Pyörännavan mutterin kiristys

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Manhattani
-
Viestit: 412
Liittynyt: 27.8.2009 20:14

Pyörännavan mutterin kiristys

ViestiKirjoittaja Manhattani » 30.12.2010 21:21

Eli miten tiukkaan sen kärsii laittaa että ei laakeria pasko? Takarummuista kyse ja golf 2.

Jouni
-
Viestit: 129
Liittynyt: 23.7.2003 18:33

ViestiKirjoittaja Jouni » 30.12.2010 21:51

Niin tiukkaan että kun auton laskee pyörilleen, niin takapyörästä heiluttamalla (laakerissa) tuntuu pieni välys. Jos ei tunnu, on liian tiukalla. Ite olen tehnyt monesti niin että takapyörän ollessa ilmassa laitan sen kädellä pyörimään ja väännän pyörän pyöriessä mutterin niin tiukalle kuin sen sormivoimin (ilman mitään avainta siis) saa. Näin tehden tulee monesti kerralla hyvä.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 30.12.2010 22:02

Ei se laakeri rikki mene vaikka mutterin kiristää avaimella, tosin ennen ajoa se pitää löysätä sen verran, että prikka mutterin alla pääsee tahmeasti liikkumaan, ja/tai, laakerissa tuntuu pieni välys edellä mainitulla tavalla.

Mikäli mutteri ja laakeri tulee liian tiukalle on vaarana laakerin kiinnileikkaus ajon aikana.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 31.12.2010 0:49

Jounin menetelmää olen käyttänyt jo useasti. Iken menetelmä kuulostaa siltä että sillä saattaa saada laakerirulliin yhden tasaisen kohdan liikaa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 31.12.2010 1:18

niin ja kiristellä muutamaan kertaan että kaikki on kunnolla paikoillaan? meinaaks että merkkihuollossaki laitellaan sormin kiinni? :D

edit: tosin samasta aiheesta on kylläkin useampaan kertaan jauhettu että haullaki pitäis löytyä

maxeaxe
-
Viestit: 8
Liittynyt: 7.10.2010 13:49

ViestiKirjoittaja maxeaxe » 31.12.2010 10:02

pyörittelet samalla pyörää kun kiristät napaa-> siinä vaiheessa kun tunnet että kiristys rupee jarruttaan pyörän pyörittelyä avaat mutrua joku 45 astetta ja siinä lepää.Ei oo paha rasti tarkastaa muutaman sadan kilsan ajon jälkeen josko tarvis kiristää hivenen lisää samalla menetelmällä.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 31.12.2010 14:05

Haynes antaa ohjeeksi että prikkaa pitää pystyä liikuttamaan meisselin kärjellä ilman kampeamista.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 14 vierailijaa