mk4 1.8T koneen jäähdytysjärjestelmän ilmaus.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mikko80
-
Viestit: 226
Liittynyt: 10.11.2004 20:21

mk4 1.8T koneen jäähdytysjärjestelmän ilmaus.

ViestiKirjoittaja mikko80 » 2.12.2010 22:05

kertokaa viisaammat miten toi jäähdytysjärjestelmän ilmaus tehdään oikea oppisesti??

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 2.12.2010 22:09

Eikös se ilmaa itsensä kun käyttää kuumaksi?
Muistaa vaan tarkkailla nestepintaa.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 2.12.2010 22:42

mk4:sta en tiedä mutta 1,8T Audeissa tainnut ainakin joillakin olla ongelmia vaikka yritetty ihan "oikeaoppisestikin" ilmailla eli ei ihan itsestään välttämättä suju.
A4:ssa taitaa olla lämmityslaitteelle menevässä letkussa pieni ilmausreikä joka tulee esille kun vetää sieltä jostain rintapellin läpiviennin kohdalta letkua liitoksestaan vähän ulospäin - en tiedä olisko samanlainen myös tuossa?
esim: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=47341

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 3.12.2010 8:50

Hitto kun ei muista edellisestä autosta (1.8T mk4 Golf GTI AGU), mutta Passatissa (1.8T AEB) samantyyppinen systeemi kuin J.S.P:n mainitsema, eli apukuskin puolisessa lämppärin kennolle menevässä letkussa on pieni ilmausreikä. Letkua vedetään irtipäin sen verran, että reikä on auki, jonka jälkeen kaadetaan paisuntasäiliöön nestettä kunnes ilmausreiästäkin valuu. Voi olla tarpeen toistaa parikin kertaa käyttäen konetta välissä, jotta kaikki ilma lähtee pois.

Tässä VW:n ilmausohje vanhemmasta topicista, en tiedä onko ajoneuvokohtainen, mutta aika 'yleisversiolta' vaikuttaa:

Without cooling system filler unit -VAS 6096-

– Slowly fill coolant to upper marking of shaded field on expansion tank.
– Fit expansion tank cap.
– Start engine and maintain an engine speed of about 2000 rpm for about 3 minutes.
– Run engine until radiator fan cuts in.
– Check coolant level and top-up if necessary. When the engine is at normal operating temperature, the coolant level must be at the upper mark; when the engine is cold, in the middle of the shaded field.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 3.12.2010 18:32

Ainakin oma 1.6 16v sekä kaverin 1.8t audi ilmautuu itsestään.
Ja juurikin tuolla ohjeella mitä Jimme laittoi, eli ilmautuu "itsestään".
Kierroksilla pitää kunnes kone kuuma/flekti pyörähtää ja sitten nesteen tarkistus.
Ja muistaa laittaa sen paisarin korkin kiinni että se toimii niinkuin kuuluu.

nenonen2
-
Viestit: 12
Liittynyt: 6.1.2008 9:54

ViestiKirjoittaja nenonen2 » 4.12.2010 9:35

joo passatissa ainaski on kanssa tuo reikä lämppärin letkussa. itselläni juuri ongelmia kanssa tuon ilmauksen kanssa, ei tunnu ilmaantuvan millään tai sitten kehittää jostain lisää ilmaa. hetken kiertää neste kun ilmaa mutta sitten se loppuu taas.
jos paisuntasäiliön korkki on auki niin kiertää paremmin, tiedä sitten miksi.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 4.12.2010 16:42

@nenonen2: Jos ei ollenkaan onnistu (puhaltaa kylmää lämppäriltä vaikka lämmöt ja puhallus täysillä, eikä yläletku lämpene), niin oletko kokeillut liikuttaa autoa? Jos vekotin ei ole täysin tasaisella alustalla niin ei välttämättä päästä kaikkea ilmaa kunnolla pois.

Myös täyttäessä, vaikka ilmausreikä olisikin auki, on hyvä pitää paisaria mahdollisimman ylhäällä ja mahdollisimman pystyyn nostettuna, jotta nesteet valuu painovoiman avulla helpommin koneeseen ja ilma poistuu helpommin paisarin ja ilmausreiän kautta.

Seuraava vaihtoehto on tehdä kuten allaolevassa ohjeessa ja koneen lämmettyä avata korkki, jotta päästää painetta sekä ilmaa pois. Omassa selvisi edellisen vaihdon jälkeen tällä, kun ei ollut ilmautunut kunnolla, vaikka oli kanssa pidetty ilmausreikä auki ja paisariakin pystyssä. Letkujen puristelu voi myös auttaa täyttäessä pumppaamaan ilmaa pihalle.

nenonen2
-
Viestit: 12
Liittynyt: 6.1.2008 9:54

ViestiKirjoittaja nenonen2 » 4.12.2010 17:09

kävin taas yrittämässä ilmausta, olin hallissa sisällä, kohtuu tasainen lattia pitäis olla. otin sen ilmausreiän auki ja laitoin nestettä säiliöön niin kauan että tuli läpi, pari kertaa tein tämän. sitten auto käyntiin ja tuli lämmintä. no ajoin ulos ja lähdin koeajolle niin kappas kun alkoi taas tulla kylmää. sitten takasin halliin ja kokeilee uudestaan, ja heti kun otti letkun ilmausasentoon niin tuli jo nestettä.
ja kummatkin letkutkin oli lämpimät. en sitten tiedä jos tosiaan ottais säiliön irti ja nostais niin jos sais paremmin onnistumaan. -> testaamaan.

Turnipsi
-
Viestit: 167
Liittynyt: 10.9.2009 11:29

ViestiKirjoittaja Turnipsi » 4.12.2010 17:34

Viimeksi ilmailin ventoa ja ei meinannut millään saada lämppärinkennosta ilmoja pihalle. Tilanne ratkesi siten, että pyysin kaveria pitämään kierrokset noin 2000rpm:n tienoilla ja puristelin lämppärille meneviä letkuja, johan alkoi kabiinikin lämpeämään.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 4.12.2010 19:10

Jeps, ei muistanut mainita tota turnipsin antamaa neuvoa, ainakin 306:sessa kierto alkoi toimimaan kanssa noita kennon letkuja puristelemalla, kierrokset tosiaan parin tonnin tuntumassa samalla.

nenonen2
-
Viestit: 12
Liittynyt: 6.1.2008 9:54

ViestiKirjoittaja nenonen2 » 5.12.2010 0:33

nostin säiliön ylös ja tein samat temput, hetken jo luulin että onnistuis, n.10km ajelin ja tuli lämmintä kunnes taas alkoi viilenemään. no, huomenna uusiksi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.12.2010 2:45

Nyt kun oot tehnyt hyvän lenkin niin säiliö piripintaan ja uus lenkki. Kumma on jos ei ajamalla ilmaannu.

Parisen autoa on vuosien mittaan tullut tyhjennettyä jäähdytysnesteistä eikä yksikään ole vaatinut mitään ihme magiaa täytössä, vaikka on kaikki laskettu pois ihan letkuja irrottelemalla/vaihtamalla. Ja myös sieltä alapäästä.

Kylmänä säiliö täyteen, ajolenkki niin että vähän lämpeää, auton vähän jäähtyessä säiliö täyteen. Oon sitten tehny jotain väärin kun ei mun oo tarvinu mitään ilmauksia murehtia?

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 5.12.2010 10:44

nostin säiliön ylös ja tein samat temput, hetken jo luulin että onnistuis, n.10km ajelin ja tuli lämmintä kunnes taas alkoi viilenemään. no, huomenna uusiksi.


Kuulostais vähän siltä, että ilmaa on edelleen, todennäköisesti kerrotun perusteella lämppärin kennolla. Nesteet pihalle ja uusi yritys taitaa olla paras vaihtoehto. Nostaako koneen lämmöt paikallaan ollessa normaalisti, muttei silti puhalla lämmintä?

Parisen autoa on vuosien mittaan tullut tyhjennettyä jäähdytysnesteistä eikä yksikään ole vaatinut mitään ihme magiaa täytössä, vaikka on kaikki laskettu pois ihan letkuja irrottelemalla/vaihtamalla. Ja myös sieltä alapäästä.


@ H.Jormalainen: Toi paisarin nosto ylemmäksi tuli lukaistua toiselta foorumilta, kun painin Passatin kanssa samoissa ongelmissa, eikä siitä ainakaan haittaa ollut, nesteet pyrki Passatissa huomattavasti reippaammin kiertoon.

Jouduin tyhjentämään nesteet, kun ei homma mitenkään onnistunut ja latasin uudestaan avaten ilmausreiän, nostin säiliön niin ylös kun sen letkujensa varaan sai ja liruttelin nesteet sisään. Ilmaa porisi täyttäessä paisarinkin kautta jo ihan eri tavalla, kun säiliötä piti ylhäällä. Koneen starttaus, letkujen puristelua hetkisen ja annoin ilmausreiästä valua ihan reilusti nestettä, valmista tuli.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 5.12.2010 11:22

Niin siis ymmärskö nyt kaikki että se kone pitää käyttää korotetulla tyhjäkäynnillä kuumaksi niin että flekti pärähtää pyörimään.
Ei se riitä jos lopettaa kun lämmintä tulee sisälle.

edit. Lisätään nyt oma resepti:
Tyhjä järjestelmä ->
Jäähdytinnestettä säiliöön samalla alavesiletkua puristellen (voi muitakin puristella) ->
Niin pitkään täyttää kunnes säiliössä on ylärajassa nestettä ->
Puristelee reilusti vesiletkuja (huomaa kyllä jos ilmaa pulputtaa kun säiliön pinta laskee) ->
Auto käyntiin ja korotetulla tyhjäkäynnillä käyttää kuumaksi että flekti pärähtää pyörimään (sisällä lämmöt täysillä) ->
Samalla voi kaveri puristella vähän alavesiletkua jos haluaa ->
Järjestelmä täynnä ja ilmattu ->
Nesteen pinnan tarkistus ja lisäys jos tarvetta (Kylmänä alarajassa | kuumana paineistettuna ylärajassa)

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 5.12.2010 11:59

@hb81: Aika pitkälti tuolla tavalla on itse tullut tehtyä aina, plus tietty maagiset säädöt kuten paisarin nosto ja Rolexin ripustaminen alavesiletkun klemmariin :)

nenonen2
-
Viestit: 12
Liittynyt: 6.1.2008 9:54

ViestiKirjoittaja nenonen2 » 5.12.2010 13:49

no niin, nyt alkaa homma toimimaan. vielä taitaa vähän olla ilmaa kun tuo lämpötila hieman aaltoilee. siis sisälämpö, kone normaalissa.
ja tässä passatissahan tuo flekti juttu ei oikein toimi kun tässä on visko. hieman hankala todeta milloin se vetää jumiin täysin.
mutta ilmeisesti kannattaa siis vaan nostaa säiliö ylös ilmareikä auki. tein tämän etten käyttänyt konetta ja päästin reilusti nestettä läpi. tämän jälkeen käyttelin sitten konetta säiliö ylhäällä ja pikkuhiljaa alkoi neste kiertää.
kiitoksia vinkeistä, alkoi jo loppua usko autoon.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 5.12.2010 14:26

Vaikka saitkin jo ehkä ilmattua niin yhden vinkin voisi vielä lisätä miten oman hankalan tapauksen sain ilmattua.

- ensin täytetään paisuntasäiliö piripintaan.
- irroitetaan lämmityslaitteen kennolle menevä letku
- täytetään letku kannulla jossa on valmista jäähdytysnesteseosta siten että samalla sormella tukitaan lämmityslaitteen kennon letkuliitäntä.Jos sitä ei tuki sormella niin neste alkaa valumaan lähes heti pois kennon liitännästä.
- kaadetaan letkuun nestettä niin kauan että letku tulee täyteen eikä letkussa oleva nesteen pinta enään laske. Tuossa omassa Audissa sinne meni vielä litrakaupalla vaikka paisuntanestesäiliö oli täynnä.
- liitetään letku takaisin ja käytetään kone lämpöiseksi paisuntasäiliön korkki auki ja lämmityslaite säädetään kuumalle.
- Kone puhaltaa ylimääräiset nesteet ja ilmat paisuntasäiliön kautta pihalle kun antaa käydä korkki auki riittävän pitkään.

Ymmärtääkseni nuo on kaikkein ongelmallisimpia ilmata missä lämmityslaitteen kennon letkut ovat lähes yhtä ylhäällä kuin paisuntasäiliö.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 5.12.2010 15:33

@ cool blue: Juurikin Passatissa noi kennon letkut on vielä ylempänä kuin paisuntasäiliö vakiopaikassaan.

@ nenonen: hyvä homma, toivottavasti nyt asettuis.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa