AFN

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

AFN

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 22.12.2010 15:34

Tulin hankkineeksi -98 passatin afn koneella. Mittarissa kilometrjä n. 330 000 .
Ja nyt kiinnostaakin onko moottorin osalta odotettavissa jotain remonttia. Huoltokirjaan ei ainakaan ole merkitty että konetta olisi avattu. Kansiremppaa ilmeiseti jossain vaiheessa? Onko kansi syytä esim. seuraavan hihnanvaihdon yhteydessä käyttää auki ja rempata vai odottaako että alkaa oireilla ja miten?
Edellinen omistaja oli vaihtanut moniurahinan kiristimen kun oli vikissyt. Korjaus oli luokkaa "oire poistettiin tilapäisesti mutta vian aiheuttaja jäi". Joten vikisee taas. Hihna väpättää ja kiristin värisee kokoajan tyhjäkäynnillä. Ilmeiseti jokin hihnapyörä soikea vai onko normaalia? Tähän hihna asiaan pitää tutkia tarkemmin kun arki taas tammikuusa koittaa.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 22.12.2010 16:08

Laturin hihnapyörän vapaakytkin sulla on todennäköisimmin rikki kun hihna väpättää. Juuri yhteen Passatiin AFN koneella vaihdettiin kiristäjä joka oli menny rikki koska vapaakytkin oli jumissa.

Samaiseen passattiin, kylläkin jo noin 400tkm ajettu, Tuli kansiremontti eteen kun yhsi nostaja hajosi. Kalkatti selvästi jo aikaisemmin ja sanoin siitä omistajalle. Tuumas vaan et tolleenhan noi dieselit aina kalkattaa. Viikonpäästä saikin olla jo autoa hinaamassa tien varresta kun nostaja räjähti kappaleiksi. :D

Apuakseli ja alipaine / öljypumppuhan noista kuluu. Työstakin edellä mainitsemastani passatista remontin yhteydessä tarkastin tuon alipainepumpun hahlon (joka pyörittää sitten öljypumppua) niin olihan se jo todella väljä. Öljypumpun akselin päässäkin selvät pykälät. Olisi pitänyt ottaa kuva.

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 22.12.2010 18:38

Kiitoksia vastauksesta dubsonicille
Pitäneekin sitten alkaa valmistautumaan sen vapaakytkimenvaihtoon. Ja harkita niitä nostajien vaihtoa sitten kun jakohihna menee vaihtoon. Ja tuo apuakseli pumppuineen pitää tarkastaa samalla. Ellei ala oireilla ennen sitä... Vai olisko mahdollista tuota apuakselin kuluneisuutta tarkastaa ilman jakopään purkamista, siis jos ottaa pelkän suojan pois nyt kun tuota moniurahihnaa joutuu irti käyttään kerta?

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 27.12.2010 14:01

Joutessani testasin laturin vapaakytkintä pyorittämällä laturia meisselillä jäähdytyssiivistä. Myötäpäivään pyörii mutta vastapäivään toppaa. Eli vaikuttas olevan kunnossa sillä perusteella. Tosin hieman nahkea se on pyörittää ei tosin jäykkä kuitenkaan, eli en ainakaan sieltä ahtaista väleistä onnistunut niin pyöräyttämään että olisi tippaakaan jäänyt rullaamaan. Pitäisikökään?

ruhis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 1.10.2007 20:52

ViestiKirjoittaja ruhis » 27.12.2010 17:09

itsellä 90 hv AHU ja ajettu 340tkm

Virittelin tuossa vähän ja samalla käytiin kansi ja alakertakin läpi.


Kansi oli muuten ihan ok, mut kaikki ohjurit oli väljät. ja näin ollen vaihdettiin. samalla tietenkin uudet INAN nostajat ja kaikki muut kannen koneistukset.

alakertaan vaihdoin kaikki laakerit+kampuran kiillotus + hoonaus + männänrenkaat ... niin ja apuakselin laakerit vaihdoin.
Sittemmin voi tietenkin todeta, että alakerran olisi voinut jättää kokonaan koskematta. öljynpaineetkin on ihan ok. lämpöisillä öljyillä melkein 3bar@2000rpm kun korjausoppaassa oli rajana 2bar@2000rpm.


että tällein.

Jos kantta käyttää irti niin kannattaa pestä imusarja höyrypainepesurilla, kansi lähtee koneistamon pesussa puhtaaksi. ja mahdollisuuksien mukaan tukkia EGR - venttiili niin ei paskaannu uudestaan.

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 29.12.2010 9:21

Mulla meni moniurahihnan kiristin kanssa rikki joku aika sitten, johtuen jumiutuneesta laturin vapaakytkimestä. Nyt on uus kiristin, hihna, ja vapaakytkin, silti kiristin väpättää pikkasen. Veikkaisin että johtuu tuosta isosta hihnapyörästä joka on kampiakselissa kiinni, ku tarkasti kattoo ni näyttäs et se pikkasen lenkkasee. On vaan niin suolasen hintanen ettei ihan heti oo mielessä vaihtaa. En sitten tiiä miten pitkään tuo kiristin tuota pikku pomputusta kestää. Nyt ajellu sellasen 10tkm tuon rempan jälkeen.

Sit vielä samaan aiheeseen huomasin eilen, et laturi pitää pikku vikinää näillä pakkasilla. Huomas hyvin ku sammutti auton ni vikinä jatku vielä hetken--> eli vapaakytkin pelaa ku laturi jäi hetkeks pyöriin.


ruhis..paljonko tuli kansirempalle hintaa??

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 29.12.2010 18:04

Pakkasella tunnettas todellakin olevan merkitystä siihen millainen vikinäkonsertti tuolta pellin alta kuuluu. Mitä kylmempää sitä eneämpi ääntä kuuluu. Olen koittanut silmämääräisesti tarkastella niitä hihnapyöriä mutta ei niistä huomaa että ne muut kuin se kiristin väpättäs. Pirummoinen kun ei selvää saa mikä syynä. Täytynee ilmeisesti purkaa koko systeemi jotta selvii. Ei vaan suotta viittis vaihella mitään jos vika jossain muussa osassa sitten lopen on. Ja toisaalta kun purkaa niin samalla vaihtas sen osan sitten....Aina ei voi voitta näemmä...;)
Mutta jos se vikinä vaikka siitä laturin vapaakytkimestä kuuluu niin vois ajatella että kuivuuttaan se vikisee ja voi olla vaihon aika edessä....
Joo semmonen viel että voiskohan lika/lumi olla syynä? Tuulettajan hihnapyörässä oli nimittäin likaa/jäätä kerostunut laikuiksi jotka rappasin pois mutta ei sillä suurta vaikutusta tuntunut olevan. Kaikkia hihnapyöriähän tuossa ei näe että miten sinne kökköä kertynyt.

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 29.12.2010 18:32

niin mene ja tiedä.. en kyllä oikein usko et se vikinä mikä mulla laturista kuuluu, ni johtuu siitä vapaakytkimestä, ku siinä pyörii ne siivet kyllä auto sammutettuna jollain meisselillä ku sorkkii. Entinen oli totaalijumissa. Voihan se vikinä kuulua sieltä laturin takapään laakeristakin. Tai sitten ainakin ite huomasin ku tota purin et ohjaustehostimen pumpun laakerissa oli väljää, ni sekin voi vikistä. en usko et lumi tai jää haittaa ainakaan viskon hihnapyörässä tai vesipumpun hihnapyörässä, eipä sinne oikein lunta pääsekkään..

ruhis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 1.10.2007 20:52

ViestiKirjoittaja ruhis » 29.12.2010 20:06

kansirempan koneistuksien osuus taisi olla jotakuinkin 300e muistaakseni vähän alle tai vähän yli. nyt just ei kuittia löytynyt...

+ nostajat n. 9e /kpl
+kansipahvi ... monta eri hintaista
+kansipultit itse laitoin motonetin pultit, eikä ainakaan vielä valittamista... tosin kilometrejäkin vasta noin 6000km rempan jälkeen.
+jakohihnahan tuossa samalla menee ja sinne puolelle muutenkin kaikki hilut ...

+ työt jos ei itseltä onnistu... ei ole kyllä maailman paha urakka...

mulla muuten vikisee joku paikka kanssa joskus pakkasilla käydessa ja hiukan aikaa sen jälkeen ku koneen sammuttaa mut jotenkin muistelin, että kun ilmastoinnin painaa napista econ asentoon vikinä olisi lakannut... en ole ihan varma... liittyisikö tuo ilmastoinnin kompuran kytkimeen...

mulla laturi vaihdettu n. 40tkm. ja nyt inan kiristäjä tuolle moniurahihnalle... ja kiristäjä väpättää hiukan koko ajan, mut tuo väpätys kuuluu asiaan hyvin todennäköisesti.

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 29.12.2010 21:43

Lähinnä pohdiskelin tuossa että omassa autossa voi olla se vapaakytkin menossa ja aiheuttaa sitä vikinää. Mutta tuo vaihtoehto että se kuulus itse laturista on käynyt myös mielessä. Onhan sielläkin laakerit, hiilet ja liukurenkaat voi olla myös yks paikka. Ja mikäpä että ei tuo ryynäsen mainitsema ohjaustehostinkin...Näitähän riittää.
Täällä meilläpäin on viime aikoina satanu aina kuivaa pakkaslunta kun pakkanen lauhtuu alle 20 asteen. Se tuppaa olemaan semmosta että löytää tiensä mitä ihmeellisimpään paikkaan ilmavirran mukana, mikäpä että ei sinne hinankin väliin. Ainakin se lika jota rappasin pois siitä hihnapyörältä muuttui sormissa mustaksi vedeksi joten jotain vesipohjaista siitä osa oli.
Mutta voipahan se olla että pieni väpätys hihnassa kuuluu asiaan ja yhdessä pakkasen kanssa kuuluva kitinä samoin. Kovalla pakkasella kun moni muukin paikka herkästi alkaa kitistä "kuivuuttaan" kun rasva/öljy laakereissa ja liukupinnoilla muuttuu liian jähmeäksi ja voiteluominaisuudet katoaa.

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 30.12.2010 9:55

mulla kanssa inan vapaakytkin ja inan kiristäjä. Enkä oo ite kyllä aatellu lähiaikoina muuta tehä ku tuon ohjaustehostimen pumpun vaihtaa, ja sekin tuossa lähempänä kesää. Katotaan kauanko tuo kiristäjä kestää, mutta luultavasti kuuluupi asiaan, et se hiukka väpättää. Luulis ettei noinki pitkä hihna noin monella rullalla voi koskaan pyöriä niin tasasesti ettei yhtään väpättäis..

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 12.1.2011 22:08

Vikinä kuuluu naamallaan olevasta laturin kiristäjän rullasta. 588tkm mittarissa, kitissy jo vuosia, nyt vaihoin kiristimen rungon ja tuli hiljanen..

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 13.1.2011 8:42

alakertaan vaihdoin kaikki laakerit+kampuran kiillotus + hoonaus + männänrenkaat ... niin ja apuakselin laakerit vaihdoin.
Sittemmin voi tietenkin todeta, että alakerran olisi voinut jättää kokonaan koskematta.


Tuossa on kyllä tosiaankin mennyt niinsanotusti turha työ hukkaan, tuon apuakselin laakerointi jakopään puolelta varauksin ja öljypumpun vaihto on kyllä tuossa vaiheessa ihan järkevää, mutta nuo kiillotukset, hoonaukset, laakeroinnit ja männänrenkaat ei yleensä niinkään tarpeellisia vielä noilla kilometreillä.

ruhis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 1.10.2007 20:52

ViestiKirjoittaja ruhis » 14.1.2011 9:27

nooh , tässä tapauksessa oli koko motti irti passatista, joten ajattelin , että meikäläisen tuurilla jotain hajoaa kuitenkin jos en tee kaikkea... Tehty mikä tehty ja eihän nuo nyt kokonaisbudjetissa enää kirpaissut kovin pahasti nuo alakerran osat.

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 18.1.2011 10:41

Sainpa sitten viimeinkin laturin rassattua irti ja testailin käsin kunnolla sitä vapaakytkintä. Lopen aika simppeli homma irrottaa tuo laturi, n 10min ja laturi on kourassa kun tietää miten homma hoituu. Kiitos tämän foorumin.
Muuten tuntus toimivan vapaakytkin oikein mutta silloin kun se antaa laturin vapaasti pyöriä niin kuukuu laahaava kahina sieltä vapaakytkimestä ja se on hieman tahkea. Eli laturi ei kovin herkästi pyöri "vapaalla". Eli lieneeko laakerit kytkimestä lopun edellä vai onko tämä ihan normaalia? Yksi kitinän aiheuttaja voi varmaan olla itse hihna? Olen kuullut että joissakin autoissa tuo moniurahihna aikaa myöten kovettuu ja alkaa luistamaan joka aiheuttaa kitisevää ääntä. Itse kun olen ollut havaitsevinana että kitinä kuuluu jopa isommilla kierroksillakin kuin tyhjäkäynti. Ja välillä tuntuu että kitinä lisääntyy sähkön kulutuksen olessa suuri. Eli kylmänä kun käynnistää niin silloin eniten. Ja ajon jälkeen ei välttämättä ollenkaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa