32b 1.8 16v
Valvoja: ffp jäsenet
32b 1.8 16v
Näitähän ei kukaan harrasta, siksi mielenkiintoinen kohde.
Mikä on 32b Passatin suurin tarjolla ollut moottori?
Eikös tästä ollut tarjolla joku GT-versio? Millä koneella se oli?
Mitä eroja tehokkaimmalla tekniikalla varustetussa autossa on normi 1.8 kaasariversioon nähden?
Eli ajatuksena on 16v tekniikan vaihto tai jopa G60. Onko faktatietoa mitä muutoksia vaatii? Passatissahan on pitkittäiskone, joten mahtuuko ja sopiiko orkkislaatikkoon kiinni?
Mikä on 32b Passatin suurin tarjolla ollut moottori?
Eikös tästä ollut tarjolla joku GT-versio? Millä koneella se oli?
Mitä eroja tehokkaimmalla tekniikalla varustetussa autossa on normi 1.8 kaasariversioon nähden?
Eli ajatuksena on 16v tekniikan vaihto tai jopa G60. Onko faktatietoa mitä muutoksia vaatii? Passatissahan on pitkittäiskone, joten mahtuuko ja sopiiko orkkislaatikkoon kiinni?
Vitos koneisia on tehty koko ajan, 1,9 ja 2,1 1980-1983 ja 2,0 ja 2,2 eteenpäin. Moottori ei kylläkään sovi aivan pienin muutoksin nelosen tilalle. Muunmuassa vaihteisto, vetoakselit, jarrut, jouset, moottorin korvakot, etupalkki ja etuhiekkapelti palkkeineen menee vaihtoon. Eli jokin vitos auto olisi hyvä olla ainakin varaosiksi.
Kaveri tekee tuollaista 1,6D => 2,4D swappia ja osaluovuttajana on käytetty `82 GL5 Passattia. Tuosta on jäänyt ylimääräiseksi 2,1 ruiskukone, tankki bensalinjoineen ja sähköineen jos kiinnostaa.
16V tai G60 on jo sitten helpompi homma. Pitäisi mennä "suoriltaan" paikoilleen. Imuputkia, öljynsuodattimenjalkaa ja jotain pientä joutuu varmasti tekemään, muttei mitään suurempaa varmaan ole. 2,0 16V+vaihteistopaketti löytyy suoraan Audi 80:stä ja on varmaan helpoin sovittaa. Tämäkin vaatinee kuitenkin akun siirron (virranjakaja) muualle?
Kaveri tekee tuollaista 1,6D => 2,4D swappia ja osaluovuttajana on käytetty `82 GL5 Passattia. Tuosta on jäänyt ylimääräiseksi 2,1 ruiskukone, tankki bensalinjoineen ja sähköineen jos kiinnostaa.
16V tai G60 on jo sitten helpompi homma. Pitäisi mennä "suoriltaan" paikoilleen. Imuputkia, öljynsuodattimenjalkaa ja jotain pientä joutuu varmasti tekemään, muttei mitään suurempaa varmaan ole. 2,0 16V+vaihteistopaketti löytyy suoraan Audi 80:stä ja on varmaan helpoin sovittaa. Tämäkin vaatinee kuitenkin akun siirron (virranjakaja) muualle?
Hienoa! Lisää vaihtoehtoja.
2.0 16V kuulostaa mielenkiintoiselta. Tosin akkua ei varmasti tarvitse mihinkään siirtää kun se löytyy ihan tuulilasin edestä, josta tuskin kone syö tilaa... :)
Toisaalta vitonen tuntuu edelleen miehekkäämmältä peliltä. Tosin räyhäpalikkaa taitaa nelkkuun löytyä helpommin.
[UHOAMISTA]
Tässä pitääkin sitten talvi suunnitella tulevaa pakettia ja tuoda kadulle Suomen ?ainoa? (enemmän) rakenneltu kolmekaksbee??
[/UHOAMISTA]
2.0 16V kuulostaa mielenkiintoiselta. Tosin akkua ei varmasti tarvitse mihinkään siirtää kun se löytyy ihan tuulilasin edestä, josta tuskin kone syö tilaa... :)
Toisaalta vitonen tuntuu edelleen miehekkäämmältä peliltä. Tosin räyhäpalikkaa taitaa nelkkuun löytyä helpommin.
[UHOAMISTA]
Tässä pitääkin sitten talvi suunnitella tulevaa pakettia ja tuoda kadulle Suomen ?ainoa? (enemmän) rakenneltu kolmekaksbee??
[/UHOAMISTA]
4-sylinteristä on aika niihketä vaihtaa 5seksi joutuu vaihtamaan melkei kaiken, Matrikkel tietää tästä enemmän. 5-sylinteristen kanssa mahdollisuudet on melkein rajattomat aina 1.9 kaasarista aina 2.3 20v unohtamatta tietystikkään turbokoneita. Esim. Matrikkelihan on juurikin sovittamassa syncro-passattiin audin KG tekniikkaa. (Turbo-Sleeper varoitus ;). Itsellä on 85vm 2.0ivari passatti. Sedan malli kaiken muun hyvän lisäksi. Lievää ruostekukkasta löytyy mutta jos niistä joskus pääsee eroon niin suunnitelmana olisi iskeä KV tai KG pata konepellin alle. Ja mennä kiusaamaan naapurikylän civiccejä ja 323matuja. Auton ulkonäköön on turha koskea. Yhtään kauniimmaksi sitä ei voi saada mutta rumemmaksi saa kyllä......
Eihän siinä vitosen laitossa ole mitään jos vain pysyy hitsivehkeet ja työkalut kädessä. 2,3 20V menee muutoskatsastuksella leimaan. Onhan siinä sentään koneessa kunnon äänet nelosiin verrattuna. Rosentteja tulee vaan aika reilusti otteeseen...
Tuolla hyvää juttua kuvien kanssa:
http://personal.inet.fi/cool/fauwee/index2.html
Tuolla hyvää juttua kuvien kanssa:
http://personal.inet.fi/cool/fauwee/index2.html
Niin, rosentit menee joka tapauksessa, tekee sitten tekniikkapäivityksen miten tahansa. Kone, loota, jarrut jne. Menee %, tulee konehuoneeseen sitten nelkku tai vitku, iso tai isompi.
Vitosen äänet ja "suuri" tilavuus houkuttelevat. Olis räyhee peli ja hyvä pohja suurempienkin teholukemien ulosottoon, vaiko eikö?
Vitosen äänet ja "suuri" tilavuus houkuttelevat. Olis räyhee peli ja hyvä pohja suurempienkin teholukemien ulosottoon, vaiko eikö?
Tuoltapa löytyi yhdenlainen kotimainen "sleeper" :)
2,5 GT Syncro
2,5 GT Syncro
Kuulin että tuossa^ ois jotain pitovaikeuksia.. :)
Joo kytkimessä on lieviä pitovaikeuksia. Jonkin verran myös renkaissa :)
Heeiii...?! Mitäs mitäs?! Onkos tuosta ylläolevasta jotain lisämateriaalia nähtävillä? :)
Täällä on nyt jotain. Kaverin auto.
Eli tämä on ylempänäkin mainittu 1,6d => 2,4tdic moottorinvaihtoprojekti. Tuohon irtilaikattuun punaiseen GL5 Passatin keulaan on pikkuhiljaa rakenneltu alkujaan Audi 100:n 3D moottoria. Pakosarja on omaa valmistetta. Kuten myös cooleri putkistoineen yms. Turbo on 900 8V Saabista.
Kone siirretiin Variantin keulalle viimeviikolla. Kuvissa näkyy 4syl => 5syl muutoksen vaatimat moottorinkorvakot jotka otettiin punaisesta keulasta.
tuli laitettua tuommone 32b Variant. auto on 2litrainen 5pisteruisku. (115hp)
auto on minulla ollut nyt viikon.. joten kertokaa kokemuksia jos löytyypi.
tälläinen..huom retrot kattotelineet ;)
http://80.81.189.227/f//00/17/11/18/18539205.jpg
auto on minulla ollut nyt viikon.. joten kertokaa kokemuksia jos löytyypi.
tälläinen..huom retrot kattotelineet ;)
http://80.81.189.227/f//00/17/11/18/18539205.jpg
ei toimi tuo kuva ikävä kyllä. laita vaikka www.imageshack.us sivuille.
tuo ylempänä mainittu 32b gt syncro on nykyään mun omistuksessa.
tuo ylempänä mainittu 32b gt syncro on nykyään mun omistuksessa.
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 25.12.2010 7:22
Näitähän ei kukaan harrasta, siksi mielenkiintoinen kohde.
Niinpä, unelma-autoni jo 90-luvulta lähtien. NPS foorumille jotain vuodatusta syksyllä kirjoitin vaan eipä tuo kiinnostusta niinkään herättäny...
Mut niin, perheessä oli semmonen vaaleanjokumitäänsanomattoman värinen 1.6D Passatti vm -82. Palveli varmaan 15 vuotta... Mut lahotti pohjansa ku sitä ulkona säilytettiin. Knuttsonin stereot oli kova sana. On ne vieläki tuolla hyllyllä vaan ei napit toimi enää.
Siitä lähtien oon haaveillu 32B:stä ja oikeastaan heitin toivonikin jo vuosia sitten. Kunnes isäntä bongas erään Ylivieskalaisen sällin ilmotuksen. Ja kylläpä se sieltä aika vähillä mietinnöillä lähti.
Jotain sanoo jo se, ettei sisätiloissa ollut ruostetta missään näkyvillä.
Kirkas maalipinta loisti joka maton alta ja vararengas oli koskematon.
Ulospäin auto oli myös erittäin fiksussa kunnossa. Ovien alareunoissa tottakai oli kukkaa, mutta ei mitään kauheita. Kuulemma seisonut tallissa jossain vaiheessa melko tovin. Huoltokirjakin oli pidetty pitkälle VAG leimoilla. Eikä autolla kuulemma ollut talvellakaan juuri ajettu.
Auto on 1.8 koneella ja 4+E vaihteistolla ja vielä kulutusmittarilla :D Mittarilukema oli jotain tonne 200 tonnin päälle. Maalipinta on aika jeba.
Soitinpuolikin koostui tehdas/autoliikeasennuksista. Harmi kun entinen omistaja nappasi klassisen radion itelleen ja *kele oli varmaan samassa rytäkässä hajottanu muoveja. Kiitos Petri... Alkuperäset VW ämyrit pelittää viel täysin ilman säröjä. Bassot vaan puuttuu.
Mitäs tolle nyt onkaan tehty...
-Öljyt mottiin ja lootaan +suod
-Tulpat
-Ilmansuod
-Takapään laagerit
-Bensansuodatin
-Jakoremmi
-Laturin remmi
-Valojen releytys +lisävalot (SAW pyöreät sumarit 3000K xenoneilla)
-Etuvilkkujen putsaus
-Puskureiden sohiminen kuumailmapuhaltimella+nanovaha
-Kaikki sisätilan polttimot uusittu
-Apparin oven korjausta, taka-alareunasta n. 5 senttiä oli tehty pakkelista ja pohja ihan haperoa.
-Sisätilat purettu ja vähän pohjapellin saumojen (massan alta) ruosteita selvitelty.
-NOS sumariumpiot (tyhjät)
Ovelle pitäis nyt alkaa kiireen vilkkaa tekemään pohjia ja vielä ehkä vähän yrittää naputella sitä ensin kun ei nuo ekakertalaisen peltikorjaukset ihan täydellisesti kylkilinjoihin sulaudu, vaikka melko tyytyväinen olenkin.
Etupään laakerit ja etupään puslat pitäis laittaa uusiksi.
Kaikkien ovien alaosat pitäis käydä läpi. Tuulilasin alareunassa on myös pari reikää.
Jostain vielä jotku 15" vanteet sopivalla ET:llä ja vähän käärästyt nakit alle, ois aika jees.
En tiedä mikä siellä ullottaa, mutta vitosella varsinkin 60 vauhdissa ulisee melkolailla. Lakkaa heti kun kaasun nostaa. Eli kuuluu vain kaasua painettaessa. Vaihelaatikosta?
EDIT: Lisäilyjä. Onkohan näin ettei tälläkään foorumilla näitä ole nyt kellään? Mielessä on käyny AAZ:n nakkaaminen keulalle, mutta se menis sitten eri alueelle.
Viimeksi muokannut ElektrikMekanik, 28.12.2010 8:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisäilyjä. Onkohan näin ettei tälläkään foorumilla näitä ole nyt kellään?
Ohan näitä, mutta harvemmin. Kovasti oon viimeaikoina ihallu paria kolmee nettiautossa olevaa yksilöä. Eivät näy ketään kiinnostavan.
Vast'ikään hommasin tommosen 32b syncron:

Vaikka pihassa on paljon uudempia ja tehokkaampia nelikoita, niin jotenkin tällä vaan on hauskin ajella. Liekö johtuu noista Hakkapeliitta 10 kumeista vai mistä :D
Syncrossa madallusasiat on vähän kinkkisiä, mutta eiköhän tuohon joku rakenneltava ratkaisu löydy. 32b OEM Snowflaket tuohon pitäis vääntää noille talvekumeille alle, kesäksi vois arpoa hyllystä vaikkapa Ronalin R10:t. Vaikka tuon alkuperäinen kone (2.0 JS) on 20tkm sitten rempattu kokolailla, kiinnostaisi kyytiin nostaa 10V turbovitonen. Katotaan nyt, projekteja riittää kyllä muitakin...
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 25.12.2010 7:22
sami p, komiahan tuo on! Pikkusen kuumailmapuhallinta puskureille niin on kuin uusi. Itelläkin oli ihan harmaat. Pitäis vielä lämmitellä uudemman kerran kun jäi hieman epätasaiseksi tulos. Tarkkaa hommaa kyllä. Meinas vähä hirvittää kun ekaa kertaa lämmittelin että meneeköhän ihan persiilleen koko homma. Laittelin sitte turtle-waxin nano puskurivahaa ja kyllähän se sydäntä lämmitti katella kun oli mustat puskimet.
Syksyn päälle löysin Saksasta NOS sumarin tyhjät umpiot, kävi vähän hauskasti kun toinen ei ollutkaan ihan uus, mutta uudenveroinen. Pitihän sitä asiasta valittaa niin myyjä hommasi uuden tilalle. Sanoi että nakkaa vanha roskiin :D Tarkoitti varmaan epäsuorasti etten saa laittaa sitä myyntiin :D
Mulla on vielä pre-facelift, joka on just se mistä ite diggaan. Näitä on vielä vähemmän... En niin lämpene noille uudemmille, kun tuntuu et on vaan paiskattu lisää muovia :D
EDIT: Nettiautossahan on yks 5-syl projekti myynnissä. Ja yksi GT, joka on varmaan
pelleiltään pitkälti samantasoisessa kunnossa kuin oma..
EDIT2: Laitetaas kuva härvelistä
Golf3:sen jousilla +takaiskareilla
Vähän puunailtuna.

Syksyn päälle löysin Saksasta NOS sumarin tyhjät umpiot, kävi vähän hauskasti kun toinen ei ollutkaan ihan uus, mutta uudenveroinen. Pitihän sitä asiasta valittaa niin myyjä hommasi uuden tilalle. Sanoi että nakkaa vanha roskiin :D Tarkoitti varmaan epäsuorasti etten saa laittaa sitä myyntiin :D
Mulla on vielä pre-facelift, joka on just se mistä ite diggaan. Näitä on vielä vähemmän... En niin lämpene noille uudemmille, kun tuntuu et on vaan paiskattu lisää muovia :D
EDIT: Nettiautossahan on yks 5-syl projekti myynnissä. Ja yksi GT, joka on varmaan
pelleiltään pitkälti samantasoisessa kunnossa kuin oma..
EDIT2: Laitetaas kuva härvelistä
Golf3:sen jousilla +takaiskareilla

Vähän puunailtuna.

Hieno peli, itseäkin tekisi mieli tuollaista. Näyttää tosiaankin hyväkuntoiselta 32B:ksi, niissähän oli tyypivikana juuri tuo ovien alareunojen ruostuminen. Kaverilla oli tässä about 10 v. sitten -83 mallinen 1.3C jolla oli ajettu päälle kolmensadan tuhannen, siitä huolimatta oli priimakunnossa koska oli massattu aikoinaan ja muutenkin pidetty hyvää huolta. NPS-foorumin jäsenellä oli jonkin aikaa sitten 32B vitoskoneella myynnissä, oli melko hyväkuntoisen näköinen sekin.
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 25.12.2010 7:22
Ovissa käytetty liima on jotain ruosteentekijää... Piti avata oven takareunan pokkaus/taite tonne kylkilistaan asti ennenku löyty ruosteetonta pintaa. Puhaltelin sen verran mitä kärsi ja laitoin noveroxia väliin. Sitten würthin polymeerimassaa väliin ja puristin takaisin. Sama homma piti tehdä etupäässä mutta siellä ei tarvinnu avata pokkausta ku about 5 senttiä ylöspäin.
Kaikissa ovissa ois tosiaan viel tekemistä. Mutta aika vähillä pääsee kyllä. Alotin varmasti pahimmassa kunnossa olevasta ovesta. Muut ei näytä ollenkaan niin pahalta. Apparin oveen piti tehdä pohja uusiksi ja molemmat alanurkat. Ekaa kertaa auton peltejä hitsailin, epäilempä ettei isäukko ois tehny sen parempaa jälkeä, vaikka paremmin osaakin hitsata, mutta se onkin perehtyny pikkasen raskaampaan kalustoon.
Tosiaankin se liima tuntuu keräävän hyvin ruostetta, sama homma oli jalkatiloissa, kattelin että on pitkästi ratkennu saumat ja ruosteiselta näyttää ratkeama. Avasin sitten vähän vänkärin puolelta ja piti sitten kaapia koko matkalta vanhat massat pois ja noveroxia pintaan. Kuskin puolella oli käytetty huomattavasti vähemmän massaa, mutta sieltäkin kaavin vähän ja noveroxia pintaan. Liekö oikeen tykkää tuo aine jos sen jättää pitkäksi aikaa ilman maalipintaa?
Kuskin jalkatilan nurkasta oli tunkki kurkistanu. Siihen pitää viel paikka tehdä ja saattaa tuo apparin ovi maalattuun kuntoon. Tarvikkeet on, mutta lämmin tila pitäis viel pierasta jostain. Ei viittis isoa hallia alkaa sähköllä lämmittään kun tilaa ei kuitenkaan paljoa tarvi.
-92 tuo on käytetty Dinitrol -käsittelyssä. Ja tervaakin tuohon on ilmeisesti suihkuttu, mm. etuvilkun runko oli haljennu toiselta puolelta niin se oli saanu vähemmän kivat tummennukset. Ksyleenillä lähti kivasti, mutta hieman ne uritukset on vaikea saada ihan puhtaaksi, kovaharjainen hammasharja ois varmaan aika bueno. Liimasin sitten 2-k muoviliimalla sen kopan uudestaan kasaan ja kiillotin metallit sisältä.
Kaikissa ovissa ois tosiaan viel tekemistä. Mutta aika vähillä pääsee kyllä. Alotin varmasti pahimmassa kunnossa olevasta ovesta. Muut ei näytä ollenkaan niin pahalta. Apparin oveen piti tehdä pohja uusiksi ja molemmat alanurkat. Ekaa kertaa auton peltejä hitsailin, epäilempä ettei isäukko ois tehny sen parempaa jälkeä, vaikka paremmin osaakin hitsata, mutta se onkin perehtyny pikkasen raskaampaan kalustoon.
Tosiaankin se liima tuntuu keräävän hyvin ruostetta, sama homma oli jalkatiloissa, kattelin että on pitkästi ratkennu saumat ja ruosteiselta näyttää ratkeama. Avasin sitten vähän vänkärin puolelta ja piti sitten kaapia koko matkalta vanhat massat pois ja noveroxia pintaan. Kuskin puolella oli käytetty huomattavasti vähemmän massaa, mutta sieltäkin kaavin vähän ja noveroxia pintaan. Liekö oikeen tykkää tuo aine jos sen jättää pitkäksi aikaa ilman maalipintaa?
Kuskin jalkatilan nurkasta oli tunkki kurkistanu. Siihen pitää viel paikka tehdä ja saattaa tuo apparin ovi maalattuun kuntoon. Tarvikkeet on, mutta lämmin tila pitäis viel pierasta jostain. Ei viittis isoa hallia alkaa sähköllä lämmittään kun tilaa ei kuitenkaan paljoa tarvi.
-92 tuo on käytetty Dinitrol -käsittelyssä. Ja tervaakin tuohon on ilmeisesti suihkuttu, mm. etuvilkun runko oli haljennu toiselta puolelta niin se oli saanu vähemmän kivat tummennukset. Ksyleenillä lähti kivasti, mutta hieman ne uritukset on vaikea saada ihan puhtaaksi, kovaharjainen hammasharja ois varmaan aika bueno. Liimasin sitten 2-k muoviliimalla sen kopan uudestaan kasaan ja kiillotin metallit sisältä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 21 vierailijaa