AAZ Kylmäkäynnistys.
Valvoja: ffp jäsenet
AAZ Kylmäkäynnistys.
Eli ongelmaa pukkaa kun pakkanen alkaa olla -10c.
Hehkuttaa ensin pitkään ja kun alat käynnistämään niin kone pyörähtää muutaman kerran jonka jälkeen lopettaa pyörimisen. käynnistyminen kuulostaa todella vaikealta.
Pari päivää sitten nykäsin motin -15c pakkasessa käyntiin niin sain sen kyllä pyörimään, mutta käynnistyskertoja jouduin suorittamaan varmaan 10.. jos hehkuttaa kahdesti ennen kuin edes yrittää käynnistää niin se helpotaa asiaa jonkin verran.
Sen verran olen vaivaan jo paneutunut että hehkut vaihdoin ja taitaisipa virta vielä joka hehkulle kulkeakkin.. mutta mistä sitten seuraavaksi jos ei hehkutuksesta?
Entä voiko sillä olla vaikutusta että olen hiukan nostanut syöttöjä?
Lämmityksestä käyntiin lähtö ei ole mikään ongelma mutta kun aina ei tuota lämmityspaikkaa ole tarjolla...
Ja kyseessähän siis vento..
Hehkuttaa ensin pitkään ja kun alat käynnistämään niin kone pyörähtää muutaman kerran jonka jälkeen lopettaa pyörimisen. käynnistyminen kuulostaa todella vaikealta.
Pari päivää sitten nykäsin motin -15c pakkasessa käyntiin niin sain sen kyllä pyörimään, mutta käynnistyskertoja jouduin suorittamaan varmaan 10.. jos hehkuttaa kahdesti ennen kuin edes yrittää käynnistää niin se helpotaa asiaa jonkin verran.
Sen verran olen vaivaan jo paneutunut että hehkut vaihdoin ja taitaisipa virta vielä joka hehkulle kulkeakkin.. mutta mistä sitten seuraavaksi jos ei hehkutuksesta?
Entä voiko sillä olla vaikutusta että olen hiukan nostanut syöttöjä?
Lämmityksestä käyntiin lähtö ei ole mikään ongelma mutta kun aina ei tuota lämmityspaikkaa ole tarjolla...
Ja kyseessähän siis vento..
Oma AAZi vento alko aikanaan kans käynnistyyn huonosti kylmänä... Muutamakin tyyppi diagnosoi (sen auton) viaksi väljän kaasuakselin. Eihän tuo välttämättä teikäläisen auton ongelma ole, mutta mahdollistahan se on. Samasta viasta johtuen myös tyhjäkäynti kävi aika korkeana kylmänä, ei auttanut vaikka syöttöjä ja tyhjäkäyntiä sääti kuinka. Lämpimänä se sitten jurruutti 750 kierroksessa. Jossei siis halunnut, että kylmänä olis huutanut 2000 kierroksessa. :)
Jaa-a,taitaa olla talvi tullut kun porukka alkaa hehkuja tutkimaan ja akkujen kuntoa vertailemaan.Omaani vaihdoin ajoissa uudet hehkut ( kaikki 4kpl =) ja akkukaupassakin tuli poikettua niin ei ole ollut ongelmia vielä 20 pakkasasteen kohdalla.
Mutta,ihan asiaakin.Yleensä syy löytyy noista edellisistä mutta onpa muutama tapaus tullut esille ettei virta pääse hehkulle asti tai jälkihehku ei toimi.Yksi mikä näissä on myös,on akun kaapelit ja eritoten maadoitus.Se kun tuppaa hieman keräämään tuota korroosion kakkaa moottorin päässä.Eli hehkujen tarkistus/vaihto uusiin,akun kunto/latauksen tarkistus ja yleismittari hehkuissa kiinni kun auton lyö käyntiin niin näkee että jälkihehku toimii normaalisti.Näillä eväillä kohti kovempi pakkasia = )
Mutta,ihan asiaakin.Yleensä syy löytyy noista edellisistä mutta onpa muutama tapaus tullut esille ettei virta pääse hehkulle asti tai jälkihehku ei toimi.Yksi mikä näissä on myös,on akun kaapelit ja eritoten maadoitus.Se kun tuppaa hieman keräämään tuota korroosion kakkaa moottorin päässä.Eli hehkujen tarkistus/vaihto uusiin,akun kunto/latauksen tarkistus ja yleismittari hehkuissa kiinni kun auton lyö käyntiin niin näkee että jälkihehku toimii normaalisti.Näillä eväillä kohti kovempi pakkasia = )
Hehuta pitempään
Kun hehkutan pakkasella ja merkkivalo sammuu, en starttaa heti vaan seuraan sisävalon kirkastumista. Olen valmiina heti starttaamaan kun valo kirkastuu, kirkastuminen on merkki siitä että hehkun rele lopetti hehkutuksen, näin varmistan maksimaalisen hehkutus ajan. Sillä ei ole merkitystä vaikka hehkutukseen tule vajaan sekunnin katkos, hehkutushan jatkuu heti kun alkaa startata.
mitatkaapas joskus kurittaan hehkun kannasta jännite hehkutuksen aikana. Ohuet piuhat syö jännitteen isoilla virroilla, eikä jännitettä riitä enää kunnon hehkutukseen.
Lääke: Hehkujen releytys paksulla narulla.
Omassa 1,9D toledossa huolet hävisivät heti. Ennen sai hehkuttaa monta kertaa ja sittenkään ei lähtenyt pakkasilla ekoilla kerroilla käyntiin. Ilman roikkaa -15 ei tarvinnu edes yrittää. Releytyksen jälkeen jyrähti käyntiin kuin kuumana.
Lääke: Hehkujen releytys paksulla narulla.
Omassa 1,9D toledossa huolet hävisivät heti. Ennen sai hehkuttaa monta kertaa ja sittenkään ei lähtenyt pakkasilla ekoilla kerroilla käyntiin. Ilman roikkaa -15 ei tarvinnu edes yrittää. Releytyksen jälkeen jyrähti käyntiin kuin kuumana.
-
- -
- Viestit: 503
- Liittynyt: 30.7.2003 15:43
omassa aaz:ssa myös aika mystinen vika että aina kun pakkanen laskee -5 ja kylmemmäksi niin täytyy hehkuttaa kaksi kertaa putkeen että käy katkomatta.kuumana ja kylmänä lähtee käyntiin laakista mutta tosiaan -5 asteen jälkeen katkoo muutamia kertoja jos ei tarjoa hehkua kahteen kertaan.ja hehkut vaihdettu vasta eikä ollu halpis tulpat,en muista varmaksi oliko boschin tulpat mitkä laitoin.ja kone pitäisi olla tikissään vielä kun eihän tuo näy 9tkm aikana öljyä syövän juuri nimeksikään.ja kun tarjoaa n. -20 asteessa hehkua kahteen kertaan niin käynnistyy vielä katkomatta.oiskoon sitten johdotuksissa tarkastelun paikka?
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 25.12.2010 7:22
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa