Kulutus nousi reilusti, missä vika?
Valvoja: ffp jäsenet
Kulutus nousi reilusti, missä vika?
Profiilin kottero vienyt tasaiseen tahtiin +7l/100km.
Talvirenkaat tuli laitettua alle ja tottakai kulutus nousi siedettävästi tasoon 7,5l/100km.
Kiitoksena seuraava keskikulutus nousi 8,5l/100km, mikä on kohtuuttoman paljon!
No tuohon edelliseen keskikulutuslukeman ja seuraavan aikana tuli tehtyä seuraavaa:
*Öljyt ja suodattimet vaihdettu
*Sytytysennakon perusennakko (ilman alipainetta) myöhäisemmälle eli ohjearvoon 5 astetta EYKK
*Kiihdytyspumppua säädetty minimille, että ruikkaa heti polkimeen koskettaessa, koska muuten nykii liikkeelle lähtiessä
Auto starttaa hyvin ja käy hyvin. Hieman laiskalta tuntuu, ettei vedä kunnolla (80km/h vauhdilla saa kaasuttaa saman verran kuin kesällä 100km/h) eli kitkaako nastat vai sytytys.
*Paljonko tuota perusennakkoa tulisi lisätä nyky sooseilla?
*Mieleen tuli, että onkohan hitusen liikaa öljyä... (pitää tsekata kun auto pääsee tasaiselle pinnalle)
*sytkä pitäisi muuten olla kunnossa, koska käy hyvin...?
*Kaasarin välilaippa pitää käydä vielä läpi kunnolla, jos on revennyt. Imuvuoto?
Mutta voiko ohjearvo olla liian myöhäisellä nyt ja täten kulutus nousee?
Talvirenkaat tuli laitettua alle ja tottakai kulutus nousi siedettävästi tasoon 7,5l/100km.
Kiitoksena seuraava keskikulutus nousi 8,5l/100km, mikä on kohtuuttoman paljon!
No tuohon edelliseen keskikulutuslukeman ja seuraavan aikana tuli tehtyä seuraavaa:
*Öljyt ja suodattimet vaihdettu
*Sytytysennakon perusennakko (ilman alipainetta) myöhäisemmälle eli ohjearvoon 5 astetta EYKK
*Kiihdytyspumppua säädetty minimille, että ruikkaa heti polkimeen koskettaessa, koska muuten nykii liikkeelle lähtiessä
Auto starttaa hyvin ja käy hyvin. Hieman laiskalta tuntuu, ettei vedä kunnolla (80km/h vauhdilla saa kaasuttaa saman verran kuin kesällä 100km/h) eli kitkaako nastat vai sytytys.
*Paljonko tuota perusennakkoa tulisi lisätä nyky sooseilla?
*Mieleen tuli, että onkohan hitusen liikaa öljyä... (pitää tsekata kun auto pääsee tasaiselle pinnalle)
*sytkä pitäisi muuten olla kunnossa, koska käy hyvin...?
*Kaasarin välilaippa pitää käydä vielä läpi kunnolla, jos on revennyt. Imuvuoto?
Mutta voiko ohjearvo olla liian myöhäisellä nyt ja täten kulutus nousee?
Voiko olla, että ympäristön olosuhteet ovat muuttuneet sen verran että kulutus nousi hieman. Noihin kulutuslukemiin nyt ei kannat hirveesti aikaansa tuhlata, jos ajoreitissä on edes vähän muutoksia, niin voi se näkyä kulutuksessa aika isonakin muutoksena. Jos nyt ahdistaa ylitsepääsemättömästi, ni teet noi tekemäsi muutokset takaisin ja katot mitä tapahtuu.
Tuo on kyllä totta.
Eniten mietityttää tuo perusennakon määrä. Kesällä, kun ei ollut sytkä säädöissä, niin perusennakkoa taisi olla likemmas 15-20 astetta nykyisen 5 sijaan. Tiputin ennakon siksi, että en tiedä onko kokonaisennakko tällöin liian suuri.
Voisihan tuota perusennakkoa laittaa 10 asteeseen ja tarkistella tilanne. Perusennakko ilmeisesti vaikuttaa vain pienille kierroksille? Lisäennakko siis lisännee sitkeyttä alakierroksilla?
Eniten mietityttää tuo perusennakon määrä. Kesällä, kun ei ollut sytkä säädöissä, niin perusennakkoa taisi olla likemmas 15-20 astetta nykyisen 5 sijaan. Tiputin ennakon siksi, että en tiedä onko kokonaisennakko tällöin liian suuri.
Voisihan tuota perusennakkoa laittaa 10 asteeseen ja tarkistella tilanne. Perusennakko ilmeisesti vaikuttaa vain pienille kierroksille? Lisäennakko siis lisännee sitkeyttä alakierroksilla?
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
Paljonko se lisää ennakkoa ja millä kierrosalueilla? Varmaan helpointa todeta ajoituslampulla jossa ennakkosäätö 0-40 -astetta?
Kuinkas keskipakosäätimet säätävät tässä kotterossa ennakot? Kun kerta toi ajoituslamppu on, niin voisi samalla tarkistaa, ettei ne puntit jumita. Ennakkoarvot on vain kateissa...
Ainakin alipainesäätimen pitäisi jotenkin toimia, koska perusennakkoa säätäessäni en huomannut ottaa alipaineletkua irti ja täten en meinannut saada perusennakoa millään 5-asteeseen (loppui jakajasta säätövara). Ja tietty kun alipainesäätimen letkun ottaa irti, niin tuppaa auto heti sammumaan. Letkun tulppaamalla sain sitten perusennakon 5-asteeseen ja näinhän sen kuulu tehdäkkin.
Kuinkas keskipakosäätimet säätävät tässä kotterossa ennakot? Kun kerta toi ajoituslamppu on, niin voisi samalla tarkistaa, ettei ne puntit jumita. Ennakkoarvot on vain kateissa...
Ainakin alipainesäätimen pitäisi jotenkin toimia, koska perusennakkoa säätäessäni en huomannut ottaa alipaineletkua irti ja täten en meinannut saada perusennakoa millään 5-asteeseen (loppui jakajasta säätövara). Ja tietty kun alipainesäätimen letkun ottaa irti, niin tuppaa auto heti sammumaan. Letkun tulppaamalla sain sitten perusennakon 5-asteeseen ja näinhän sen kuulu tehdäkkin.
Alipaine-ennakko toimii. Hienosti oli tyhjäkäynnillä enemmän ennakkoa verrattuna, kun letkun otti irti. Nostin noin kolmisen astetta perusennakkoa lisää, samaan missä kesällä oli.
Yksi syy ehkä löytyi kulutuksen nousuun. No ne rengaspaineet... Oli ainakin edessä hävinnyt paineita. Oli muistaakseni tippunut lukemiin 1,5 bar ja 1,8 bar. Eli tuo ainakin on nostanut kulutusta jonkin verran. Renkaiden koko oli niinkin koominen kuin 165/80 13".
Yksi syy ehkä löytyi kulutuksen nousuun. No ne rengaspaineet... Oli ainakin edessä hävinnyt paineita. Oli muistaakseni tippunut lukemiin 1,5 bar ja 1,8 bar. Eli tuo ainakin on nostanut kulutusta jonkin verran. Renkaiden koko oli niinkin koominen kuin 165/80 13".
Vanha ohje-ennakko on varmaan 91- oktaaniselle tai jopa huonommalle. Nykybensalla voit varmaan huoletta lisätä jonkun asteen ennakkoa, olen antanut kertoa itselleni että ennakkoa saisi olla melkein minkäverran hyvänsä kunhan moottori ei pääse nakuttamaan. Ja kulutuksen suhteen nimenomaan alipainesäätimen toiminta on tärkeä.
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
Jep, nyt on kesänaikaisessa merkissä ennakko. Silloin tuntui vetävän mukavasti.
Muistaakseni aloin muuttamaan ennakkoa, kun ei meinannut käynnistyä syksyllä kunnolla. Eli menin säätämään myöhäisemmälle tuohon ohjearvoon. Säädön jälkeen lämpöisenä lähti erittäin hyvin käyntiin ja kylmänä sai startata aiempaa kauemmin.
Kulutuksesta kun puhutaan, niin pieruburgista (2e3) varmistus, etteihän sen ryyppy varsinaisesti lisää bensankulutusta, vaan se rajoittaa ilman saantia ensiökurkulle, jolloin seos on rikkaampaa?
Piti tehdä sellainen temppu nyt, että poistin automaattiryypyn kellolta sen vastuslämmityksen. Ryyppy kun lähti liian aikaisin pois päältä, jolloin seuraaviin valoihin moottori sammui melko varmasti koska boooaasi (tai sammahti heti pintakaasulla). Nyt kello lämpenee vedellä, jolloin ryyppy on hieman kauemmin päällä, eikä ole nykinyt. Tuo nykiminen on tapahtunut aina nimenomaan ryypyn loppuvaiheessa, jolloin kurkku on jo auki kokonaan... Ja ryypyn aika on säädetty maksimiin, joten sillä ei voi pelailla enään.
Muistaakseni aloin muuttamaan ennakkoa, kun ei meinannut käynnistyä syksyllä kunnolla. Eli menin säätämään myöhäisemmälle tuohon ohjearvoon. Säädön jälkeen lämpöisenä lähti erittäin hyvin käyntiin ja kylmänä sai startata aiempaa kauemmin.
Kulutuksesta kun puhutaan, niin pieruburgista (2e3) varmistus, etteihän sen ryyppy varsinaisesti lisää bensankulutusta, vaan se rajoittaa ilman saantia ensiökurkulle, jolloin seos on rikkaampaa?
Piti tehdä sellainen temppu nyt, että poistin automaattiryypyn kellolta sen vastuslämmityksen. Ryyppy kun lähti liian aikaisin pois päältä, jolloin seuraaviin valoihin moottori sammui melko varmasti koska boooaasi (tai sammahti heti pintakaasulla). Nyt kello lämpenee vedellä, jolloin ryyppy on hieman kauemmin päällä, eikä ole nykinyt. Tuo nykiminen on tapahtunut aina nimenomaan ryypyn loppuvaiheessa, jolloin kurkku on jo auki kokonaan... Ja ryypyn aika on säädetty maksimiin, joten sillä ei voi pelailla enään.
Jaa-a. Tulikohan liikaa ennakkoa, kun kylmällä kiihdyttäessä yrittää ja yrittää mennä muttei mee? Pintakaasulla toimi jotenki. Lämpösenä suht. ok mutta liikkeellelähtiessä tuntui rykivän enemmän....? Vai aukeeko kurkun ryyppyläppä liikaa vai liian vähän. Eli liian laiha vai rikas seos tollaiseen tunkkaiseen kiihtymiseen. Tuntui, että teho nousi mutta vauhti ei.
-
- -
- Viestit: 238
- Liittynyt: 28.12.2009 21:02
-
- -
- Viestit: 328
- Liittynyt: 22.11.2010 11:35
*Kaasarin välilaippa pitää käydä vielä läpi kunnolla, jos on revennyt. Imuvuoto?
Eikös tuo ole kakkisessa tyyppivika siis ainakin 1,6 koneessa. Nimenomaan alkutalvesta pakkasilla menee rikki kun tuo kumillaippa vanhemmiten kovettuu ja tärinä rikkoo sen. Saattaa olla vain pieni halkeama, mitä ei välttämättä näe ennenkuin irottaa kaasarin . Taisi olla jo 150tkm kohdalla tyyppivika. Muistaakseni n 40e oli tuo välilaippa ad - liikkeestä.
Joo näin taitaa olla. Pitää lämpöisemmillä keleillä vielä ottaa kaasari irti ja tutkia laippa kunnolla. Nyt reunoista päätellen totesin sen olevan ok. Laippa ei tosiaan ole häävin hintainen, mutta ei se näköjään kestäväkään ole :) 2007 viimeksi uusittu. Orkkis laipalla oli ~210tkm takana.
Kesäkuun katsastuksessa oli happiarvot korkeat. Ihmeellisesti nousi testin aikana 4 %-->6 %. Katsastussetä kaksinkäsin roikkui ilmanputsarissa, mutta eivät arvot muuttuneet, joten kaippa se pakoputki vuotaa hieman... taas...
Tässä kotteron kulutus. Eka piikki 225 tkm kohdalla johtui nimenomaan välilaipasta. 234 tkm kohdalla taas meni kannentiiviste hajalle.

Kesäkuun katsastuksessa oli happiarvot korkeat. Ihmeellisesti nousi testin aikana 4 %-->6 %. Katsastussetä kaksinkäsin roikkui ilmanputsarissa, mutta eivät arvot muuttuneet, joten kaippa se pakoputki vuotaa hieman... taas...
Tässä kotteron kulutus. Eka piikki 225 tkm kohdalla johtui nimenomaan välilaipasta. 234 tkm kohdalla taas meni kannentiiviste hajalle.

Nyt ollaan ilosesti tankattu 98e5:sta ja kulutukset ovat olleet kolmella viime tankilla:
7,5 l / 100km
7,8 l / 100km
ja 8,5 l / 100km
Kärkiväli asetettu 0,4mm:ään ja ennakko on 5 astetta tyhjäkäynnillä ilman alipainesäädintä.
En nyt keksi muuta tuohon kulutuksen nousuun kuin kelit ja vanhat talvirenkaat... 1,5 l / 100 km on vain aika maukas nousu. Lähtee käyntiin hyvin, ei röpötä, ei haise bensalle ja ryyppy lähtee pois 1/4 lämmöillä.
Auto oli pari päivää lämpöisessä tallissa ja ainakin tuntui sen jälkeen rullaavaan mukavammin, joten kaippa siellä on kovemmilla pakkasilla sitten rasvat vähän jäykemmät...
7,5 l / 100km
7,8 l / 100km
ja 8,5 l / 100km
Kärkiväli asetettu 0,4mm:ään ja ennakko on 5 astetta tyhjäkäynnillä ilman alipainesäädintä.
En nyt keksi muuta tuohon kulutuksen nousuun kuin kelit ja vanhat talvirenkaat... 1,5 l / 100 km on vain aika maukas nousu. Lähtee käyntiin hyvin, ei röpötä, ei haise bensalle ja ryyppy lähtee pois 1/4 lämmöillä.
Auto oli pari päivää lämpöisessä tallissa ja ainakin tuntui sen jälkeen rullaavaan mukavammin, joten kaippa siellä on kovemmilla pakkasilla sitten rasvat vähän jäykemmät...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa