Eli Bora tykkää nyt kiukutella. Kone on ALH-mallinen.
Kaikki alkoi kun Autolla oli ajettu noin kymmenkuntakilometriä, jonkä jälkeen se seisoi muutaman tunnin. Kkun yritin käynnistää auton startti pyöri komeasti (pakkasta noin 3 astetta, kylmäkäynnistyksen kanssa ei ole ollut aiemmin ongelmia), mutta ei lähtenyt käymään. Konepellin avettuani huomasin polttoainesuodattimelta polttoainepumpulle menevässä kirkkaassa letkussa olevan ilmaa. Auto hinailtiin kotiin ja vaihdoin polttoainesuodattimen, jonka jälkeen auto ei vieläkään lähde käymään. Suodattimen vaihdon aikana täytin sen dieselillä, polttoaineen pinta oli suodatinpaperin yläpuolella muttei kuitenkaan aivan piripinnassa. Voiko käyntiinlähtemättömyys johtua siitä etten tehnyt tuota piripintaan täyttöä. Koetin myös ilmata letkuja avaamalla pumpun päästä yhden 17mm mutterin ja irroittamalla polttoaineputken siten että dieseliä tuli kun starttasi, kuitenkaan onnistumatta - kirkkaassa letkussa vieläkin ilmaa.
Osaakohan joku arvata mistä vian etsintää voisi jatkaa? Itse tuumaillut seuraavaksi siirtopumppua, siitä onkin kysyttävää.. Pitäisikö siirtopumpun alkaa pyörimään heti kun autosta laittaa virrat päälle? Jos näin niin tarkoituksena olisi ottaa siirtopumpulta suodattimelle tulevat letkut irti ja katsoa tuleeko polttoainetta sieltäpäästä
Auto on nyt sulailemassa tallissa ja Illemmalla olisi tarkoitus hyökätä sen kimppuun, joten pikaiset neuvot ovat tarpeen!
Kiitos jo etukäteen,
Veikko
Boran käynistysongelmat
Valvoja: ffp jäsenet
Kummasti se forumeiden lueskelu auttaa..
kuvittelin siirtopumpun olevan tankissa mutta ilmeisesti se onkin itse syöttöpumpussa.
Polttoaineessakaan ei varmaan enää ole kesälaatua juuri jäljellä koska auto on jo moneen kertaan tankkailtu talvitavaralla.
EDIT eilen kun ulkona pakkasessa vaihdoin suodattimen, aloin epäilemään etten tehnyt kaikkea oiken, no siinäpähän mentiins sitten nokkelana poikana juutuupista katsomaan videota että miten olisi pitänyt tehdä, löysin videon jossa uusi suodatin oli jotenkin kelvoton ja auto ei lähtenyt käymään, ja taas vanhalla suodattimella lähti hienosti käymään. Onkohan tämä yleistä?
Oma uusi suodattimeni mallia FIAAM, jotka olleet toimivia omalla kohdalla kokemuksen perusteella
kuvittelin siirtopumpun olevan tankissa mutta ilmeisesti se onkin itse syöttöpumpussa.
Polttoaineessakaan ei varmaan enää ole kesälaatua juuri jäljellä koska auto on jo moneen kertaan tankkailtu talvitavaralla.
EDIT eilen kun ulkona pakkasessa vaihdoin suodattimen, aloin epäilemään etten tehnyt kaikkea oiken, no siinäpähän mentiins sitten nokkelana poikana juutuupista katsomaan videota että miten olisi pitänyt tehdä, löysin videon jossa uusi suodatin oli jotenkin kelvoton ja auto ei lähtenyt käymään, ja taas vanhalla suodattimella lähti hienosti käymään. Onkohan tämä yleistä?
Oma uusi suodattimeni mallia FIAAM, jotka olleet toimivia omalla kohdalla kokemuksen perusteella
Nonii, nyt on ilta touhutta taas auton kimpussa, on imetty tankilta suodattimnen menon läpi ilmat pois putkista ja samalla nautittu aimoannos dieseliä..
tämän jälkeen auto ei vieläkään käynnisty. Tämän jälkeen avoin suutinputken ja starttasin toiveena että loppukin ilma tulisi sieltä jostain pois, polttoainetta ainakin tuli suuttimelle, joka pistää suuresti ihmetyttämään - luulisi diesel-koneen nyt käyvän kun suuttimille tulee tavaraa!
Tämän jälkeen koitin valokynällä sammutussolenoidin toimintaa, virtaa tuli solenoidille sekä virran ollessa päällä ja virran ollessa poissa päältä. Outoa? eikö solenoidin pitäisi saada virtaa kun moottorin halutaan olevan käynnissä tai sammuva, joko tai.!
Mistä nyt pitäisi alkaa etsimään vikaa?
tämän jälkeen auto ei vieläkään käynnisty. Tämän jälkeen avoin suutinputken ja starttasin toiveena että loppukin ilma tulisi sieltä jostain pois, polttoainetta ainakin tuli suuttimelle, joka pistää suuresti ihmetyttämään - luulisi diesel-koneen nyt käyvän kun suuttimille tulee tavaraa!
Tämän jälkeen koitin valokynällä sammutussolenoidin toimintaa, virtaa tuli solenoidille sekä virran ollessa päällä ja virran ollessa poissa päältä. Outoa? eikö solenoidin pitäisi saada virtaa kun moottorin halutaan olevan käynnissä tai sammuva, joko tai.!
Mistä nyt pitäisi alkaa etsimään vikaa?
Juu en, onneksi avain ei ole tampereella opiskelupaikkakunnallani ja itse joululomaa viettämässä 160km päässä vanhempieni luona.
EDIT: Olin pilkkillä juuri nuo muutaman tunnin jonka jälkeen ongelmat alkoivat, reikiä tuli kairattua siihenmalliin että kokoajan oli melkoinen hiki päällä.Onkohan avain tästä ottanut nokkiinsa?
EDIT: Olin pilkkillä juuri nuo muutaman tunnin jonka jälkeen ongelmat alkoivat, reikiä tuli kairattua siihenmalliin että kokoajan oli melkoinen hiki päällä.Onkohan avain tästä ottanut nokkiinsa?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa