AAZ Kylmäkäynnistys.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

wetbussy
-
Viestit: 59
Liittynyt: 6.9.2010 0:54

AAZ Kylmäkäynnistys.

ViestiKirjoittaja wetbussy » 29.11.2010 20:59

Eli ongelmaa pukkaa kun pakkanen alkaa olla -10c.
Hehkuttaa ensin pitkään ja kun alat käynnistämään niin kone pyörähtää muutaman kerran jonka jälkeen lopettaa pyörimisen. käynnistyminen kuulostaa todella vaikealta.
Pari päivää sitten nykäsin motin -15c pakkasessa käyntiin niin sain sen kyllä pyörimään, mutta käynnistyskertoja jouduin suorittamaan varmaan 10.. jos hehkuttaa kahdesti ennen kuin edes yrittää käynnistää niin se helpotaa asiaa jonkin verran.
Sen verran olen vaivaan jo paneutunut että hehkut vaihdoin ja taitaisipa virta vielä joka hehkulle kulkeakkin.. mutta mistä sitten seuraavaksi jos ei hehkutuksesta?
Entä voiko sillä olla vaikutusta että olen hiukan nostanut syöttöjä?

Lämmityksestä käyntiin lähtö ei ole mikään ongelma mutta kun aina ei tuota lämmityspaikkaa ole tarjolla...

Ja kyseessähän siis vento..

Ani
-
Viestit: 139
Liittynyt: 28.9.2008 15:10

ViestiKirjoittaja Ani » 29.11.2010 21:02

Akku taitaa vedellä viimeisiä?

Ainakin oma passatti teki moista vanhalla ja kuluneella akulla kylmäkäynnistyksessä :)

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

ViestiKirjoittaja Heebo » 29.11.2010 21:03

Akkukauppaan...

...jaha Elukkakeppi ehti ensin

wetbussy
-
Viestit: 59
Liittynyt: 6.9.2010 0:54

ViestiKirjoittaja wetbussy » 29.11.2010 21:15

Voisko olla akku? kun antaa kuitenkin vaikka 10 kertaa hehkuttaa ja silti pyöräyttää?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 29.11.2010 22:07

Jos akun vaihto ei auta, niin - Pumpun ennakot, dieselsuodin, ilmaa putkissa?
Tosin sen akun pitää sitten kylmänäkin pyörittää konetta kuin vettä vaan.

Syötön lisääminen sentään pelkästään auttaa tuohon käynnistyvyyteen. =)

Vaihdoitko ihan jokaisen hehkun?

Ani
-
Viestit: 139
Liittynyt: 28.9.2008 15:10

ViestiKirjoittaja Ani » 29.11.2010 23:02

Hehkut ei syö niin paljoa virtaa kuin starttimoottorin pyöritys.. Joten veikkaan silti enemmän sitä vaihtoehtoa et akku on vain paskana...

Ja voithan sä sen vielä varmistaa ihan perus virtamittarilla kun akku lyökin vain 10v ulos käynnistystilanteessa :)

somete

ViestiKirjoittaja somete » 29.11.2010 23:11

Oma AAZi vento alko aikanaan kans käynnistyyn huonosti kylmänä... Muutamakin tyyppi diagnosoi (sen auton) viaksi väljän kaasuakselin. Eihän tuo välttämättä teikäläisen auton ongelma ole, mutta mahdollistahan se on. Samasta viasta johtuen myös tyhjäkäynti kävi aika korkeana kylmänä, ei auttanut vaikka syöttöjä ja tyhjäkäyntiä sääti kuinka. Lämpimänä se sitten jurruutti 750 kierroksessa. Jossei siis halunnut, että kylmänä olis huutanut 2000 kierroksessa. :)

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 29.11.2010 23:29

Epäilen kyllä akkua. Mulla on samaa ongelmaa caddyssa, kun laturi temppuilee, Akku ei siis mulla lataudu kunnolla. Antaa kyllä hehkuttaa ja jaksaa vähän pyörittää. Sitten kun lataa akun täyteen, niin johan pyörittää kylmänäkin vihaisesti ja laakista käyntiin -20 asteen pakkasellakin.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 30.11.2010 8:54

Jaa-a,taitaa olla talvi tullut kun porukka alkaa hehkuja tutkimaan ja akkujen kuntoa vertailemaan.Omaani vaihdoin ajoissa uudet hehkut ( kaikki 4kpl =) ja akkukaupassakin tuli poikettua niin ei ole ollut ongelmia vielä 20 pakkasasteen kohdalla.
Mutta,ihan asiaakin.Yleensä syy löytyy noista edellisistä mutta onpa muutama tapaus tullut esille ettei virta pääse hehkulle asti tai jälkihehku ei toimi.Yksi mikä näissä on myös,on akun kaapelit ja eritoten maadoitus.Se kun tuppaa hieman keräämään tuota korroosion kakkaa moottorin päässä.Eli hehkujen tarkistus/vaihto uusiin,akun kunto/latauksen tarkistus ja yleismittari hehkuissa kiinni kun auton lyö käyntiin niin näkee että jälkihehku toimii normaalisti.Näillä eväillä kohti kovempi pakkasia = )

wetbussy
-
Viestit: 59
Liittynyt: 6.9.2010 0:54

ViestiKirjoittaja wetbussy » 30.11.2010 15:31

Kiitoksia!
eiköhän noilla eväillä jo olla taas viisaampia. jälkihehku kuuluu kun naksahtaa päältä pois kun kone vähän lämpenee. käynti on myös todela epätasaista ja nykivää kun käyntiin lopulta saa.
Mutta tarkistelen nuo seikat vielä ja taidan ihan suosiolla käydä siellä akkukaupassa..

kissat
-
Viestit: 42
Liittynyt: 12.8.2010 20:55

Hehuta pitempään

ViestiKirjoittaja kissat » 30.11.2010 16:54

Kun hehkutan pakkasella ja merkkivalo sammuu, en starttaa heti vaan seuraan sisävalon kirkastumista. Olen valmiina heti starttaamaan kun valo kirkastuu, kirkastuminen on merkki siitä että hehkun rele lopetti hehkutuksen, näin varmistan maksimaalisen hehkutus ajan. Sillä ei ole merkitystä vaikka hehkutukseen tule vajaan sekunnin katkos, hehkutushan jatkuu heti kun alkaa startata.

vag-on
-
Viestit: 84
Liittynyt: 27.1.2009 17:20

ViestiKirjoittaja vag-on » 1.12.2010 18:22

mitatkaapas joskus kurittaan hehkun kannasta jännite hehkutuksen aikana. Ohuet piuhat syö jännitteen isoilla virroilla, eikä jännitettä riitä enää kunnon hehkutukseen.
Lääke: Hehkujen releytys paksulla narulla.

Omassa 1,9D toledossa huolet hävisivät heti. Ennen sai hehkuttaa monta kertaa ja sittenkään ei lähtenyt pakkasilla ekoilla kerroilla käyntiin. Ilman roikkaa -15 ei tarvinnu edes yrittää. Releytyksen jälkeen jyrähti käyntiin kuin kuumana.

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 2.12.2010 21:24

Heh huomasin että itseltäni oli maajohdosta sulanut eristeet. Ei jaksanut kunnolla pyörittää yhtenä aamuna niin taisi käydä kuumana. Nyt on hitsauskaapelia maajohdot.

wetbussy
-
Viestit: 59
Liittynyt: 6.9.2010 0:54

ViestiKirjoittaja wetbussy » 2.12.2010 21:53

Tuo maadoitus tuntuisi tosiaan olevan aika tärkeää. ja hapettuneet akunkengät on myös aika yleinen riesa.. mulla oli hehkujen välinen kuparilätkäki hapettunu lähes puhki niin väkertelin paksulla kaapelilla hehkujen päät yhteen.

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 18.1.2011 21:33

omassa aaz:ssa myös aika mystinen vika että aina kun pakkanen laskee -5 ja kylmemmäksi niin täytyy hehkuttaa kaksi kertaa putkeen että käy katkomatta.kuumana ja kylmänä lähtee käyntiin laakista mutta tosiaan -5 asteen jälkeen katkoo muutamia kertoja jos ei tarjoa hehkua kahteen kertaan.ja hehkut vaihdettu vasta eikä ollu halpis tulpat,en muista varmaksi oliko boschin tulpat mitkä laitoin.ja kone pitäisi olla tikissään vielä kun eihän tuo näy 9tkm aikana öljyä syövän juuri nimeksikään.ja kun tarjoaa n. -20 asteessa hehkua kahteen kertaan niin käynnistyy vielä katkomatta.oiskoon sitten johdotuksissa tarkastelun paikka?

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 19.1.2011 5:07

Startin hiilet voi kans olla kaput. Näin oli 35i passatissa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa