Hei,
Volkswagen Caddy 1.6 diesel vm. 1990 käynnistyi muutamaksi sekunniksi ja sitten sammui eikä käynnisty enää. Polttoaine on OK, samoin suodatin.
Ongelman ydin näyttäisi olevan että polttoaineletkussa on pelkkää ilmaa, ja vaikka irroitan letkun pään polttoainesuodattimelta ja laitan diesel-kanisteriin niin pumppu ei ime sieltäkään mitään.
Onko tuollaisessa pumpussa erikseen "siirtopumppu" ja "suurpainepumppu", vai onko siinä vain yksi pumppu? Magneettiventtiili vetää (ainakin naksahtaa selvästi), ja magneettiventtilille tulee virtaa kun kytkee auton virrat päälle.
Jos magneettiventtiili sittenkin olisi rikki, niin eikö pumppu silloin imisi?
Caddy 1.6 diesel 1990 - pumppuko rikki kun ei ime mitään?
Valvoja: ffp jäsenet
Starttaa, mutta tiede ei pysty selittämään ...
Minä luulin että tuollainen imupumppu alkaa imeä kuivanakin ja on siis täysin itseilmaava.
No, tein seuraavaa:
- varmuuden vuoksi vedin suoran piuhan akulta magneettiventtiilille (jos virtalukko pätkisi satunnaisesti)
- laitoin suodattimen ja ruiskutuspumpun väliin bilteman sähköisen bensapumpun nro 523227. Kun tuohon pumppuun kytkee sähkön, näkyy oikein komeasti kun se vetää suodattimen läpi kirkasta naftaa putket täyteen
- lähti käyntiin
- näköjään tuon sähköpumpun voisi jättääkin tuohon väliin oleskelemaan ilmaustarvetta varten, sillä vaikka siltä katkaisee sähkön, ruiskutuspumppu vetää sen läpi. Ja voisihan tietysti virittää vielä enemmän, laittaa sähköpumpun sähkön tulemaan jatkamalla magneettiventtiililtä
Lopuksi poistin lisäpumpun ja suoran piuhan, ja tuntuisi taas toimivan kunnolla ihan alkuperäisessä kunnossa. Pakkanen on samoissa lukemissa tai jopa vähän kylmempää kuin vian ilmetessä.
Joten: en ymmärrä!
No, tein seuraavaa:
- varmuuden vuoksi vedin suoran piuhan akulta magneettiventtiilille (jos virtalukko pätkisi satunnaisesti)
- laitoin suodattimen ja ruiskutuspumpun väliin bilteman sähköisen bensapumpun nro 523227. Kun tuohon pumppuun kytkee sähkön, näkyy oikein komeasti kun se vetää suodattimen läpi kirkasta naftaa putket täyteen
- lähti käyntiin
- näköjään tuon sähköpumpun voisi jättääkin tuohon väliin oleskelemaan ilmaustarvetta varten, sillä vaikka siltä katkaisee sähkön, ruiskutuspumppu vetää sen läpi. Ja voisihan tietysti virittää vielä enemmän, laittaa sähköpumpun sähkön tulemaan jatkamalla magneettiventtiililtä
Lopuksi poistin lisäpumpun ja suoran piuhan, ja tuntuisi taas toimivan kunnolla ihan alkuperäisessä kunnossa. Pakkanen on samoissa lukemissa tai jopa vähän kylmempää kuin vian ilmetessä.
Joten: en ymmärrä!
Hassut pienet letkut vuotavat ...
400 kilometrin ajon jälkeen alkoi selvitä lisää: nafta haisee, ja pumpun ja koneen välissä on märkää. Suuttimilta menee ketjutettuna sellaiset "hassut pienet letkut" pumpun paluukierron putkeen. Niistä ilmeisesti se viimeinen (pumppua lähin) on ihan hapertunut ja muutkin vähän. Jugoslavialainen laatu ei kestänyt edes kahtakymmentäyhtä vuotta, miksi en ostanut saksalaista autoa ... :-)
Emmäkyllänäistä dieseleistä mitään ymmärrä, mutta nuo letkut ovat selvästi melko paineettomia (koska on vain tökkästy kiinni), ja liittyvät ilmeisesti suuttimien ilmaukseen. Mutta kun sen laitimmaisen nykäisee irti niin paluukierto saa ilmaa, ja tankille menevissä putkissa oleva aine toimii lappona ja vetää paikkoja tyhjäksi. Ja haperon putken vähäinenkin ilmavuoto tekee saman yön yli.
Eli jotain letkua tarttis saada huomenna aamutuimaan.
Emmäkyllänäistä dieseleistä mitään ymmärrä, mutta nuo letkut ovat selvästi melko paineettomia (koska on vain tökkästy kiinni), ja liittyvät ilmeisesti suuttimien ilmaukseen. Mutta kun sen laitimmaisen nykäisee irti niin paluukierto saa ilmaa, ja tankille menevissä putkissa oleva aine toimii lappona ja vetää paikkoja tyhjäksi. Ja haperon putken vähäinenkin ilmavuoto tekee saman yön yli.
Eli jotain letkua tarttis saada huomenna aamutuimaan.
Kahdentoista euron remontti
Homma kunnossa, vaihdoin 3.2-milliset pienet paluuletkut jotka ovat ketjussa suuttimesta toiseen ja lopuksi pumpulle. Lisäksi suurin vuoto olikin kuuden millin paluuletkussa joka palaa ruiskutuspumpulta suodattimelle, siihen kummalliseen muoviseen kolmitienippaan.
Ei letkuissa mitään kunnolla näkyvää vikaa ollut, mutta haperoa. Ja naftan ulospäin vuotamista en ennen eilistä huomannut, pikemminkin vikana oli ilman vuotaminen sisäänpäin järjestelmään.
Ei letkuissa mitään kunnolla näkyvää vikaa ollut, mutta haperoa. Ja naftan ulospäin vuotamista en ennen eilistä huomannut, pikemminkin vikana oli ilman vuotaminen sisäänpäin järjestelmään.
Voihan olla että sulla on pakkasella ollut joku letku jäässä ja imassut letkut ja pumpun kuivaksi tjs. Ehkä ihan hyvä olla joku sähköinen pumppu tuossa välissä. Olen miettinyt että millä jossain perämetsässä ilmaat pumppua, jos vaikka polttoaine loppuu.
Nuo suuttimien paluuletkut ovat melko perinteinen vuotopaikka. Itselläkin ne näytti päällepäin ihan suht hyviltä, mutta koskiessa menivät poikki. Pari euroa silloin tällöin uuteen letkuun niin pärjää.
Nuo suuttimien paluuletkut ovat melko perinteinen vuotopaikka. Itselläkin ne näytti päällepäin ihan suht hyviltä, mutta koskiessa menivät poikki. Pari euroa silloin tällöin uuteen letkuun niin pärjää.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 28 vierailijaa