähtee kyllä polttoaine liikkeelle kohti pumppua kun starttaa ja takaisin suodattimelle kun starttauksen lopettaa. No sähköjä en ole tuosta tutkinut. Missähän tuollaisessa caddyssä sammutus solenoidi on? Konehan on jetasta lähtöisin jos sillä vaikutusta asiaan.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 2.1.2011 19:59

Etenet näin:

1. Otat suutinputket suuttimilta irti ja starttaat. Jos tulee ainetta, kiinni ja käyntiin.

2. Jos suutinputkista ei tule polttoainetta startatessa, katsot aijemmin mainitun sulakkeen, sekä että sammutinsolenoidilla on virtajohto kiinni, ja mittaat sulakkeen ehjyydestä huolimatta että siihen tulee 12V kun laitat avaimesta virrat päälle.

3. Jos virta tulee, mutta polttoainetta ei tule suutinputkista, varmistat sammutinsolenoidin ehjyyden. Se naksahtaa kun laittaa virrat päälle. Naksaus kuuluu korviin, ja tuntuu sormeen.

4. Jos vika ei vieläkään ole löytynyt ja polttoainelinja on varmasti ilmaton sekä tankissa on tavaraa, vika on syöttöpumpun sisällä. Esim nestepään toinen männänpalautinjousi voi olla poikki. Hajoavat heikkouttaan joskus.


edit: Vastausta edelliseen postaukseen:


Täältä löytyy jotain syöttöpumpusta.

TÄSTÄ kuvasta nro. 3 on se sammutinsolenoidi, ja siihen pitäisi tulla yksi johto. Sammutinsolenoidi sijaitsee suutinputkien lähtöjen yläpuolella, sen samaisen ruosteenvärisen "rautamökkylän" eli nestepään yläpinnassa, mistä ne putket lähtee. Kuvassa nro 5. kuvaa suutinputken lähtöä.

-Jokinen-
-
Viestit: 187
Liittynyt: 15.7.2008 13:32

ViestiKirjoittaja -Jokinen- » 2.1.2011 20:48

Tuon sammutus solenoidin otin jo toisesta autosta eikä vaikutusta, täytyy tuo tavaran saanti ja sulake vielä katsoa, jos pumpussa vikaa niin tehdään varaosa auto tästä tuohon varsinaiseen projektiin kun tästä loppuu leima kohta.

-Jokinen-
-
Viestit: 187
Liittynyt: 15.7.2008 13:32

ViestiKirjoittaja -Jokinen- » 3.1.2011 18:49

eli asiaa tänään tutkittu, kaikki sulakerasiassa olevat sulakkeet ehjiä, sammutinsolenoidi ehjä mutta suuttimille ei tule ainetta. Eli onko vika nyt sitten pumpussa? Mikäs moottorin sähköjen sulakkeen nro on?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 3.1.2011 19:54

Ota solenoidin alta kara ja jousi pois niin ei tarvetta sähköille, käy niin pitkään kuin kytkimellä nostaen sammutat.

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 3.1.2011 20:21

No siitä solenoidin piuhasta kannattaa mitata jännite. Vai saitko kuunneltua/tunnusteltua, että solenoidi napsahtaa virtoja päälle laitettaessa?

-Jokinen-
-
Viestit: 187
Liittynyt: 15.7.2008 13:32

ViestiKirjoittaja -Jokinen- » 3.1.2011 20:28

Juu kuulin kyllä selvästi kun napsahti, mutta ei tuu suuttimista naftaa kun pikku tippoja.

caddymake
-
Viestit: 6
Liittynyt: 3.1.2011 20:07

ViestiKirjoittaja caddymake » 4.1.2011 19:35

Minkä ikäisestä Caddysta on kysymys? Minullahan vika näyttäisi nyt johtuvan suuttimien paluuletkujen ilmavuodosta jonka takia pumppu tyhjenee pahanpäiväisesti. Mutta minulla on tuo vanha jugoslaavi, ei kai niitä enää kellään muulla ...

-Jokinen-
-
Viestit: 187
Liittynyt: 15.7.2008 13:32

ViestiKirjoittaja -Jokinen- » 4.1.2011 21:39

Caddy vuodelta -83 mutta tekniikan iästä ei tietoa, no mullakaan pumppu ei lähde imee tavaraa kun starttaa..

caddymake
-
Viestit: 6
Liittynyt: 3.1.2011 20:07

ViestiKirjoittaja caddymake » 5.1.2011 8:35

Sitten syykin voisi olla sama. Minä olin aina luullut että nämä volkkarin vanhat pumput ovat täysin itseilmaavia, eli imevät tyhjänäkin. Mutta ehkä luulin väärin, tai ehkä ikä on tehnyt kulumaa niin että vaikka uutena onkin toiminut tyhjänä niin nyt ei enää.

Minä varmistin (tilapäisvirityksenä, ihan vain koekäyttöä varten) magneettiventtiilin aukiolon sillä että vedin suoraan akun plusnavasta johdon venttiilille, toisessa päässä lattaliitin, toisessa hauenleuka. Ei tietysti pidä jättää kiinni koska tyhjentää akkua. Ja auto ei tietenkään sammu virta-avaimesta kun tämä oharijohto on paikallaan. Eikä pidä päästää alkuperäisen johdon päätä heilumaan hervottomana ja koskettamaan auton metalliosiin koska silloin palaa sulake jos virta on päällä.

Onko sinullakin pumpun ja suodattimen välinen imuletku suurimmalta osin kirkasta letkua, ja vain lyhyt n. 10 sentin pätkä suodattimen päässä kumiletkua? Minulla vuoti muutama vuosi sitten tuo kumiletkun ja kirkkaan letkun liitos, ja silloin pumppu vetää tuosta liitoksesta pelkkää ilmaa sisään kirkkaaseen letkuun eikä tietenkään saa vedetyksi mitään tankista. Helppo korjata: bilteman tai motonetin 8 millin polttoaineletkua noin 10 senttiä (tai se pituus mikä sitä entistäkin kumiletkua on) ja klemmarit piukalle kumpaankin päähän. Siinä muoviletkun suodattimen puoleisessa päässä on sisällä messinkipusla joten se kestää kumiletkun kiristämisen sen päälle.

-Jokinen-
-
Viestit: 187
Liittynyt: 15.7.2008 13:32

ViestiKirjoittaja -Jokinen- » 5.1.2011 20:45

Se oli yhtenäistä putkea, mulla ilmeisesti pumppu sökö koska sekin oli täynnä naftaa mutta ei käynnistynyt, ja kun laittoi lisäpumpun niin työnsi takaisin tankkiin suurimman osan. Onko kellään tietoa sopiiko 1.6d pumppu td moottoriin? Siinähän ei ole ahdonalaista syöttöä, tai voiko pumpun yläosan ottaa td pumpusta?

htm
-
Viestit: 407
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 5.1.2011 22:11

1,6 D pumppu käy suoraan. Kannenvaihto onnistuu periaatteessa ainakin.

HolySmokella ovat naittaneet Fiatin ja VW:n pumppuja ja ties mitä...

-Jokinen-
-
Viestit: 187
Liittynyt: 15.7.2008 13:32

ViestiKirjoittaja -Jokinen- » 5.1.2011 23:25

No täytyy koittaa suoraan sitä niin selviää ainakin onko pumppu vika vai joku mikä autossa mättää.

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 6.1.2011 3:34

Ei muuten ilmaa itseään tuo pumppu. Kannattaa yrittää pistää vähän paineilmaa polttoaineen paluuputkeen. Sitten kun pumppu on täynnä niin pitäsisi alkaa imemään tankilta. Edellyttää tietenkin että pumppu on ehjä.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 6.1.2011 12:47

kumma ku on mulla ilmannu. taitaa riippua tuoki pumpun kunnosta onko ehjänä. onkohan takaiskuventtiili ehyt pumpusta?

-Jokinen-
-
Viestit: 187
Liittynyt: 15.7.2008 13:32

ViestiKirjoittaja -Jokinen- » 6.1.2011 14:09

Siitä en tiedä onko takaiskuventiili, itselle kuitenkin ensimmäin diesel auto. Ja ei se paluuputkesta paineilman laittaminen kyllä tässä tilanteessa auttanut.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 6.1.2011 14:27

"Siitä en tiedä onko takaiskuventiili, itselle kuitenkin ensimmäin diesel auto. Ja ei se paluuputkesta paineilman laittaminen kyllä tässä tilanteessa auttanut."

Kaikki toivotaan-toivotaan konstit jätä väliin, pumppu täyteen polttoainetta ja jos siitä solenoidista otit jousen ja karan pois niin hörähtää vähäksi aikaa käyntiin, ja jos ei niin pumppu vaihtoon, ei ole ensimmäinen eikä viimeinen pumppu joka sanoo sopimuksen irti.

-Jokinen-
-
Viestit: 187
Liittynyt: 15.7.2008 13:32

ViestiKirjoittaja -Jokinen- » 6.1.2011 17:11

Solenoidin kun nosti pois niin se tila oli ainakin täynnä polttoainetta, nyt kokeilin jo toisella pumpulla eikä silläkään käynnistynyt, suuttimista tulee vaan pieniä tippoja..

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 6.1.2011 18:01

Tipat ei piisaa vaan meno tai paluupuolelta täyteen pumppu, jos suodattimelta tulevan putken kautta ensin koitat täyttää ja putkenpään jätät kanisteriin, joskus väljällä pumpulla työläämpää se ilmaaminen.

-Jokinen-
-
Viestit: 187
Liittynyt: 15.7.2008 13:32

ViestiKirjoittaja -Jokinen- » 6.1.2011 18:37

Täytyy koittaa vielä johtuisko ilmasta, voihan se olla että koneessa muutakin vikaa, kerran siitä kuitenkin hihna vauhdissa katkennut niin jos nyt teki sitten lopun tuhon. Jos meno puolelta täyttää pumppu ja paluu puolelta tulee putken täydeltä niin eikös pumpun pitäisi silloin olla täysi?

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 6.1.2011 18:39

Kun pistää paineilmaa paluuletkuun niin pumppu nimenomaan täyttyy. Minusta ainakin helpoin keino täyttää pumppu, joten se siitä toivotaan toivotaan keinosta.

Pumppu täynnä dieseliä, ilmavuodot tukittu ja solenoidi ehjä niin melko varmasti on pumpussa sitten vika.

Itsellä ei ainakaan ilmaantunut itsestään kun oli ollut pumppu irti ja polttoaineletkut tyhjinä. Voihan olla että jos olisi vuoden tai pari sahannut niin ehkä sitten.

-Jokinen-
-
Viestit: 187
Liittynyt: 15.7.2008 13:32

ViestiKirjoittaja -Jokinen- » 6.1.2011 19:01

Tiedä noista mutta toinen pumppu otettu toimivasta autosta eikä silläkään käynnisty. Olishan tossa toki vielä projekti autossa pumppu mutta ei sitä viitsis enempää purkaa jos kasaan joskus tahtoo.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 6.1.2011 21:24

"Jos meno puolelta täyttää pumppu ja paluu puolelta tulee putken täydeltä niin eikös pumpun pitäisi silloin olla täysi?"

On se, miksi ei tule löysätystä suutinputkista startatessa niin ei ole pumppu täysin kunnossa, vaihda vielä kolmas pumppu ?
Otit pois solenoidin alta karan ja jousen, ei varmana lähde käyntiin jos sulku päällä!??

Testaamista varten pitää ottaa kara ja jousi pois (sillä suljetaan pois solenoidivika).
Viimeksi muokannut sa, 7.1.2011 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-Jokinen-
-
Viestit: 187
Liittynyt: 15.7.2008 13:32

ViestiKirjoittaja -Jokinen- » 7.1.2011 3:56

no ei se kyllä ennen niiden poistoakaan käynyt. Täytyy ne laittaa vielä takas ja koittaa. No kun sitä kolmatta pumppuu ei autosta viitsis poistaa mutta kai sitä täytyy koittaa, on ainakin varmaa sitten onko pumpussa vika vai jossain muualla.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 7.1.2011 6:33

silloin se käy niin kauan ku polttoainetta riittää tai ei ota kytkimellä kunnolla vastaan jos on poistettu kara ja jousi


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa