Jeps,
Näitä ahdinkeskusteluja on ollut varmaan aika monta. Lueskelin joitakin jo läpi, mutta silti ajattelin pistää tässä pienissä glögeissä vähän kyselyä.
Mulla on tollanen kakkoskoppanen harrastepelinä, jolla nyt on tarkoitus ajella kesäisin ja vähän radallakin pyörittää. Siinä on nyt 1.8 (ABS) alakerta ja AGG (2.0 8V) koneen kansi ja ruisku + megasquirt.
Mulla on tallilla yksi Ibizan 2E alakerta, jonka päälle ajattelin kasata uuden koneen. Samalla olis kova halu kokeilla turbotusta, kun sitä ei vielä ole tehnyt. Lisäksi löytyy yksi setti G60 mäntiä ARP:n pulteilla, jotka ostin kansipulttisarjan yhteydessä hätäpäissäni. Unohdin että kanget perustuu audin mc-koneeseen eli millin liian paksut pultit ja ei sopinu 2E:n kankiin...
Plan A: Myyn nuo G60 männät pois ja hommaan vaikka jenkeistä ABA-koneen turbomännät, tms.
Plan B: Myyn 2.0 lohkon pois. Hommaan paremman 1.6/1.8 lohkon missä on öljyruiskut ja käytän nuo G60 männät.
Toinen asia mikä ärsyttää on tuo AGG-kannen kanssa tuleva tilan puute eli ahtimelle tulee olemaan ahdasta imusarjan alla. Kaverilta olisi tarkoitus ottaa vakio 1.8T:n K03s ahdin ensin ja vaikka sekin pieni on niin veikkaan että ahdasta tulee silti. Eli tilalle voisi hommaa vaikka joku läpivirtaava 8V kansi 1.6/2.0 osastolta...
Tästä saadaankin seuraava aasinsilta.. Eli tuossa olisi edullinen 1.6 AKL kone mahdollisesti käytettävissä, joten kysyisinkin (vihdoinkin se kysymys!) onko AKL:n alumiinilohkoa mahdollista käyttää ahdettuna? Se ei taida olla putkitettu? Heittäisin sinne 1.8 kampuran, ARP:n kansipultit ja nuo G60 männät? Samalla saisin läpivirtaavan kannen mitä voisin hieman avartaa ja ehkä vaihtaisin nuo AGG kannen venttiilit (vaihdettu uudet hiljattain)... Onko aivan päätön idea?!
Tarkoitus ei siis ole hakea mitään hulppeita tehoja vaan vähän piristää ja samalla opiskella turbotekniikan saloja.
-----Edit-----
Unohdin että tarvitsen vielä 1.8 kampuran missä on ketjuvetoselle öljypumpulle ratas., eikö? Kohta ollaan lähellä miksi ei hankkia 1.8T tekniikkaa, tiedän... Kiinnostaa vaan tuo alumiinilohko painonsa takia ja kun tekniikka olisi miltei ilmainen... Keskustellaan enemmän fiilispohjalta :D
MK2 Turbotusongelma (AKL, G60, 2E/AGG, jne...)
Valvoja: ffp jäsenet
Ehkä tuo plan B olis kaikkein järkevin ja helpoin.
Hommaat esim. KR, PL, PG-koneen josta alat jalostamaan.
Välillä näkyy olevan myynnissä Audin 5cyl (esim. S2, S4) mäntä/kanki-settejä varsin edullisesti. Ne riittävät jo sinne 300hp tienoille joten K03:n tuotto loppuu kesken ennen kun alakerrasta kesto.
Hommaat esim. KR, PL, PG-koneen josta alat jalostamaan.
Välillä näkyy olevan myynnissä Audin 5cyl (esim. S2, S4) mäntä/kanki-settejä varsin edullisesti. Ne riittävät jo sinne 300hp tienoille joten K03:n tuotto loppuu kesken ennen kun alakerrasta kesto.
Kiitos vastauksista! Pahoittelut kuitenkin kun olisi varmaan pitänyt postata tämä tuonne bensa tekniikka foorumin puolelle...
Taidan tehdä plan B:t eli 1.8 rautalohko ja sinne nuo G60 männät ja hilppeet. Tuohon päälle sitten vaikka AKL:n kansi. Näytti ETKA:n mukaan olevat saman kokoiset venttiilit kuin 2.0 kansissa, joten vois toimia... Tässä ei niin jäniksen selässä olla että voisin vähän katsella myös 1.8T tekniikoita, jos löytyisi edullista...
Mitenkäs muuten noi uudempien koneiden moottorinkannattimet sopii? Eli mulla on VR6 etukelkka tuossa kakkosessa, eli sopiiko noi kakkos/kolmoskoristen nelipulttiset pelkääjänpuolen kannakkeet suoraan uudempiin lohkoihin?
Pakko vielä spekuloida kun tuo AKL:n lohko herätti kiinnostuksen lähinnä että saisi painoa vähän pois keulalta. En tiedä tarkalleen kuinka paljon on painoeroa alu vs rauta. Oisko jotain max 15-20kg? Tein tuossa taannoin suzukin alukoneen omaan sj-maasturiin ja sen pysty nakkaa keulille melkein ilman norsuakin eli painoero oli aikamoinen vanhaan toyotan koneeseen verrattuna.
Kuinkahan kieroon tuon AKL-lohkon saa jos siitä tuplaa tehot? :D. Tosin kansi ja lohko kun on samaa tavaraa ni ei ainakaan vetele keskenään... Auttaiskohan girdle tossa välissä vai onkohan overkill?
mmak: Taitaapi olla juu putket kaikissa. Muistin itseasiassa lukeneeni jostain että on käytetty myös alulohkoa ilman putkia. Piti ihan kaivaa netistä ja ainakin bemarin V8 koneissa ei oo erillisiä putkia: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M62. Piitä saostettu sen verran että kestää kulutusta... Ovat näköjään vedelly nikasiliakin putkiin. Itse en ole sitä kyllä nähnyt kuin mäntien kyljessä. En mene vannomaan mutta moottoripyörissä taitaa olla myös putkettomia alukoneita.
Kiitos ja anteeksi. Menee taas aika jauhannaksi...
Taidan tehdä plan B:t eli 1.8 rautalohko ja sinne nuo G60 männät ja hilppeet. Tuohon päälle sitten vaikka AKL:n kansi. Näytti ETKA:n mukaan olevat saman kokoiset venttiilit kuin 2.0 kansissa, joten vois toimia... Tässä ei niin jäniksen selässä olla että voisin vähän katsella myös 1.8T tekniikoita, jos löytyisi edullista...
Mitenkäs muuten noi uudempien koneiden moottorinkannattimet sopii? Eli mulla on VR6 etukelkka tuossa kakkosessa, eli sopiiko noi kakkos/kolmoskoristen nelipulttiset pelkääjänpuolen kannakkeet suoraan uudempiin lohkoihin?
Pakko vielä spekuloida kun tuo AKL:n lohko herätti kiinnostuksen lähinnä että saisi painoa vähän pois keulalta. En tiedä tarkalleen kuinka paljon on painoeroa alu vs rauta. Oisko jotain max 15-20kg? Tein tuossa taannoin suzukin alukoneen omaan sj-maasturiin ja sen pysty nakkaa keulille melkein ilman norsuakin eli painoero oli aikamoinen vanhaan toyotan koneeseen verrattuna.
Kuinkahan kieroon tuon AKL-lohkon saa jos siitä tuplaa tehot? :D. Tosin kansi ja lohko kun on samaa tavaraa ni ei ainakaan vetele keskenään... Auttaiskohan girdle tossa välissä vai onkohan overkill?
mmak: Taitaapi olla juu putket kaikissa. Muistin itseasiassa lukeneeni jostain että on käytetty myös alulohkoa ilman putkia. Piti ihan kaivaa netistä ja ainakin bemarin V8 koneissa ei oo erillisiä putkia: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M62. Piitä saostettu sen verran että kestää kulutusta... Ovat näköjään vedelly nikasiliakin putkiin. Itse en ole sitä kyllä nähnyt kuin mäntien kyljessä. En mene vannomaan mutta moottoripyörissä taitaa olla myös putkettomia alukoneita.
Kiitos ja anteeksi. Menee taas aika jauhannaksi...
Välillä näkyy olevan myynnissä Audin 5cyl (esim. S2, S4) mäntä/kanki-settejä varsin edullisesti. Ne riittävät jo sinne 300hp tienoille joten
Helposti 500Nm ja epävarmasti 600Nm. Yli 700Nm vehkeitä myös maailmalla vakio kangilla. Hevosilla ei niinkään väliä, liika vääntö nakutuksen kanssa tappaa. Männät kestää myös ongelmitta +600hv. Saattas olla S2 kanget tuossa keväällä vapaana... Männät jää omaan käyttöön.
^ 5-cyl koneista kyllä kait otettu aika isoja tehoja vakiokangilla mutta 4-cyl koneiseen 4/5 tuosta tehosta :) Jäähän se silti tuon aikaisemmin ilmoittamani yli.
Mutta joka tapauksessa riittävät vähintäänkin riittävän pitkälle vaikka suurentaisi ahditakin yhden pykälän.
Olisko joku Audin V8 ollut myös putkittamattomalla alukoneella?
Mutta joka tapauksessa riittävät vähintäänkin riittävän pitkälle vaikka suurentaisi ahditakin yhden pykälän.
Olisko joku Audin V8 ollut myös putkittamattomalla alukoneella?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa