Golf mk3 -96 ei starttaa kunnolla kylmänä
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18.8.2010 16:40
Golf mk3 -96 ei starttaa kunnolla kylmänä
Ongelmana on ettei auto starttaa kunnolla "kylmänä". Kun yrittää startata, startti pyörii nihkeesti, aivan kuin olisi akku loppu. Akku on uusi (alle vk vanha) ja virtaa löytyy (mitattu). Kun auton saa käyntiin, riittää että ajaa 300 metriä niin startti toimii normaalisti. Sitten auto saa seistä vaikka 6h paikallaan, lähtee kiltisti starttaamaan. Aamulla kuitenkin sama ongelma taas.
Mitään havaintoa missä vika ja onko paha korjata vai ostanko uuden startin? Maadotukset ok, heitin akusta piuhan moottoriin eikä ollut vaikutusta.
Mitään havaintoa missä vika ja onko paha korjata vai ostanko uuden startin? Maadotukset ok, heitin akusta piuhan moottoriin eikä ollut vaikutusta.
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18.8.2010 16:40
Auto oli lämpees piuhan päässä vähän päälle tunnin, ei auttanut..
Lämpösenä ei tosiaan ole mitään ongelmaa, lähtee kuin unelma. Aamusti kun lähtee liikkeelle, riittää tosiaan että ajaa sen 200-300 metriä niin lähtee käymään hyvin uudestaan. En ole testannut jos sammuttaa auton heti kun saa käyntiin ja koittaa startata uudestaan. On kyllä kumma vika.. Akkua, laturia tai maadotusta itse epäilin, mutta akku vaihdettiin juuri, laturi lataa niin kuin pitää ja maadotuskin tsekattu..
Lämpösenä ei tosiaan ole mitään ongelmaa, lähtee kuin unelma. Aamusti kun lähtee liikkeelle, riittää tosiaan että ajaa sen 200-300 metriä niin lähtee käymään hyvin uudestaan. En ole testannut jos sammuttaa auton heti kun saa käyntiin ja koittaa startata uudestaan. On kyllä kumma vika.. Akkua, laturia tai maadotusta itse epäilin, mutta akku vaihdettiin juuri, laturi lataa niin kuin pitää ja maadotuskin tsekattu..
Tunti ei riitä ollenkaan, perinteisellä lohkolämmittimellä 2h minimi.
Joskus viallinen startti tekee niin että jos jää määrättyyn kohtaan niin joko ei pyöritä tai alkaa pyörittämään hitaasti.
Ettei akku olis kuitenkin viallinen, eli se starttivirta olis kylmäs akus surkea mutta akku tavallaan heräis hetken ajon jälkeen?
Tuo selviäis tekemällä akulle rasituskokeen kun se on kylmä, tai sitten kokeilla eri akulla.
Joskus viallinen startti tekee niin että jos jää määrättyyn kohtaan niin joko ei pyöritä tai alkaa pyörittämään hitaasti.
Ettei akku olis kuitenkin viallinen, eli se starttivirta olis kylmäs akus surkea mutta akku tavallaan heräis hetken ajon jälkeen?
Tuo selviäis tekemällä akulle rasituskokeen kun se on kylmä, tai sitten kokeilla eri akulla.
no itsellä oli ongelmia startin kanssa että ei meinannu aina jaksaa pyörittää ja ei kauaa pyörittäny. akku vaihtoon eikä juuri merkittävää vaikutusta. sit toinen startti paikalleen ja ongelmat loppui siihen. syyksi epäiltiin että startti meni oikkariin jonka oireet ois niinku akku ei jaksais virtaa pukata tarpeeksi
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 18.8.2010 16:40
En usko että akku on viallinen. Ennen kuin akku vaihdettiin, huomasin sen edellisen akun tosiaan olevan tyhjä, mm. radiosta meni säädöt, kello nollaantui ja valot vilkkui startin mukana. Nyt on uusi akku haettu kaupasta, asennus tehty siellä ja kaveri vielä mittaili ja sanoi että kaikki on OK ja laturikin lataa niinkuin pitääkin. Tuossa akussa on joku valon tapanen joka kertoo paljonko akussa virtaa, ihan vihreetä tänään näytti (katoin samalla kun korjasin etuvalon kosketushäiriön, juuri ennenkuin lähdin matkaan). Ennen akun ostoa, koitin saada apuvirtaa veneen akusta - valot paloi kirkkaammin ym mutta startti pyöri hitaasti silti.
Kannattaa varmaan vaihtaa koko startti kerrallaan eikä yrittää korjata sitä?
Kannattaa varmaan vaihtaa koko startti kerrallaan eikä yrittää korjata sitä?
Se akun merkkivalo kertoon akun tilan mutta kyllä noita on uusia takuuseen vaihdeltu, kaveri vaihtoi muutama talvi sitten bossilaisen 2 kertaa takuuseen.
Vaihtostartti kustantaa noin 90e josta takas saa 30e kun kuskaa vanhan liikkeeseen.
Noi vaihtolaitteet on sitten 2 vuoden takuulla mutta voi niissäkin vikaa olla/tulla.
Ex golffiin vaihdoin tuollaisen ja toimi 60tkm mitä se mulla oli, muijan ventoon sama homma mutta nyt jo 15tkm jälkeen piippaa kylmäkäynnistyksessä varattua ekalla startilla, tokalla lähtee heti. Startin takuu tietenkin jo loppu :)
Vaihtostartti kustantaa noin 90e josta takas saa 30e kun kuskaa vanhan liikkeeseen.
Noi vaihtolaitteet on sitten 2 vuoden takuulla mutta voi niissäkin vikaa olla/tulla.
Ex golffiin vaihdoin tuollaisen ja toimi 60tkm mitä se mulla oli, muijan ventoon sama homma mutta nyt jo 15tkm jälkeen piippaa kylmäkäynnistyksessä varattua ekalla startilla, tokalla lähtee heti. Startin takuu tietenkin jo loppu :)
Löytyikös tähän onkelmaan ratkaisua?
Itsellä aivan samanlaisia ongelmia -96:ssa 1.8 golffissa. Akku vajaa 2v vanha Exide, ja latailin tuossa viime viikolla sen täyteen kun lähti ihan viimeisillä voimillaan ilman lämmitystä käyntiin. Latauksen jälkeen ajettu oikeastaan vain matka-ajoa.
Lämmittäjässä jos on n. tunnin, niin lähtee kuin palmun alta. Tänään tuli sitten pitkään aikaan ensimmäinen kylmäkäynnistys noin 18 asteen pakkasesta (auto ollut parkissa about 8h). Ja taas aivan viimeisellä pinnistyksellä pyörimään. Mikähän tuon mahtaisi aiheuttaa?
Itse mietin öljyjä, tällähetkellä taitaa olla 5W luokan diamondit sisässä. Tuossa pumpattavuuden rajalämpötila -35 että tuskin vaikuttaa jos vaihtaa 0W luokan öljyyn..?) tai tuota starttimoottorihommaa, eli voiko se olla jotenkin viallinen, ja miksi se vika tulee esiin nimenomaan kylmällä? eikai se starttimoottori niin järin paljon lämpene moottorilämmityksen yhteydessä..?
Itsellä aivan samanlaisia ongelmia -96:ssa 1.8 golffissa. Akku vajaa 2v vanha Exide, ja latailin tuossa viime viikolla sen täyteen kun lähti ihan viimeisillä voimillaan ilman lämmitystä käyntiin. Latauksen jälkeen ajettu oikeastaan vain matka-ajoa.
Lämmittäjässä jos on n. tunnin, niin lähtee kuin palmun alta. Tänään tuli sitten pitkään aikaan ensimmäinen kylmäkäynnistys noin 18 asteen pakkasesta (auto ollut parkissa about 8h). Ja taas aivan viimeisellä pinnistyksellä pyörimään. Mikähän tuon mahtaisi aiheuttaa?
Itse mietin öljyjä, tällähetkellä taitaa olla 5W luokan diamondit sisässä. Tuossa pumpattavuuden rajalämpötila -35 että tuskin vaikuttaa jos vaihtaa 0W luokan öljyyn..?) tai tuota starttimoottorihommaa, eli voiko se olla jotenkin viallinen, ja miksi se vika tulee esiin nimenomaan kylmällä? eikai se starttimoottori niin järin paljon lämpene moottorilämmityksen yhteydessä..?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
mulla polossa(1,6 -98) samaa vikaa..... tapellut sen kanssa koko alkutalven.... nyt on vaihdettu uusi akku+uusi startti,ei vaikutusta edelleen kovilla pakkasilla "pyörittää" huonosti
laitoin myös uuden maadoituksen moottorilta runkoon,ei vaikutusta....itellä ei enää tuu muuta mieleen kuin virtalukonpohja?
laitoin myös uuden maadoituksen moottorilta runkoon,ei vaikutusta....itellä ei enää tuu muuta mieleen kuin virtalukonpohja?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Se Tranen akku on muistaakseni SAE kylmäkäynnistys mitoituksella, Exide EN mitoituksella. Eivät ole suoraan verrannollisia mutta voi ajatella karkeasti että EN = 2-2,5 X SAE. Akun kuntoa pystyy kivasti mittaamaan yleismittarilla siten, kaveri starttaamaan ja koskettimet napoihin. Jos jännite pysyy näillä pakkasilla yli 8,0-8,5V on se hyvä arvo. Tuo 8,0-8,5V koskee ainoastaa täysin varattua akkua, jos on vähänkään tyhjä ja -20 pakkasta varmasti menee alle 8,0V. Kipuraja menee siinä suunnilleen 7,0-7,4V tiennoilla, kipinä heikkenee alle tuon siinä määrin ettei tahdo lähteä käyntiin.
no niin aamu startti käyty suorittaa ja eihän se käymään lähteny...... pyörittää hetken aj sitten lyö "vastaan"
annoin startille heräte virtaa suoraan akulta,pyörii kyllä,mutta heikosti..... mittasin yleismittarilla ja jännite ennen starttausta 11,98 ja startatessa 8,5-9,0
hinaamalla saa kyllä käyntiin,mutta ois kiva selvittää mistä johtuu
ja tosiaan akku+startti ovat uusia ja auto polo 1,6 -98
annoin startille heräte virtaa suoraan akulta,pyörii kyllä,mutta heikosti..... mittasin yleismittarilla ja jännite ennen starttausta 11,98 ja startatessa 8,5-9,0
hinaamalla saa kyllä käyntiin,mutta ois kiva selvittää mistä johtuu
ja tosiaan akku+startti ovat uusia ja auto polo 1,6 -98
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Nostetaampa vanhaa ketjua, todella nihkeästi pyörittää starttia aamuisin kun täällä etelässäkin -25C mittarissa. Eilen kyllästyin tuohon ja nakkasin akun vaihtoon kun oletin sen olevan syypää. No tänään startti oli aivan yhtä nihkeä. Tietystihän startti on nihkeä kylmällä, mutta tuo tuntuu että juuri ja juuri jaksaa pyörittää.
Mitäs kannattaa ensimmäisenä tehdä? Maapiuhan ja solenoidiin menevän kaapelin jo katsoin. Näyttivät mielestäni ihan kuranteilta, tosin tarkoitus irrottaa piuhat ja puhdistaa kontaktipinnat. Autona -95 kolmoskoppainen 1.8 padalla. Kannaako kaapelit kuitenkin vaithaa ensimmäisenä?
Mitäs kannattaa ensimmäisenä tehdä? Maapiuhan ja solenoidiin menevän kaapelin jo katsoin. Näyttivät mielestäni ihan kuranteilta, tosin tarkoitus irrottaa piuhat ja puhdistaa kontaktipinnat. Autona -95 kolmoskoppainen 1.8 padalla. Kannaako kaapelit kuitenkin vaithaa ensimmäisenä?
Äsken ennen liikkeellelähtöä tutkiskelin hiukan noita päävirtakaapeleita konehuoneessa, availin hiukan liitoksia ja roiskin kontaktin puhdistusspraytä, sitten uudestaan liitokset tiukkaan. Pultattavat liitokset näyttivät ihan hyviltä, mutta kaapelikenkien prässätyt liitokset kaapeleihin hieman epäilyttävät.
Hyvin jaksoi -15C:ssa pyöriä startti äsken, en tiedä oliko tuolla liitosten läpikäymisellä vaikutusta. Hyvä nuo kaapelit ja olisi kuitenkin uusia varuiksi, olisi taas yksi mahdollinen vikapaikka eliminoitu.
Tumi: En ole uutta akkua ladannut, kun ei ole siihen mahdollisuutta. Viikonloppuna voisin tietysti latailla akun täyteen, kun saa auton pistorasian viereen.
NPL: Pitääpä kokeilla tuota kikkaa, kun kaapelit kyllä löytyy.
Hyvin jaksoi -15C:ssa pyöriä startti äsken, en tiedä oliko tuolla liitosten läpikäymisellä vaikutusta. Hyvä nuo kaapelit ja olisi kuitenkin uusia varuiksi, olisi taas yksi mahdollinen vikapaikka eliminoitu.
Tumi: En ole uutta akkua ladannut, kun ei ole siihen mahdollisuutta. Viikonloppuna voisin tietysti latailla akun täyteen, kun saa auton pistorasian viereen.
NPL: Pitääpä kokeilla tuota kikkaa, kun kaapelit kyllä löytyy.
Lainaanpa topiikkia, minkä kokoista akkua golffiin mahtaa saada mahtumaan?
Kai siihen 100A akun saa nätisti paikalleen? Vai onko järkee?
otat mitan käteen ja aukaset konepellin ja mittailet,helppoa eikö? :D
75A menee heittämällä mutta tuosta ylöspäin alkaa ulkomitat nousta ja hintaki menee suolaseksi.
normi käytössä menee 75A ihan varmasti ja jos hifien takia tarvit virtaa asenna peräkonttiin toinen akku.
Kai siihen 100A akun saa nätisti paikalleen? Vai onko järkee?
otat mitan käteen ja aukaset konepellin ja mittailet,helppoa eikö? :D
75A menee heittämällä mutta tuosta ylöspäin alkaa ulkomitat nousta ja hintaki menee suolaseksi.
normi käytössä menee 75A ihan varmasti ja jos hifien takia tarvit virtaa asenna peräkonttiin toinen akku.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa