Touran, Webasto - TeleStart-kauko-ohjain ei toimi

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

veppe
uusi tulokas

Touran, Webasto - TeleStart-kauko-ohjain ei toimi

ViestiKirjoittaja veppe » 27.12.2010 20:36

Seuraavassa varoittava kertomus Touranin Webaston ongelmatapauksesta, jossa kaikki mahdollinen uhkasi mennä pieleen ja rahaa minulta paloi yli 1500 euroa.

Minulla on vuoden 2004 VW Touran 2.0 TDI PowerDiesel 100 kW moottorilla ja Climatronic- automaatti-ilmastoinnilla. Autossa on tehdasasenteinen Webasto ThermoTop V -lisälämmitin, johon asennutin syksyllä 2007 merkkiliikkeessä johtosarjan, Telestart-kauko-ohjaimen (volkkarin omalla logolla oleva malli) ja uuden softan, joka vaati kirjoitinporttiin tulevan donglen. Kaikki pelasi ihan kohtuullisen hyvin vuoden 2010 syksyyn saakka. Jolloin huomasin, että vehje ei lähde käyntiin, ei ajossa eikä kauko-ohjaimella. Ylikiiminkiläisellä luotettavaksi tuntemallani korjaamolla luettiin vikakoodit, eikä mitään löytynyt. Siellä arveltiin, että vika voi olla ehkä Webaston lämpöanturissa, jolloin laite luulee, ettei lämmitystarvetta ole. Tutulla korjaamolla oli sen verran kova kiire, että korjaamon pitäjä ehdotti kysymään apua Oulun Autotyö –nimisestä liikkeestä Kynsilehdosta (Sienikuja 7, Oulu).

Tästä tuskallinen ja lompakolle käynyt ongelmien vyyhti sitten alkoi. Liikkeessä luettiin vikakoodit ja kun mitään ei löytynyt, niin sanottiin, että laite pitää avata. Todennäköinen vika on lämpöanturissa tai ohjainlaitteessa. Liikkeessä sanottiin, että kannattaa varalta tilata myös uusi palopesä, jos se olisi vaihdon tarpeessa, ja olisi nyt helppo vaihtaa samalla. Kun laite oli määrä korjata ja menin hakemaan autoa, minulle ilmoitettiin, että lämpöanturia ei ollut vaihdettu, kun olivat löytäneet ohjainlaitteen kortilta pienen kostumajäljen. Oulun Autotyö ehdotti, että kannattaisi tilata merkkiliikkeestä kokonaan uusi Webasto, hinta vaihdettuna vajaat 800 EUR. Jos nimittäin ohjainlaite ja palopesä vaihdettaisiin, hintaa tulisi suurin piirtein saman verran. Suostuin tähän kalliilta kuulostavaan ehdotukseen, kun liikkeessä sanottiin, että tällä tavalla saisi pitkäksi aikaa toimintavarman paketin, jolla olisi 2 vuoden tehdastakuu. Uusi aika varattiin seuraavalle viikolle, ja vaimoni kävi toiveikkaana hakemassa ”korjatun” auton. Auto luovutettiin hänelle ja sanottiin, että Webasto toimii nyt. Lopuksi sivulauseessa hänelle oli kuitenkin sanottu, että kauko-ohjain ei toimi ilman uutta johtosarjaa.

Kokeilin kotona kauko-ohjainta, sisätilapuhallin hurisi, mutta Webasto ei käynnistynyt. Seuraavana aamuna taas osoitteeksi Oulun Autotyö, ja sinne kysymään mistä on kysymys. Vastaanoton mies kohautteli olkapäitään ja sanoi, että tarvitaan toisiaan uusi johtosarja. Tai oikeastaanhan autossa oli jo oikea johtosarja, mutta tarvitaan kertakäyttöinen dongle, jolla lämmittimeen saa uuden softan. Muuten lämmitin ei tottele mitään ulkopuolista ohjausta (ei kelloa eikä radio-ohjainta). Tämä kuulemma maksaisi minulle lisää reilut 400 EUR ja työt päälle.

Kyselin ihmeissäni, miksi minulle ei ollut kerrottu tästä etukäteen. Autotyön mies taas kohautteli olkapäitään ja sanoi, että tämä tuli heillekin täytenä yllätyksenä. Tästä seurasi vajaan tunnin mittainen keskustelu. Kun olin tiukkaan sävyyn ilmaissut näkemystäni liikkeen työn vastaanottopisteessä muiden asiakkaiden odottaessa, lopulta tiskin takana seisoi rivissä neljä Oulun Autotyön miestä kuuntelemassa. Yritin saada heitä käsittämään, että tämä ei ollut minun kannaltani mitenkään kohtuullista.

Ei ollut minun ongelmani, jos he eivät tunne korjaamiensa autojen toimintalogiikkaa tai sen puutetta. Heidän asiansa on maksaa omasta osaamattomuudestaan johtuvat oppirahat, eikä laskuttaa niitä asiakkaalta. He olivat luvanneet minulle varmatoimisen lisälämmittimen, jossa olisi tehdastakuu. Nyt kauko-ohjain, joka minulle nimenomaan oli koko syy Webaston korjaamiseen, ei kuitenkaan toiminut.

Lopulta he tarjosivat, että he ottavat kokonaan asennetun uuden Webaston pois ja laittavat vanhan toimimattoman tilalle. Joutuisin kuitenkin maksamaan asennustyöt normaalisti. Kävimme muitakin vaihtoehtoja läpi, ja he lupasivat viimein tilata johtosarjan, joka tarvittiin siis tuon donglen takia, jota ei myydä erikseen. He myös tekisivät asennuksen samaan hintaan. Sovimme, että minun ei tarvitsisi maksaa myöskään johtosarjasta täyttä hintaa. Tämä pitkän väännön jälkeen saavutettu sopuratkaisu kuulosti jo vähemmän kohtuuttomalla.

Siis johtosarja tilaukseen ja uusi asennusaika kalenteriin. Kun menin seuraavan kerran hakemaan autoa korjaamolta, minulle sanottiin, että uusi softa on koodattu, mutta Webasto ei vieläkään käynnisty. Kysyivät, voisinko tulla seuraavana aamuna käymään uudestaan. Odottelin korjaamolla toista tuntia, mutta asia ei edistynyt. He olivat tehneet mielestään kaiken mahdollisen, lopulta myös ilmanneet polttoainelinjan, joka kuulemma piti tehdä. Lopulta seitsemännen korjaamokäynnin jälkeen Oulun Autotyön väki nosti kätensä pystyyn ja käski minun mennä merkkiliikkeeseen Oulun Pörhölle, jossa saisivat laittaa lämmittimen kuntoon. Se kuulemma voisi olla kiinni jostakin CAN-väylän koodauksesta, johon Autotyöllä ei kuulemma välttämättä ollut oikeaa koodia.

Osoitteeksi otettiin siis nyt Oulun Pörhö ja siellä varusteluosasto. Parin tunnin diagnoosi ei kuitenkaan tuonut ratkaisua. Pörhöllä sanottiin, että seuraavaksi kannattaisi vaihtaa koko johtosarja, kun se kerran oli jo kuitenkin ohjelmointi-donglen takia tilattu.

Sovin siis uuden ajan Pörhölle ja pyysin Oulun Autotyötä antamaan tilatun johtosarjan minulle Pörhölle vietäväksi. Kun menin sovitusti hakemaan johtosarjaa, sitä ei löytynyt mistään. Autotyön edustaja kuitenkin lupasi viedä johtosarjan suoraan Pörhölle, koska he asioivat siellä melkein joka päivä varaosatiskillä.

Kun vein auton uudemman kerran Pörhölle ja lähdin bussilla työpaikalle, minulle kuitenkin kohta soitettiin, että mitään johtosarjaa ei löydy heiltä. Sain vihdoin Oulun Autotyön miehen kiinni, ja hän ilmoitti lakonisesti, että johtosarja oli jostakin syystä unohtunut toimittaa Pörhölle sovitun mukaisesti. He lupasivat kuitenkin laittaa miehensä asialle, ja johtosarja kuulemma olisi kohta perillä.

Johtosarja vaihdettiin, mutta ongelma ei ratkennut. ELSA-diagnostiikkaohjelma antoi vikakoodia Webaston ohjainlaitteelle, Error – CAN Diagnostic InterFace. Lopulta Pörhöllä ehdotettiin CAN Gateway –liitäntälaitteen vaihtamista. Tälle tulisi hintaa pari sataa euroa ja sillä ongelma ehkä korjautuisi.

Tässä yhteydessä tuli myös keskustelua Pörhön työn maksamisesta. Ongelman setvimiseen oli mennyt aikaa työpäivän verran ja lasku oli sen mukainen. Autotyön edustaja ei kuitenkaan ollut valmis maksamaan tästä, vaikka he olivat itse ohjanneet minut Pörhölle. Lopulta pääsimme Pörhön kanssa jonkinlaiseen sopuhintaan , jolla he lupasivat nyt sitten laittaa vehkeen lopulta toimimaan.

CAN Gateway –purkki tilattiin ja asennettiin, vikakoodia ei enää näkynyt, mutta webasto ei käynnistynyt. Mikä kummallisinta Webasto kyllä toimi ihan normaalisti ajon aikana ja lähti myös käyntiin ThermoTester-ohjelmalla. Se ei kuitenkaan reagoinut mitenkään radiokauko-ohjaimeen eikä edes normaaliin vuorokausikellon ohjaukseen. Oli myös omituista, että kauko-ohjaimen ”pois päältä” –viesti vaikutti ThermoTesterin mukaa menevän läpi normaalisti. ”On”-napin painalluksella puolestaan ei ollut mitään vaikutusta.

Pörhön asentaja sanoi nyt, että muuta vaihtoehtoa ei ole enää olemassa, kuin vaihtaa koko ohjainlaite uuteen takuukorjauksena. Tähän tarvittaisiin myös uusi Dongle, mutta siitä ei nyt minua enää laskutettaisi. Auton puskuri otettiin irti ja Webasto irrotettiin. Tässä paljastui taas sellainen asennusvirhe, että Oulun Autotyö oli jättänyt Webaston vieressä olleen lasinpesunestetankin taustalevyn ruuvit pois, jonka vuoksi tankki oli puoliksi irti. Tämä olisi varmaan aika pian johtanut pesunestesäiliön puhki kulumiseen, kun tankki olisi ajon aikana päässyt hinkkaamaan taustalevyn reunoja vasten.

Kun uusi ohjainlaite oli paikoillaan ja ohjelma koodattu parin tunnin asennustyön jälkeen, jännitys tiivistyi. Asentaja painoi kauko-ohjaimen nappia, uskomatonta kyllä Webasto hyrähti kuin hyrähtikin käyntiin.

Tähän ihmeeseen oli tarvittu toistakymmentä korjaamokäyntiä, minulta yli 1500 EUR rahaa ja aikamoinen määrä stressihormoneja, työpaikan miinussaldoista, ajokolometreista ja bussilippurahoista puhumattakaan. Pörhöllä myös sanottiin, että tämän mystisen vian etsintä jäisi suurelta osin minun maksettavakseni. Webaston maahantuoja maksaisi heille vain laitteen takuuvaihdosta pienen parin tunnin työtä vastaavan korvauksen.

Muutamaan otteeseen oli minulle sivulauseessa sanottu, että ”eipä kyllä tästä eteenpäin asenneta enää yhtään VW:n merkkikohtaista Webastoa”. Samalla hinnalla saa jälkiasenteisen Eberspächer –lämmittimen. Siinä ei sitten tarvitse murehtia näiden dongle- ja CAN-väyläasioden kanssa. Toivottavasti asennusliikkeet ovat oikeasti tätä mieltä. En toivo kokemaani tuskien taivalta merkkikohtaisen Webaston kanssa kenellekään.

No nyt tässä on siis toistaiseksi onnellinen loppu. Saa nähdä kestääkö tämä Webasto nyt sitten edes takuuajan loppuun ja alkaako sama loputtomien korjaamokäyntien kierre ja pankkitilin tyhjentävä pyörre taas pian takuuajan umpeuduttua.

jyri.h
-

ViestiKirjoittaja jyri.h » 27.12.2010 21:43

Uskomattoman huonoa onnea sinulla. Meidän -04 Touranissa 6v vanha lämmitin, ainoat viat (tietääkseni) olleet vuotanut lämmittimen lämpötunnistin, puhkiruostunut pakoputken alkuosa ja hajonnut vesipumppu. Asennettu kesällä 2008 lisäsarja kellolla sekä T91 kaukosäädin.

Oman kokemuksen mukaan suuri osa tehdasasenteisten webastojen ongelmista johtuu liian lyhyestä käyttöajasta jolloin palopesä ei kuumene kunnolla ja karstoittuu sekä kesädieselistä webaston pa-linjassa. Ensin mainittuun voi käyttäjä vaikuttaa (vanhemmissa autoissa joissa climatronic) käyttämällä ilmastoinnin economy-asentoa lyhyillä matkoilla, tällöin webasto ei käynnisty lainkaan. Ja kun webastoa käyttää kauko-ohjaimella/kellolla, antaa lämmittimen käydä syklinsä loppuun asti eikä sammuta napilla täyskuormalta. Syksyllä kannattaa webasto käyttää kuumaksi ennen ensimmäisten kylmien tuloa ja mahdollisuuksien mukaan tankata talvilaatua tankkiin heti kun mahdollista jolloin käyttämällä lämmitintän linjassa oleva dieseli vaihtuu myös talviseen laatuun. Omassa joka syksy tullut vikakoodi "ei liekinmuodostusta" mutta niiden kuittauksen ja lämmittimen testerillä kuumaksi ajamisen jälkeen toiminut koko talvikauden ongelmitta. Ilmeisesti mullakin kesälaatua ollut putkistossa.

Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”