Alustavertailua BORA, GOLF, OCTAVIA, A3

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Osteroiri
-
Viestit: 21
Liittynyt: 22.10.2009 20:10

Alustavertailua BORA, GOLF, OCTAVIA, A3

ViestiKirjoittaja Osteroiri » 15.12.2010 6:43

Tere

Noita alustasarjoja kun etsin skodaan niin törmäsin väittämään että Borassa, golfissa, octaviassa sekä a3 on sama alusta. Onko näin?

Oma on Skoda Octavia rs, johon ei saa H&R cupkittiä, mutta muihin saa, joten voisiko siihen laittaa esim "boran" alustan edes teoriassa?

Koiranluuthan tuossa on ne yli 300mm pitkät, mutta meneeköhän siihen "karvalakkimallin" koiranluilla muutkin alustat, jotka ovat tarkoitettuja em autoille?

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 15.12.2010 9:49

Kyllä ne esim. Audi A3 ja Golf IV käyvät päikseen muuten teknisesti, mutta autojen painon/painojakauman ollessa mahdollisesti erilainen se näkyy sitten jousituksen/vaimennuksen toimivuudessa (painavaan autoon kevyemmän auton setti = pintakova+enemmän madallusta). Esim. Boran perä on painavampi kuin Golfin.

Mutta kyllä ne lienee teknisesti ihan bolt on -kamaa, liekö sitten iskaritolpan pituudessa pieniä heittoja (?), tuskinpa. Koiranluissa voi joutua säätämään enemmän jos on säädettävä alusta (mutuilua)...

PirnetworksOy
-
Viestit: 127
Liittynyt: 26.7.2003 16:08

ViestiKirjoittaja PirnetworksOy » 15.12.2010 13:26

Oma on Skoda Octavia rs, johon ei saa H&R cupkittiä, mutta muihin saa, joten voisiko siihen laittaa esim "boran" alustan edes teoriassa?


Octavia RS on samalla pohjalevyllä kuin etuvetoinen Audi TT, eli Boran sarja ei käy. Normi Octaviassa onkin sitten jo sama pohjalevy kuin A3/Leon/Toledo/Golf4/Bora, eli niiden sarjat käy ristiin.
Tuolta voi näppärästi vertailla tuotekoodeilla alustojen yhteensopivuuksia: http://www.v-maxx.com/uk/

somete

ViestiKirjoittaja somete » 15.12.2010 15:14

Onkos näissä muuten vakiona miten eroa alustassa? Serkun golffi tuntuu ainakin näin perstuntumalla hieman omaa borsasta jämäkämmältä. Molemmat kuitenki näillä 1.6 bensaihmeillä...

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 15.12.2010 16:07

Nyt mennään vahvasti mutuiluun, mutta mutta...
Audi TT, S3, R32 ja ilmeisesti RS-octaviakin eroavat kevyemmin motorisoiduista malleista edestä ainakin tukivarren ja iskaritolppien osalta. Kiinnitys kallistuksenvakaajalla on siis erilainen kuin "kulimalleissa" missä koiranluu tulee tukivarteen kiinni, kun "sporteissa" tulee iskaritolppaan. Tuli katseltua mm. ETKA:sta josko olisin edelliseen IV-golfiin laittanut tukivarsien puslat nuista sporttimalleista. Ne olisivat ainakin käyneet ristiin.

Boran ja Golfin erona voi olla sitten iskarit/jouset. 1.6 16v koneet on samalla alustalla kuin 1.4 koneet, mutta vanhempi 1.6 8v kone taisi olla hieman jämäkämpi mitä 1.4. Dieseliin ja muihin isompiin koneisiin mennessä on sitten isompia eroja jo. Aikanaan tuli verrattua omaa 1.6 16v Golfia, ja isukin TDI-Boraa peräperää, ja olihan se Bora puolestaan eri jämäkkä tuohon entiseen töpöperään verrattuna. Esim kallistuksenvakaajat oli 20 vs. 22mm, iskarit ja jouset erilaiset, pyörän napa/jarrut erilaiset jne.

Eli eroja on... paljonkin. Mutta jos tuohon RS-ocuun lähtee katselemaan niin varmaan nuita sporttimallien alustoja etuvetoisina kun etsii missä se kallistuksenvakaaja tulee kiinni iskariin. Ja sitten kilot kohdalleen, ja toivoo vielä että se TUV-todistuskin löytyy :D

Osteroiri
-
Viestit: 21
Liittynyt: 22.10.2009 20:10

ViestiKirjoittaja Osteroiri » 16.12.2010 17:42

Jostain löyty vahvistusta teidän puheisiin:

Audi TT Frontantrieb
Typ: 8N Bj: 98- max. Achslast Va: 1040 Ha: 1040

Seat Leon Cupra Frontantrieb
Typ: 1M Bj: 98- max. Achslast Va: 1040 Ha: 1040

Skoda Octavia RS Frontantrieb
Typ: 1U2 Bj: 97- max. Achslast Va: 1040 Ha: 1040

http://global.ebay.com/ST_Gewinde-Fahrw ... 49533/item


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa