Moottorin lämpötila
Valvoja: ffp jäsenet
Moottorin lämpötila
Mistäpäin voisi lähteä hakemaan vikaa kun 1.9 TDI (ALH) ei nosta moottorin lämpötilaa juurikaan yli 70 asteen? Eilen vaihdettu uusi termostaatti mutta ei juurikaan vaikutusta. Sisälle kyllä pukkaa kohtuullisen lämmintä ilmaa....
ja tällaisella yli -10 asteen pakkasella voi olla että jos ajelee pelkkää taajama ajoa eli ei maantienopeuksia niin ei nosta muutenkaan 90 asteeseen lämpöjä mittarin mukaan.
mullla on tuo toinen rohjo alh koneinen cordoba niin eipä meinaa maantieajossakaan nostaa tällaisella pakkasella kun 15km jälkeen lämmöt normaaliin mittarin mukaan, lämmintä puhaltaa toki ihan ok jo aiemminkin.
toinen taas in ahu passatti ja lämpiää ihan erilailla. toki nyt tuli siihenkin muutosta kun tuli paljon isompi cooleri keulalle ja egr pois käytöstä... mut siltikin vähän nopeammin ku alh seatti.
niin ja molemmissa uudet trmarit yms....
mullla on tuo toinen rohjo alh koneinen cordoba niin eipä meinaa maantieajossakaan nostaa tällaisella pakkasella kun 15km jälkeen lämmöt normaaliin mittarin mukaan, lämmintä puhaltaa toki ihan ok jo aiemminkin.
toinen taas in ahu passatti ja lämpiää ihan erilailla. toki nyt tuli siihenkin muutosta kun tuli paljon isompi cooleri keulalle ja egr pois käytöstä... mut siltikin vähän nopeammin ku alh seatti.
niin ja molemmissa uudet trmarit yms....
Onko tuolla EGR:llä tosiaan suurikin vaikutus lämpenemiseen? Itsellä se on ohjelmallisesti säädetty minimiin, mutta kyllähän se silti aina välillä näyttäis aukeavan.
Hitaastihan tuo ajamalla lämpee, mutta Eeperillä kun avittaa, on lämmöt lähtiessä semmosen 50-60. Mutta jos tuo EGR tosiaan merkittävästi vaikuttaa, niin voishan sen talveksi laittaa normaalisäätöön.
Hitaastihan tuo ajamalla lämpee, mutta Eeperillä kun avittaa, on lämmöt lähtiessä semmosen 50-60. Mutta jos tuo EGR tosiaan merkittävästi vaikuttaa, niin voishan sen talveksi laittaa normaalisäätöön.
EGR tuon tekee. Tulppasin omasta ja nyt pakkasilla saa ajaa 15km pikatietä että lämmöt alkaa kohoomaan. 80 ajamalla ei -10:ssä lämpeä edes välttämättä pisdemmällä matkalla kuin vajaa 90c, jos ajaa satasta niin sitten nousee 90c. Onko tuosta lämpöjen hitaasta noususta/vajaasta 90c lämmöstä jotakin teknistä haittaa?
Ainakin omassa termostaatin aukeamislämpö on 87, joten välillä voi käydä vähän allekin. Eihän se termari niin nopeasti ehdi reagoida, ettei paria astetta livahtaisi välillä allekin.
Mun mielestä semmonen 80 astetta on jo hyvä, aika monessa autossahan termari onkin 78-82 asteinen. VAGin moottorinohjauskin taitaa pitää tuota 80 astetta normaalilämpönä. Saattaapi olla joku päästöjuttu, miksi tuo lämpö on uudemmissa lähempänä 90 astetta, kun "ennenvanhaan" tais olla 80 normaali.
Mun mielestä semmonen 80 astetta on jo hyvä, aika monessa autossahan termari onkin 78-82 asteinen. VAGin moottorinohjauskin taitaa pitää tuota 80 astetta normaalilämpönä. Saattaapi olla joku päästöjuttu, miksi tuo lämpö on uudemmissa lähempänä 90 astetta, kun "ennenvanhaan" tais olla 80 normaali.
Pystykö EGR:n tarkistamaan jotenkin "helposti" koneen päältäpäin? Tietääkseni sitä ei mulla ole tietoisesti tukittu, mutta voisiko olla tukkeentunut? Aika heikosti nostaa lämpöjä. Tosin nyt on -20C ja kaupungissa ajelua...
Viimeksi muokannut alspe, 14.12.2010 8:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä ALH jotenkin lämpeää toimiessaan...
Aina aikaisemmin olen talveksi ottanut EGR:n käyttöön (eli sulkulaipat pois...) ja pitänyt pahvin keulalla heti kun on ollut pakkasta enemmän kuin kymmenen... Eihän tuota saanut EGR tulpattuna lämpeemään millään edes viiden asteen pakkasessa!
Mutta nyt kun sattumoisin osui termarin vaihto ja lämpötila-anturin vaihto lähestulkoon samaan aikaan, niin eipä ole vielä -15 asteen kelissäkään tarvinnut avata EGRää. . (Tosin pahvi on keulalla). No eihän tässä etenkään kaupungissa mitenkään liian nopeasti hiki tule, mutta kuitenkin tarkenee ja moottori lämpeää todella hyvin aikaisempaan verrattuna. Isommalla tiellä lämmöt riittääkin jo hienosti!!
Ennen termarin vaihtoa seilaili lämmöt ihan miten sattui. Korjaantui hetkeksi, kunnes taas alkoi ilmetä omituista lämpömittarin pomppimista, ja vaihdoin anturin...
Btw, on muuten ihan hanurista nuo anturien yms pistokkeet... Liekö sitten miehessä vika, kun tuntuu ettei niitä juuri koskaan saa rikkomatta auki prkle....
Aina aikaisemmin olen talveksi ottanut EGR:n käyttöön (eli sulkulaipat pois...) ja pitänyt pahvin keulalla heti kun on ollut pakkasta enemmän kuin kymmenen... Eihän tuota saanut EGR tulpattuna lämpeemään millään edes viiden asteen pakkasessa!
Mutta nyt kun sattumoisin osui termarin vaihto ja lämpötila-anturin vaihto lähestulkoon samaan aikaan, niin eipä ole vielä -15 asteen kelissäkään tarvinnut avata EGRää. . (Tosin pahvi on keulalla). No eihän tässä etenkään kaupungissa mitenkään liian nopeasti hiki tule, mutta kuitenkin tarkenee ja moottori lämpeää todella hyvin aikaisempaan verrattuna. Isommalla tiellä lämmöt riittääkin jo hienosti!!
Ennen termarin vaihtoa seilaili lämmöt ihan miten sattui. Korjaantui hetkeksi, kunnes taas alkoi ilmetä omituista lämpömittarin pomppimista, ja vaihdoin anturin...
Btw, on muuten ihan hanurista nuo anturien yms pistokkeet... Liekö sitten miehessä vika, kun tuntuu ettei niitä juuri koskaan saa rikkomatta auki prkle....
kysäisempä itsekin. minkäslaisiin lämpöihin tuon AWX:n pitäisi oikein päästä talvikelillä? tuntuu että omassa (egr nyt auki, keula ilman pahveja) ei oikein itkemälläkään nousta +80... ja kaupunkiajo tiputtaa 70 ja tyhjäkäynti jonnekin ~60... varmaankin termari/anturi hommiin vai kuinka? toi egr vähän "suhisee" joten sekin saattaa hidastaa lämpenemistä jos koko systeemi nokikarstassa, vai?
^^ ei se lämpöjä tappiin nosta oikein helposti. Itsellä 50-75 astetta pääasiassa kun kaupinkia ajelee. Kai se maantiellä sitten nostaa siihen 90 asteeseen tai karvan alle. Termari ja lämpötila-anturi vuoden olleita eli pitäisi olla kunnossa.
Vähän helpottaa kun ajelee pienemmällä vaihteellaeikä pidä lämppäriä ihan täysillä.
Vähän helpottaa kun ajelee pienemmällä vaihteellaeikä pidä lämppäriä ihan täysillä.
lämpöjä
ALH moottorisessa golfissa lämmintä tulee suht hyvin sisälle vaikka lämpömittari nousee normaaliin vasta moottoritietä ajettaessa 15km noin -15 pakkasessa ja taas paikallaan käydessä mittari laskee. lämppärin kennon putkilähdössä on 3kpl hehkutulpan näköisiä vekottimia. mittarin anturi on mustalla 4pinnisellä pyöreällä liittimellä.
alh
ALH lämpötila anturi sijaitsee auton edestä katsottuna oikealla alhaalla, seuraamalla lämppärin kennolle menevää letkua anturin löytää sen alta, vähän hankalassa paikassa ja vaihtaessa nestettä tulee noin 2litraa pois. itselläni oli pyöreä musta 4pin liitin ja sokalla anturi kiinni. vikakoodissa herjasi lämpömittarin anturia ja mittari putosi välillä ajossa pariksi minuutiksi mutta moottorin puoli anturista toimi.
lämpötiloja
tuli tänään seurailtua jäähdytysnesteen lämpötiloja kännykästä bluetooth adapterilla ja huomasin että paikallaan käydessä lämmöt saattaa nousta 60 asteeseen mutta ajossa laskee 25-35 asteeseen, myös mittari laskee nytkähtäen samoin kuin tuo moottorin ohjaustieto, jumittaisiko termostaatti? autona tuo ALH golf
edit:
termari tuli vaihdettua ja testattua motarilla.
mittari nousee 90 ja moottorinohjaustieto 78, lämmintä tulee hyvin
edit:
termari tuli vaihdettua ja testattua motarilla.
mittari nousee 90 ja moottorinohjaustieto 78, lämmintä tulee hyvin
Viimeksi muokannut Makkis78, 2.1.2011 17:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa